Autor Wątek: Pytanie odnośnie Stara 244  (Przeczytany 5578 razy)

Offline Artur Kom.

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 382
    • OSP STARY BRUS
Pytanie odnośnie Stara 244
« dnia: Sierpień 14, 2007, 17:59:25 »
Witam!
Mam takie pytanko odnośnie samochodu Star 244. Jak zamontować i podłączyć butlę z powietrzem do układu powietrznego, by samochód mógł szybko ruszyć z miejsca. Mamy butlę od aparatów AP 3.
Komendant Gminny
Sekretarz Zarządu Oddziału Powiatowego ZOSP RP
Zapraszam do odwiedzenia naszej strony: http://www.stary-brus.osp.org.pl/
oraz bloga http://osp-starybrus.blog.onet.pl/

Offline kamaras

  • starszy ogniomistrz
  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 938
  • kamaras
Odp: Pytanie odnośnie Stara 244
« Odpowiedź #1 dnia: Sierpień 14, 2007, 18:10:02 »
Najlepiej zainwestować w kompresor  :mellow:
sprężarkę, i wpiąć to w układ.

Offline Artur Kom.

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 382
    • OSP STARY BRUS
Odp: Pytanie odnośnie Stara 244
« Odpowiedź #2 dnia: Sierpień 14, 2007, 22:00:19 »
Witam!
Sprężarkę mamy ze zbiornikiem 150l. ale nam chodzi o podłączenie butli z aparatu. Nie wiem czy potrzebny jest reduktor i jak to dokładnie zrobić. Wiem natomiast że montują tak w samochodach.
Pozdrawiam
Komendant Gminny
Sekretarz Zarządu Oddziału Powiatowego ZOSP RP
Zapraszam do odwiedzenia naszej strony: http://www.stary-brus.osp.org.pl/
oraz bloga http://osp-starybrus.blog.onet.pl/

Offline fireman90

  • Jajakobyły...
  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 355
Odp: Pytanie odnośnie Stara 244
« Odpowiedź #3 dnia: Sierpień 15, 2007, 11:27:56 »
Muerte a po co sobie komplikować sprawę. Przecież po kilkakrotnym użyciu będziesz musiał gnać z butlą do napełnienia. STAR ma pod przednim zderzakiem wejście do napełniania inst. pneumatycznej z zewnątrz. Wystarczy podpiąć kompresor przewodem do pompowania kół , włączyć go i w miarę spadku ciśnienia będzie układ doładowywał. Jeśli instalacja pneum. jest w miarę szczelna to ów kompresor za wiele się nie napracuje. My takie rozwiązanie stosujemy już od kilku lat i się sprawdza.

Offline sempow

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 16
Odp: Pytanie odnośnie Stara 244
« Odpowiedź #4 dnia: Sierpień 15, 2007, 12:35:48 »
Witam,

Pneumatyczne układy sterujące w pojazdach ratowniczych to problem można powiedziec, że odwieczny. Utrzymanie wymaganej szczelności układu pneumatycznego, a zwłaszcza hamulcowego, który zapewni jego skutecznośc nie zastąpi żadne inne rozwiązanie jak tylko właściwa naprawa i późniejsza konserwacja. Jednakże jak wiemy z własnego doświadczenia metoda paska i szelek w spodniach jest sporą gwarancją tego, że nam nie spadną w nieodpowiednim momencie. Najprostszym systemem utrzymującym pneumatykę hamulcową pojazdu w stanie pełnej gotowości bojowej [tak jak napisał fireman91] jest doprowadzenie powietrza z zewnętrznego źródła - kompresora. Kompresor może zasilac jeden pojazd lub instalację pneumatyczną wielostanowiskową, w zależności od tego ile posiadamy pojazdow w garażu. Podobnym rozwiązaniem jest zabudowanie kompresora indywidualnie na każdym pojeździe i „wpięcie się” do układu pneumatycznego. W tym rozwiązaniu pozostaje jeszcze kwestia zasilania elektrycznego kompresora, którego opis znajduje się w wątku o prostownikach: http://www.strazak.pl/forum/index.php/topic,5822.0.html
W przypadku zastosowania kompresora poza pojazdem niezbędnym jest wykonanie automatycznego przyłącza sprężonego powietrza tak jak w tym linku: http://www.schima.pl/rettbox.html
Według mojej opinii wszelkie inne ingerencje w układy pojazdu mające zapewnic wymagany przepisami odpowiedni stan techniczny [bezpieczeństwo] nie są zdrowe i nie wchodziłbym w tego typu kombinacje. Tym bardziej, że większośc pojazdów ma wykonane fabrycznie przyłącza do zewnętrznego zasilania pneumatycznego i pozostaje tylko kwestia ich automatyzacji „na bazie” sprawdzonych rozwiązań.
Nie rozpisując się za wiele, w niektórych pojazdach LSP jest stosowane specjalne awaryjne rozwiązanie, które odblokowuje hamulce pojazdu w przypadku spadku ciśnienia powietrza w układzie hamulcowym. Jak wiemy układ hamulcowy pojazdu ma min. kilka zbiornikow powietrza. Uzupełnienie takiej pojemności powietrzem od momentu uruchomienia silnika i kompresora pojazdu do chwili uzyskania odpowiedniego ciśnienia trwa za długo. Dlatego pomiędzy kompresorem pojazdu, a całym układem zastosowany jest mały zbiornik ciśnieniowy z zaworami nadmiarowymi, który uzupełnia się jako pierwszy [do wymaganego ciśnienia 6,5 bara max. 12 s], odblokowuje hamulce i pojazd rusza z garażu. W następnej kolejności uzupełniają się pozostałe zbiorniki powietrza. Takie rozwiązanie jest uruchamiane przez kierowcę recznie lub w niektórych pojazdach jest automatyczne. 
sempow
Ci, którzy noszą końskie okulary, niech pamiętają, że do kompletu należą wędzidło i bat [S.J.Lec]

Offline miggru

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 961
Odp: Pytanie odnośnie Stara 244
« Odpowiedź #5 dnia: Sierpień 15, 2007, 12:43:22 »
My mamy właśnie kompresor 200l, który ustawiony jest na 11 Atm. Co do butli z AP 3 to trzeba zastosować reduktor średniego ciśnienia który mieści się zaraz za gwintem butli tzn. butla w aparacie jest przykręcana do tego reduktora. Ciśnienie na wyjściu z tego reduktora wynosi ok. 8 Atm i jest prowadzone przewodem średniego ciśnienia do automatu oddechowego, więc jeśli podłączyć by szybko złącze zamiast automatu to by był. Jest jedno ale bo jak wiadomo nie wszystkie instalacje powietrzne w Starach są super szczelne i powietrze szybko ucieka, więc szkoda zachodu i lepiej podłączyć kompresor.

Offline Artur Kom.

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 382
    • OSP STARY BRUS
Odp: Pytanie odnośnie Stara 244
« Odpowiedź #6 dnia: Sierpień 15, 2007, 18:14:13 »
Witam!
Wielkie dzięki za odpowiedzi na pytanie. Jak pisałem w drugim poście mamy kompresor ze zbiornikiem 150l. i mamy wykonaną instalację powietrzną w garażach, ale mamy nie wykorzystane butle od AP 3 i chcieliśmy je wykorzystać do Stara.
Pozdrawiam
Komendant Gminny
Sekretarz Zarządu Oddziału Powiatowego ZOSP RP
Zapraszam do odwiedzenia naszej strony: http://www.stary-brus.osp.org.pl/
oraz bloga http://osp-starybrus.blog.onet.pl/

Offline Tiger

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 303
    • PeeM
Odp: Pytanie odnośnie Stara 244
« Odpowiedź #7 dnia: Sierpień 15, 2007, 21:17:43 »
Witam
Z doświadczenia wiem, że takie rozwiązanie - butle- przydaje się do szybkiego odjazdu z - na przykład-miejsca zabezpieczania imprez. Po kilku godzinach postoju trochę trzeba by dmuchać i kopcić autem, a stojąc powiedzmy w rynku, gdzie dookoła mieszkają ludzie, nie jest najszczęśliwszym rozwiązaniem stać pod ich oknami przez kilka minut i truć ich spalinami.

Offline Sylwek

  • Global Moderator
  • *
  • Wiadomości: 2.394
Odp: Pytanie odnośnie Stara 244
« Odpowiedź #8 dnia: Sierpień 18, 2007, 21:47:19 »
My mamy właśnie kompresor 200l, który ustawiony jest na 11 Atm. Co do butli z AP 3 to trzeba zastosować reduktor średniego ciśnienia który mieści się zaraz za gwintem butli tzn. butla w aparacie jest przykręcana do tego reduktora. Ciśnienie na wyjściu z tego reduktora wynosi ok. 8 Atm i jest prowadzone przewodem średniego ciśnienia do automatu oddechowego, więc jeśli podłączyć by szybko złącze zamiast automatu to by był. Jest jedno ale bo jak wiadomo nie wszystkie instalacje powietrzne w Starach są super szczelne i powietrze szybko ucieka, więc szkoda zachodu i lepiej podłączyć kompresor.

Myślę, że masz rację z jedną uwagą - butla powietrza normalnie powinna być cały czas zakręcona, odkręca się ją tylko na moment przed ruszeniem, żeby szybko napełnić układ powietrzem tak, by hamulce pozwoliły ruszyć.