Autor Wątek: Nadgodziny - i wszystko z tym związane.  (Przeczytany 1010890 razy)

Offline lang

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 2.460
Odp: Nadgodziny - i wszystko z tym związane.
« Odpowiedź #775 dnia: Wrzesień 14, 2011, 16:24:32 »
mnie zastanawia, dlaczego u was komendanci z góry nie wiedzieli jaką maja pulę na nadgodziny? to jest chyba zasadniczy problem; powinni już w styczniu wiedzieć za jaką ilość nadgodzin w skali komendy będa mogli zapłacić, gdyż wtedy mogliby przeciwdziałać patologii np. poprzez wywalczenie okresowego zmniejszenia stanów minimalnych, co jest w gestii KW, czy oddelegowanie do siebie strażaków z komend, w których chwilowo jest nadmiar strażaków (takie okresy zdażają się prawie wszędzie, gdy trzeba ludzi wyrzucac na wolne albo urlopy); a kryteria powinny byc przejrzyste i równe dla wszystkich; ale z drugiej strony, tak jak juz pisałem, nikt nie powinien ponieśc z tego tytułu straty;
„Najpierw Cię ignorują. Potem śmieją się z Ciebie. Później z Tobą walczą. Później wygrywasz” Mahatma Gandhi

próby zamiany zastygłego betonu w szarą masę zdolną do absorpcji są z góry skazane na niepowodzenie

Offline JON SNOW

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 370
Odp: Nadgodziny - i wszystko z tym związane.
« Odpowiedź #776 dnia: Wrzesień 14, 2011, 22:04:34 »
Cytuj
Załączam roboczą wersję pisma jaką zamierzamy skierować do KW
my czyli KP/KM czy związki zawodowe?

Myślę, że to się raczej waszemu komendantowi nie spodoba, bo momentami wyraźnie widać że macie do niego pretensje (zapewne uzasadnione, jednak chyba przydałoby się nieci więcej dyplomacji)
Żyję w kraju w którym wszyscy chcą mnie zrobić w ... :)

Offline apap000

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 200
Odp: Nadgodziny - i wszystko z tym związane.
« Odpowiedź #777 dnia: Wrzesień 15, 2011, 09:17:10 »
Z posiedzenia Rady Krajowej Sekcji Pożarnictwa NSZZ ”Solidarność” w którym udział wzięli:
Podsekretarz Stanu w MSWiA Zbigniew Sosnowski,
Komendant Główny PSP nadbryg. gen. Wiesław Leśniakiewicz,
zastępca Mazowieckiego Komendanta Wojewódzkiego PSP bryg. Jan Osiej.

"Wniosek do Trybunału Konstytucyjnego – Rada Sekcji zakończyła prace nad wnioskiem do Trybunału Konstytucyjnego w sprawie rażąco niskiej rekompensaty finansowej za przesłużone nadgodziny (60% stawki godzinowej liczonej ze średniego wynagrodzenia). Wniosek obejmuje również zastrzeżenie co do sposobu naliczania wymiaru rekompensaty tj. ze stawki godzinowej średniego wynagrodzenia.  Rada przyjęła uchwałę o skierowaniu wniosku do Komisji Krajowej NSZZ”Solidarność” celem wniesienia go do Trybunału Konstytucyjnego"

"Rozliczanie nadgodzin za pierwsze półrocze 2011r. – według informacji przewodniczących struktur wojewódzkich, rozliczanie odbywa się niejednolicie – nawet na terenie jednego województwa. Najczęstszymi przyczynami są: nierównomierne zadysponowanie środków na nadgodziny na województwa w wyniku czego są województwa gdzie środków brakuje a także są województwa gdzie środków jest nadmiar, nieprawidłowe ustalenie nadgodzin, ograniczenie (limitowanie) liczby płatnych nadgodzin w sposób niekorzystny dla strażaków, próby wykorzystania środków na nadgodziny na inne cele".

http://www.skpnszz.org/news.php?readmore=489

Mario79

  • Gość
Odp: Nadgodziny - i wszystko z tym związane.
« Odpowiedź #778 dnia: Wrzesień 15, 2011, 11:46:16 »
Własnie dlatego napisalem bo dzis przelozony powiedzial ze moje nadgodziny z okresu m.in. powodzi zostaly anulowane ..ku chwale ojczyzny! i nie wiem czy ma racje czy nie ma. ale szkoda oddac od tak sobie 300 nadgodzin, wkoncu sie słuzyło temu krajowi:) a wczesniej było dobrze bo odbierało sie te nadgodziny i caly czas na maxa była wypłata po okresie rozliczeniowym.... jak to wkoncu jest?

Offline Butel

  • Administrator
  • *
  • Wiadomości: 7.694
Odp: Nadgodziny - i wszystko z tym związane.
« Odpowiedź #779 dnia: Wrzesień 16, 2011, 22:51:33 »
Dla potwierdzenia moich wcześniejszych podanych tu wyliczeń ;) na ostatnim posiedzenie Zarządu Krajowego ZZS Florian:

Cytuj
Komendant Główny PSP poinformował, iż zgodnie z wyliczeniami istnieje możliwość dokonania wypłaty rekompensaty finansowej maksymalnie za 249 godzin ponadnormatywnych wypracowanych przez strażaka w I okresie rozliczeniowym 2011 roku. Potwierdził, że informacja w tej sprawie została przekazana do wszystkich komend wojewódzkich.
Jest różnica czy zrobisz komuś ŁASKĘ czy LASKE     prof. Jerzy Bralczyk

Offline dr.Kudłaty

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 709
Odp: Nadgodziny - i wszystko z tym związane.
« Odpowiedź #780 dnia: Wrzesień 16, 2011, 22:57:26 »
powiem więcej; zdarzyły się takie "przypadki" :szalony:

Offline Butel

  • Administrator
  • *
  • Wiadomości: 7.694
Odp: Nadgodziny - i wszystko z tym związane.
« Odpowiedź #781 dnia: Wrzesień 16, 2011, 23:05:58 »
Cytuj
Własnie dlatego napisalem bo dzis przelozony powiedzial ze moje nadgodziny z okresu m.in. powodzi zostaly anulowane ..ku chwale ojczyzny!

Sprawa możliwości rozliczenia nadgodzin powstałych w okresach rozliczeniowych od 01 lipca 2005 roku do 30 czerwca 2010 roku, jest dopiero omawiana na szczeblu centralnym ale skoro twój przełożony już wie jak jest to.... ku chwale  :rofl:
Jest różnica czy zrobisz komuś ŁASKĘ czy LASKE     prof. Jerzy Bralczyk

Offline grzela

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 6.184
  • I smile like an angel, a heart like the devil.
Odp: Nadgodziny - i wszystko z tym związane.
« Odpowiedź #782 dnia: Wrzesień 19, 2011, 18:29:05 »
Cytuj
Interpelacja (nr 23754) do ministra spraw wewnętrznych i administracji
w sprawie sprawdzenia zgodności ustawy o Państwowej Straży Pożarnej z normami unijnymi
Szanowny Panie Ministrze! Ustawa z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej może być niezgodna z unijną dyrektywą z 4 listopada 2003 r. dotyczącą niektórych aspektów organizacji czasu pracy (nr 2003/88). Dyrektywa ta nakazuje, aby każdy pracownik miał prawo co najmniej do 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku w ciągu doby i 35 godzin odpoczynku w ciągu tygodnia. Naruszenie tych norm, co może nastąpić podczas trwającego 24 godziny dyżuru, powinno być natychmiast rekompensowane czasem wolnym. Polska ustawa zezwala na przekroczenie tygodniowej normy czasu pracy, tj. 40 godzin ze względu na podwyższoną gotowość operacyjną. Unijne przepisy i orzecznictwo wskazują, że w wypadku funkcjonariuszy publicznych jest to jednak możliwe tylko w wyjątkowej sytuacji, tj. katastrofy naturalnej lub technologicznej, zamachów, wypadków o większej skali czy innych zdarzeniach tego rodzaju, których ciężar i rozmiar wymagają podjęcia niezbędnych środków dla obrony życia, zdrowia, a także bezpieczeństwa zbiorowości. Można więc wydłużyć służbę strażaków i innych funkcjonariuszy tylko wówczas, gdy ich praca jest faktycznie niezbędna i nie ma możliwości stosowania przepisów dyrektywy bez narażania życia i zdrowia osób, które potrzebują pomocy.
W związku z tym kieruję do Pana Ministra następujące pytania:
1.   Czy w Państwowej Straży Pożarnej są naruszane przepisy dyrektywy unijnej?
2.   Czy naruszanie przepisów unijnych może mieć przyczynę w niedoborze zasobów kadrowych Państwowej Straży Pożarnej?
Z poważaniem
Poseł Aleksander Chłopek
 
Warszawa, dnia 15 lipca 2011 r.

Cytuj
Szanowny Panie Marszałku! W nawiązaniu do pisma z dnia 27 lipca 2011 r. (sygn. SPS-023-23754/11) dotyczącego interpelacji posła na Sejm RP pana Aleksandra Chłopka w sprawie sprawdzenia zgodności ustawy o Państwowej Straży Pożarnej z normami unijnymi uprzejmie przedstawiam następujące informacje.
Na wstępie, w kontekście problemu funkcjonowania Państwowej Straży Pożarnej, wskazać należy, iż wejście w życie z dniem 1 lipca 2005 r. ustawy z dnia 6 maja 2005 r. o zmianie ustawy o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. Nr 100, poz. 836) spowodowało wprowadzenie 40-godzinnego tygodnia służby strażaków PSP. Ponadto w ustawie tej wydłużono wymiar dodatkowego płatnego urlopu wypoczynkowego dla strażaków PSP do 18 dni, stanowiącego rekompensatę z tytułu pełnienia służby w warunkach szkodliwych dla zdrowia albo szczególnie uciążliwych ze względu na przedłużony czas służby.
W efekcie wprowadzonych zmian nastąpiło obniżenie stanów osobowych na poszczególnych zmianach służbowych w jednostkach interwencyjnych PSP. Z danych przekazywanych na ten temat przez Komendę Główną PSP wynika, iż w celu zapewnienia poziomu stanów etatowych z pierwszego półrocza 2005 r. potrzebne było 5100 etatów strażaków.
Dostrzegając problem ponadnormatywnego czasu służby strażaków PSP, zarówno Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, jak też kierownicy poszczególnych jednostek organizacyjnych PSP od 2005 r. podejmowali działania mające na celu zwiększenie stanów osobowych zmian służbowych. Działania te doprowadziły do zwiększenia stanu etatowego w zmianowym rozkładzie czasu służby w sumie o 2800 etatów z tego:
—   1100 etatów jako nowe (w roku 2006),
—   350 etatów cywilnych, które uwolniły odpowiednią liczbę etatów funkcjonariuszy z codziennego rozkładu czasu służby (lata 2007 i 2008),
—   1266 etatów przeniesiono z codziennego rozkładu czasu służby w komendach wojewódzkich oraz powiatowych i miejskich PSP,
—   84 etaty przeniesiono z jednostek centralnych.
 Niedobory etatowe wynikające przede wszystkim z konieczności utrzymywania stanów osobowych dających gwarancję podjęcia skutecznych działań ratowniczych spowodowały, iż w październiku 2010 r. wprowadzono kolejne zmiany do ustawy o Państwowej Straży Pożarnej (obowiązujące od dnia 1 stycznia 2011 r.) w celu umożliwienia strażakom PSP dokonania wyboru co do formy rekompensaty za pracę ponad normę. Wprowadzenie rekompensaty pieniężnej za przedłużony czas służby lub czasu wolnego w odpowiednim wymiarze, wraz z ograniczeniem wymiaru dodatkowego urlopu wypoczynkowego z tytułu pełnienia służby w warunkach szkodliwych dla zdrowia lub uciążliwych - z maksymalnie 18 dni do 13 dni – uznano za optymalne z punktu widzenia dalszego funkcjonowania służby oraz ze względu na skutki finansowe dla budżetu państwa.
Wymiar i rozkład czasu służby funkcjonariuszy Państwowej Straży Pożarnej normuje art. 35 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (t.j. Dz. U. z 2009 r. Nr 12, poz. 68, z późn. zm.). Zgodnie z brzmieniem art. 35 ust. 1 ww. ustawy, czas służby strażaka nie może przekraczać przeciętnie 40 godzin tygodniowo w przyjętym okresie rozliczeniowym, nieprzekraczającym 6 miesięcy. Stosownie do art. 35 ust. 3 ww. ustawy wprowadza się zmianowy oraz codzienny rozkład czasu służby strażaka. Zmianowy rozkład czasu służby strażaka polega na wykonywaniu zadań służbowych i pełnieniu dyżurów trwających nie dłużej niż 24 godzinny, po których następują co najmniej 24 godziny wolne od służby (art. 35 ust. 5 ww. ustawy). Z kolei codzienny rozkład czasu służby strażaka polega na wykonywaniu zadań służbowych po 8 godzin dziennie od poniedziałku do piątku (art. 35 ust. 6 ww. ustawy). W ramach codziennego rozkładu czasu służby strażak może być wyznaczony do pełnienia, w dowolnym czasie, dyżuru trwającego nie dłużej niż 24 godziny, po którym następują co najmniej 24 godziny wolne od służby (art. 35 ust. 7 ww. ustawy). Jak wynika z art. 35 ust. 9 i 10 ww. ustawy, czas służby strażaka może być przedłużony do 48 godzin tygodniowo w okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 6 miesięcy, jeżeli jest to uzasadnione potrzebami służby oraz w przypadku wprowadzenia podwyższonej gotowości operacyjnej w PSP.
W pierwszym przypadku strażakowi przyznaje się czas wolny od służby w tym samym wymiarze co czas służby albo rekompensatę pieniężną, w drugim zaś w zamian za czas służby strażakowi przysługuje czas wolny od służby w tym samym wymiarze w przyjętym okresie rozliczeniowym. Czas wolny, o którym wyżej mowa, może być udzielony w następnym okresie rozliczeniowym po okresie, w którym strażak pełnił służbę ponad normę, tj. ponad 40 godzin tygodniowo w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 6 miesięcy, na co wskazuje treść art. 35 ust. 10a ww. ustawy.
Zważenia wymaga, iż nowe ww. brzmienie art. 35 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej zostało nadane ustawą z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. Nr 239, poz. 1589). Powyższa regulacja weszła w życie w dniu 1 stycznia 2011 r.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 i 2 dyrektywy 2003/88/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 4 listopada 2003 r. dotyczącej niektórych aspektów organizacji czasu pracy (Dz. U. UE L z dnia 18 listopada 2003 r. Nr 299, str. 9), dyrektywa ustala minimalne wymagania w zakresie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w odniesieniu do organizacji czasu pracy poprzez określenie m.in. maksymalnego tygodniowego wymiaru czasu pracy oraz minimalnego okresu odpoczynku. Stosownie do art. 3 ww. dyrektywy w rozwiązaniach krajowych należy przyjmować niezbędne środki w celu zapewnienia, że każdy pracownik jest uprawniony do minimalnego dobowego odpoczynku w wymiarze 11 nieprzerwanych godzin w okresie 24-godzinnym. Art. 5 ww. dyrektywy stanowi, iż państwa członkowskie przyjmują niezbędne środki w celu zapewnienia, by każdy pracownik był uprawniony w okresie 7-dniowym do minimalnego nieprzerwanego okresu odpoczynku w wymiarze 24 godzin oraz również do odpoczynku dobowego w wymiarze 11 godzin, określonego w art. 3. Jeżeli uzasadniają to warunki obiektywne, techniczne lub organizacji pracy, można stosować minimalny okres odpoczynku w wymiarze 24 godzin. Jak wynika z art. 6 lit. b ww. dyrektywy, państwa członkowskie winny zapewnić, by przeciętny wymiar czasu pracy w okresie 7-dniowym, łącznie z pracą w godzinach nadliczbowych, nie przekroczył 48 godzin. W celu stosowania ww. art. 5 oraz 6 państwa członkowie mogą ustanowić okres rozliczeniowy nieprzekraczający 14 dni przy tygodniowym okresie odpoczynku oraz okres rozliczeniowy nieprzekraczający 4 miesięcy przy maksymalnym tygodniowym wymiarze czasu pracy (art. 16 lit. a, b ww. dyrektywy).
Omawiana dyrektywa 2003/88/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, ustalając minimalny wymiar dobowego i tygodniowego odpoczynku oraz długość okresu rozliczeniowego tygodniowego odpoczynku i tygodniowego wymiaru czasu pracy, przewiduje pewne odstępstwa od ww. norm ochronnych. Jak wynika z art. 17 ust. 3 lit. c pkt iii ww. dyrektywy, można stosować odstępstwa od art. 3, 4, 5, 8 oraz 16 w przypadku działań obejmujących potrzebę ciągłości usług lub produkcji, w szczególności usług ogniowych. Odstępstwa te mogą zostać przyjęte w drodze przepisów ustawowych, wykonawczych lub administracyjnych lub w drodze układów zbiorowych lub porozumień między partnerami, pod warunkiem że zainteresowanym pracownikom zapewniono równoważne okresy wyrównawczego odpoczynku lub że w wyjątkowych przypadkach, w których nie jest możliwe z powodów obiektywnych przyznanie takich równoważnych okresów wyrównawczego odpoczynku, zainteresowanym pracownikom przyznano właściwą ochronę (art. 17 ust. 2 ww. dyrektywy).
Przedstawiając ww. analizę przepisów prawnych, wskazać należy, iż ustawa z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej, wprowadzając w art. 35 ust. 3 zmianowy rozkład czasu służby strażaka (polegający na wykonywaniu zadań służbowych i pełnieniu dyżurów trwających nie dłużej niż 24 godziny), przyznaje funkcjonariuszowi prawo do odpoczynku w wymiarze co najmniej 24 godzin. Analogicznie, w przypadku wyznaczenia strażaka do pełnienia dyżuru trwającego nie dłużej niż 24 godziny w ramach codziennego rozkładu służby, art. 35 ust. 7 ww. ustawy stanowi co najmniej o 24-godzinnym okresie wolnym od służby. Powyższe regulacje poza wskazaniem, iż czas wolny winien nastąpić po wykonaniu zadań służbowych lub po odbyciu służby, trwających nie dłużej niż 24 godziny, nie precyzują granic czasowych wykorzystania ww. prawa do odpoczynku. Tym samym wobec braku określenia w ww. przepisach okresu rozliczeniowego odpoczynku uznać należy, iż przy zmianowym rozkładzie czasu służby czas wolny w wymiarze co najmniej 24 godzin winien nastąpić bezpośrednio po wykonaniu zadań służbowych lub bezpośrednio po odbyciu służby, trwających nie dłużej niż 24 godziny. Innymi słowy naruszenie w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych lub pełnieniem dyżuru 24-godzinnego normy odpoczynku w jednej dobie winno być, zgodnie z art. 35 ust. 5 i 7 ww. ustawy, zrekompensowane czasem wolnym od służby bezpośrednio w następnej dobie.
Czas trwania dyżuru i wykonywania zadań służbowych w zmianowym rozkładzie czasu służby, jak również zasady udzielania czasu wolnego od służby określa w sposób szczegółowy rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracji z dnia 29 grudnia 2005 r. w sprawie pełnienia służby przez strażaków Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. Nr 266, poz. 2247, z późn. zm.), wydane na podstawie art. 35 ust. 11 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej. Zgodnie z § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia, wykonywanie zadań służbowych i pełnienie dyżuru przez strażaka w zmianowym rozkładzie czasu służby w danej jednostce organizacyjnej Państwowej Straży Pożarnej lub Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej trwa 24 godziny. Czas wolny od służby w zamian za czas służby nieprzekraczający 40 godzin tygodniowo może być udzielony w okresie bezpośrednio poprzedzającym urlop wypoczynkowy lub po jego ukończeniu (§ 10 ww. rozporządzenia). Jak wynika z § 12 ust. 1 ww. rozporządzenia, kierownik jednostki organizacyjnej ustala harmonogram służby w jednostce obejmujący przyjęty okres rozliczeniowy, w którym, w sposób równomierny, określa się dni i godziny służby poszczególnych strażaków, zgodnie z normą czasu służby określoną w art. 35 ust. 1 ustawy o Państwowej Straży Pożarnej, tj. 40 godzin tygodniowo, oraz dni i godziny wolne od służby. Liczba kolejnych dni wolnych od służby określonych w harmonogramie nie może być większa niż 120. Ustalony harmonogram podaje się do wiadomości strażaków, nie później niż 7 dni przed rozpoczęciem danego okresu rozliczeniowego.
W świetle powyższego zatem w każdej jednostce organizacyjnej Państwowej Straży   Pożarnej   obowiązuje   ustalany   przez   kierownika   danej   jednostki harmonogram służby, który poprzez szczegółowe określenie dni i godzin służby (zgodnie z normą 40 godzin tygodniowo) poszczególnych funkcjonariuszy pożarnictwa oraz przysługujących im dni i godzin wolnych od służby zapewnia równomierne rozłożenie czasu służby oraz czasu wolnego w przyjętym w danej jednostce okresie rozliczeniowym.
Nadmienić należy, iż dyrektywa 2003/88/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w art. 16 wprowadziła możliwość ustanowienia przez państwa członkowskie w odniesieniu do tygodniowych okresów odpoczynku maksymalnych okresów rozliczeniowych (okres rozliczeniowy nieprzekraczający 14 dni), natomiast nie przewidziała takiego rozwiązania w celu stosowania art. 3 o dobowym okresie wypoczynku. Wskazuje to, iż w ocenie prawodawcy europejskiego okresy odpoczynku dobowego spełniają swoją rolę, o ile będą rzeczywiście wykorzystywane jako odpoczynek dobowy, co pozostaje w zgodzie z celem dyrektywy, tj. zapewnieniem minimalnych wymagań w zakresie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w odniesieniu do czasu pracy (uchwała SN z dnia 13 marca 2008 r., I PZP 11/07).
Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 24 czerwca 2009 r., sygn. II PK 287/08, wskazał, iż: „Europejski Trybunał Sprawiedliwości podkreślając znaczenie unormowań dyrektywy 2003/88/WE dla ochrony zdrowia i polepszenia warunków pracy pracowników, wielokrotnie akcentował ich prewencyjny charakter w postaci zmniejszenia, na ile to tylko możliwe, kumulowania okresów pracy bez stosowania koniecznych okresów odpoczynku. Co do zasady okresy odpoczynku muszą zatem przypadać bezpośrednio po okresach pracy, których wyrównaniu one służą, dla zapobieżenia przemęczeniu i przeciążeniu pracownika w następstwie kumulacji następujących po sobie okresów pracy. Takie stanowisko ETS podważa interpretację dopuszczającą kumulowanie wszystkich niewykorzystanych przez pracownika okresów odpoczynku i przyznanie po dłuższym okresie pracy skumulowanego czasu wolnego, stanowiącego sumę wszystkich niewykorzystanych okresów odpoczynku”.
Podkreślić należy, iż wspólnotowe normy ochronne dotyczące dobowego nieprzerwanego 11-godzinnego odpoczynku i tygodniowego nieprzerwanego 24-godzinnego odpoczynku oraz okresu rozliczeniowego tygodniowego odpoczynku nie mają charakteru bezwzględnie obowiązującego. Art. 17 ust. 3 lit. c pkt iii dyrektywy 2003/88/WE dopuszcza bowiem możliwość stosowania odstępstw od ww. zasad w odniesieniu m.in. do usług ogniowych, pod warunkiem jednakże zapewnienia zainteresowanym równoważnych okresów odpoczynku. Tym samym uznać można, iż ww. dyrektywa zezwala w przypadku m.in. służby w Państwowej Straży Pożarnej na odmienne niż przewidziane w art. 3, 5 i 16 określenie wymiaru czasu wolnego i jego okresu rozliczeniowego.
Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, iż ustanowiony w ustawie o Państwowej Straży Pożarnej oraz wydanym na jej podstawie rozporządzeniu w sprawie pełnienia służby przez strażaków Państwowej Straży Pożarnej wymiar i rozkład czasu służby oraz czasu wolnego od służby nie pozostaje w sprzeczności z postanowieniami dyrektywy 2003/88/WE.
Podkreślenia wymaga, iż przedłużenie czasu służby funkcjonariusza pożarnictwa do 48 godzin tygodniowo dopuszcza § 6 ust. 1 rozporządzenia w sprawie pełnienia służby przez strażaków Państwowej Straży Pożarnej, zgodnie z którym przedłużenie czasu służby strażaka ze względu na potrzeby służby, o których mowa w art. 35 ust. 9 ustawy o Państwowej Straży Pożarnej, mogą uzasadniać następujące okoliczności:
1)   konieczność dokończenia rozpoczętych zadań służbowych, jeżeli nie mogą zostać przerwane;
2)   utrzymanie liczby strażaków stanowiących obsadę osobową każdej zmiany na poziomie ustalonym przez kierownika jednostki organizacyjnej, jednak nie niższym niż ustalony zgodnie z ust. 3–5;
3)   dysponowanie do działań ratowniczych oraz do udziału w ćwiczeniach odwodów operacyjnych;
4)   wykonanie zadań służbowych wpływających na funkcjonowanie oraz podniesienie gotowości bojowej jednostek ochrony przeciwpożarowej;
5)   wykonanie zadań służbowych o charakterze dydaktycznym dotyczących szkolenia strażaków z jednostek ochrony przeciwpożarowej;
 6) delegowanie strażaka do pełnienia służby poza granicami państwa w grupie ratowniczej utworzonej do udziału w działaniach ratowniczych, akcji poszukiwawczo-ratowniczej lub akcji humanitarnej, a także w szkoleniu i ćwiczeniach ratowniczych.
Przepis powyższy zawiera zatem katalog okoliczności dookreślających przewidzianą w art. 35 ust. 9 ustawy o Państwowej Straży Pożarnej przesłankę (tj. uzasadnione potrzeby służby), której zaistnienie zezwala na przedłużenie czasu służby funkcjonariusza pożarnictwa do 48 godzin tygodniowo w okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 6 miesięcy. Katalog ten jest katalogiem o charakterze zamkniętym.
Przesłanką uzasadniającą przedłużenie czasu służby ponad normę jest również okoliczność „wprowadzenia podwyższonej gotowości operacyjnej”, o czym stanowi art. 35 ust. 10 ww. ustawy. Przy czym znaczenie użytego w ww. przepisie pojęcia precyzuje art. 10 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy. Z postanowień ww. przepisu wynika, iż wprowadzanie podwyższonej gotowości operacyjnej w Państwowej Straży Pożarnej następuje w sytuacji zwiększonego prawdopodobieństwa katastrofy naturalnej lub awarii technicznej, których skutki mogą zagrozić życiu lub zdrowiu dużej liczby osób, mieniu w wielkich rozmiarach albo środowisku na znacznych obszarach, oraz w przypadku wystąpienia i utrzymywania się wzmożonego zagrożenia pożarowego. Stan podwyższonej gotowości wprowadza, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy, komendant główny Państwowej Straży Pożarnej.
Z poważaniem

Offline maniek777

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 222
Odp: Nadgodziny - i wszystko z tym związane.
« Odpowiedź #783 dnia: Wrzesień 20, 2011, 15:27:19 »
Cytuj
- z maksymalnie 18 dni do 13 dni – uznano za optymalne z punktu widzenia dalszego funkcjonowania służby oraz ze względu na skutki finansowe dla budżetu państwa.
  + 60 % średniego uposażenia za nadgodziny.
to jest fajne - a gdzie w tym interes i sprawiedliwośc dla strażaków

Offline apap000

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 200
Odp: Nadgodziny - i wszystko z tym związane.
« Odpowiedź #784 dnia: Wrzesień 21, 2011, 12:49:07 »
z ciekawością przeczytałem w programie PIS:

"W celu usprawnienia PSP i KSRG potrzebne są także inne zmiany prawno-organizacyjne. Należą do nich uregulowania dotyczące czasu służby strażaka ratownika umożliwiające pełną rekompensatę finansową za wypracowane godziny poza obowiązkowym czasem służby; wprowadzone w obecnej kadencji regulacje rozwiązały ten problem tylko częściowo, a przedstawiony przez PiS projekt ustawy przyznającej strażakom 100% wynagrodzenia za nadgodziny został przez koalicję PO-PSL odrzucony".

co o tym myślicie? pamiętam, że był taki projekt! W sumie w programie jest jeszcze kilka kwestii, które dotyczą zarówno PSP jak i OSP!

http://programpis.org.pl/27,bezpieczne-panstwo.html

Offline adam998

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 258
    • http://
Odp: Nadgodziny - i wszystko z tym związane.
« Odpowiedź #785 dnia: Październik 07, 2011, 20:21:59 »
Związkowcy z NSZZ „Solidarność” przygotowali wniosek do Trybunału Konstytucyjnego (TK) o stwierdzenie niezgodności z ustawą zasadniczą art. 97c ust. 1 ustawy z 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (tj. Dz.U. z 2009 r. nr 12, poz. 68 z późn. zm.). Ma on trafić do TK jeszcze w tym miesiącu. Zaskarżony przepis obowiązuje od stycznia 2011 r. Zgodnie z nim strażak za godzinę dodatkowej służby powyżej 40 godzin tygodniowo otrzymuje 60 proc. z 1/172 przeciętnego uposażenia (3945,31 zł). To oznacza 13,70 zł za jedną nadgodzinę.

– To dyskryminacja! Stawka ta jest taka sama dla wszystkich strażaków bez względu na kwalifikacje i rodzaj wykonywanych zadań. Nie ma także znaczenia, czy godziny nadliczbowe zostały wypracowane w dzień, w nocy, w niedzielę czy w święta – mówi Robert Osmycki, przewodniczący Sekcji Krajowej Pożarnictwa NSZZ „Solidarność”.

Związkowcy zwracają uwagę, że tak niskie wynagrodzenie za dodatkową służbę może doprowadzić do nadmiernego obciążenia strażaków nadgodzinami. Ponieważ rząd, uchwalając nowe przepisy, założył, że w ciągu roku wypracują oni 6 mln dodatkowych godzin, to na jednego funkcjonariusza przypada ich 220. Dodatkowo sprawę komplikuje to, że ze względu na specyfikę pracy strażak nie może odmówić służby w nadgodzinach.

Zdaniem prawników strażacy mają szansę na wygraną przed Trybunałem Konstytucyjnym. Zaskarżony przez związkowców przepis nie tylko jest bowiem sprzeczny z art. 32 ust. 1 ustawy zasadniczej oraz wyrażoną tam zasadą równości, lecz także z art. 66 ust. 1 konstytucji dotyczącym prawa do bezpiecznych i higienicznych warunków pracy.

– Ustawodawca, tworząc przepisy, nie może oszczędzać na bezpieczeństwie funkcjonariuszy. Związki zawodowe, skarżąc te przepisy, powinny skupić się na udowodnieniu, że takie rozwiązania wprowadzono, właśnie kierując się taką przesłanką. Ale aby to było możliwe, konieczne jest przedstawienie wyliczeń, które to udowodnią – mówi prof. Marek Chmaj, konstytucjonalista.

Natomiast Karolina Miara, adwokat z Warszawy, wskazuje, że ustawodawca złamał także art. 24 konstytucji i wyrażoną tam zasadę nadzoru państwa nad warunkami wykonywanej pracy. Sprawa jest pilna, bo rząd do tej pory nie rozwiązał problemu 10 mln nadgodzin z poprzednich lat.

http://wiadomosci.dziennik.pl/wydarzenia/artykuly/360134,bunt-strazakow-nie-chca-byc-dluzej-tania-sila-robocza.html

Offline SIUSIEK

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 2.926
  • Kocham swoją pracę! Ale koniec tuż tuż....
Odp: Nadgodziny - i wszystko z tym związane.
« Odpowiedź #786 dnia: Październik 12, 2011, 06:42:03 »
Komendant Główny polecił Wojewódzkim dokonać wypłaty rekompensaty za maksymalnie możliwą liczbę nadgodzin wypracowanych w I okresie rozliczeniowym 2011.

Offline specjalista

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 156
Odp: Nadgodziny - i wszystko z tym związane.
« Odpowiedź #787 dnia: Październik 12, 2011, 09:22:42 »
Komendant Główny polecił Wojewódzkim dokonać wypłaty rekompensaty za maksymalnie możliwą liczbę nadgodzin wypracowanych w I okresie rozliczeniowym 2011.

A to za co już zapłacili, to nie to? Czy ewentualnie mają być jakieś wyrównania/dopłaty? Może coś więcej, jaśniej.
Dwóch polaków, trzy zdania!

Offline fireman5

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 317
Odp: Nadgodziny - i wszystko z tym związane.
« Odpowiedź #788 dnia: Październik 12, 2011, 12:03:50 »
Mają zapłacić za 249 godzin, tyle w temacie.

 :szalony:

Offline Butel

  • Administrator
  • *
  • Wiadomości: 7.694
Odp: Nadgodziny - i wszystko z tym związane.
« Odpowiedź #789 dnia: Październik 12, 2011, 14:52:20 »
Chodziło o wątpliwości przy obliczaniu maksymalnej liczby nadgodzin za I okres rozliczeniowy 2011r.
Przyjęto w całym kraju, że maksymalna liczba nadgodzin (wynikająca z obliczeń) za którą przysługuje rekompensata pieniężna wynosi 249 godz.
Z tymi obliczeniami bywało różnie w kraju, pojawiały się niejednolite obliczenia.
Jest różnica czy zrobisz komuś ŁASKĘ czy LASKE     prof. Jerzy Bralczyk

Offline lang

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 2.460
Odp: Nadgodziny - i wszystko z tym związane.
« Odpowiedź #790 dnia: Październik 12, 2011, 19:47:00 »
...ale słusznie lub nie ustalono, że limit za I półrocze to 249h i tego sie trzymajmy;
„Najpierw Cię ignorują. Potem śmieją się z Ciebie. Później z Tobą walczą. Później wygrywasz” Mahatma Gandhi

próby zamiany zastygłego betonu w szarą masę zdolną do absorpcji są z góry skazane na niepowodzenie

Offline mlynarzm

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 8
Odp: Nadgodziny - i wszystko z tym związane.
« Odpowiedź #791 dnia: Październik 14, 2011, 17:22:03 »
Prawda 249 godzin za pierwszy okres  > http://www.straz.gov.pl/data/other/wzorr.pdf

Offline LaCosta

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 110
Odp: Nadgodziny - i wszystko z tym związane.
« Odpowiedź #792 dnia: Październik 16, 2011, 14:04:51 »
ktos wie może co ma być z tymi nadgodzinami z poprzednich lat? sprawa ucichła a jest wielu strażakow co ma ich krocie na swoim koncie! Mamy o nich zapomniec czy bedzie wolne czy wypłata? Oby nie było "ku chwale ojczyzny.."

Offline kruger

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 124
Odp: Nadgodziny - i wszystko z tym związane.
« Odpowiedź #793 dnia: Październik 16, 2011, 15:00:36 »
Jeżeli ktoś zrobił więcej niż 249 to za dalsze nadgodziny nie dostanie, ani zapłaty ani ich nie wybierze przy takich stanach jak są i wtedy jest sytuacja patowa bo może on nie chcieć generować nadgodzin i nie chce przychodzić do służby poza wyznaczoną służbą - co wtedy czy może odmówić przyjścia do służby w ten dzień ??
« Ostatnia zmiana: Październik 16, 2011, 15:39:27 wysłana przez kruger »
OSTRY HAJC - lejesz wode a to h... daje

Offline robn

  • Global Moderator
  • *
  • Wiadomości: 2.349
Odp: Nadgodziny - i wszystko z tym związane.
« Odpowiedź #794 dnia: Październik 16, 2011, 16:27:51 »
Jeżeli ktoś zrobił więcej niż 249 to za dalsze nadgodziny nie dostanie, ani zapłaty ani ich nie wybierze przy takich stanach jak są i wtedy jest sytuacja patowa bo może on nie chcieć generować nadgodzin i nie chce przychodzić do służby poza wyznaczoną służbą - co wtedy czy może odmówić przyjścia do służby w ten dzień ??
Mówisz o nadgodzinach w I okresie 2011? Do 249 płacą a powyżej powyżej 249 oddają w II okresie rozliczeniowym. Kierownik jednostki ma oddać te nadgodziny. Bywa że te oddanie nadgodzin wyprodukuje nowe w II okresie rozliczeniowym (trzeba się z tym liczyć przy nadwyrężonych stanach osobowych). Wtedy w I okresie 2012 oddadzą ci znów nadgodziny ponad 245. I tak do skutku aż kiedyś sytuacja się poprawi.
Cytuj
bo może on nie chcieć generować nadgodzin i nie chce przychodzić do służby poza wyznaczoną służbą - co wtedy czy może odmówić przyjścia do służby w ten dzień ??
Jak dla mnie, to taki strażak jest do negatywnego zaopiniowania. Tym bardziej że gdyby był wyznaczony rozkazem dziennym a nie przyszedł do służby. Trzeba pomyśleć nad zamianą służby na jakąś pracę .... powodzenia...

 
EGO = 1 / wiedza

Offline kruger

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 124
Odp: Nadgodziny - i wszystko z tym związane.
« Odpowiedź #795 dnia: Październik 17, 2011, 18:31:49 »
Czy ktoś orientuje się może czy są jakieś regulacje prawne (ustawa, rozporządzenie bądź zarządzenie KG PSP) dotyczące tego czy dana komenda ma obowiązek wypłaty rekompensaty pieniężnej strażakowi za wypracowane nadgodziny?
W ustawie o PSP jest napisane, że strażakowi przysługuje rekompensata za nadgodziny  lub odbiór wypracowanych nadgodzin.

Moje pytanie brzmi: do kogo należy decyzja o wyborze mianowicie czy to ma byc rekompensata czy odbiór?
Co w przypadku gdy komenda wojewódzka przyznała pieniądze na max 105 nadgodzin wypracowanych w drugim okresie rozliczeniowym 2011r.? Większość strażaków ma wypracowane na tą chwile około 150nadgodzin i kolejne będą przybywać z powodu braków osobowych?
Szukam regulacji prawnych gdzie jest to regulowane poza ustawą o PSP bo tam jest to zawarte ale bardzo pobieżnie...
OSTRY HAJC - lejesz wode a to h... daje

Offline robn

  • Global Moderator
  • *
  • Wiadomości: 2.349
Odp: Nadgodziny - i wszystko z tym związane.
« Odpowiedź #796 dnia: Październik 17, 2011, 19:41:06 »
Cytuj
Co w przypadku gdy komenda wojewódzka przyznała pieniądze na max 105 nadgodzin wypracowanych w drugim okresie rozliczeniowym 2011r.?
Kruger, moim zdaniem nie ma co sie przejmować tym co komenda wojewódzka w tej chwili wymyśla - jeśli chodzi o obecny okres rozliczeniowy. Z doświadczenia powiem, że i tak przeliczenia będą po zakończeniu okresu, obecne zapewnienia że przewidziała tyle pieniędzy to jest wróżenie z fusów.
Skończy się okres rozliczeniowy, będzie wtedy owa o kasie.
Przewiduję, że u mnie będzie nadgodzin  ok. 200 (+ - 30) na osobę, teraz zapłacili i nie zanosi się by w przyszłym okresie były jakieś zmiany.  Na razie koledzy nie narzekają, kasa na koncie...
Regulacje czasu pełnienia służby wprowadza http://isap.sejm.gov.pl/Download?id=WDU20110690371&type=2
pozdr
EGO = 1 / wiedza

Offline mlynarzm

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 8
Odp: Nadgodziny - i wszystko z tym związane.
« Odpowiedź #797 dnia: Październik 17, 2011, 21:51:31 »
U mnie w jednostce jest taka sytuacja iż starszy kolega z PB chce iść na początku 2012 na zasłużona emkę (ponad 75%) i przy tym ma ponad 500 nadgodzin, moim zdaniem powinien już dawno odbierać nadgodziny natomiast w kadrach powiedziano mu iż nie ma podstawy prawnej na odbieranie wypracowanych nadgodzin.
Jeszcze w 2010 jak odchodził ktoś u nas to mu mógł je odebrać a teraz już nie!!!?
W związku z tym mam pytanko czy coś  się zmieniło  w przepisach i jak jest w waszych Jednostkach?

Offline robn

  • Global Moderator
  • *
  • Wiadomości: 2.349
Odp: Nadgodziny - i wszystko z tym związane.
« Odpowiedź #798 dnia: Październik 17, 2011, 22:01:24 »
Cytat z wcześniej przytoczonego linku ws rozliczenia nadgodzin:
http://www.straz.gov.pl/data/other/wzorr.pdf
Cytuj
Jednocześnie przypominam, że rekompensatę pieniężną za przedłużony czas służby, wypłaca się do końca kwartału następującego po okresie rozliczeniowym, ale nie później niż w dniu zwolnienia ze służby. Tym samym dla strażaków zwalniających się ze służby w trakcie okresu rozliczeniowego należy zabezpieczyć środki na wypłatę rekompensaty pieniężnej, o ile nie został udzielony czas wolny od służby.
U mnie wybierali nadgodziny od początku 2011 (o ile mieli powyżej tego co zapłacili). Za II okres 2010 płacili - więc nadgodzin specjalnie nie było dużo. Za I okres 2010 i wcześniejsze lata (kilkaset godzin) nie wybierano nadgodzin. Jak to rozwiązano - chyba na zasadzie ugody. pozdr
EGO = 1 / wiedza

Offline potok

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 121
Odp: Nadgodziny - i wszystko z tym związane.
« Odpowiedź #799 dnia: Październik 20, 2011, 10:03:11 »
Witam ostatnio bylismy na cwiczeniach eu carpathex w Nowej debie cwiczenia dobrze przygotowane dobrzy ludzie ktorych z reszta pozdrawiam . Ale jak wszystko co dobre cwiczenia sie skonczyly i jakie bylo moje zdziwienie gdy po powrocie do jrg okazalo sie ze caly poligon rozliczono nam po 8h bylem pięć dni czyli 40h a okazuje sie ze osoby osmio godzinne ktore byly na poligonie maja rozliczone 8*5=40+40nadgodzin=80 . Dziwi mnie fakt ze zostalismy pominienci oraz to ze nikt niewie jak takie wyjazdy sie powinno rozliczac. a w pismie od organizatora cwiczen nie zostalismy wogole ujeci jakby nas tam nie bylo.
Czyli jak trafi mi sie nastepny poligon to od 7:30do15:30 i chulaj dusza do nieba moge jechac do domu???