Służba > Prawo w służbie
pytanie o inspektora bhp
(1/1)
piotrek82:
Szanowne grono Strażaków mam pytanie, na które, mam nadzieję, znacie odpowiedź. Za niedługo wejdą zmiany do Kodeksu Pracy, odnośnie dostosowania do Dyrektyw unijnych. Chodzi mi o tę zmianę, która dotyczy wyznaczania pracowników do udzielania pierwszej pomocy oraz czynności z zakresu ochrony przeciwpożarowej i ewakuacji. Zgodnie z Ustawą czynności z zakresu p.poż. mogą spełniać osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje, czyli, jak doczytałem minimum inspektora ochrony p.poż. Problemu nie ma w dużych zakładach, ale jak ten problem będzie rozwiązany w małych sklepach, warsztatach? Aby móc otrzymać tytuł inspektora, trzeba przejść dwutygodniowy kurs, który kosztuje masę pieniędzy i jest organizowany jedynie przez ośrodki szkolenia straży. Trzeba również posiadać minimum wykształcenie średnie. Co z zakładami, gdzie wszyscy zatrudnieni mają wykształcenie zawodowe, a przecież takich jest dużo, np. warsztaty samochodowe? Bardzo dziękuję za ewentualne odpowiedzi.
Ogn.Fox:
Z tego co się orientuje Społecznego inspektora pracy wybiera się wśród załogi drogą głosowania , w głosowaniu mogą brać wszystkie osoby pracujące, zrzeszone i nie niezrzeszone w ZZ -ale kandydat na inspektora musi należeć do jakiegoś zz. Uprawnienia takiego inspektora możecie poczytać tu ... http://www.pip.gov.pl/html/pl/doc/07040001.pdf
My właśnie zastanawiamy się na powołanie takiej osoby w naszej JRG aby czuwała nad naszymi obowiązkami .. Pozdrawiam
firek998:
Szanowny kolego wszystko to co napisałeś jest ok., za wyjątkiem jednego małego ale.
Otóż art. 233 cytowanej przez ciebie ustawy w ust. 3 jest mowa o tym, że "...tworzenia służby bhp lub powierzania wykonywania zadań tej służby innym osobom oraz wyznaczania pracowników do udzielania pierwszej pomocy, a także wykonywania czynności w zakresie ochrony przeciwpożarowej i ewakuacji pracowników,"
Ja to rozumiem w ten sposób, że obowiązki takie można przekazać innej osobie czyt. firmie, która zajmuje się BHP i ppoż, bądź samym bhp lub samym ppoż. W praktyce wiele firm już stosuje tego typu rozwiązania. Wszystkie rzeczy z zakresu bhp i ppoż. robią dla nich firmy zewnętrzne. Nie trzeba zatrudniać wtedy na etat, czy pół etatu bhp-ca. Firma wpada raz lub kilka razy w miesiącu. Dokonuje przeglądu, wystawia zalecenia, serwisuje sprzęt gaśniczy, szkoli pracowników, itp.
ratownik 112:
Dzisiejsza strona TVN 24
http://www.tvn24.pl/4,251,8,5992904,0,0,forum.html
Nawigacja
Idź do wersji pełnej