3.2.3 Linia szybkiego natarciaLinia szybkiego natarcia powinna umożliwiać podawanie wody lub piany z prądownicy szybkiego natarcia bez względu na stopień rozwinięcia linii (wąż o stałym przekroju – półsztywny). Zwijadło powinno posiadać regulowany hamulec bębna i korbę umożliwiającą zwijanie węża (dopuszcza się inne dodatkowe rozwiązania napędu bębna). Musi być zapewniona możliwość rozwijania i zwijania linii szybkiego natarcia ręcznie.Wąż linii szybkiego natarcia powinien mieć długość co najmniej 30 m dla niskiego ciśnienia i 60 m dla linii szybkiego natarcia wysokiego ciśnienia. Wąż powinien być zakończony prądownicą, umożliwiającą podawanie zwartego i rozproszonego strumienia wody oraz piany.Wydajność prądownicy wysokociśnieniowej powinna wynosić 80 do 150 dm3/min, a niskociśnieniowej 100 lub 200 dm3/min. Wąż powinien nawijać się na bęben zwijadła bez załamań i zagnieceń.Straty ciśnienia w linii szybkiego natarcia (dla linii zwiniętej) nie powinny przekraczać 50 % przy nominalnym ciśnieniu autopompy i przy pełnym otwarciu prądownicy.Konstrukcja zwijadła linii szybkiego natarcia powinna umożliwiać rozwinięcie linii przez jednego obsługującego.Zwijadło powinno być umieszczone w tylnej, prawej skrytce pojazdu (nie dotyczy agregatu wysokociśnieniowego).Elementy zwijadła szybkiego natarcia (prądownica, hamulec, korba do zwijania, zawór, inne urządzenia sterujące) powinny znajdować się na wysokości 700 ÷ 1600 mm od podłoża lub podestu i głębokości nie większej niż 300 mm od bocznej powierzchni zabudowy.
WYMAGANIA OGÓLNE DLA SAMOCHODÓW RATOWNICZO-GAŚNICZYCH
CytujWYMAGANIA OGÓLNE DLA SAMOCHODÓW RATOWNICZO-GAŚNICZYCHSuper dzięki. A to wyżej to jest z ustawy czy rozporządzenia jakiegoś ?
WYMAGANIA OGÓLNE DLA SAMOCHODÓW RATOWNICZO-GAŚNICZYCHKG PSP - CNBOP - czerwiec 2002
c) linia szybkiego natarciaPojazd powinien być wyposażony w urządzenie szybkiego natarcia niskociśnieniowe (dla pompy jednozakresowej) lub wysokociśnieniowe (dla pompy dwuzakresowej).Linia szybkiego natarcia powinna umożliwiać podawanie wody lub piany z prądownicy, bez względu na stopień rozwinięcia linii (wąż o stałym przekroju – półsztywny). Zwijadło powinno posiadać regulowany hamulec bębna i korbę umożliwiająca zwijanie węża (dopuszcza się inne dodatkowe rozwiązania napędu bębna). Musi istnieć możliwość zwijania i rozwijania węża ręcznie.Wąż linii szybkiego natarcia powinien mieć długość, co najmniej 30 m dla normalnego ciśnienia i minimum 60 m dla linii szybkiego natarcia wysokiego ciśnienia. Wąż powinien być zakończony prądownica, umożliwiająca podawanie zwartego i rozproszonego strumienia wody oraz piany.Wydajność prądownicy wysokociśnieniowej powinna wynosić 75 do 150 dm3/min, a niskociśnieniowej 100 lub 200 dm3/min. Wąż powinien nawijać się na bęben zwijadła bez załamań i zagnieceń.Straty ciśnienia w linii szybkiego natarcia (dla linii zwiniętej i rozwiniętej) nie powinny przekraczać 50 % przy nominalnym ciśnieniu autopompy i przy pełnym otwarciu prądownicy.Zwijadło powinno być umieszczone w tylnej, prawej skrytce pojazdu.
Witam ! czy moze ktoś mi powiedzieć gdzie znajduje się przycisk do zwijania szybkiego natarcia, gdyz oglądałem niedawno własnie mana i takowego nie mogłem zauważyć, a na pewno posiada..