Autor Wątek: Obsługa Star 244  (Przeczytany 20652 razy)

Offline matys243

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 10
Obsługa Star 244
« dnia: Grudzień 25, 2015, 13:21:24 »
Witam. Czy możecie mi wytłumaczyć jak wygląda obsługa Stara 244 między innymi jak wygląda układ biegów gdzie są napędy, i gdzie włączyć autopompę.

Offline lukaszenko

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 332
Odp: Obsługa Star 244
« Odpowiedź #1 dnia: Grudzień 25, 2015, 21:31:37 »
Układ biegów:
R   2   4
1   3   5


Załączanie napędów odbywa się przełącznikami na desce rozdzielczej, powinny tam być ikony z kołami: jedna ze skręconymi - jest to załączenie przedniego napędu, drugi to dwa koła z "x" pomiędzy kołami i to jest blokada tylnego mostu.
Jeżeli nie masz takich piktogramów to musisz po kolei włączać przełączniki i ktoś musi słuchać czy słychać syknięcie powietrza bądź charakterystyczne stuknięcie.


Autopompę u mnie włącza się po prawej stronie od siedzenia kierowcy przy hamulcu ręcznym.
Powinny tam być 2 wajchy. Jedna długa prosta - jest to reduktor(biegi szosowe i terenowe), druga krótka zakrzywiona do przodu - to ona załącza autopompę. Autopompę oczywiście uruchamia się ze wciśniętym sprzęgłem i powoli je puszcza po załączeniu.
I ósmego dnia Bóg stworzył strażaka

"co nie uśmierci, to podwójnie wzmocni mnie"

Offline Radhezz

  • Audaces fortuna iuvat
  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.713
  • Getting too old for this shit
Odp: Obsługa Star 244
« Odpowiedź #2 dnia: Grudzień 26, 2015, 01:29:50 »
Yep, to by się zgadzało - lepiej się tego raczej nie da opisać, bo w zależności od wersji/roku produkcji były pewne zmiany wprowadzane w desce rozdzielczej układzie przełączników, tak więc nawet dwa niby identyczne wozy mogą mieć różne deski.

Jeżeli nie masz takich piktogramów to musisz po kolei włączać przełączniki i ktoś musi słuchać czy słychać syknięcie powietrza bądź charakterystyczne stuknięcie.
Co jak co, do przedniego napędu nie pamiętam, ale z tą blokadą mostu to jeszcze jest kontrolka z identycznym oznaczeniem jak na klawiszu - a to dość ważna rzecz.

Dla ścisłości jeszcze załączenie biegów terenowych automatycznie załącza przedni napęd.
Powyższy post wyraża opinię autora w dniu dzisiejszym. Autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podania przyczyny.
Oświetlenie i nagłośnienie ostrzegawcze - montaż, naprawa, modyfikacje => OGŁOSZENIE

Offline lebork87

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 101
  • pdf
Odp: Obsługa Star 244
« Odpowiedź #3 dnia: Grudzień 26, 2015, 11:31:41 »
Napędy były różnie umiejscowione. Trza trochę sipo bawić i wyczujesz ;)

Offline lebork87

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 101
  • pdf
Odp: Obsługa Star 244
« Odpowiedź #4 dnia: Grudzień 26, 2015, 11:34:08 »
Matys a co stara  wam dali?

Offline lukaszenko

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 332
Odp: Obsługa Star 244
« Odpowiedź #5 dnia: Grudzień 26, 2015, 22:01:34 »
Co do kontrolki to zależy czy żaróweczka nie jest spalona.
A co do biegów terenowych to nie byłbym taki pewny. U siebie w OSP nie mam takiego czegoś i w JRG na SH-18 również nie ma czegoś takiego.
W OSP mam z 91r. także, może to być jakaś dodatkowa przeróbka. W drugim OSP też tego nie mam a samochód z lat 80 bodajże. Nie wiem jaki rocznik jest tego z JRG ale też nie ma tego bajeru
I ósmego dnia Bóg stworzył strażaka

"co nie uśmierci, to podwójnie wzmocni mnie"

Offline lebork87

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 101
  • pdf
Odp: Obsługa Star 244
« Odpowiedź #6 dnia: Grudzień 26, 2015, 22:11:26 »
Mowa o 244

Offline Radhezz

  • Audaces fortuna iuvat
  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.713
  • Getting too old for this shit
Odp: Obsługa Star 244
« Odpowiedź #7 dnia: Grudzień 27, 2015, 01:32:20 »
Co do kontrolki to zależy czy żaróweczka nie jest spalona.
Khem, biorąc pod uwagę jak podzespoły w Starze topornie pracują i że zdarzają się zacięcia mechanizmów to raczej w interesie kierowcy i mechanika jak najbardziej jest mieć sprawną kontrolkę, bo wiadomo czym się skończy podróż po asfalcie z włączoną blokadą...

A co do biegów terenowych to nie byłbym taki pewny. U siebie w OSP nie mam takiego czegoś i w JRG na SH-18 również nie ma czegoś takiego.
W OSP mam z 91r. także, może to być jakaś dodatkowa przeróbka. W drugim OSP też tego nie mam a samochód z lat 80 bodajże. Nie wiem jaki rocznik jest tego z JRG ale też nie ma tego bajeru
Hmm, ja w życiu reduktor zapinałem RAZ jak się wpakowałem w bagno, ale wtedy wszystko było już załączone, więc organoleptycznie ciężko mi stwierdzić czy to jest fakt - słyszałem że w niektórych egzemplarzach to tak działa. Może jakieś znaczenie (choć wątpię) ma fakt że w "moim" Starze jest reduktor z wojskowego 266.

W każdym razie instrukcja Stara 244 z 1984r (chyba ostatni wypust przed modernizacją) kategorycznie zabrania jazdy na biegach terenowych z wyłączonym przednim napędem. Czemu - nie wiem, ale skoro tak piszą to lepiej ten guzik dla świętego spokoju pstryknąć.

Ogólnie temat trudny do ugryzienia, bo podczas gdy w wojskowych 266 wszystkie egzemplarze miały skrzynie biegów z synchronizacją to w straży bywało z tym różnie - ja mam bez synchronizacji, ale chyba nie ma co narzekać, bo kolega w WSP miał 244 bez wspomagania jeszcze do tego... Czyli kierowca Stara musi być gotowy na wszystko :rofl:

SH-18 to przeważnie na Starach 28/200 były... no ale cóż...
Powyższy post wyraża opinię autora w dniu dzisiejszym. Autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podania przyczyny.
Oświetlenie i nagłośnienie ostrzegawcze - montaż, naprawa, modyfikacje => OGŁOSZENIE

Offline lukaszenko

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 332
Odp: Obsługa Star 244
« Odpowiedź #8 dnia: Grudzień 27, 2015, 11:09:20 »
A tu jest akurat wyjątek. W powiecie są 2 SH-18 i oba są w dwóch JRG w powiecie(taki ewelement 3 JRG w jednym powiecie) i jeden jest na Star 200 a drugi na 244 właśnie
I ósmego dnia Bóg stworzył strażaka

"co nie uśmierci, to podwójnie wzmocni mnie"

Offline lebork87

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 101
  • pdf
Odp: Obsługa Star 244
« Odpowiedź #9 dnia: Grudzień 27, 2015, 13:10:21 »
244 występowały również w energetyce.

Offline matys243

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 10
Odp: Obsługa Star 244
« Odpowiedź #10 dnia: Grudzień 31, 2015, 23:14:20 »
Matys a co stara  wam dali?

Nie poprostu od dawna go mammy tylko nigdy sie nie zgałebiałem w tą wiedze:)

Offline katopo

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 332
Odp: Obsługa Star 244
« Odpowiedź #11 dnia: Styczeń 22, 2016, 17:46:00 »
a ten reduktor (biegi terenowe) to załączone są kiedy wajcha jest do przodu czy do tyłu bo  miałem kiedyś okazję się przejechać na łące i nie było różnicy dla mnie żadnej czy wajcha od reduktora była do tyłu czy do przodu.

Offline piotr92strazak

  • Cel: PSP
  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.162
Odp: Obsługa Star 244
« Odpowiedź #12 dnia: Styczeń 22, 2016, 18:26:23 »
a ten reduktor (biegi terenowe) to załączone są kiedy wajcha jest do przodu czy do tyłu bo  miałem kiedyś okazję się przejechać na łące i nie było różnicy dla mnie żadnej czy wajcha od reduktora była do tyłu czy do przodu.
W 266 jest do tyłu to pewnie tak samo będzie
Straż- Pasja, Miłość, Duma, Honor

Offline katopo

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 332
Odp: Obsługa Star 244
« Odpowiedź #13 dnia: Styczeń 22, 2016, 18:39:06 »
bo mnie dziwiło że nie szło wyczuć które są które a wydaje mi się że różnica w prędkości powinna być zauważalna
 

Offline Radhezz

  • Audaces fortuna iuvat
  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.713
  • Getting too old for this shit
Odp: Obsługa Star 244
« Odpowiedź #14 dnia: Styczeń 22, 2016, 19:06:40 »
bo mnie dziwiło że nie szło wyczuć które są które a wydaje mi się że różnica w prędkości powinna być zauważalna
Oj zdecydowanie się to czuje, mimo tego że to niby "tylko" o 36% większe przełożenie.
Powyższy post wyraża opinię autora w dniu dzisiejszym. Autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podania przyczyny.
Oświetlenie i nagłośnienie ostrzegawcze - montaż, naprawa, modyfikacje => OGŁOSZENIE

Offline lukaszenko

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 332
Odp: Obsługa Star 244
« Odpowiedź #15 dnia: Styczeń 22, 2016, 19:17:48 »
Na łące może być to ciężkie do wyczucia. Ja to testowałem na asfalcie i wtedy była wyczuwalna różnica.
I ósmego dnia Bóg stworzył strażaka

"co nie uśmierci, to podwójnie wzmocni mnie"

Offline jens16

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 158
Odp: Obsługa Star 244
« Odpowiedź #16 dnia: Luty 23, 2016, 09:11:47 »
Witam wszystkich. Czy możecie mi powiedzieć jaka jest różnica pomiędzy Starem 244, a Starem 244L oraz jak to jest z kabiną, bo są dwa rodzaje starsza i nowsza czy to też ma się od wersji?

Offline Radhezz

  • Audaces fortuna iuvat
  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.713
  • Getting too old for this shit
Odp: Obsługa Star 244
« Odpowiedź #17 dnia: Luty 23, 2016, 16:00:40 »
Witam wszystkich. Czy możecie mi powiedzieć jaka jest różnica pomiędzy Starem 244, a Starem 244L oraz jak to jest z kabiną, bo są dwa rodzaje starsza i nowsza czy to też ma się od wersji?
244L to wersja o zwiększonym rozstawie osi, tylko tyle. Kabiny były dwa typy starsza 642 i nowsza 678. Nie ma to związku z wersją podwozia, jedynie z datą produkcji.
Powyższy post wyraża opinię autora w dniu dzisiejszym. Autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podania przyczyny.
Oświetlenie i nagłośnienie ostrzegawcze - montaż, naprawa, modyfikacje => OGŁOSZENIE

Offline jens16

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 158
Odp: Obsługa Star 244
« Odpowiedź #18 dnia: Luty 23, 2016, 16:33:32 »
A długość pojazdu nie jest też zmieniona?

Offline Radhezz

  • Audaces fortuna iuvat
  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.713
  • Getting too old for this shit
Odp: Obsługa Star 244
« Odpowiedź #19 dnia: Luty 23, 2016, 16:41:23 »
A długość pojazdu nie jest też zmieniona?
A kwestia "zmiana rozstawu osi" nie sugeruje tego? Oczywiście że jest dłuższy.
Powyższy post wyraża opinię autora w dniu dzisiejszym. Autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podania przyczyny.
Oświetlenie i nagłośnienie ostrzegawcze - montaż, naprawa, modyfikacje => OGŁOSZENIE

Offline jens16

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 158
Odp: Obsługa Star 244
« Odpowiedź #20 dnia: Luty 23, 2016, 16:44:23 »
Racja :wall: ok dzięki Ci za odpowiedź