strazak.pl Ratowniczy Bank Wiedzy

Służba => Forum zawodowców => Wątek zaczęty przez: SzymonDDZ w Luty 19, 2012, 21:09:00

Tytuł: Minimalne stany zmianowe
Wiadomość wysłana przez: SzymonDDZ w Luty 19, 2012, 21:09:00
Witam. Chciałbym żebyście napisali ile w waszych jednostkach wynosi minimalny stan zmiany i w jaki sposób obsadzone są samochody..

Może proszę pisać: stan etatowy zmiany, stan na służbie, sposób obsady pojazdów
Tytuł: Odp: Minimalne stany zmianowe
Wiadomość wysłana przez: wujo 2010 w Luty 19, 2012, 21:21:38
Witam , 6 ciu na zmianie ,po 3 na aucie :-\
Tytuł: Odp: Minimalne stany zmianowe
Wiadomość wysłana przez: płetwal998 w Luty 19, 2012, 21:39:52
JRG 1 9 osób 5 GBA reszta obsadza SCD SRd GCBA GCBA GCPr SOp  SCRchem SRwys
JRG 2 8 osób 5 GBA reszta obsadza SCD GCBA SRt SCCs SRw SOp SCKw SKw SPgaz
Tytuł: Odp: Minimalne stany zmianowe
Wiadomość wysłana przez: ResQME w Luty 19, 2012, 22:11:50
9zmiana, 4 GBA, 4 GCBA, 1 SHD
Tytuł: Odp: Minimalne stany zmianowe
Wiadomość wysłana przez: choodyy w Luty 19, 2012, 23:04:30
zmiana 11, a na stanie 7 - 5 GBA, 1 SH, 1 podoficer punktu alarmowego
Tytuł: Odp: Minimalne stany zmianowe
Wiadomość wysłana przez: Bialy84 w Luty 19, 2012, 23:09:35
U mnie stan zmiany to 9 osób: 1 Dyżurny, 4 GBA 2,5/16, 4 SLRt (to są 2 pierwsze wyjazdowe, ale jak sytuacja tego wymaga jedziemy innymi wozami).
Tytuł: Odp: Minimalne stany zmianowe
Wiadomość wysłana przez: rastafarai w Luty 20, 2012, 00:14:35
Zmiana 24, stan 19
Tytuł: Odp: Minimalne stany zmianowe
Wiadomość wysłana przez: suchini w Luty 20, 2012, 08:25:45
stan zmiany 14, 9 stan służbowy, 4 GBA, 4 GCBA, 1 SHD
Tytuł: Odp: Minimalne stany zmianowe
Wiadomość wysłana przez: SIUSIEK w Luty 20, 2012, 08:43:10
Stan zmiany 11 na zmianie służbowej 7
GBA 5
GCBA 2
Tytuł: Odp: Minimalne stany zmianowe
Wiadomość wysłana przez: lukaszenko w Luty 20, 2012, 10:38:22
19 zmiana, obecnych 11; 1 PSK, 5 GBA 2,3\16, 4 GCBA 5\40, 1 SLRT - skoczek na GCBA 8\50, SH 18, SH 40, SRChem, SKn
Tytuł: Odp: Minimalne stany zmianowe
Wiadomość wysłana przez: officer w Luty 20, 2012, 19:49:51
14 zmiana- minimum 8 na zmianie (od 5 lat nie pamiętam aby na zmianie było więcej osób)- obstawionych jest łącznie tą rzeszą strażaków ^_^5 sam. gasniczych i tyleż samo ratowniczych. Zdarzało się, że do pożaru lub wypadku wyjeżdzał tylko kierowca- miał prze.......
Tytuł: Odp: Minimalne stany zmianowe
Wiadomość wysłana przez: ono85 w Luty 21, 2012, 10:56:44
30 ogółem 17 na zmianie gba6 gcba5 gcba1 sd1 scrt3 jeden jest nie wyjazdowy dyżurka w tym4 jest zawsze na dyżurze domowym msk nie licze bo to osobne osoby z dniem 1.03.2012 stan na zmianie zmienił się do18 i ta jedna osoba bedzie na gbca2
Tytuł: Odp: Minimalne stany zmianowe
Wiadomość wysłana przez: sim2003 w Luty 21, 2012, 11:05:18
Stan zmiany      16,
w służbie 10, czasem  11- tylko gdy pomocnik w MSK,
4- GBA,
4-GBA,
2- w zal od potrzeb- GCBA, SLRt, SLRChem, SH,
Tytuł: Odp: Minimalne stany zmianowe
Wiadomość wysłana przez: strazak01 w Luty 21, 2012, 18:08:56
etat zmiany 12 , na służbie 7 , obsada GBA/GCBA -4 , SLRT/SHD25 -3 , w razie większej draki ściąga się dyżur domowy -3
Tytuł: Odp: Minimalne stany zmianowe
Wiadomość wysłana przez: ono85 w Luty 27, 2012, 12:09:02
widze po liczbach że macie taką rodzinną atmosfere na zmianach mało coś was jest
Tytuł: Odp: Minimalne stany zmianowe
Wiadomość wysłana przez: TMK w Luty 27, 2012, 12:13:41
Stan zmiany 22. Na służbie 13:

- GBA - 6
- GCBA - 4
- SH - 2
- PA JRG - 1
Tytuł: Odp: Minimalne stany zmianowe
Wiadomość wysłana przez: szalony998 w Maj 07, 2012, 09:46:01
A u nas, 10 stan zmiany, 6 stan służbowy, po trzech na GBA i GCBA, załoga z drugiego ewentualnie wskakuje na SD30, dyżur domowy dwóch. 
Tytuł: Odp: Minimalne stany zmianowe
Wiadomość wysłana przez: treworo w Maj 08, 2012, 09:36:53
U mnie  stan zmiany 15..  wymagany 9  obecnych... 2 dyzur domowy..
Tytuł: Odp: Minimalne stany zmianowe
Wiadomość wysłana przez: grzela w Lipiec 03, 2012, 17:32:56
Cytuj
Interpelacja (nr 5090) do ministra spraw wewnętrznych
w sprawie sposobu wykonywania przez ministra spraw wewnętrznych zwierzchnictwa i nadzoru nad komendantem Państwowej Straży Pożarnej, sposobu zarządzania PSP przez komendanta głównego PSP oraz różnic międzyregionalnych w poziomie zapewnienia bezpieczeństwa obywateli
Szanowny Panie Ministrze! Od czasu powołania w 1992 r. Państwowej Straży Pożarnej służba ta została obciążona dodatkowymi zadaniami z zakresu bezpieczeństwa wewnętrznego. Obecnie w następstwie postępu technicznego i cywilizacyjnego mamy do czynienia z pojawieniem się nowych zagrożeń dla życia i zdrowia ludzi, ich mienia i środowiska. Wzrost zagrożenia wynika również z realiów polskiej gospodarki, wśród których wymienić należy: brak odpowiednich środków na prawidłowe zabezpieczenie procesów technologicznych, nastawienie na osiągnięcie maksymalnego zysku i lekceważenie zasad bezpieczeństwa przy wykorzystywaniu toksycznych środków przemysłowych. Na PSP nałożono także obowiązek współpracy z Państwowym Ratownictwem Medycznym. Mimo tych licznych zadań zatrudnienie w PSP pozostało prawie bez zmian. W roku 1992 r. służbę pełniło 27 990 strażaków, natomiast na koniec 2010 r. – 30 490, a więc zatrudnienie wzrosło o 2500 strażaków. Dla przykładu: w woj. łódzkim w roku 2005 było 2175 strażaków, a na koniec 2010 r. – 2266. Nasilenie działań ratowniczych oraz zakresu obowiązków formacji bez zwiększania stanu osobowego powodują nadmierne obciążenia fizyczne i psychiczne funkcjonariuszy. Wpływa na to także trudna sytuacja finansowa jednostek PSP. Wysokość środków, jakimi one dysponują, z trudem pozwala na pokrycie kosztów akcji ratowniczych. Dodatkowy stres u strażaków powodują rozwiązania organizacyjne wdrażane przez komendanta głównego PSP, w tym niezrozumiałe regionalne różnice w utrzymywaniu minimalnych obsad stanów osobowych jednostek PSP. Przyczynia się to do postępującego obniżenia bezpieczeństwa służby, zaś funkcjonariusz, który sam nie czuje się bezpiecznie, nie jest w stanie zapewnić bezpieczeństwa innym.
Zwracam się w związku z tym do Pana Ministra, jako ministra właściwego w sprawach wewnętrznych i sprawującego zwierzchnictwo na komendantem głównym Państwowej Straży Pożarnej, o odpowiedź na następujące pytania:
1.   Jak od strony organizacyjnej wygląda nadzór MSW nad KG PSP?
2.   Kiedy i w jakim trybie KG PSP informował MSW o systemie
wyznaczania minimalnych stanów osobowych jednostek PSP oraz ich
terytorialnym zróżnicowaniu?
3.   Jakie są podstawy zróżnicowania minimalnych stanów osobowych w skali kraju? Dla przykładu: dla woj. łódzkiego i miasta Łodzi poziom ten wynosi zaledwie 54%; dla woj. świętokrzyskiego i wielkopolskiego – 65%, zaś dla woj. śląskiego ok. 75%. Proszę także o przesłanie szczegółowych informacji o wyznaczonych minimalnych stanach osobowych w rozbiciu na poszczególne
komendy wojewódzkie i powiatowe.
4.   Czy MSW analizowało ewentualne skutki zastępowania w czasie pełnienia służby przez funkcjonariuszy systemu codziennego podziału
bojowego? W godzinach od 8 do 15, tj. w podziale bojowym, strażaków ratowników zastępują funkcyjni i przełożeni: dowódcy JRG, ich zastępcy, a nawet komendanci powiatowi, zastępcy komendantów powiatowych, a także inni funkcjonariusze systemu codziennego, np. tzw. prewencji. Wymienione praktyki ze względu na konieczność realizacji zadań służbowych niewchodzących w zakres służby w podziale bojowym przez funkcjonariuszy systemu codziennego realizujących zastępstwo dodatkowo obniżają dopuszczalne, a i tak bardzo niskie, ustalone minimum operacyjne.
5.   Jakie są podstawy zróżnicowania podziału środków finansowych, które otrzymują poszczególne komendy PSP (wojewódzkie i powiatowe)? Dlaczego najmniej otrzymało ich woj. łódzkie i Łódź?
6.   W jaki sposób MSW oraz KG PSP planują rozwiązać problem zmuszania strażaków  do  notorycznego  naruszania  w  wielu  jednostkach  PSP  reguł bezpieczeństwa służby i instrukcji użytkowania sprzętu wykorzystywanego podczas działań ratowniczych?
7.   W jaki sposób MSW i KG PSP planują przywrócenie egzekucji wymogu ukończenia strażackiego kursu podoficerskiego przed ukończeniem 3-letniego okresu stażowego, a co za tym idzie, uzyskania odpowiednich kwalifikacji do prowadzenia działań ratowniczo-gaśniczych?
8.   Czy w MSW prowadzone są analizy dotyczące możliwości wdrożenia wieloletniego programu podnoszenia kwoty bazowej uposażeń funkcjonariuszy PSP tak, by osiągnęły one średni poziom uposażenia w służbach mundurowych w UE?
9.   Kiedy MSW został poinformowany przez KG PSP o niewykorzystaniu w roku 2011 przez niektóre KW PSP całości środków przeznaczonych na podniesienie dobowych stanów etatowych i przeznaczeniu ich na zakup pojazdów osobowych i dostawczych?
10.   Dlaczego wyznaczono strażakom dodatkowe dyżury domowe (24- godzinne) w dniach od 1.06.2012 do 3.07.2012 (każdemu strażakowi co najmniej 3 dyżury po 24 godziny), tj. na czas trwania Euro 2012, bez żadnej gratyfikacji pieniężnej dla nich?
Z wyrazami szacunku Poseł Roman Kotliński Warszawa, dnia 24 maja 2012 r.
Tytuł: Odp: Minimalne stany zmianowe
Wiadomość wysłana przez: adam998 w Lipiec 03, 2012, 21:22:08
Dobre pytania ciekawe czy będą odpowiedzi....10 lat temu w mojej JRG etat zmiany wynosił 11 a służbę średnio pełniło 9-10 strazaków. Po tylu latach etat zmiany wynosi 12 ale slużbe pełni 7 strażaków.
Tytuł: Odp: Minimalne stany zmianowe
Wiadomość wysłana przez: pszczola w Lipiec 04, 2012, 23:08:47
Dobre pytania ciekawe czy beda odpowiedzi....10 lat temu w mojej JRG etet zmiany wynosił 11 a służbę srednio pelnilo 9-10 strazaków. Po tylu latach etat zmiany wynosi 12 ale sluzbe pełni 7 strazakow.

             U mnie podobnie, stany minimalne, obsady na samochodach marne ( w 2011r. obcięto stan o jednego strażaka na zmianie, nadgodziny prawie na zero, budżet na koniec roku do przodu i jest następny nowy samochód osobowy plus nagrody dla przydupasów. Bezpieczeństwo strażaków? Kto by się przejmował).
Tytuł: Odp: Minimalne stany zmianowe
Wiadomość wysłana przez: grzela w Sierpień 08, 2012, 18:55:42
Cytuj
Szanowna Pani Marszałek! W nawiązaniu do pisma z dnia 30 maja 2012 r. (sygn. SPS-023-5090/12), dotyczącego interpelacji posła na Sejm RP pana Romana Kotlińskiego w sprawie sposobu wykonywania przez ministra spraw wewnętrznych zwierzchnictwa i nadzoru nad komendantem Państwowej Straży Pożarnej, sposobu zarządzania PSP przez komendanta głównego PSP oraz różnic międzyregionalnych w poziomie zapewnienia bezpieczeństwa obywateli, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.
Zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej (t.j. Dz. U. z 2007 r. Nr 65, poz. 437, z późn. zm.), minister właściwy do spraw wewnętrznych sprawuje nadzór m.in. nad działalnością Państwowej Straży Pożarnej. Ponadto stosownie do art. 12 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (t.j. Dz. U. z 2009 r. Nr 178, poz. 1380, z późn. zm.) minister właściwy do spraw wewnętrznych pełni nadzór nad funkcjonowaniem krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego i systemu powiadamiania ratunkowego. W myśl natomiast art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (t.j. Dz. U. z 2009 r. Nr 12, poz. 68) centralnym organem administracji rządowej w sprawach organizacji krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego oraz ochrony przeciwpożarowej jest komendant główny Państwowej Straży Pożarnej, podległy ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych.
Zgodnie z regulaminem organizacyjnym Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, stanowiącym załącznik do zarządzenia nr 4 ministra spraw wewnętrznych z dnia 9 grudnia 2011 r. w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych (Dz. Urz. MSW Nr 1, poz. 3, z późn. zm.), nadzór nad działalnością Państwowej Straży Pożarnej w zakresie niezastrzeżonym dla innych komórek organizacyjnych ministerstwa w imieniu ministra spraw wewnętrznych sprawuje Departament Ratownictwa i Ochrony Ludności (§ 17a pkt 1 lit. a ww. regulaminu).
W odniesieniu do podniesionej w wystąpieniu kwestii czasu i trybu informowania o zmianach w systemie wyznaczania minimalnych stanów osobowych jednostek PSP uprzejmie informuję, że minister spraw wewnętrznych został zapoznany z proponowanymi stanami osobowymi w zmianach służbowych w jednostkach organizacyjnych PSP, jakie miały obowiązywać od stycznia 2011 r., w dniu 16 grudnia 2010 r. podczas narady kadry kierowniczej Państwowej Straży Pożarnej.
Należy jednocześnie podkreślić, że zgodnie z § 6 ust. 3 rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji z dnia 29 grudnia 2005 r. w sprawie pełnienia służby przez strażaków Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. Nr 266, poz. 2247, z późn. zm.) łączną liczbę strażaków stanowiących minimalną obsadę danej zmiany we wszystkich komendach powiatowych (miejskich) Państwowej Straży Pożarnej oraz w komendzie wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej ustala komendant wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej, w uzgodnieniu z komendantem głównym Państwowej Straży Pożarnej.
W tym miejscu należy wskazać na przeprowadzoną przez Komendę Główną Państwowej Straży Pożarnej szczegółową analizę stanów osobowych w PSP, w której wzięto pod uwagę przede wszystkim wielkość zapotrzebowania na siły ratownicze – model za okres 13 lat, stan bieżący na 2010 r. oraz stany uzgodnione z komendantem głównym PSP w 2008 r. Po nałożeniu na siebie wszystkich powyższych czynników oraz danych uzgodnione zostały minimalne stany osobowe w poszczególnych województwach, a następnie zaplanowano budżety na wypłacenie nadgodzin, stosując jednakowe dla całego kraju kryteria.
Należy zauważyć, iż przy porównywaniu wartości procentowej minimalnej obsady osobowej strażaków w poszczególnych województwach należy mieć na uwadze występujące pomiędzy nimi zasadnicze różnice w zakresie konkretnych wskaźników operacyjnych, tj.: liczby interwencji, jednoczesności występowania zdarzeń, liczby jednostek interwencyjnych krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego.
W załączonej tabeli przedstawione są minimalne stany osobowe uzgodnione w 2010 r., w rozbiciu na poszczególne województwa*).
 W odniesieniu do praktyki zastępstw w czasie pełnienia służby uprzejmie informuję, że kierownik danej jednostki organizacyjnej PSP, mając na uwadze skuteczne zabezpieczenie operacyjne chronionego obszaru, może wyznaczyć strażaków pełniących służbę w codziennym rozkładzie czasu służby do pełnienia służby w zmianowym rozkładzie czasu służby jak też odwrotnie. Takie wyznaczenie jest zgodne z obowiązującymi przepisami prawa, przy czym wyznaczeni strażacy muszą spełniać wymagania kwalifikacyjne przewidziane dla stanowiska, na którym będą pełnić służbę.
W związku z powyższym nie prowadzono analizy w zakresie liczby przypadków zastępowania funkcjonariuszy systemu zmianowego przez funkcjonariuszy systemu codziennego.
Jednakże komendant główny PSP, dostrzegając niedogodności takiego sposobu pełnienia służby, zalecił komendantom wojewódzkim PSP ograniczenie liczby powyższych zastępstw do niezbędnego minimum.
Odnosząc się do podniesionej w wystąpieniu kwestii podziału środków finansowych na poszczególne województwa, należy wskazać, że zróżnicowanie w przyznanych środkach na poszczególne województwa wynika z trzech elementów, tj. z liczby etatów w zmianowym rozkładzie czasu służby, ustalonego minimalnego stanu osobowego zmiany oraz czasu dostępności strażaka.
Liczba etatów w zmianowym rozkładzie czasu służby w województwie łódzkim według stanu na dzień 1 września 2010 r. wynosiła 1932 etaty, co oznacza codzienną dostępność 344 strażaków w czasie służby, o którym mowa w art. 35 ust. 1 ustawy o Państwowej Straży Pożarnej.
Ustalony minimalny stan osobowy zmiany na terenie województwa łódzkiego od dnia 1 stycznia 2011 r. wynosi 353 strażaków. Tym samym 9 strażaków powinno pełnić służbę ponad normę czasu, o której mowa w art. 35 ust. 1 ww. ustawy, tj. średnio 1,7 służb 24-godzinnych na 1 etat. Czas dostępności strażaka został wyliczony w sposób określony w § 16 ust. 3 i 4 rozporządzenia w sprawie pełnienia służby przez strażaków Państwowej Straży Pożarnej jako średnia w całym kraju i wynosił 1563 godziny, a następnie został pomniejszony o godziny usprawiedliwionej nieobecności, tj. wymiar pełnego urlopu wypoczynkowego – 26 dni, urlopu dodatkowego obowiązującego od 1 stycznia 2011 r. – 13 dni, co daje 312 godz., średnią liczbę godzin zwolnień lekarskich, średnią liczbę godzin delegacji służbowych oraz średnią liczbę godzin innych usprawiedliwionych nieobecności z przyczyn, o których mowa w art. 72 a ww. ustawy.
Biorąc pod uwagę powyższe wyliczenia, wysokość środków finansowych dla strażaków zmianowego rozkładu czasu służby woj. łódzkiego powinna wynosić 13,76 x 365 dni w roku x liczba strażaków (9) x 24 godziny = 1085 tys. zł. Ponadto należy zaznaczyć, że przy naliczaniu środków na godziny ponadnormatywne dla poszczególnych województw uwzględniono również strażaków codziennego rozkładu czasu służby (równa kwota na każdy etat w skali kraju). Tak wyliczona wysokość środków dla woj. łódzkiego wyniosła 2279 tys. zł.
Ustawa o Państwowej Straży Pożarnej nie wskazuje na wysokość środków finansowych przeznaczanych na wypłatę rekompensaty pieniężnej za przedłużony czas służby dla poszczególnych jednostek organizacyjnych PSP. Środki przyznane w ramach budżetu państwa na rekompensatę pieniężną z tytułu przedłużenia czasu służby ponad normę, o której mowa w art. 35 ust.1 ww. ustawy, celem zapewnienia stanu osobowego zmiany na poziomie 2005 r. zostały wyliczone jako średnia na strażaka w całym kraju.
W związku z powyższym zwiększenie środków finansowych na podniesienie dobowych stanów etatowych w województwie łódzkim w ramach obowiązującego budżetu spowodowałoby konieczność obniżenia stanów osobowych w innych województwach.
Jednocześnie pragnę podkreślić, że stosowane zasady ustalania stanów etatowych oraz rozdział środków finansowych nie budziły dotychczas wątpliwości zarówno komendantów wojewódzkich, jak i strażaków.
W odniesieniu do podniesionej w wystąpieniu kwestii przywrócenia egzekucji wymogu ukończenia strażackiego kursu podoficerskiego przed
ukończeniem 3-letniego okresu służby przygotowawczej, uprzejmie informuję, że Ministerstwo Spraw Wewnętrznych nie planuje powyższego rozwiązania.
Odnosząc się do problemu wykorzystania środków przeznaczonych na podniesienie stanów etatowych, informuję, że w 2011 r. w ramach limitów środków finansowych określonych w ustawie budżetowej Państwowa Straż Pożarna otrzymała środki na sfinansowanie ponadnormatywnych godzin strażaków z tytułu pełnienia służby ponad obowiązującą normę tygodniową. Decyzje o przesunięciu środków ujętych w planie wydatków podejmowane przez kierowników jednostek – komendantów wojewódzkich, powiatowych/miejskich PSP – dotyczyły powstałych w roku budżetowym oszczędności w ww. wydatkach.
Podkreślenia wymaga fakt, że zgodnie z art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.), kierownik jednostki sektora finansów publicznych odpowiedzialny jest za całość gospodarki finansowej tej jednostki. Jednocześnie zgodnie z art. 171 ust. 1 ww. ustawy: dysponenci części budżetowych mogą dokonywać przeniesień wydatków między rozdziałami i paragrafami klasyfikacji wydatków, z zastrzeżeniem ust. 5, w ramach danej części i działu budżetu państwa.
Należy podkreślić, że przeniesienia wydatków z § 406 – pozostałe należności funkcjonariuszy – nie spowodowały zwiększenia planowanych wydatków na wynagrodzenia, nie stanowią zatem naruszenia przepisów art. 171 ustawy o finansach publicznych.
Informacje przekazane przez komendy wojewódzkie i powiatowe/miejskie PSP na temat wykonania w 2011 r. wydatków na wypłatę ponadnormatywnych godzin strażaków z tytułu pełnienia służby ponad obowiązującą normę tygodniową oraz dokonanych w trakcie roku budżetowego przesunięć na inne wydatki są obecnie przedmiotem analizy Komendy Głównej PSP.
Odnosząc się do kwestii dyżurów domowych, uprzejmie informuję, że § 13 w ust. 1 rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji z dnia 29 grudnia 2005 r. w sprawie pełnienia służby przez strażaków Państwowej Straży
 Pożarnej (Dz. U. Nr 266, poz. 2247, z późn. zm.) zawiera katalog osób, które mogą pełnić dyżur domowy (kierownik jednostki organizacyjnej, jego zastępca lub inny strażak wyznaczony przez kierownika jednostki organizacyjnej lub osobę przez niego upoważnioną). Jednocześnie przepis ten wskazuje, w jakich okolicznościach strażak nie może być wyznaczony do pełnienia dyżuru domowego (nie wyznacza się strażaka przez co najmniej 24 godziny po zakończeniu służby trwającej 24 godziny lub przez co najmniej 11 godzin po zakończeniu służby trwającej 12 godzin). Zgodnie z § 13 ust. 3 ww. rozporządzenia strażak może pełnić dyżur domowy nie więcej niż 4 razy w miesiącu, w tym 2 razy w sobotę, niedzielę lub święto, a czas trwania wszystkich dyżurów w miesiącu nie może przekroczyć łącznie 72 godzin. Pośrednio kwestia wynagrodzenia za pełnienie dyżuru domowego określona została w § 13 w ust. 5 i 6 ww. rozporządzenia, zgodnie z którymi dopiero wykonywanie zadań służbowych w czasie dyżuru domowego wlicza się do czasu służby.
Z wyrazami szacunku
*) Załącznik – w aktach Sekretariatu Posiedzeń Sejmu.
Tytuł: Odp: Minimalne stany zmianowe
Wiadomość wysłana przez: grzela w Luty 01, 2013, 13:06:41
Interpelacja nr 12665
w sprawie zmniejszenia poziomu bezpieczeństwa w funkcjonowaniu Państwowej Straży Pożarnej

Cytuj
Interpelacja (nr 12665) do ministra spraw wewnętrznych
w sprawie zmniejszenia poziomu bezpieczeństwa w funkcjonowaniu Państwowej Straży Pożarnej
W 2005 r. została wprowadzona w życie nowelizacja ustawy o Państwowej Straży Pożarnej, która oprócz innych zmian dokonała korekty przepisów w zakresie czasu służby strażaków, m.in. wprowadzono 40-godzinny tydzień pracy.
Spowodowało to lawinowy wzrost liczby nadgodzin wypracowywanych przez strażaków PSP, tworząc w ciągu roku kilka milionów nierozliczonych godzin.
Budżet PSP nie był w stanie rozwiązać tego problemu, nie było zresztą i nie ma do dzisiaj rozwiązań ustawowych.
W związku z tym zmniejszono o niemalże 1/3 obsady zmian bojowych w jednostkach ratowniczo-gaśniczych w całym kraju oraz dzienną liczbę strażaków pełniących służbę, czyli z dnia na dzień obniżono bezpieczeństwo obywateli.
Zwracam się więc do Pana Ministra z prośbą o odpowiedź na następujące pytania:
1.   Ilu strażaków PSP pełniło służbę dziennie w skali kraju w systemie zmianowym od 2005 r. do teraz?
2.   Czy były dokonywane analizy skuteczności podejmowanych działań ratowniczych od ww. roku do teraz?

3.   Czy Najwyższa Izba Kontroli dokonywała oceny ww. tematyki?
4.   Czy KG PSP podejmuje działania zmierzające do podniesienia standardów działań ratowniczych, m.in. poprzez zwiększenie ilości strażaków biorących udział w działaniach ratowniczych?
5.   Czy zwiększenie obowiązków działań ratowniczych PSP poprzez
przypisanie jej ratownictwa z zakresu ratownictwa medycznego nie stoi w
 
sprzeczności ze zmniejszeniem obsad zmian służbowych wprowadzonym w 2008 r.?
6. Czy działania oszczędnościowe zmniejszające skuteczność działań PSP nie doprowadziły w rezultacie do większej ilości ofiar śmiertelnych i strat w mieniu?
Z poważaniem
Poseł Marek Kuchciński
Przemyśl, dnia 7 grudnia 2012 r.


Cytuj
Szanowna Pani Marszałek! W nawiązaniu do pisma z dnia 17 grudnia 2012 r. (znak: SPS-023-12665/12) przekazującego interpelację posła na Sejm RP, pana Marka Kuchcińskiego, w sprawie zmniejszenia poziomu bezpieczeństwa w funkcjonowaniu Państwowej Straży Pożarnej uprzejmie przedstawiam następujące informacje.
Zestawienie przedstawiające liczbę strażaków PSP pełniących dziennie służbę w skali kraju w systemie zmianowym w latach 2005–2012 znajduje się w poniższej tabeli.

Lp.   Komenda wojewódzka PSP   2005   2006   2007   2008   2009   2010   Średnia 2006–2010   2011   2012   Wzrost stanów osobowych do średniej z 2006–2010
1   Wrocław   372   309   340   335   339   337   332   390   390   58
2   Toruń   253   216   240   234   244   268   240   274   274   34
3   Lublin   243   206   237   236   234   250   233   272   272   39
4   Gorzów Wlkp.   151   133   141   136   141   144   139   163   163   24
5   Łódź   360   309   349   330   337   338   333   354   354   21
6   Kraków   361   322   343   342   377   405   358   381   381   23
7   Warszawa   604   522   564   564   562   585   559   632   632   73
8   Opole   170   145   156   148   151   154   151   165   165   14
9   Rzeszów   264   247   249   250   249   265   252   277   277   25
10   Białystok   165   133   155   156   159   155   151   176   176   25
11   Gdańsk   252   221   243   235   255   252   241   285   286   45
12   Katowice   558   529   564   571   568   575   561   575   575   14
13   Kielce   163   138   160   160   161   170   158   176   176   18
14   Olsztyn   190   170   205   203   206   203   198   214   215   17
15   Poznań   383   327   373   368   368   378   363   414   414   51
16   Szczecin   230   196   223   216   280   235   230   260   260   30
Razem:   4720   4121   4540   4485   4631   4713   4498   5008   5010   512
Jednocześnie pragnę poinformować, że skuteczność podejmowanych działań ratowniczych sprawdzana jest poprzez analizowanie działań ratowniczych. Zgodnie z § 4 ust. 3 rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji z dnia 18 lutego 2011 r. w sprawie szczegółowych zasad organizacji krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego (Dz. U. Nr 46, poz. 239), organizacja krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego przez komendanta głównego PSP na obszarze kraju obejmuje m.in. opracowanie zasad analizowania zdarzeń. Ponadto w § 42 ust. 3 ww. rozporządzenia określono rodzaj zdarzeń, z których ma być opracowana analiza oraz jej zakres tematyczny.
Należy również wskazać, że zasady analizowania zdarzeń dla jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej zapewniają jednolite na terenie kraju zasady sporządzania analiz zdarzeń w zakresie:
—   standaryzacji sposobu oceny działań,
—   wdrożenia mechanizmów weryfikacji i aktualizacji przyjętych zasad i procedur,
—   wdrożenia systemu oceny efektywności rozwiązań organizacyjnych,
—   stworzenia podstaw do analiz statystycznych,
—   ujednolicenia sposobu monitorowania procesu analitycznego.
Pragnę zaznaczyć, że z informacji przekazanych przez Komendę Główną
PSP wynika, że Najwyższa Izba Kontroli nie prowadziła kontroli funkcjonowania jednostek organizacyjnych PSP, których zakres przedmiotowy odpowiadałby tematyce sformułowanej w przedmiotowym wystąpieniu.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że minimalna liczba strażaków, która daje gwarancję skutecznego działania oraz przy której możliwe jest zapewnienie wymaganych zasad bezpieczeństwa, zależy od wielu czynników, a w procesie jej określania uwzględnić należy przede wszystkim obciążenie zadaniami ratowniczymi jednostek wynikającymi z zagrożeń występujących na danym terenie. Poziom tych zagrożeń może być mierzony między innymi: wartością ich ryzyka, liczbą podejmowanych interwencji, jednoczesnością występowania zdarzeń, liczbą ludności, gęstością zaludnienia, powierzchnią chronionego terenu. Uzupełniająco uwzględniać należy poziom zurbanizowania i uprzemysłowienia terenu, nasycenia szlakami komunikacyjnymi i obciążenia ruchem, zalesieniem terenu itp. Ponadto na minimalną liczbę strażaków w jednostkach PSP wpływa również gęstość sieci. Istotne są także możliwości operacyjne jednostek ochotniczych straży pożarnych funkcjonujących na danym terenie.
Mając na względzie złożoność problemu, w 2008 r. w Komendzie Głównej PSP podjęto prace, których efektem było wypracowanie jednolitej w skali kraju metodyki szacowania minimalnego stanu zmiany w powiecie i województwie. Powyższa metodyka została oparta na wynikach badania, prowadzonej na przestrzeni trzynastu lat bazy danych o interwencjach podejmowanych na terenie poszczególnych powiatów przez jednostki krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego, tj. w okresie bezpośrednio poprzedzającym konsekwencje wprowadzenia nowych przepisów o czasie służby strażaków w 2005 r. Analizując zapotrzebowanie na zastępy ratownicze, zapotrzebowanie na strażaków, liczbę interwencji, a także jednoczesność ich występowania w poszczególnych powiatach, wskazano związek między tymi parametrami a szukaną minimalną liczbą strażaków w powiecie gwarantującą samodzielność podejmowania działań przez jednostki PSP na poziomie od 66% do 87% interwencji.
Jednocześnie pragnę poinformować, że w dniu 1 maja 2010 r. Komenda Główna PSP opracowała „Ramowe wytyczne komendanta głównego Państwowej Straży Pożarnej do opracowania zasad dysponowania sił jednostek ochrony przeciwpożarowej oraz zasad doraźnego zabezpieczenia operacyjnego terenu powiatu po zadysponowaniu zasobów ratowniczych”, które zostały znowelizowane w lutym 2012 r.
Celem wprowadzenia w życie ww. wytycznych było zapewnienie jednolitego systemu dysponowania do zdarzeń sił jednostek ochrony przeciwpożarowej na terenie kraju, w tym jednostek krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego, jak również określenie minimalnego poziomu dysponowanych  przez  powiatowe/miejskie  stanowiska  kierowania  PSP  w pierwszym rzucie sił, umożliwiających podjęcie skutecznych działań ratowniczo-gaśniczych.
Powyższe wytyczne stanowiły podstawę do opracowania przez komendantów miejskich/powiatowych PSP procedur dysponowania sił jednostek ochrony przeciwpożarowej uwzględniających specyfikę powiatu, mając na uwadze bezpieczeństwo ratowników zadysponowanych do działań w ramach sił pierwszego rzutu. W przypadku gdy ze zgłoszenia wynika zagrożenie życia i zdrowia ludzkiego, zachodzi potrzeba nie tylko zadysponowania zgodnie z zasadami wymaganych sił pod względem ilościowym (liczba ratowników i sprzętu), ale także pod względem jakościowym (standard wyposażenia i wyszkolenia). Należy wskazać, że zgodność dysponowania sił pierwszego rzutu stosownie do wytycznych jest na bieżąco monitorowana.
Jednocześnie pragnę poinformować, że komendant główny PSP od czasu zmiany w 2005 r. ustawy o Państwowej Straży Pożarnej dotyczącej wprowadzenia 40-godzinnego wymiaru czasu pełnienia służby podejmował szereg przedsięwzięć, które w rezultacie doprowadziły do zwiększenia minimalnych stanów osobowych w poszczególnych województwach do 5010 strażaków na zmianie dziennie. Powyższa liczba porównywalną jest z liczbą strażaków pełniących służbę w 2005 r.
Z poważaniem
Tytuł: Odp: Minimalne stany zmianowe
Wiadomość wysłana przez: ryflak w Luty 01, 2013, 16:14:19
Pan marszałek Kuchciński szukał potwierdzenia dla założonej tezy a uzyskał zaprzeczenie. Ciekawe kto go wpuścił na taką minę ?
Tytuł: Odp: Minimalne stany zmianowe
Wiadomość wysłana przez: adam998 w Luty 01, 2013, 16:37:21
Czyli wszystko jest cacy a wystarczą dwa zdarzenia w tym samym czasie i w większości  komend powiatowych na drugie zdarzenie nie ma kto jechać....
Tytuł: Odp: Minimalne stany zmianowe
Wiadomość wysłana przez: officer w Luty 01, 2013, 17:19:14
No jak nie ma kto jechać- z biura można stworzyć 3 zastępy. W małych KP zazwyczaj - podział 7 osób w tym czasie w biurze 12 STRAŻAKÓW. :rofl:
Tytuł: Odp: Minimalne stany zmianowe
Wiadomość wysłana przez: ryflak w Luty 01, 2013, 20:20:45
No jak nie ma kto jechać- z biura można stworzyć 3 zastępy. W małych KP zazwyczaj - podział 7 osób w tym czasie w biurze 12 STRAŻAKÓW. :rofl:
Nie ma i nie może być takiej KP.  W KP IV czy V kategorii (gdzie może być na podziale 7 osób) w biurze może być najlepszym układzie do 10 osób łącznie z komendantem i zastępcą. Osób - nie strażaków - bo jest zawsze paru cywilów, część na kawałku etatu. W praktyce stworzysz najwyżej jeden zastęp 3,4 osobowy (i to pod warunkiem że wszyscy zdolni do służby są na miejscu). Można pofantazjować (jak marszałek Kuchciński) żeby pasowało do tezy ale trzymajmy się realiów.
Tytuł: Odp: Minimalne stany zmianowe
Wiadomość wysłana przez: officer w Luty 04, 2013, 19:40:34
ryflak to nie fantazja a realia- KP III kat. 8 na zmianie w tym 1 idzie na pomocnika PSK (nie przypisywany na samochody), biuro- 12 W  w tym fakt 1 cywil: - kom., z-ca kom., d-ca JRD i jego z-ca, oper- 2, prew.-1, kwat.-1, kadry i org.-2 i księg.- o zgrozo też f-cjusz, cywil- wynięś , przynieś, zrób herbatę , pozamiataj-1.
pozdrawiam
Tytuł: Odp: Minimalne stany zmianowe
Wiadomość wysłana przez: ryflak w Luty 05, 2013, 15:31:11
No to macie (o ile to przykład Twojej komendy) wybitnie wysoki wskaźnik funkcjonariusza na etat. Swoją drogą komenda III kat. i tylko siódemka na podziale ?  Niezmiernie ciekaw jestem gdzież to może być. Dziwne, bardzo dziwne. Mogę domniemywać że są w tej komendzie jeszcze inne jednostki a ta która dzieli siedzibę z komendą jest najmniejsza. Wtedy ok. Inaczej nie, nie uwierzę.
Tytuł: Odp: Minimalne stany zmianowe
Wiadomość wysłana przez: youngfireman w Luty 05, 2013, 17:08:07
Dokładnie zgadzam się z przedmówcą z tego co pamiętam obsadę 7 osobową w woj.mazowieckim mają m.in. KP PSP Lipsko, KP PSP Zwoleń itp., czyli Komendy V kategorii czyżbyś nie zapomniał o jakiejś Filii JRG, bo takowe istnieją na Mazowszu i ich obsada wchodzi z zestawienie ilościowe PB.
Tytuł: Odp: Minimalne stany zmianowe
Wiadomość wysłana przez: officer w Luty 06, 2013, 10:03:09
Panowie czytajcie dokładniej!!!! Obsada zmiany 8 osób tyle tylko, że jeden idzie na pom. PSK bez możliwości wpisywania jego na wózek- formalnie jest ujęty na samochód w praktyce siedzi w białej koszulce- kom. kat.3
Pozdrawiam
Tytuł: Odp: Minimalne stany zmianowe
Wiadomość wysłana przez: ryflak w Luty 06, 2013, 12:18:46
Jedna JRG w Komendzie czy więcej ? Jeśli jedna to jak już pisałem - nie wierzę, chyba że podasz gdzie to jest.
Tytuł: Odp: Minimalne stany zmianowe
Wiadomość wysłana przez: grzela w Luty 14, 2013, 13:45:39
Cytuj
Interpelacja nr 9787 do ministra spraw wewnętrznych

w sprawie środków przewidzianych na podniesienie dobowych stanów etatowych Państwowej Straży Pożarnej w woj. łódzkim

   Szanowny Panie Ministrze! Do mojego biura poselskiego zgłosili się przedstawiciele strażaków z województwa łódzkiego, którzy podczas spotkania odnieśli się do odpowiedzi na moją interpelację, udzieloną przez Pana Ministra, z dnia 28 maja 2012 r., sygn. BMP-0713-2-67/12/MK.

   Strażacy w czasie spotkania podnieśli następujące kwestie.

   Z budżetu przewidzianego na podniesienie dobowych stanów etatowych w skali kraju w okresie od 01.07.2010 r. do 30.06.2011 r. wynoszącego 100 mln zł niewykorzystanych pozostało 23 mln zł, przy jednoczesnym bardzo zróżnicowanym procentowo wykorzystaniu przydzielonych środków finansowych w poszczególnych województwach, co jednocześnie podważa prawidłowość przeprowadzonej analizy w Komendzie Głównej PSP. Strażacy przypominają, że w 2011 r. w województwie łódzkim wykorzystano na podniesienie dobowych stanów etatowych ponad 100% przydzielonych środków finansowych. Tak duże procentowe wykorzystanie środków odnotowano wyłącznie w województwie łódzkim.

   Wydatkowanie z budżetu 2011 r. wymienionych 23 mln zł, które nie mogły zostać wykorzystane w innych województwach na podniesienie dobowych stanów etatowych (pomimo wyższych niż w województwie łódzkim stanów minimalnych strażacy w tych województwach nie byli w stanie wygenerować takiej liczby godzin ponadnormatywnych, na ile uzyskali środków finansowych), na inne cele - co jest niezgodnie z pierwotnym przeznaczeniem i uzasadnieniem do projektu ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o Państwowej Straży Pożarnej - oraz zwiększenie rezerwy ustalonej w budżecie 2011 r. z 2,7 mln zł do 8 mln zł w budżecie na rok 2012 ewidentnie o tym świadczy.

   Strażacy w czasie spotkania poinformowali mnie również o docierających do nich sygnałach dotyczących sztucznego generowania godzin ponadnormatywnych w innych województwach w celu jak największego wykorzystania przyznanych środków finansowych, m.in. poprzez długotrwałe utrzymywanie w licznych jednostkach organizacyjnych po kilka wakatów. Jak twierdzą, poprzez niewystarczające środki, które zostały przyznane dla województwa łódzkiego w rozdziale środków na podniesienie dobowych stanów etatowych, wielokrotnie dochodziło i nadal dochodzi do naruszania przepisów dotyczących bezpieczeństwa służby strażaków PSP, wewnętrznych procedur dysponowania sił i środków oraz instrukcji użytkowania sprzętu w czasie akcji ratowniczo-gaśniczych w jednostkach organizacyjnych PSP województwa łódzkiego.

   Przed 2005 r. w całym kraju obowiązywało jednolite minimum operacyjne wynoszące we wszystkich jednostkach organizacyjnych PSP 75%. Następnie w 2007 r. w PSP zakończono proces głębokich zmian organizacyjnych, w czasie których ilości etatów w poszczególnych województwach zostały dostosowane do kryteriów opracowanych w Komendzie Głównej PSP. Wobec tych faktów wprowadzenie rekompensaty finansowej za ponadnormatywny czas służby strażaków w zmianie ustawy o PSP z października 2010 r. miało doprowadzić, przy niezwiększaniu zatrudnienia, do podniesienia minimalnych stanów etatowych. Jak mówili na spotkaniu obecni strażacy, komendant główny PSP, pomijając fakt, że stany etatowe jednostek organizacyjnych w 2007 r. zostały dostosowane do obowiązującego prawa oraz narzuconych kryteriów, postępując niezgodnie z zasadami określonymi w uzasadnieniu projektu ustawy o zmianie ustawy o PSP z października 2010 r., ustalił niejednolite minima operacyjne w poszczególnych województwach, a następnie niejednolity podział środków finansowych przeznaczonych na podniesienie stanów osobowych w jednostkach ratowniczo-gaśniczych. Nierównomierność wykorzystania przyznanych przez komendanta głównego środków finansowych w poszczególnych województwach ewidentnie świadczy o błędach w przeprowadzonej analizie.

   Na skutek działań obniżających poziom bezpieczeństwa publicznego na terenie województwa łódzkiego wystąpił fakt zwiększenia liczby ofiar śmiertelnych w pożarach - na terenie województwa łódzkiego o 60%, a w mieście Łódź o 100% w 2011 r. w porównaniu do roku 2010.

   Odnosząc się do argumentów wskazanych przez Pana Ministra w ostatnim zdaniu odpowiedzi na moją interpelację, strażacy poinformowali mnie, że w celu właściwego naliczenia minimum operacyjnego, a następnie środków finansowych na podniesienie dobowych stanów etatowych dla województwa łódzkiego nie jest konieczne korygowanie (obniżanie) minimów operacyjnych w pozostałej części kraju, w tym przesuwanie środków finansowych z innych województw, a wystarczy zmniejszyć ustaloną w budżecie na rok 2012 rezerwę z 8 mln zł na 2,7 mln zł lub prawidłowy, w tym jednolity w całym kraju, nadzór nad uzupełnianiem powstających wakatów.

   Strażacy województwa łódzkiego od lutego 2011 r. mówią o dyskryminacji województwa łódzkiego przy podziale środków finansowych przeznaczonych na zwiększenie poziomu bezpieczeństwa publicznego.

   Na obalenie tezy, że dyskryminujący województwo łódzkie podział środków dokonany przez komendanta głównego w oparciu o przyjęte w 2011 r. założenia jest zasadny i właściwy oraz zgodny z ustawą o PSP, strażacy zaproponowali, aby skonfrontować go z faktami dotyczącymi wykorzystania środków na podniesienie dobowych stanów etatowych w kraju.

   Mając powyższe na uwadze, proszę Pana Ministra o ustosunkowanie się do przedstawionych kwestii i stosowną odpowiedź, z uwzględnieniem poniższych pytań:

   1. Jaka była wysokość środków finansowych zaoszczędzonych z wakatów w poszczególnych województwach w 2011 r.?

   2. Jaka była wysokość przydzielonych środków finansowych na podniesienie dobowych stanów etatowych w poszczególnych województwach w 2011 r.?

   3. Jakie było wykorzystanie kwotowe i procentowe przydzielonych środków finansowych na podniesienie dobowych stanów etatowych w poszczególnych województwach w 2011 r.?

   4. Jakie wydatki pokryto ze środków przeznaczonych pierwotnie na podniesienie dobowych stanów etatowych w 2011 r. - z wyszczególnieniem przeznaczenia - asortymentu oraz zestawienie wysokości tych środków w poszczególnych województwach? Jaki jest plan wykorzystania wymienionych środków za I okres rozliczeniowy 2012 r.?

   5. Ile godzin ponadnormatywnych wypracowali strażacy w poszczególnych województwach w roku 2011 oraz w I półroczu 2012 r.?

   6. Co jest powodem zwiększenia liczby ofiar w zdarzeniach na terenie województwa łódzkiego?

   7. Jakie działania zostaną podjęte w celu przeciwdziałania tendencji wzrostu liczby ofiar na terenie Łodzi i województwa łódzkiego?

   8. Jakie działania zostaną podjęte w celu zwiększenia bezpieczeństwa ratowników PSP podczas wykonywania służby?

   Z poważaniem

   Poseł Agnieszka Hanajczyk

   Warszawa, dnia 27 września 2012 r.

Cytuj
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych - z upoważnienia ministra - na interpelację nr 9787

w sprawie środków przewidzianych na podniesienie dobowych stanów etatowych Państwowej Straży Pożarnej w woj. łódzkim

   Szanowna Pani Marszałek! W nawiązaniu do pisma z dnia 10 października 2012 r. (sygn. SPS-023-9787/12), dotyczącego interpelacji posła na Sejm RP pani Agnieszki Hanajczyk w sprawie środków przewidzianych na podniesienie dobowych stanów etatowych Państwowej Straży Pożarnej w woj. łódzkim uprzejmie informuję, że analiza będąca podstawą rozdziału środków finansowych na rekompensatę pieniężną za przedłużony ponad normę czas służby dotyczyła liczby godzin ponadnormatywnych koniecznych do wypracowania w celu osiągnięcia minimalnych stanów osobowych zmiany służbowej na terenie każdego województwa w stosunku do liczby etatów występujących w jednostkach organizacyjnych, tj. komendach powiatowych/miejskich i komendy wojewódzkiej PSP.

   Stany minimalne zgodnie z przepisami rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji z dnia 29 grudnia 2005 r. w sprawie sposobu pełnienia służby przez strażaków Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. Nr 266, poz. 2247, z późn. zm.) ustalane były przez poszczególnych komendantów powiatowych i zatwierdzane przez komendanta wojewódzkiego, zaś stan na terenie województwa - zatwierdzany przez komendanta głównego Państwowej Straży Pożarnej.

   W uzasadnieniu do projektu ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. Nr 239, poz. 1589) założono, że z chwilą jej wejścia w życie stan minimalny na terenie kraju będzie wynosił ok. 5100 strażaków na zmianie służbowej. Osiągnięcie takiego stanu miało być możliwe przy niezmienionej liczbie etatów, w momencie zagwarantowania dodatkowych środków finansowych w wysokości 97 705 tys. zł. Ostatecznie na 2011 r. PSP otrzymała na ten cel środki w wysokości 100 000 tys. zł, z czego jednostki organizacyjne PSP, tj. komendy wojewódzkie i powiatowe/miejskie, otrzymały kwotę 97 339 tys. zł. Natomiast pozostałą kwotę, tj. 2661 tys. zł, otrzymały jednostki centralne (Komenda Główna PSP, Szkoła Główna Służby Pożarniczej, szkoły aspirantów w Krakowie i Poznaniu, centralna szkoła w Częstochowie i szkoła podoficerska w Bydgoszczy). Wysokość środków na wypłatę rekompensaty oraz podział na poszczególne województwa i jednostki centralne w 2012 r. nie uległy zmianie.

   Z informacji przekazanych przez Komendę Główną PSP wynika, że ze środków przewidzianych na wypłatę rekompensaty nie była tworzona ani zwiększana jakakolwiek rezerwa.

   Wejście w życie z dniem 1 stycznia 2011 r. przepisów wspomnianej wyżej ustawy z dnia 29 października 2010 r. umożliwiło ustalenie stanów minimalnych zmiany służbowej na poziomie ok. 5100 strażaków w skali kraju. Ponadto przepis art. 2 przedmiotowej ustawy wprowadził możliwość zrekompensowania czasu służby pełnionej ponad normę, w związku z zapewnieniem ciągłości służby, za II okres rozliczeniowy 2010 r.

   Zgodnie z przepisami dotyczącymi wypłaty rekompensaty w danym roku budżetowym wypłaca się rekompensatę za II okres rozliczeniowy roku poprzedniego i I okres w roku budżetowym. Należy nadmienić, że w PSP występują dwa 6-miesięczne okresy rozliczeniowe, tj. pierwszy od l stycznia do 30 czerwca i drugi od 1 lipca do 31 grudnia. W 2011 r. wypłacono zatem rekompensatę pieniężną za II okres rozliczeniowy 2010 r. oraz I okres 2011 r. Wysokość wypłaconej rekompensaty za II okres rozliczeniowy w woj. łódzkim była na wyższym poziomie procentowym niż w innych województwach, co wiązało się z faktem, że strażacy tego województwa korzystali w większej liczbie godzin z czasu wolnego za godziny ponadnormatywnego pełnienia służby w poprzednim okresie rozliczeniowym i innych nieobecności zaliczanych do czasu służby. Z tego też powodu twierdzenie o braku prawidłowości przeprowadzonej analizy w Komendzie Głównej PSP należy uznać za nieuzasadnione. Ponadto w celu osiągnięcia stanu minimalnego zmiany służbowej na poziomie ok. 5100 strażaków zakładano potrzebę pełnienia przeciętnie 12 dodatkowych służb w roku przez strażaka wykonującego swoje obowiązki w zmianowym rozkładzie czasu służby. Nie oznacza to jednak, aby każdy strażak musiał pełnić tyle służb. Liczba dodatkowych służb wynika wprost z ustalonego stanu minimalnego zmiany służbowej oraz liczby etatów na terenie danego województwa i czasu dostępności strażaka. Stąd też na terenie jednego województwa będą to 2 służby w okresie rozliczeniowym, a na terenie innego służb tych będzie 9.

   Biorąc pod uwagę liczbę etatów i ustalony stan minimalny zmiany służbowej oraz czas dostępności strażaka, strażak woj. łódzkiego pełnił w 2011 r. przeciętnie około 50 godzin rocznie ponad normatyw czasu służby, co stanowi około 2 służb 24-godzinnych. Porównanie przedmiotowych danych przeliczonych na wysokość rekompensaty (96 752 godziny x 13,76 zł = 1 331 307,52 zł) z wysokością przyznanych środków wykazuje zaspokojenie potrzeb woj. łódzkiego w tym zakresie. Powyższe w pełni pokrywa się z wnioskami z analizy dotyczącej podziału środków na rekompensatę.

   Jednocześnie pragnę zauważyć, że zgodnie z art. 35 ust. 9 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (t.j. Dz. U. z 2009 r. Nr 12, poz. 68, z późn. zm.) za przedłużony czas służby w danym okresie rozliczeniowym strażakowi przyznaje się czas wolny od służby w tym samym wymiarze w tym samym lub następnym okresie rozliczeniowym albo rekompensatę pieniężną w terminie do końca kwartału następującego po zakończeniu okresu rozliczeniowego lub w dniu zwolnienia ze służby.

   Dane liczbowe odnoszące się do przedstawionej powyżej problematyki, stanowiące odpowiedź na zawarte w wystąpieniu pytania szczegółowe przedstawione zostały w formie tabelarycznej (załączniki 1-5 do niniejszego pisma).

   Jednocześnie należy zaznaczyć, że dane dotyczące wysokości środków finansowych przyznanych na wypłatę rekompensaty pieniężnej są jednakowe w 2011 r. i 2012 r. Środki finansowe przyznane w 2011 r. przeznaczone były na wypłatę rekompensaty pieniężnej za II okres rozliczeniowy 2010 r. oraz I okres rozliczeniowy 2011 r., zaś środki z 2012 r. odpowiednio za II okres 2011 r. i I okres 2012 r.

   Natomiast przedstawiona w załączniku nr 4 liczba godzin ponadnormatywnych wypracowanych w I półroczu 2012 r. obejmuje wszystkie godziny powstałe w tym okresie, z uwzględnieniem godzin związanych z organizacją turnieju UEFA Euro. Również szacunkowe koszty wypłaty rekompensaty za ten okres obejmują godziny w kwocie 13,76 zł, jak i godziny związane z turniejem UEFA Euro w kwocie 22,94 zł. Pozostałe nadgodziny zostały przeniesione na następny okres rozliczeniowy.

   Odnosząc się natomiast do kwestii liczby ofiar, poniżej przedstawiam dane statystyczne przekazane przez Komendę Główną Państwowej Straży Pożarnej, dotyczące liczby ofiar w zdarzeniach na terenie woj. łódzkiego w latach 2008-2012:

   - 2008 - 402 ofiary (w tym 51 w pożarach)

   - 2009 - 555 ofiar (w tym 41 w pożarach)

   - 2010 - 499 ofiar (w tym 43 w pożarach)

   - 2011- 533 ofiary (w tym 69 w pożarach)

   - 2012 - 407 ofiar (w tym 24 w pożarach).

   Dla porównania, w tym samym okresie liczba ofiar w całym kraju przedstawiała się następująco:

   - 2008 - 4695 ofiar (w tym 594 w pożarach)

   - 2009 - 4781 ofiar (w tym 584 w pożarach)

   - 2010 - 4816 ofiar (w tym 525 w pożarach)

   - 2011 - 5126 ofiar (w tym 587 w pożarach)

   - 2012 - 4351 ofiar (w tym 423 w pożarach).

   Biorąc pod uwagę przedstawione powyżej dane, należy wskazać, że przy średnim wzroście ogólnej liczby ofiar (w pożarach i miejscowych zagrożeniach) w kraju na poziomie 10% odpowiednio w województwie łódzkim wzrost ten wynosi ponad 30%.

   Warto przy tym zauważyć, że z danych z systemu SWD-ST, w którym ewidencjonowane są przez PSP zdarzenia na terenie woj. łódzkiego, wynika, iż ofiary, których przyczyną był pożar, stanowią około 10% ogólnej liczby ofiar. Inne zdarzenia, ewidencjonowane w PSP jako miejscowe zagrożenia, mają w zdecydowanej większości (w ponad 60%) przyczynę nieustaloną - ewidencjonowaną jako inne przyczyny. Drugą w kolejności przyczyną ww. zdarzeń (ok. 20%) jest niezachowanie bezpieczeństwa w ruchu środków transportu.

   Jednocześnie pragnę poinformować, że w wyniku prowadzonych analiz stwierdzono, iż:

   - dysponowanie i alarmowanie sił i środków jednostek ochrony przeciwpożarowej do wymienionych zdarzeń było zgodne z przyjętymi zasadami (procedurami);

   - w 39 przypadkach pierwsze przybyłe na miejsce zdarzenia zastępy PSP i OSP odstąpiły od udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy z uwagi na bezprzedmiotowość takich działań, w pozostałych 19 zdarzeniach działania ratowników polegały na ewakuacji osób poszkodowanych ze strefy zagrożenia, wdrożeniu procedur kwalifikowanej pierwszej pomocy i przekazaniu poszkodowanych zespołom ratownictwa medycznego;

   - wybór taktyki i technologii prowadzenia działań ratowniczych, w tym użycie sprzętu specjalistycznego (SD lub SH), był adekwatny do zaistniałych zagrożeń;

   - nie odnotowano braków w zadysponowanych siłach i środkach (na jedno zdarzenie przypadało średnio 5 zastępów i 18 ratowników);

   - czas dojazdu zastępów na miejsce zdarzenia wyniósł poniżej 5 minut do 29 zdarzeń, poniżej 10 minut do 19 zdarzeń, zaś do 10 zdarzeń jednostki dotarły w czasie powyżej 10 minut.

   Z poważaniem

   Podsekretarz stanu

   Stanisław Rakoczy

   Warszawa, dnia 6 listopada 2012 r.

http://orka2.sejm.gov.pl/INT7.nsf/klucz/7259B299/$FILE/oi9787tab.pdf (wkleić cały link jeżeli nie otwiera)

Tytuł: Wlkp.- gdzie obniżone stany min. w tym półroczu w Wlkp.
Wiadomość wysłana przez: leszno w Maj 03, 2016, 21:49:38
j.w.   czy gdzieś w Wlkp. też obniża sie min stany osobowe w tym półroczu i na ile miesięcy ?
Tytuł: Odp: Wlkp.- gdzie obniżone stany min. w tym półroczu w Wlkp.
Wiadomość wysłana przez: adam998 w Maj 03, 2016, 22:36:33
j.w.   czy gdzieś w Wlkp. też obniża sie min stany osobowe w tym półroczu i na ile miesięcy ?

a to jeszcze można obniżyć stany  :wall: według mnie już są minimalne....
Tytuł: Odp: Minimalne stany zmianowe
Wiadomość wysłana przez: bartu w Luty 11, 2018, 11:41:53
Panowie jak ma się liczba etatów do minimalnego stanu osobowego w jrg? Mam 55 osób na jrg (19,18,18) i stan 10. Kolega obok pracuje w jrg z 42 etaty i taki sam stan. Kolejny kolega ma 55 etatów i minimalna obsadę 12 osob...
Tytuł: Odp: Minimalne stany zmianowe
Wiadomość wysłana przez: pb11 w Luty 11, 2018, 12:24:13
Nie ma się wcale, są progi procentowe ale patrząc na stany osobowe i uzgodnione  wydaje się że niektóre  jednostki i województwa odeszły od ich przestrzegania, skupiając się na wypełnianiu po prostu uzgodnionego stanu minimalnego. Tak naprawdę to KG uzgadnia stan minimalny dla KW, KW uzgadnia stan minimalny dla poszczególnych KM/ KP tak, aby wypełnić uzgodniony stan minimalny dla województwa.  KM/KP musi wystawiać codziennie ilość strażaków uzgodnioną z KW, ale KW nie bardzo interesuje jak to się osiągnie ważne, aby ilość strażaków z danego powiatu się zgadzała. W skali powiatu operacyjnie to nie ma szczególnego znaczenia,  ile na jakiej jednostce gdyż obszarem działania i tak jest powiat a pozwala to KM/KP reagować na różne sytuacje kadrowe ( nasilone odejścia ,chorobowe , kursy szkolenia)
Tytuł: Odp: Minimalne stany zmianowe
Wiadomość wysłana przez: Eqinox w Luty 11, 2018, 13:01:22
Panowie jak ma się liczba etatów do minimalnego stanu osobowego w jrg? Mam 55 osób na jrg (19,18,18) i stan 10. Kolega obok pracuje w jrg z 42 etaty i taki sam stan. Kolejny kolega ma 55 etatów i minimalna obsadę 12 osob...
Chłopie to musi być jakiś magiczny algorytm u Was :D U nas jest uczciwie  :rofl: ci co mieli układ w KW w latach wcześniejszych mają stany w okolicach 55% a ci co mieli słabo w KW mają od 60 do nawet 64% (ale wtedy nie płacili z nadgodziny :rofl: :rofl:). Proste to jak budowa cepa :D To samo z liczbą etatów na tysiąc mieszkańców są KP gdzie liczby przekraczają 1,2 a są KP gdzie jest poniżej 0,6. W przypadku KM jest podobnie także to magia KG z początku XXI w. kontynuowana aż do 2007.  I od nowa w 2018 r. gdyż u nas dodatkowe etaty trafił tam gdzie wskaźniki są najwyższe co świadczy tylko o tym, że Z-ca KG odpowiedzialny za rozdział etatów poszedł na łatwiznę i nie przeprowadził żadnej analizy.
Tytuł: Odp: Minimalne stany zmianowe
Wiadomość wysłana przez: jozofek w Luty 11, 2018, 15:36:32
Jak przyjmowałem sie w 1997 było nas 11 w służbie 10 . 4 ratowników na GBA 2.5/16 3 ratowników na GCBA 6/32 i 2 ratowników na SRchem 1 kierowca na SD-37 . A póżniej to było tylko gorzej , obecnie stan zmiany to 15 ratowników w słuzbie 8 z tego tytułu zero nadgodzin GBA 5 ratowników GCBA 2 SCD-42 1 ratownik jak wyjazd grupy chemicznej to się przesiadamy na SRchem i Sop , ale podobno ma nas w grupach chemicznych być o dwóch więcej co znacznie by poprawiło sytuacje bo nie raz przy dużych akcjach to nie wiadomo gdzie ręce wsadzić
Tytuł: Odp: Minimalne stany zmianowe
Wiadomość wysłana przez: vade w Luty 11, 2018, 19:20:17
zapytam jeszcze jak są obsadzani dowódcy na samochodach? gdzie dc-a zmiany gdzie sekcji-zastępu?  1- GBARt, który jeździ do wszystkiego od kota,śmietniki po kolizje wypadki itd obsada 4 ratowników , 2- GCBARt obsada 3 ratowników który jeździ w zestawie z 1 i drabiną(drabina obsadzona tylko kierowcą)
Tytuł: Odp: Minimalne stany zmianowe
Wiadomość wysłana przez: Eqinox w Luty 11, 2018, 19:25:32
zapytam jeszcze jak są obsadzani dowódcy na samochodach? gdzie dc-a zmiany gdzie sekcji-zastępu?  1- GBARt, który jeździ do wszystkiego od kota,śmietniki po kolizje wypadki itd obsada 4 ratowników , 2- GCBARt obsada 3 ratowników który jeździ w zestawie z 1 i drabiną(drabina obsadzona tylko kierowcą)
U mnie wolna amerykanka.... Można z-ce d-cy zmiany sadzać z tyłu i nie ma w tym nic dziwnego...
Z 10 lat temu po inspekcji z KW (lub KG, nie pamiętam już) uznano, że nawet st. ratownik może dowodzić zmianą pod warunkiem, że ma to w zakresie czynności gdyż żaden przepis tego nie reguluje).  A my jako posłuszni strażacy tego przestrzegamy bo zapis jest dla PB bardzo korzystny....
Tytuł: Odp: Minimalne stany zmianowe
Wiadomość wysłana przez: sheldon w Luty 11, 2018, 19:29:21
Za brak osoby na stanowisku dowódczym nie jest uwalana IGO?

[załącznik usunięty przez administratora]
Tytuł: Odp: Minimalne stany zmianowe
Wiadomość wysłana przez: Eqinox w Luty 11, 2018, 19:33:50
Za brak osoby na stanowisku dowódczym nie jest uwalana IGO?
D-ca zmiany wyznaczony rozkazem dziennym  nie zależnie od zajmowanego stanowiska ma mieć wpisane w zakresie czynności że zastępuje dowódce zmiany.... Może to być st. ratownik, dowódca zastępu.
U mnie nie ma takich wytycznych....
Chyba że to te nowe, bo jestem na urlopie od dwóch tygodni i ich nie widziałem....
Tytuł: Odp: Minimalne stany zmianowe
Wiadomość wysłana przez: podzialowiec w Luty 11, 2018, 19:48:29
zakres czynności powinien wynikać z przepisów, rozporządzenie o ksrg określa, kto czym dowodzi (np. d-ca zastępu - zastępem).
Tytuł: Odp: Minimalne stany zmianowe
Wiadomość wysłana przez: Eqinox w Luty 11, 2018, 19:53:33
zakres czynności powinien wynikać z przepisów, rozporządzenie o ksrg określa, kto czym dowodzi (np. d-ca zastępu - zastępem).

kto dowodzi kompanią?

Absurd jest taki że rozporządzenie to jest oderwane od rzeczywistości... Bo jeśli je zestawisz to na poziomie interwencyjnym może dowodzić szeregowy strażak a więc może być dowódcą zmiany.... I na tej podstawie przyjęto interpretację która jest u mnie. Dodatkowo zwróć uwagę na ochotników.... Szeregowy PSP a Komendant Gminny OSP ma też swoje prawa które nie wynikają z wyszkolenia a z pełnionej funkcji... Gdyż Komendantem Gminnym zostajesz z wyboru i nie musisz mieć żadnego kursu...
Tytuł: Odp: Minimalne stany zmianowe
Wiadomość wysłana przez: podzialowiec w Luty 11, 2018, 19:57:21
według mnie st. rat. nie może dowodzić zastępem.
Tytuł: Odp: Minimalne stany zmianowe
Wiadomość wysłana przez: Eqinox w Luty 11, 2018, 20:00:47
według mnie st. rat. nie może dowodzić zastępem.
A wg mnie może dowodzić kompanią gaśniczą...
Udowodnij swoje racje ja udowodnię zaraz po tobie swoje...
Oczywiście opieramy się na przepisach powszechnie obowiązujących a st. ratownik może być funkcyjnym w OSP... 
Tytuł: Odp: Minimalne stany zmianowe
Wiadomość wysłana przez: podzialowiec w Luty 11, 2018, 20:03:34
Sorka, nie zrozumiałem Cię. Ja pisałem tylko o PSP, nie uwzględniając OSP
Tytuł: Odp: Minimalne stany zmianowe
Wiadomość wysłana przez: peterek w Luty 11, 2018, 20:45:00
st. ratownik, a w zasadzie poprawnie powinniśmy tak powiedzieć: podoficer po kursie uzupełniającym jest uprawniony do dowodzenia jednym zastępem na podstawie odbytego szkolenia np. na podstawie programu szkolenia uzupełniającego strażaka jednostki ochrony przeciwpożarowej z 2007 roku.
Wejdźcie na:
http://www.straz.gov.pl/panstwowa_straz_pozarna/Pro__gr__amy__szkolenia
tam pisze str. 6 punkt 3.2 litera b
pozdrawiam
Tytuł: Odp: Minimalne stany zmianowe
Wiadomość wysłana przez: podzialowiec w Luty 11, 2018, 21:04:33
Cytuj
1.2 Przygotowanie zawodowe uzyskane w wyniku realizacji procesu kształcenia uprawnia do podejmowania pracy zawodowej w:
             a. Jednostkach organizacyjnych PSP, w tym przede wszystkim w jednostkach ratowniczo-gaśniczych,
             b. Innych jednostkach ochrony przeciwpożarowej, z wyłączeniem ochotniczej straży    pożarnej i związku ochotniczych straży pożarnych.
Tytuł: Odp: Minimalne stany zmianowe
Wiadomość wysłana przez: herc.fajer w Luty 12, 2018, 11:10:44
Za brak osoby na stanowisku dowódczym nie jest uwalana IGO?
Z tego co ja zauważyłem to jak nie ma wymaganej ilości dowódców dostaje się 0 pkt w tej rubryce i kontrola dalej jest prowadzona.
Tytuł: Odp: Minimalne stany zmianowe
Wiadomość wysłana przez: podzialowiec w Luty 12, 2018, 13:36:40
Z pisemka, które jest u góry wynika że: W przypadku stwierdzenia braku dowódców (zmiany, sekcji, zastępu) lub ratowników - kierowców (operatorów) - [u]zostaje wystawiona ocena negatywna jednostki[/u]. Czyli wynika, że cokolwiek dalej zrobisz jednostka i tak otrzyma pałę.
Tytuł: Odp: Minimalne stany zmianowe
Wiadomość wysłana przez: herc.fajer w Luty 12, 2018, 16:11:42
Czytałem ten wycinek, a mimo to byłem przy takiej sytuacji i po prostu było 0 pkt w tej rubryce. Sytuacja z przed kilku lat podczas inspekcji z KW.
Tytuł: Odp: Minimalne stany zmianowe
Wiadomość wysłana przez: strazakos_jrg w Luty 13, 2018, 13:15:28
http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20180000341

Komendanci powiatowi/miejscy/wojewodzcy moga zwiększac stany osobowe za zgodą KG
Tytuł: Odp: Minimalne stany zmianowe
Wiadomość wysłana przez: rafal.bula w Luty 13, 2018, 14:41:18
Ciekawe, w ilu przypadkach KG wyrazi zgodę i da pieniądze na te kolejne etaty
Tytuł: Odp: Minimalne stany zmianowe
Wiadomość wysłana przez: sheldon w Luty 13, 2018, 16:41:27
http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20180000341

Komendanci powiatowi/miejscy/wojewodzcy moga zwiększac stany osobowe za zgodą KG
Nie chodzi przypadkiem o już zaklepane i rozdzielone etaty dla grup chem eko i prewencji?
Tytuł: Odp: Minimalne stany zmianowe
Wiadomość wysłana przez: strazakos_jrg w Luty 13, 2018, 18:04:53
Myślę, że tak- aby po zgodzie KG można było zrobić nowe załączniki do regulaminu komend, tj. schematy organizacyjne bo pojawiły się nowe etaty chem-eko, radiologii.