STATKI POŻARNICZE
HUK, SNJC, ex „Feuerlöschboot 1” ; 19..: STRAŻAK; kuter pożarniczy; zbud. w 1939 r., miejsce budowy nieznane; 29 BRT, 1 NRT; 17,7×4,0×1,5 m; brak napędu; 1 pokł.; z. ..
Uwagi: Przedwojenny gdański statek pożarniczy; zatopiony pod koniec działań wojennych. Wrak wydobyty w 1946 r. stanowił zrazu własność Gdańskiego Urzędu Morskiego, następnie – Zarządu Portu. Kadłub bez silnika napędowego został odkupiony w 1952 r. przez Zjednoczenie Budownictwa Inżynieryjno-Morskiego i wyremontowany w 1955 r. we własnych warsztatach w Gdańsku jako holownik „Ignaś”. Wycofany w latach 1964-66.
PŁOMIEŃ, SOFJ, ex „T-213”; kuter pożarniczy; zbud. w 1944 r., Rockport (USA); 44 BRT, 16 NRT; 20,0(18,9 rej.)× 5,1×2,3 m; 1 SD8 Superior, 160 KM, 1 śr, 6 w; 1 pokł.; z. 6 + 9 strażaków.
Uwagi: Kadłub drewniany, 3 działka wodne, instalacja gaśnicza gazowo-pianowa. Zakupiony w 1948 r. z demobilu amerykańskiego. Początkowo pełnił służbę w Zarządzie Portu Gdańsk, następnie oddany Zarządowi Portu Gdynia. Częściowo przebudowany (zlikwidowano wieżyczkę dla działka). Ok. 1961 r. wycofany z eksploatacji.
JUHAS, SNKJ; 19..: ŻAR; 19..: STRAŻAK I; 19..: SOGK; kuter pożarniczy; zbud. w 1957 r., Kozielskie Stocznie Rzeczne, Koźle; 28 BRT, 8 NRT; 17,9×4,0×1,4 m; 1 SD6 Gray Marine, 220 KM, 1 śr, 10 w; 1 pokł.; z. 3 + 9 straża-ków; 196.: SD12 Wola 1DVMa-300, 300 KM.
Uwagi: Nowy kadłub „dobudowany” do silnika z motorówki pożarniczej „Juhas”, będącej adaptowanym do tego celu drewnianym kutrem desantowym typu LCP(L), zakupionym tuż po wojnie z demobilu. Z kolei w 196. r. silnik wymie-niono na nowy. W zasadzie zupełnie nowa jednostka dostosowana do warunków portu gdańskiego. 1 działko wodne, 1 przenośna motopompa, instalacja gaśnicza pianowo-gazowa. Armatorem był Zarząd Portu Gdańsk. Wycofany w latach 1973-80.
ZNICZ, SNQE; 19..: STRAŻAK 12; kuter pożarniczy; zbud. w 1959 r., Kozielskie Stocznie Rzeczne, Koźle; 28 BRT, 7 NRT; 18,0(17,0 rej.)×4,0×1,4 m; 1 SD12 Wola 1DVMa-300, 300 KM, 1 śr, 8,5 w; 1 pokł.; z. 3 + 9 strażaków.
Uwagi: Typ „Juhas II”. 1 działko wodne, 1 przenośna motopompa, instalacja gaśnicza pianowo-gazowa. Zbudowany dla Zarządu Portu Gdynia. Wycofany w latach 1973-80.
STRAŻAK II, SNTE; kuter pożarniczy; zbud. w 1961 r., Kozielskie Stocznie Rzeczne, Koźle; 28 BRT, 7 NRT; 18,0(17,0 rej.)×4,0×1,4 m; 1 SD12 Wola 1DVMa-300, 300 KM, 1 śr, 11 w; 1 pokł.; z. 3 + 9 strażaków.
Uwagi: Typ „Juhas III”. 1 działko wodne, 1 przenośna motopompa, instalacja gaśnicza pianowo-gazowa. Eksploatowa-ny przez Zarząd Portu Gdańsk.
STRAŻAK 3, S...; statek pożarniczy; zbud. w 1965 r., VEB Schiffswerft, Berlin (NRD); 112 BRT, 30 NRT; 32,3(29,4 rej.)×5,9×1,70 m; 2 SD6 SKL 6NVD-26A, 540 KM, 2 śr, 12 w; 1 pokł.; z. 6 + 6 strażaków.
STRAŻAK 11, S... – pozostałe dane jak „Strażak 3”.
STRAŻAK 21, S... – pozostałe dane jak „Strażak 3”.
STRAŻAK 22, S... – pozostałe dane jak „Strażak 3”.
Uwagi: Typ „Ibis”. 3 działka wodne, 1 działko wodno-pianowe, instalacje hydrantowe, instalacja zraszania wodnego, instalacja pianowa i instalacja ratownicza – zasilane przez 2 pompy pożarowe po 300 m3/h i 1 pompę 320 m3/h oraz baterie butli z CO2. Przeznaczone do zwalczania pożarów oraz ratownictwa na wodach portów, red i wodach przy-brzeżnych, a także do asystowania zbiornikowcom zawijającym do portów. „Strażak 3” eksploatowany przez Zarząd Portu Gdańsk, „Strażak 11” – przez Zarząd Portu Gdynia, pozostałe – przez Zarząd Portu Szczecin. W połowie stycz-nia 1992 r. „Strażak 3” został wyrzucony na brzeg w Górkach Zachodnich i podczas akcji ratowniczej zatonął. Po 10 dniach został wydobyty przez dźwig pływający PRO „Maja” i wyremontowany.
STRAŻAK 4, S...; statek pożarniczy; zbud. w 1976 r., Stocznia „Wisła”, Gdańsk; 144 BRT, 32 NRT; 32,7(31,1 rej.)× 6,8×1,95 m; 2 SD12 Wola 36H12A, 1000 KM, 2 śr, 13,5 w; 1 pokł.; z. 13.
STRAŻAK 24, S...; zbud. w 1977 r. – pozostałe dane jak „Strażak 4”.
Uwagi: Typ PSZ-1000. 4 działka wodno-pianowe, 2 pompy. Przeznaczone do prowadzenia akcji gaśniczo-ratowni-czych oraz asysty ppoż w portach śródlądowych: Gdańsku i Szczecinie. „Strażak 4” służył w Zarządzie Portu Gdańsk. „Strażak 24” – w Zarządzie Portu Szczecin.
STRAŻAK 5, S...; statek pożarniczy; zbud. w 1976 r. (podn. band. 12.12.76), Stocznia Remontowa „Nauta”, Gdynia; 276 BRT, 72 NRT; 37,3(36,1 rej.)×9,2×2,6 m; 1 SD12 HCP-Fiat B3012SS, 2700 KM, 1 śrn, 14 w, 420 Mm; 1 pokł.; z. 15.
STRAŻAK 14, S...; zbud. w 1977 r. (podn. band. 28.6.77) – pozostałe dane jak „Strażak 5”.
STRAŻAK 25, S...; zbud. w 1978 r. (podn. band. 31.12.78) – pozostałe dane jak „Strażak 5”.
Uwagi: Typ PSP-2700. 4 działka wodno-pianowe, 2 pompy po 600 m3/h, instalacja gaszenia CO2, możność tworzenia płaszcza wodnego i ochrony burt statku pianą. Przeznaczone do prowadzenia akcji gaśniczo-ratowniczych oraz asysty ppoż w portach otwartych: Gdyni, Świnoujściu i Porcie Północnym. „Strażak 5” stacjonuje w Porcie Północnym (arma-tor – Zarząd Portu Gdańsk), „Strażak 14” – w Gdyni (Zarząd Portu Gdynia), a „Strażak 25” – w Świnoujściu (Zarząd Portu Szczecin).
STRAŻAK ?, ...., ex „RPA 29”, ex „Havendienst 3”; zbud. ; 22,1×6,0×2,52 m; .
Uwagi: Działko wodne 11000 l/min. Otrzymany przez Zarząd Portu Gdańsk SA w lipcu 2003 r. od Portu Rotterdam.
Opis jest z przed trzech lat, naliczyłem 11 czynnych, ale część została na pewno wycofana. Niemożliwe żeby w samej Gdyni były minimum cztery Strażaki. Holowniki też mają działka, więc mogłeś pomyśleć, że to statki typowo gaśnicze. Jak uda dowiedzieć mi się coś więcej to opiszę.
PS.
W tygodniu miałem okazję zwiedzać jednego Strażaka
, poza tym widzę go na nabrzeżu jak mam służbę.