akurat robn bardzo mocno odjechałeś od sensu tych zdań; pocieszające jest to, że nie ty jeden:)
ponieważ mam chwilę czasu, to pozwolę sobie objaśnić te dwa zdania dla tych wszystkich, którzy mają problem z prawidłowym zdekodowaniem normy prawnej przez nie tworzonej;
zdanie pierwsze (cyt. w całości: W przypadkach, o których mowa w ust. 1 (dotyczy pełnienia służby w systemie zmianowym, w którym co do zasady służba pełniona jest w ramach dyżurów trwających 24h), poza wykonywaniem zadań służbowych związanych z akcją ratowniczą, ćwiczeniami lub utrzymywaniem gotowości operacyjnej, strażak pozostaje w miejscu pełnienia służby w gotowości do podjęcia działań bądź wykonuje inne zadania służbowe.) zawiera kilka postanowień:
- zasadniczo strażacy pełnią służbę w miejscu nazwanym "miejscem pełnienia służby", a chodzi oczywiście o teren JRG lub KP(M);
- poza wyznaczonym miejscem (bez konieczności wypisywania się w książce wyjść) strażacy mogą wykonywać zadania związane z akcją ratowniczą ćwiczeniami lub utrzymywaniem gotowości operacyjnej;
- powyższe nie wyklucza możliwości wykonywania tych czynności na terenie "miejsca pełnienia służby"; szczególnie jeśli chodzi o zadania związane z prowadzeniem akcji ratowniczej oraz utrzymywaniem gotowości operacyjnej; ten pierwszy przypadek to przykładowo wszystkie czynności wykonywane przez obsadę P(M)SK związane z obsługą zdarzeń (przyjmowanie zgłoszenia, alarmowanie i dysponowanie innych sił i środków, obsługa zdarzenia w SWD, prowadzenie korespondencji radiowej itd.); drugi to oczywiście chociażby odtwarzanie zdolności bojowej po powrocie ze zdarzenia; takich rzeczy podziałowcom tłumaczyć nie trzeba (chyba)
- z tego pierwszego zdania wynikają jeszcze dwie istotne okoliczności:
- zadania związane z akcją ratowniczą, ćwiczeniami lub utrzymaniem gotowości operacyjnej mogą być wykonywane przez cały czas dyżuru trwającego 24h, oczywiście zgodnie ze zdrowym rozsądkiem i przepisami BHP;
- poza czasem wykonywania powyższych czynności zasadniczo strażacy przebywają w miejscu pełnienia służby, a cały pozostały czas dzielą (jest on już właściwie podzielony w regulaminie organizacyjnym JRG) pomiędzy wykonywanie "innych zadań służbowych" (innych od tych enumeratywnie wymienionych wcześniej) oraz "czuwanie" górnowzniośle nazwane w rozporządzeniu "pozostawaniem w miejscu pełnienia służby w gotowości do podjęcia działań";
tyle byłoby w temacie pierwszego zdania;
zdanie drugie:
"Na wykonanie innych zadań służbowych przeznacza się nie więcej niż 12 godzin, w tym nie więcej niż 4 godziny w porze nocnej, to jest pomiędzy godzinami 2100 a 700."
teoretycznie nie trzeba tego objaśniać, ale jak pokazuje doświadczenie, jest to jednak wskazane; z powyższego zdania wynika, że na wykonywanie "innych zadań służbowych" przeznacza się nie więcej niż 12h; jeżeli ktoś nie rozumie co to oznacza, to wyjaśniam, że 0h to jest również "nie więcej niż 12", tak samo jak 12; ale już 13h to jest więcej; to samo dotyczy się również tych czterech godzin w porze nocnej, a jeżeli ktoś nie wie o co chodzi, to rzucam słowo klucz: "służba wewnętrzna"; szczegółowy rozkład dnia określa regulamin wewnętrzny danej jednostki, a doprecyzowuje przyjęty miejscowo zwyczaj;
krótko podsumowując:
- na szeroko rozumiane "czuwanie" strażak ma nie mniej niż 12 godzin w czasie określonym w regulaminie wewnętrznym lub pracy i służby;
- na "inne czynności służbowe" (def. wywiedziona powyżej) strażak poświęca nie więcej niż 12h z dyżuru trwającego 24h;
- "czuwanie" i wykonywanie innych czynności służbowych" odbywa się zgodnie z rozkładem dnia określonym w regulaminie wewnętrznym;
- wszystko co powyżej idzie w głęboki las w razie konieczności podjęcia działań związanych z akcją ratowniczą, ćwiczeniami (chodzi tylko o ćwiczenia zewnętrzne!) oraz utrzymywaniem gotowości operacyjnej
- i najważniejsze - omawiany § 2 pkt 2 rozporządzenia ogranicza możliwości pełnienia służby na P(M)SK w ramach dyżurów trwających 24h w pojedynczej obsadzie
możliwość pełnienia służby w systemie zmianowym wynika z pkt 3 (konieczne jest uzasadnienie potrzebami służby) oraz pkt 4 - na wniosek strażaka, jeżeli umożliwiają to potrzeby służby;