Autor Wątek: Motopompa M8/8  (Przeczytany 100754 razy)

Offline piotr998

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.787
  • Najciekawsze historie pisze samo życie.
Odp: Motopompa M8/8
« Odpowiedź #75 dnia: Czerwiec 12, 2007, 11:31:10 »
Z całym szacunkiem dla Waszych aspiracji, lecz nie bądźcie naiwni > wiedza kosztuje. :rolleyes:
Jeżeli ktoś jakimś nakładem pracy i kosztów doszedł do pewnych rozwiązań przynoszących ew. korzyści materialne, to nie przekaże ich za darmo. A już na pewno nie na ogólnodostępnym forum. Przykre ale prawdziwe. -_-
"Tam, gdzie wszyscy myślą to samo, w ogóle niewiele się myśli" - H.Geissler
"Kłócić się nie należy, ale jest obowiązkiem jasno określić przeciwstawny punt widzenia." - J.W.Goethe

Offline szampan

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 479
Odp: Motopompa M8/8
« Odpowiedź #76 dnia: Czerwiec 12, 2007, 22:51:34 »
robilem u tego goscia w Pierzchnie motopompe tydzien temu odebralem powiem wam mistrz swiata chyba najlepszy w calym wojewodztwie......wirnikow sie nie tuninguje tylko zmienia na wieksze zeby wiecej wody zabieraly standardowy rozmiar w PO 5  jest 11 a on wklada 16......koszt calego remontu motopompy ok 2000zl ale mozna ja startowac nawet w mistrzostwach Polski.....probowalem ja zasysa wode juz po 2.8 sek!!!!!!!!!szok

Offline Ajax

  • Pokój to tylko brak wojny.
  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 2.310
  • Cały świat gra komedię!
    • http://
Odp: Motopompa M8/8
« Odpowiedź #77 dnia: Czerwiec 13, 2007, 00:42:38 »
Hehee!
No... SUPER  -_- Powodzenia!  :wub:
Osobiście znam może lepszych? Jednak szaaaa....!
Zresztą sama PO5, czy inna "podobna" sprawy nie załatwi - wiadomo  :wacko:
Pozdr.
Ps. Motopompa jw. faktycznie tylko na zawody  ^_^
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 13, 2007, 00:45:01 wysłana przez Ajax »
Nie jeden brak wiedzy nadrabia wazeliną.

Offline bohun

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 25
    • OSP Rodaki
Odp: Motopompa M8/8
« Odpowiedź #78 dnia: Czerwiec 13, 2007, 17:42:10 »
Zgadza się z Piotrem988 w 100%. Wiedza kosztuje i nikt uczciwy za darmochę nie będzie sprzedawał cudzych wypracowanych przez lata prób pomysłów.
A Panowie remontujący motopompy są de best (osobiście się o tym przekonałem). Prawdziwi zegarmistrze od tych cudeniek. Nie jacyś tam niby fachofcy co to się „znają” kasę zgarną, a potem jak przyjdzie co do czego to słyszysz tekst „jak odbierałeś to chodziła a teraz jak sam spieprzyłeś, to sobie sam napraw”.
Sami próbowaliśmy kiedyś modernizować motopompe ( zmiany cylindrów, wirników, rurek itp.) ale kicha. Dwa lata temu oddaliśmy ją do Pierzchna i Panowie ją zrobili, a mechanikom wytłumaczyli co i jak się z tym obchodzić, oraz posłużyli radami itp. Od tego czasu motopompa chodzi jak złoto i jeszcze się nie zdarzyło żeby nie pociągnęła wody lub były z nią jakieś problemy.Pełen profesjonalizm i odpowiedzialne podejście do sprawy. Jeżeli ktoś ma zamiar remontować motopompę to naprawdę warto oddać ją do Pierzchna. Szkoda własnego czasu i zmarnowanych prób.
Ale na zawody sama motopompa nie wystarcza potrzebny jej jest  dobrze zgrany i szybki zespół co w połączeniu i przy odrobinie szczęścia może dopiero przynosić sukcesy!

Pozdrowienia dla CZARODZIEI z Pierzchna.
 ^_^

Offline miggru

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 961
Odp: Motopompa M8/8
« Odpowiedź #79 dnia: Czerwiec 13, 2007, 19:31:25 »
Istnieje już podobny temat!!! jestam zapisane kilka stron i proponuje oba połączyć. Jest tam masę rzeczy począwszy od czasu ssania, a na paliwie rakietowym kończąc :D


Dop. moderatora: Zrobione. /Sylwek
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 14, 2007, 10:17:37 wysłana przez miggru »

Offline Curahee

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 7
  • Nie proszę nikogo o ogień
Odp: Motopompa M8/8
« Odpowiedź #80 dnia: Czerwiec 21, 2007, 17:54:05 »
Ok, ja mam takie pytanie: gdzie mozna wogole kupic nowe wirniki i elementy eksploatacyjne do motopomp typu POP-5???

Offline laciok

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 571
Odp: Motopompa M8/8
« Odpowiedź #81 dnia: Czerwiec 22, 2007, 23:56:41 »
Curahee firma MAT POŻ z łodzi nr tel ( 042) 214 25 44 prowadzą sprzedaż wysyłkową posiadają tam wszelkiego rodzaju części
pzdr :mellow:

Offline maxel

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 2
Odp: Motopompa M8/8
« Odpowiedź #82 dnia: Lipiec 08, 2007, 13:02:41 »
powiedzcie mi koledzy druhowie jakie lejecie paliwo do motopompy, jaki stosunek oleju. w sąsiedniej jednosce lali paliwo lotnicze żeby motopompa mała wyższe obroty. taki był skutek że zatarli ją tydzień przed zawodami. dotychczas laliśmy 95 w stosunku 1:30. czy nic sie nie stanie jak wlejemy 98 ?? 

Offline laciok

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 571
Odp: Motopompa M8/8
« Odpowiedź #83 dnia: Lipiec 08, 2007, 13:44:03 »
maxel paliwo lotnicze to jest głupota według mnie lać. Najlepiej lejcie sobie 95 mieszanka 1:30 ,a 98 sie nie opłaca ponieważ jest to droższe paliwo a i tak nic to nie daje. Można też robić mieszankę z oleju do pił i tam jest 1:50 ale poczytaj w tym dziale to to znajdziesz.

Offline szybki

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 169
    • O.S.P Główczyce
Odp: Motopompa M8/8
« Odpowiedź #84 dnia: Lipiec 08, 2007, 14:09:09 »
Odnośnie paliwa to na zawody lejemy 98 z mieszanką w stosunku 1:40 olej sthil. Dwa lata temu nalaliśmy shel V power i niestety skończyło się na wydmuchanej uszczelce pod głowicą i dzień orzed zawodami szybka wymiana ale na szczęście się udało ^_^

Offline Sylwek

  • Global Moderator
  • *
  • Wiadomości: 2.394
Odp: Motopompa M8/8
« Odpowiedź #85 dnia: Lipiec 09, 2007, 09:36:40 »
Cześć, nam po remoncie powiedzieli, żeby robić mieszankę 1:25 na dotarciu a potem 1:30,. Oleje do pilarek są ok tylko nie wolno się sugerować tym, że tam piszą że trzeba robić 1:50.
PO5 to starszy sprzęt, przystosowany do paliwa 86 oktanowego (mogę się mylić co do liczby oktanów, nie pamiętam dokładnie ile to było, kiedyś było takie paliwo u nas powszechnie używane). Podobno paliwo 98 nie jest zbyt zdrowe na tego silnika - ma zbyt wysoką temperaturę spalania.
Bardzo ważne jest, że mieszanka nie może być zbyt długo przechowywana, praktycznie niezużyta, nie nadaje się do użytku po 14, 30 dniach. Stosując starą strażacką zasadę, że wszystkie zbiorniki mają być zawsze pełne, nawet te na mieszankę, zatarliśmy jedna pilarkę do drewna.

Offline maxel

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 2
Odp: Motopompa M8/8
« Odpowiedź #86 dnia: Lipiec 10, 2007, 22:15:12 »
Nie sądzicie, że zawody to jeden wielki przekręt. Pewna jednostka podłączona krajowego ratownictwa mająca komendanta który jest  emerytowanym zawodowym strażakiem od kilku dobrych lat zajmuje czołowe miejsca , przeważnie pierwsze. Dwa lata temu będąc najlepsi o 8 sek. w sztafecie dostaliśmy punkty karne w bojówce za taką rzecz którzy wszyscy robili tak samo(widoczne na kasecie video nagranie). Niestety sędziów nie dało sie przekonać.
Drugie moje pytanie.Czy nie uważacie że w zawodach każda jednostka powinna startować na jednym sprzęcie.


Dop. moderatora: Ta wypowiedź trochę nie pasuje do tematu wątku - na temat rozgrywania zawodów rozmawiamy w tym dziale: http://www.strazak.pl/forum/index.php/board,19.0.html /Sylwek
« Ostatnia zmiana: Lipiec 11, 2007, 10:11:30 wysłana przez Sylwek »

Offline laciok

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 571
Odp: Motopompa M8/8
« Odpowiedź #87 dnia: Lipiec 12, 2007, 00:03:41 »
witam panowie mam pytanko jak ustawić standardowy zapłon w PO-5 wiem że ustawia się to jakoś suwmiarką i szczelinomierzem tylko nie wiem jakie parametry powinny być. Za wszelką pomoc z góry dziękuję

Offline danielhad

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 9
Odp: Motopompa M8/8
« Odpowiedź #88 dnia: Sierpień 27, 2007, 23:36:47 »
Witam, chyba wszyscy na zawodach bo temat troszkę ustał, jeżeli mógł bym troszkę pomóc, to może zacznę od kolegi "Laciok" co do ustawienia standardowego zapłonu i przerw na platynkach w tym silniku to szczelinomierz 0,30mm powinien wchodzić lekko między styki przerywacza, zaś szczelinomierz 0,50mm można by wsunąć z nieznacznym oporem. Co do ustawienia zapłonu to mam taki swój niezawodny patent, polega on na zbudowaniu linii ssawnej, linii tłocznej (2*w-75, rozdzielacz, 2*w-52(czyli lini głównej, rozdzielacza i jednej z rot)) czyli jak na zawodach tyle że bez jednej roty. Podłączasz elektroniczny obrotomierz (ja zrobiłem taki z starego poloneza ma on 3-y wyjścia: +,-, oraz trzeci który podłączam pod przerywacz, to oczywiście obrotomierz z silnika 4t, więc wynik obrotów jest dwa razy większy niż rzeczywisty. Następnie podaj wodę wprowadzając silnik na najwyższe obroty, w momencie gdy już woda wypełni linie tłoczne przystępujesz do ustawienia zapłonu, poluzuj wszystkie cztery śruby i przekręcaj (przyspieszaj zapłon) tak aby obrotomierz wskazywał najwyższe obroty, a silnik nie zaczynał jeszcze "wibrować" wtedy proporcjonalnie będzie najlepsze tłoczenie. Możliwe, a nawet bardzo prawdopodobne jest to, że cała pompa na małych obrotach silnika będzie delikatnie "kolebać" się ale jeżeli silnik odpala bez problemu to tak przyspieszony zapłon będzie optymalny.
Kolego Kielonsky, wreszcie ruszyłeś problem podciśnienia, wszyscy chwalą się że ich pompy ssą tyle czy ileś tam, ale powinni wiedzieć o tym że każdy z nich ma inną szczelność na  linii ssawnej, niewielkie ale na pewno różnice w długości węży ssawnych, poziom wody w zbiorniku w stosunku do pompy (podczas testu) itd. Więc te wyniki nie są rzeczywistym odzwierciedleniem zdolności ssących ich "maszynek". Uzyskane podciśnienie jest bardziej wiarygodne lecz i tak nie do końca ponieważ ciśnieniomierze w naszych pompach nie są cudem techniki. Najlepiej kupić taki porządny, wiarygodny, zamontować go na zaślepce W-110, zakręcić na nasadzie w pompie i sprawdzić. Ale jak pytasz..., to podciśnienie -0,2 atm jest bardzo dobrym wynikiem mi jak narazie udało się uzyskać -0,25atm, troszkę się nakombinowałem ale jest.
Na koniec rada dla kolegi "maxel" znam ten bul, mieliśmy dość dawno bardzo podobny problem w naszej gminie. Nawet jak wy mieliśmy nagrane na kasecie video tyle że rażące błędy "uprzywilejowanej" jednostki za które nie dostała punktów karnych, nie pomogły tłumaczenia, protesty, sędzia główny nawet nie chciał obejrzeć nagrania na kamerze, i na nasze szczęście nie poddaliśmy się, wysłaliśmy zażalenie do Komendanta Miejskiego z załączonym nagraniem, zrobiliśmy awanturę na cały powiat i pomogło!!!, K.M. już nigdy więcej nie wydelegował tego sędziego głównego na nasze zawody, a inni sędziowie chyba zrozumieli że nie damy się robić w balona bo od 5-ciu lat to my teraz wygrywamy zawody gminne, zostaliśmy mistrzem powiatu i zajęliśmy miejsce na "pudle" w zawodach wojewódzkich, wniosek-nie poddawajcie się jakimś gamoniom którzy mają stołek czy znajomości, bo z czasem zniszczy to wasze morale i chęć do dalszego doskonalenia umiejętności, a trudno o coś gorszego w OSP.
Wielkie sorry że się tak rozpisałem.

Offline yaskoow

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 300
  • NARAZIE OSP OBY JAK NAJSZYBCIEJ PSP
Odp: Motopompa M8/8
« Odpowiedź #89 dnia: Sierpień 30, 2007, 20:07:16 »
No wlasnie przerabianie pomp wykrecanie ich zeby woda leciala szybciej zaniom ssawne zlacza
a pozniej na pozarach pompa pochodzi 3 min i wysiada( sam bylem swiadkiem i to jednostka z KSRG.Poza tym u nas  OSP juz dawno rozwiazano ten problem i na zawodach sa zakupione 2 motopompy i wszyscy z nich kozystaja a nie kazdy ze swoja podrasowana i to jest sprawiedliwe

pozdro

Offline Ajax

  • Pokój to tylko brak wojny.
  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 2.310
  • Cały świat gra komedię!
    • http://
Odp: Motopompa M8/8
« Odpowiedź #90 dnia: Sierpień 30, 2007, 20:28:20 »
Witam!
Cytuj
a pozniej na pozarach pompa pochodzi 3 min i wysiada( sam bylem swiadkiem i to jednostka z KSRG.
No... tylko pogratulować bezmyślności /czyt. głupoty/  :angry:
Inna spr. te wspólne motopompy na zawodach - może i sprawiedliwe? Jednak zawsze będzie jakieś ale! Ktoś, po kim, a to silnik zbyt ciepły, a to za zimny itd... Jak znam życie często z byle "pierdoły" można zrobić niezły problem  :wacko:
Pozdr.
Nie jeden brak wiedzy nadrabia wazeliną.

Offline rysieko4

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 1
Odp: Motopompa M8/8
« Odpowiedź #91 dnia: Październik 19, 2007, 19:11:41 »
Witam wszystkich zainteresowanych tematem-Motopompy M8/8 PO5(PO3)-remonty i podrasowywnie .Jest to moje pierwsze wejście na to forum, dlatego pozwolę sobie na przedstawienie się.Jestem strażakiem zawodowym z 28 letnim stażem- w tym 25 lat w szkolnictwie pożarniczym jako instruktor i wykładowca zagadnienia "sprzęt pożarniczy" .Ponadto od 30 lat jestem czynnym członkiem rodzinnej OSP-w tym wieloletnim naczelnikiem. Prowadziłem setki kursów dla OSP-w tym m.in. obsługi i budowy  motopomp.Od 1992 prowadzę przydomowy warsztat ślusarski wykonując remonty kapitalne wszystkich typów starszych motopomp pożarniczych( M4/4 P25,P26- M8/8 PO3,PO5).W tym czasie rozebrałem w drobny mak i ponownie złożyłem ok.200 motopomp.Poświęciłem również masę godzin na eksperymentowanie-w tym zwiększanie mocy silnika i wydajności pompy.Myślę ,że dysponując takim doświadczeniem i wiedzą zarówno teoretyczną jak i praktyczną mogę podjąć polemikę w danym temacie.Przytoczę kilka ogólnych stwierdzeń-na czas wykonania pracy przez motopompę na zawodach mają wpływ-czas zassania  wody od zbiornika do pompy oraz czas tłoczenia od pompy do stanowiska prądownika.Za" zassanie " odpowiada układ ssawny - jego szczelność oraz tzw.smoczek a w nim "pompa strumieniowa "dla której w standardzie czas  zassania wynosi 10-15sek-po eksperymentalnych przeróbkach można zejść spokojnie na poniżej połowy tych czasów .Za czas tłoczenia odpowiada zarówno sprawność pompy jak i silnika. Jeżeli chodzi o silnik to przede wszystkim trzeba zwiększyć proporcjonalnie jego moc-najogólniej przez zwiększenie jego stopnia sprężania- z 6,5-7 do 9 i raczej nie więcej.Nadmieniam że planowanie głowicy o 5mm jest niemożliwe bo odległość szpilki ap.zasysającego do płaszczyzny wynosi zaledwie 3.5mm.Rodzaj zapłonu ,jego parametry- w tym przypominam-zalecane przerwa na świecy 0,4-o,45,przerywaczu 0,35-04 oraz wyprzedzenie zapłonu-ok.5mm przed ZZ-mają również niebagatelny wpływ na jakość pracy.Ponadto jakość elementów ,w tym oryginalny fabryczny wał(nie regenerowany-chodzi o precyzyjne wyważenie),przerywacze itp.Jeżeli chodzi o pompę-podstawa to zminimalizowanie oporów przepływu  wody , zbędnych zawirowań , maksymalne doszczelnienie układu wodnego oraz potencjalna korekta układu wirników i kierownic.Tu potwierdzam- w chłodnicy zamiast rurek płaszcz z kierownicami oraz zmodyfikowana głowica chłodnicy z jednym drożnym zaworem.Przy prawidłowym rozwiązaniu stopień chłodzenia pozostaje prawie nie naruszony.Trzeba oczywiście dysponować możliwością  spawania aluminium.Wszystkie te ogólniki dotyczą  fabrycznych rozwiązań konstrukcyjnych motopompy.Jeżeli ktoś z kolegów byłby zainteresowany rozwinięciem tematu,proszę o kontakt na moją pocztę(banera_ryszard@wp.pl)A na koniec odrobina reklamy-wykonuję remonty kapitalne wszystkich wymienionych motopomp pożarniczych.Posiadam znaczny zapas nowych części zamiennych -w tym -wały korbowe,chłodnice,bloki cylindrów,tłoki,koła magnesowe,cewki,przerywacze itp.Posiadam do sprzedania kilka używanych motopomp PO5 w stanie  wręcz idealnym.Pozdrawiam wszystkich druhów zaangażowanych w działalność OSP.

Offline Tomek2907

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 1
Odp: Motopompa M8/8
« Odpowiedź #92 dnia: Październik 20, 2007, 21:28:45 »
Witam wszystkich. Do tej pory raczej tylko śledziłem temat, nie zabierając w nim głosu. Po wypowiedzi kolegi- rysieko4 widzę że pojawił się człowiek chętny do wspólnych konsultacji na temat modyfikacji motopomp M8/8 na tym forum. Bardzo mnie to cieszy , z dwóch powodów . Po pierwsze jestem inżynierem mechanikiem z wykształcenia i tematy modyfikacji  działania motopompy     M8/8 są dla mnie interesujące pod względem    zawodowym. Po drugie zajmuję się przygotowywaniem motopompy do zawodów sportowo -pożarniczych w mojej rodzimej jednostce OSP.
Te modyfikacje o których  pisze w swojej wypowiedzi kolega Rysiek, są znane podejrzewam większości zainteresowanych tematem.
Przeróbka pompy strumieniowej poprzez rozwiercenie wylotu , pozwala rzeczywiście osiągnąć czasy zasysania około 4-5 sekund.
Są jednak tak przygotowane pompy , które zasysają w 2-2,5 sekundy. Co jeszcze należy zmodyfikować  aby osiągać taki wynik ??
Proszę o wypowiedź znających tą tajemnicę  -_- Czy może nie odłączać iskry na cylindrze ssącym i przepuścić spaliny przez urządzenie zasysające ?? Wiązało by sie to z zwiększeniem siły docisku sprężyny zaworu zwrotnego urządzenia zasysającego tak aby możliwy był zapłon mieszanki w tym cylindrze. Czy ten kierunek rozumowania jest dobry ??
Proszę również o wypowiedź na temat wirnika o większej średnicy, niż fabryczny. Czy jest możliwość dokupienia go w firmach zajmujących sie naprawami i sprzedażą częsci zamiennych do motopomp ??
Pozdrawiam wszystkich.
Tomek


 

Offline max[]

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.156
    • ...
Odp: Motopompa M8/8
« Odpowiedź #93 dnia: Grudzień 16, 2007, 11:00:53 »
a jakie maja czasy motopompy tohatsu??? jaki czas zasysania osiagaja na zawodach??

Archon

  • Gość
Odp: Motopompa M8/8
« Odpowiedź #94 dnia: Grudzień 16, 2007, 11:05:35 »
Czas zasysania:
Ok. 4,0 sek. przy Hs=1,5 m
Ok. 20 sek. przy Hs=7,5 m
« Ostatnia zmiana: Grudzień 16, 2007, 11:13:18 wysłana przez Archon »

Offline max[]

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.156
    • ...
Odp: Motopompa M8/8
« Odpowiedź #95 dnia: Grudzień 16, 2007, 14:58:25 »
a ze zbiornika ??? te 4 sek powinna chyba wyciągnąć

Offline sobek7

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 74
Odp: Motopompa M8/8
« Odpowiedź #96 dnia: Grudzień 16, 2007, 16:19:16 »
warto też nalać ok 40% metanolu oczywiście oleju trzeba więcej nalać do mieszanki :)
jest leprze spalanie co za tym idzie wiadomo
udało nam się załatwić po5 ze stosunkowo małym przebiegiem motogodzin jeżeli wogule takowe miała i osiągi są zaskakujące pozdrawiam i dobrych osiągów zycze
miłość to nie żaden cud, bo miłować kazał bóg, skoro taka wola nieba to strażaków kochać trzeba :)):)):))

Offline Ogureczek1988

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 74
Odp: Motopompa M8/8
« Odpowiedź #97 dnia: Listopad 04, 2008, 17:10:56 »
Co wiecie na temat podkręcania i remontów motpomp Po5 i Po3 stosowaliście  to gdzie to można wykonać i jak to wygląda??

Offline szybki

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 169
    • O.S.P Główczyce
Odp: Motopompa M8/8
« Odpowiedź #98 dnia: Listopad 04, 2008, 17:51:32 »
O tym już sporo było.
Wystarczy użyć opcji szukaj :tuba:
http://www.strazak.pl/forum/index.php/topic,1125.0.html

Offline hapec

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 359
Odp: Motopompa M8/8
« Odpowiedź #99 dnia: Listopad 04, 2008, 18:16:04 »
Podejme sie tunig-u Pomp chetnych prosze pisanie na moj mail tam wszystkie info.
Nie mam firmy wiec taniej  :mellow:
W naszym fachu nie ma strachu... Spadniesz z dachu i po fachu