Autor Wątek: Warsztaty AUTOBUS 2012  (Przeczytany 11937 razy)

Offline max[]

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.156
    • ...
Warsztaty AUTOBUS 2012
« dnia: Kwiecień 01, 2012, 23:44:16 »
30 marca 2012 roku, Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej w Poznaniu we współpracy z Wójtem Gminy Kleszczewo oraz Ochotniczą Strażą Pożarną w Gowarzewie przeprowadziła pierwszą część warsztatów szkoleniowych „AUTOBUS 2012”.  Miały one na celu poznawanie i doskonalenie umiejętności z zakresu działań ratowniczych w komunikacji drogowej z wieloma osobami poszkodowanymi.
Warsztaty podzielono na dwie części: część teoretyczną (seminarium i panel dyskusyjny), którą odbyła się 30 marca 2012 r. w „Domu Strażaka” w Gowarzewie (gm. Kleszczewo) oraz część praktyczną która odbędzie się w późniejszym terminie.

Część teoretyczna podzielona była na cztery grupy:
Grupa I – PRZYGOTOWANIE I PIERWSZE REAGOWANIE (I faza akcji - Działania interwencyjne Sił i Środków pierwszego rzutu 3-4 zastępy - pierwsze 15 min akcji)

Grupa II - DOWODZENIE ZABEZPIECZENIE MIEJSCA I KONTAKT Z MEDIAMI

Grupa III – DOSKONALENIE DZIAŁAŃ RATOWNICZO - GAŚNICZYCH

Grupa IV – DOSKONALENIE KWALIFIKOWANEJ PIERWSZEJ POMOCY MEDYCZNEJ

Bo zdjęcia wyrażają więcej niż 1000słów



















Krótko mówiąc, dziękuję organizatorom i proszę o więcej :)
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 01, 2012, 23:50:44 wysłana przez max[] »

Offline jaras

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 200
Odp: Warsztaty AUTOBUS 2012
« Odpowiedź #1 dnia: Kwiecień 03, 2012, 22:06:33 »

Offline Sylwek

  • Global Moderator
  • *
  • Wiadomości: 2.394
Odp: Warsztaty AUTOBUS 2012
« Odpowiedź #2 dnia: Kwiecień 04, 2012, 09:30:54 »
Nie wiem jak u Was ale u mnie zdarzenia masowe są mocno zepchnięte na margines - delikatnie się wspomina na szkoleniach ale zupełnie nie ćwiczy. To co pojawiło się w opisach dużych akcji - czyli pominięcie istotnych elementów jak segregacja i usystematyzowanie działań pierwszych zastępów na miejscu akcji niestety musi mieć miejsce puki nie będzie profesjonalistów chcących się zmierzyć z tematem.

U kolegów tacy się znaleźli i moim zdaniem wyszło. Przyznam, że po raz pierwszy brałem udział w tak prowadzonych warsztatach. Sama forma gdzie każdy mógł mieć pomysł a prowadzący nie był wyrocznią a partnerem do rozmowy już zmusza do myślenia.

Mogę tylko pokłonić się nisko organizatorom i podziękować za możliwość udziału w warsztatach. Oczywiście twardo wybieramy się na drugą część.
Podobało się nam wszystko od doskonale przygotowanych prowadzących przez ich zmuszający i zachęcający do myślenia i ciągłej uwagi styl prowadzenia warsztatów po zaangażowanie i wiedzę uczestników.

Myślę Panowie, że powinniście opisać jak się do takich zajęć przygotować i to nam "sprzedać" - często zderzamy się z tematem jak zachęcić kolegów do zaangażowania w czasie zbiórek szkoleniowych a przy Waszej formule uwaga jest napięte  od początku do... długo po zakończeniu, bo ciągle człowiek myśli co i jak jeszcze można zrobić lepiej.

Podziękowania oczywiście także dla OSP Gowarzewo

zdezorientowany

  • Gość
Odp: Warsztaty AUTOBUS 2012
« Odpowiedź #3 dnia: Kwiecień 04, 2012, 19:23:43 »
A ja jestem zdziwiony takim podejściem.
Na sali pełno oficerów, a na wykładowcę wybrali cywila, druha, starszego strażaka, ogniomistrza, aspiranta i jeszcze jednego strażaka, co nawet nie ubrał się w mundur.
Jak takie osoby mogą uczyć dowódców zmian, ratowników medycznych czy dowódców JRG?

Sala - wczesny gierek.
Organizacja do bani - nie wiadomo co kiedy się zaczyna, a kiedy kończy.
Czy to czasem nie było tak, że wykładowcy za wiele niem mieli do powiedzenia i dlatego kazali uczestnikom niejako prowadzić zajęcia?
Poza tym mocno odbiegały niektóre stacje od rzeczywistości - bo kto jeździ na akcję z zakładem stolarskim? Trzeba by mieć tonę drewna, a tego nie ma w naszych GBA.
Pomysł może i dobry, ale wykonanie nie najlepsze.

Offline robn

  • Global Moderator
  • *
  • Wiadomości: 2.349
Odp: Warsztaty AUTOBUS 2012
« Odpowiedź #4 dnia: Kwiecień 04, 2012, 22:26:02 »
Kolego zdezorientowany, Twój nick mówi sam za siebie.
Wskaż, gdzie PSP może zrobić ćwiczenia w systemie: szkolenie teoretyczne oraz szkolenie praktyczne na takim pojeździe? Gdzie ostatnio odbył się taki cykl szkoleniowy? Czy szkoły prowadzą doskonalenia zawodowe dla d-ców zmian, d-ców JRG z takiej tematyki (o kolegach z OSP już nie wspomnę, bo oni nawet w snach nie mogą o tym marzyć)? Kolego zdezorientowany, kto zapłaci za takie szkolenie specjalistom? Kto zapewni bazę szkoleniową?
Zamiast być zdziwionym i zdezorientowanym zaproponuj i zorganizuj takie szkolenie. Zajmij się promocją takiego szkolenia. Narzekać każdy może, zrobić coś pożytecznego - nie ma komu...
pozdr
EGO = 1 / wiedza

Offline jaras

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 200
Odp: Warsztaty AUTOBUS 2012
« Odpowiedź #5 dnia: Kwiecień 04, 2012, 23:43:06 »
Kolego zdezorientowany, Twój nick mówi sam za siebie.
Wskaż, gdzie PSP może zrobić ćwiczenia w systemie: szkolenie teoretyczne oraz szkolenie praktyczne na takim pojeździe? Gdzie ostatnio odbył się taki cykl szkoleniowy? Czy szkoły prowadzą doskonalenia zawodowe dla d-ców zmian, d-ców JRG z takiej tematyki (o kolegach z OSP już nie wspomnę, bo oni nawet w snach nie mogą o tym marzyć)? Kolego zdezorientowany, kto zapłaci za takie szkolenie specjalistom? Kto zapewni bazę szkoleniową?
Zamiast być zdziwionym i zdezorientowanym zaproponuj i zorganizuj takie szkolenie. Zajmij się promocją takiego szkolenia. Narzekać każdy może, zrobić coś pożytecznego - nie ma komu...
pozdr

No jak nie ma komu???
Widać jest komu, bo nie tylko w Gowarzewie ćwiczono z autobusem.

Także tutaj:
http://www.psp.wlkp.pl/?art=7369

Inna sprawa, że jakość trochę nie ta.

W sieci można znaleźć jeszcze np. takie ćwiczonka:
http://www.youtube.com/watch?v=NFrqcyXRYFk
http://www.youtube.com/watch?v=XQnyFeE4b2c&feature=relmfu


A co do warsztatów, pytań gdzie PSP może zrobić ćwiczenia w systemie itd. - wszystko kwestia chęci. Jak się okazuje nie wymaga to wielkiej kasy, nie jest to taki kosmos jak się wydaje, ale ...

@robn poruszyłeś ważną kwestię - kto zapłaci.

Niestety u nas za nic się ma wiedzę i doświadczenie, nie jest to w cenie, a to najważniejsza sprawa i myślę, że to był element kluczowy świadczący o sukcesie manewrów w Gowarzewie.
Bo nie jest sztuką dogadać się z dużym złomowiskiem i przyciągnąć sobie wrak autobusu (zwłaszcza w dużych miastach to jest prosta sprawa). Tylko co dalej???
Kolego zdezorientowany - w Gowarzewie byli z małymi wyjątkami ludzie chętni, a poziom merytoryczny był na tyle wysoki, że nikt nawet nie zwrócił uwagi na warunki lokalowe. One były najmniej ważne, a i tak zdaniem wielu było przytulnie i fajnie.
A co do oficerów - gwiazdki nie dodają rozumu...
A wykładowcy mieli wiele do powiedzenia, tylko nie o to chodzi, żeby prowadzić monolog.

@zorientowany

  • Gość
Odp: Warsztaty AUTOBUS 2012
« Odpowiedź #6 dnia: Kwiecień 05, 2012, 09:05:08 »
Do @zdezorientowanego  heeeee

Jest takie powiedzenie: „czego Jaś się nie nauczy tego Jan nie będzie umiał”. 

Na tych warsztatach było bardzo niewielu zdezorientowanych, głownie tych którzy byli tam z przymusu. Nie musieli mieć na plecach plakietki ale byli rozpoznawalni .

Inna sprawa, że jak sama nazwa głosi to „Warsztaty” doskonalenie , a nie sala wykładowa i szkolenie, które niestety często nie przynosi oczekiwanych efektów.
Ale @zdezorientowani wartościują inaczej . Dbają o ilość, możliwość kreowania ( baczność, zbiórka mundurki, czapeczki z prostymi daszkami, pagony, gwiazdki, stanowiska  itd. ) niekoniecznie  jakość, sposób i treści przekazywane. Sam fakt zorganizowanego szkolenia, wyczerpuje dla nich problematykę zagadnienia, ewentualnie jak można jeszcze sprzedać swój nie profesjonalizm w tym zakresie, mocno podkoloryzowany sukces w prasie branżowej, to uważają że są na tyle wielcy, że nikt inny niema już recepty na doskonalenie .

Prawda jest jednak dość przykra potrzeby szkoleniowe przewyższają podaż . 3,5,10 godzin to liźnięcie jedynie danej tematyki. Niema mowy o nauczeniu bo to długotrwały proces zbierania wiedzy i doświadczeń , realizowany przez każdego uczestnika indywidualnie w czasie całej swojej kariery w ratownictwie .

Co z tym związane celem było wskazanie kierunku i zasygnalizowanie problemów do rozwiązania.  Nie można było to wykonać jak oczekiwali @zdezorientowani 3 godziny monologu na bazie prezentacji. Te prezentacje, artykuły udostępniono uczestnikom przed warsztatami co teoretycznie rozwiązywało by problem z uwagi na głoszoną przez niektórych @zdezorientowanych idę szkoleń internetowych jako modelu doskonalenia Ratownika w tym OSP w szczególności . I nie był tu jakby niepotrzebny @zdezorientowany wykładowca czytający z prezentacji ponieważ każdy strażak pewnie czytać sam potrafi .

Niestety by osiągnąć efekt ratowniczy nie wystarczy zaprezentować tematykę, a przekonać do jej wagi dokładając do indywidualnych przemyśleń i doświadczeń każdego uczestnika . Nie pozwalając im mówić, tracimy możliwość poznania  ich doświadczeń , które są bezcenne i są podstawą do dalszych rozważań – doskonalenia. W warsztatach uczestniczą osoby z bagażem doświadczeń , to nie nowicjusze którym @zdezorientowani mogą wmówić  każdą bajkę o ratownictwie .  Tu trzeba się przekonywać, dyskutować, wymieniać opiniami, poglądami, doświadczeniami . To całkowicie inne poziom często nieosiągalny przez @zdezorientowanych, którzy mają monopol na wiedzę. Dobrzy instruktorzy uczą się razem z uczestnikami bo ich doświadczenia/przemyślenia  to kopalnia wiedzy. Niema dwóch takich samych akcji.

A co z tym związane dlatego przyjęta taka forma doskonalenia.  Nie kreujmy wydumanego zdarzenia komunikacyjnego , zapytajmy uczestników z jakimi się spotkali, ilu było poszkodowanych, ilu w ciężkim stanie,  jakimi SIS dotarli jako pierwsi itd. Na tej bazie zbudujmy model sytuacji nad którą będziemy dyskutować ( która zresztą świetnie wpisała się w nauczany ogólnie kanon ale skuteczniejsze było poświęcić czas by stworzyli ją uczestnicy bo to ich sytuacja, mają ją w pamięci mają do czego się odnieść w dyskusji mogą prezentować swoje doświadczenia )   itd. itd. itd.

Rola instruktorów ograniczyła się tu jedynie do staranności by nie wypaczać doktryn, przepisów Nas obowiązujących, ewentualnie zadawania trudnych pytań do rozważenia przez uczestników, pokazywania obszarów wymagających uwagi i konieczności zastanowienia . W taki sposób w dyskusji sami uczestnicy budowali obraz zdarzenia , zadania , problemy do rozwiązania , podział i wykorzystanie SIS i co najważniejsze priorytety ratownicze. To oni kombinowali, myśleli, rozważali, kalkulowali, podejmowali decyzje bo na akcji nikt – żaden instruktor, nie podejmie tych decyzji.

stolarz

  • Gość
Odp: Warsztaty AUTOBUS 2012
« Odpowiedź #7 dnia: Kwiecień 05, 2012, 10:59:57 »
można wozić drewno w skrytkach a można wozić powietrze - cel warsztatów: "URATOWAĆ JAK NAJWIĘCEJ LUDZI" tak dla przypomnienia.

Offline Fistach

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.339
Odp: Warsztaty AUTOBUS 2012
« Odpowiedź #8 dnia: Kwiecień 05, 2012, 12:42:55 »
Skoro prezentacje zostały udostępnione uczestnikom to czy forumowicze  mogliby też mieć do niech dostęp? Z chęcią rzuciłbym okiem.

Oby jak najmniej w naszych szeregach "zdezorientowanych".

Offline MIKO

  • Global Moderator
  • *
  • Wiadomości: 4.300
Odp: Warsztaty AUTOBUS 2012
« Odpowiedź #9 dnia: Kwiecień 05, 2012, 13:14:50 »
Np. http://www.kmpsp.poznan.pl/node/11943

Reszta lub podobne jak jest taka potrzeba mogę udostępnić na maila z uwagi na rozmiar

Offline Sajmonowski

  • World Citizen. Son of Man. A Moving form of dust.
  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 679
  • Strażaku - ratuj się sam!
    • Grupa Szybkiego Reagowania
Odp: Warsztaty AUTOBUS 2012
« Odpowiedź #10 dnia: Kwiecień 05, 2012, 15:17:08 »
Cytuj
“It is not the critic who counts: not the man who points out how the strong man stumbles or where the doer of deeds could have done better.  The credit belongs to the man who is actually in the arena, whose face is marred by dust and sweat and blood, who strives valiantly, who errs and comes up short again and again, because there is no effort without error or shortcoming, but who knows the great enthusiasms, the great devotions, who spends himself for a worthy cause; who, at the best, knows, in the end, the triumph of high achievement, and who, at the worst, if he fails, at least he fails while daring greatly, so that his place shall never be with those cold and timid souls who knew neither victory nor defeat.”

Theodore Roosevelt, speaking at the Sorbonne in Paris, April 23, 1910


Czyli mniej więcej:

Cytuj
„Nie krytyk się liczy: nie człowiek, który wytyka jak potyka się silny, albo gdzie czyniący uczynki mógł był uczynić lepiej. Uznanie należy się człowiekowi, który jest na arenie; którego twarz naznaczona jest pyłem, potem i krwią; który dzielnie dąży do celu; który myli się i wkrótce ponownie i ponownie próbuje, bowiem nie istnieje wysiłek bez błędu czy niedoskonałości, ale który wie, co to jest wielki entuzjazm, wielkie poświęcenie, który ściera się w słusznych sprawach, który w swych najlepszych chwilach poznał tryumf wielkiego wyczynu, a w najgorszych, gdy przegrywa, to przynajmniej przegrywa z odwagą, dając z siebie wszystko, tak że jego miejsce nigdy nie będzie wśród tych  chłodnych i tchórzliwych dusz, które nie zaznały ni smaku zwycięstwa ni porażki.”


oczywiście do kolegi "niezorientowanego"

Szacunek i uznanie dla inicjatorów, wykonawców i uczestników za podejmowanie tematów, które tego WYMAGAJĄ.

Pozdrawiam,
Sajmonowski
Zawsze ćwicz tak, jakby od tego zależało Twoje życie. Bo zależy!

www.cfbt.pl

Offline max[]

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.156
    • ...
Odp: Warsztaty AUTOBUS 2012 część II
« Odpowiedź #11 dnia: Kwiecień 16, 2012, 22:38:43 »
14 kwietnia odbyła się druga część warsztatów ratowniczy AUTOBUS 2012.

Nie zmiennym celem było  "URATOWANIE JAK NAJWIĘKSZEJ LICZBY OSÓB" przy wykorzystaniu praktycznym umiejętności nabytych kilka dni wcześniej.

Profesjonalne przygotowanie miejsca zdarzenia, pozoracji, ogromne zaangażowanie uczestników tak w skrócie można podsumować ten bardzo wartościowy dzień.
Pełen realizm zdarzenia - od zgłoszenia po usunięcie zwłok, jednostki przyjeżdżały w czasach i kolejnością zgodną z rzeczywistością (zero koloryzowania)

Elementy jakie zostały między innymi przećwiczone to: dojazd do miejsca, ustawienie pojazdów, wstępny meldunek (zza szyby - większość popełnia błąd podając po przyjeździe na miejsce zdarzenia "na miejscu - rozpoznanie" . Dlaczego zamiast tego nie możemy podawać co widzimy zza szyby?  Dyspozytor po wstępnym meldunku, może zacząć podejmować decyzje, a tak tracimy cenny czas.

Wykonanie pola sprzętowego  - sprzęt w jednym miejscu, łatwy i szybki dostęp do tego przy odpowiednim oznaczeniu mamy pewność, że wszystko mamy.

Rozpoznanie określenie sytuacji, rozpoznanie zagrożeń.

Stabilizacja pojazdu - czyli jak bezpiecznie dla ratowników i poszkodowanych prowadzić działania. Jak przy wykorzystaniu dostępnych środków do tego podejść ( na zdjęciu pokazano wykorzystanie znaku drogowego, drewna i rozpieracza kolumnowego do ustabilizowana pojazdu - jak widać nie trzeba miec sprzętu za kilkadziesiąt tysięcy aby to realizować)

Segregacja - element ogromnie istotny niestety tak rzadko ćwiczony ( myślę, że o szczegółach już wiele na forum powiedziano ale i mam nadzieje, że eksperci uzupełnią)

Ewakuacja osób poszkodowanych ze strefy zagrożenia oraz udzielanie kwalifikowane pierwszej pomocy (również element, który nie jest często ćwiczony jakim są "amputacje"  )

Przekazywanie dowodzenia, podział na odcinki bojowe, kontakt z mediami i wiele innych elementów, o których mam nadzieję wypowiedzą się inni uczestnicy

Większość ekspertów uczestniczących w warsztatach jak i organizatorzy odwiedzają forum, dlatego też chciałbym podziękować w  imieniu uczestników (z prośbą o więcej :) ).

Zdjęcia:






















« Ostatnia zmiana: Kwiecień 16, 2012, 22:52:10 wysłana przez max[] »

Offline MIKO

  • Global Moderator
  • *
  • Wiadomości: 4.300
Odp: Warsztaty AUTOBUS 2012
« Odpowiedź #12 dnia: Kwiecień 17, 2012, 00:40:38 »
Jak widać temat zawsze na czasie

http://www.lubin.pl/aktualnosci,18803,grozny_wypadek_autobusu_zginal_motocyklista.html

Pozdrawiam również dla wszystkich uczestników  warsztatów – szczególnie z OSP tych z poza KSRG również , wydaje mi się że udało nam się udowodnić, że jesteśmy jedną wielką ratowniczą rodziną i pomimo poważnego wyzwania z którym musieliśmy się zmierzyć umiemy  wspólnie świetnie działać i uratować jak najwięcej poszkodowanych .

Hylę czoła

No i szczególne podziękowania dla @Ignaca jesteś nie zastąpiony , a każde spotkanie z tobą to kopalnia wiedzy . 
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 17, 2012, 01:21:28 wysłana przez MIKO »

Offline kuba.

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 208
    • OSP Mosina
Odp: Warsztaty AUTOBUS 2012
« Odpowiedź #13 dnia: Kwiecień 17, 2012, 02:40:34 »
To mój pierwszy post na forum bo choć przeglądam je i czytam regularnie od dłuższego czasu, to będąc ratownikiem z młodym stażem wolałem śledzić dyskusje bardziej doświadczonych kolegów.
Tak więc żeby wszystko było si - przede wszystkim chciałem się przywitać  :straz:

A teraz na temat...miałem niewątpliwą przyjemność uczestniczyć w tych warsztatach i z mojego punktu widzenia było to coś rewelacyjnego. Jestem pasjonatem ratmedu (choć nie jestem medykiem) więc wzięcie udziału w ćwiczeniach z wypadku masowego, gdzie mogłem w praktyce sprawdzić poziom mojej wiedzy zarówno z kpp jak i segregacji było bezcenne. Wiem gdzie i co nie wyszło mi tak jakbym tego chciał, wiem co i jak można / trzeba poprawić...ale wolę dowiedzieć się o tym na ćwiczeniach niż w realu.
Patrząc na to szerzej a nie tylko przez pryzmat jednego zastępu - super sprawą jest też możliwość zgrania się przy tego typu zdarzeniach nie tylko w swoich zastępach ale również na większą skalę. Jak to powiedział Miko - jako jedna ratownicza brać, która ma jeden główny cel - uratować jak najwięcej osób.
Bardzo podobał mi się realizm jaki starano się oddać - od samego wezwania, przez  dysponowanie w miarę realnych odstępach czasowych poszczególnych jednostek po pozorantów, którzy naprawdę odwalili wg mnie kawał dobrej roboty (z tego miejsca pozdrowienia dla pani w ciąży, która grała perfekcyjnie - podczas wyprowadzania z busa myślałem że będę przyjmował poród hehe).
No i szczególne podziękowania dla @Ignaca jesteś nie zastąpiony , a każde spotkanie z tobą to kopalnia wiedzy . 
Tu nie można nic więcej dodać - miałem możliwość uczestniczenia w jednych już warsztatach prowadzonych przez p. Ignaca - zawsze jest tak samo interesująco, a tu miałem dodatkowo możliwość dłuższej rozmowy osobiście :) - żałowałem że droga z miejsca wypadku do remizy nie jest kilka razy dłuższa  :rolleyes:

Na koniec tak jak przedmówcy przede mną chciałem podziękować za trud włożony przez organizatorów - mam nadzieję, że widząc nasz entuzjazm myślicie już o kolejnych ćwiczeniach :)

Jak widać temat zawsze na czasie

http://www.lubin.pl/aktualnosci,18803,grozny_wypadek_autobusu_zginal_motocyklista.html

tu chciałem tylko zauważyć, że ułożenie tego busa może nie jest idealnie takie jak u nas...jednak dość zbieżne
Brotherhood - work together, survive together...

Offline grzela

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 6.184
  • I smile like an angel, a heart like the devil.
Odp: Warsztaty AUTOBUS 2012
« Odpowiedź #14 dnia: Kwiecień 18, 2012, 11:02:38 »
POZNAŃ - Warsztaty Ratownicze "Autobus 2012"

http://www.straz.gov.pl/page/index.php?str=19&id=41644

Offline max[]

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.156
    • ...
Odp: Warsztaty AUTOBUS 2012
« Odpowiedź #15 dnia: Kwiecień 18, 2012, 22:21:59 »
Nawiązując do ćwiczeń i takich zdjęć : http://galeria998.cal24.pl/details.php?image_id=10661&sessionid=sfp5scr713ab1sar1t8eirs804

Jakoś ciężko jest mi uwierzyć w to, że pojazd w takiej pozycji jest w 100% stabilny.
Pewnie wcześniej podobnie jak i część użytkowników forum nie zwróciłbym na to uwagi ale teraz...

Chyba, że ktoś mi udowodni, że było tam w 101% bezpiecznie w co wątpię.

Zaraz pewnie będą głosy, że sprzęt do stabilizacji kosztuje $$$$ no cóż drewno zamiast powietrza też można wozić i mniej kosztuje.
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 18, 2012, 22:25:41 wysłana przez max[] »

Offline kuba.

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 208
    • OSP Mosina
Odp: Warsztaty AUTOBUS 2012
« Odpowiedź #16 dnia: Kwiecień 19, 2012, 01:18:46 »
zawsze można jak i na Autobusie wykorzystać do pomocy w stabilizacji to co jest pod ręką, czyli np znaki drogowe, co jak już wiemy po ww ćwiczeniach sprawdza się wybornie :)
Brotherhood - work together, survive together...

Offline jaras

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 200

Offline kuba.

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 208
    • OSP Mosina
Odp: Warsztaty AUTOBUS 2012
« Odpowiedź #18 dnia: Kwiecień 21, 2012, 14:32:57 »
Brotherhood - work together, survive together...

Offline kuba.

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 208
    • OSP Mosina
Odp: Warsztaty AUTOBUS 2012
« Odpowiedź #19 dnia: Październik 23, 2013, 23:36:56 »
wiem, że odgrzewam kotleta...ale próbowałem różnymi innymi źródłami i mi się nie udało, więc spróbuję i tu - szukam filmu z tych warsztatów, kręconego z podnośnika - jeśli ktoś ma, to proszę o kontakt na PW
Brotherhood - work together, survive together...

Offline mercu

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 62
  • SAP
Odp: Warsztaty AUTOBUS 2012
« Odpowiedź #20 dnia: Październik 24, 2013, 15:39:58 »