strazak.pl Ratowniczy Bank Wiedzy

Służba => Forum ochotników => Wątek zaczęty przez: luis w Grudzień 07, 2018, 21:22:24

Tytuł: Kierowca OSP
Wiadomość wysłana przez: luis w Grudzień 07, 2018, 21:22:24
By móc kierować pojazdem uprzywilejowanym OSP od 4 stycznia 2016 r. członek OSP musi:
1) mieć ukończone 21 lat,
2) posiadać prawo jazdy odpowiedniej do rodzaju pojazdu kategorii,
3) uzyskać orzeczenia:
- lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdem uprzywilejowanym,
- psychologiczne o braku przeciwwskazań psychologicznych do kierowania pojazdem uprzywilejowanym,
4) posiadać zaświadczenie wydane przez gminę potwierdzające, że ma być kierującym pojazdem OSP,
5) posiadać zezwolenie na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym w zakresie określonej kategorii prawa jazdy.

Jak powinno wyglądać zaświadczenie gminy potwierdzające ,że ma dana osoba być kierującym pojazdem OSP ?
 
Tytuł: Odp: Kierowca OSP
Wiadomość wysłana przez: piki58 w Grudzień 08, 2018, 08:22:20
Ja u siebie w starostwie takie zaświadczenie złożyłem w tym roku i wszystko było w porządku.

[załącznik usunięty przez administratora]
Tytuł: Odp: Kierowca OSP
Wiadomość wysłana przez: mattysk w Grudzień 20, 2018, 17:39:22
Witam , Jak u was w jednostkach OSP wygląda praca kierowcy/ów ? Chodzi mi głównie na jakich warunkach umowy pracują np umowa zlecenie czy jakies inne , jakie mają uposażenie itd ilość wozów i wyjazdów na zdarzenia w roku.
Pytam z ciekawości bo sam jestem kierowcą i chciałbym wiedzieć jak to wyglada w innych jednostkach ;)
Tytuł: Odp: Kierowca OSP
Wiadomość wysłana przez: Feniks w Grudzień 20, 2018, 17:57:25
W sensie umowa z OSP lub gminą?   :o  Poza jednym, który akurat jest pracownikiem gminy to reszta nie ma żadnych  ^_^ Przecież to OSP, a nie PSP... Ilość wyjazdów w roku zazwyczaj pomiędzy 100-150.

EDIT: 3 samochody -> 2x GCBA i 1x ratownictwa technicznego
Tytuł: Odp: Kierowca OSP
Wiadomość wysłana przez: mattysk w Grudzień 20, 2018, 18:28:34
Umowa z gminą ( burmistrzem , wójtem itd )   ; nie wyobrażam sobie jak można wsiadac za kierownicę inaczej  ... :)
Tytuł: Odp: Kierowca OSP
Wiadomość wysłana przez: rafal.bula w Grudzień 21, 2018, 10:44:18
Umowa z gminą ( burmistrzem , wójtem itd )   ; nie wyobrażam sobie jak można wsiadac za kierownicę inaczej  ... :)
Skąd takie rewelacje? Czy jeśli jednostka ma SOpa to każdy strażak który nim jeździ ma umowę z gminą? No bez jak. Umowy dotyczą świadczenia pracy a nie działalności w stowarzyszeniu.
Tytuł: Odp: Kierowca OSP
Wiadomość wysłana przez: jgk w Grudzień 21, 2018, 13:01:35
Pytanie czyją własnością są pojazdy i do jakich celów przeznaczone. Natomiast to kto powinien prowadzić dany pojazd będzie miało znaczenie dla ubezpieczyciela w chwili kolizji wypadku.Jeśli pojazd będzie stowarzyszenia to każdy może nim jeździć jeśli posiada odpowiednie uprawnienia, natomiast jeśli pojazd jest gminy dodatkowo w podziale bojowym to już nie do końca każdy.W tym momencie powinna prowadzić osoba która posiada pozwolenie od gminy na prowadzenie danego pojazdu lub pojazdów w danej OSP.Gdyby tak nie było to kierowca z OSP x wsiadłby do pojazdu w OSP Y i pojechał a nie ma takiej możliwości, za wyjątkiem działań ratowniczych na miejscu zdarzenia kiedy KDR wyda takie polecenie. 
Tytuł: Odp: Kierowca OSP
Wiadomość wysłana przez: mattysk w Grudzień 22, 2018, 10:40:05
Umowa z gminą ( burmistrzem , wójtem itd )   ; nie wyobrażam sobie jak można wsiadac za kierownicę inaczej  ... :)
Skąd takie rewelacje? Czy jeśli jednostka ma SOpa to każdy strażak który nim jeździ ma umowę z gminą? No bez jak. Umowy dotyczą świadczenia pracy a nie działalności w stowarzyszeniu.

Skąd takie rewelacje ? To już Ci mówię w moim powiecie jest około 13 jednostek KSRG i w każdej jednostce jest minimum jeden kierowca który ma zawartą pisemną umowę ( zlecenie , etat , różnie ) jako kierowca - mechanik , konserwator w danej OSP  i oczywiście odpowiednie wynagrodzenie za to dostaje bo nikt sobie nie wyobraża ,żeby za darmo tym się zajmowac  i bez pozwolenia przykładowo Burmistrza czyli umowy prowadzić pojazd który tak naprawdę jest "szefem" OSP w swojej miejscowosci i on odpowiada za zapewnienie bezpieczeństwa dla mieszkańców . A co do SOpa to każdy  strażak moze jeździć ktory ma umowę z gminą oraz posiadający odpowiednie uprawnienia bo to jest takze pojazd uprzywilejowany podobnie jak jakieś GBA itp 
Tytuł: Odp: Kierowca OSP
Wiadomość wysłana przez: Radhezz w Grudzień 23, 2018, 21:32:18
Za dużo filozofii w tym wszystkim - jesteś członkiem danej OSP, to możesz jeździć jej autami (bądź będącymi w jej dyspozycji!!!) o ile posiadasz odpowiednią kategorię PJ. Żadne dodatkowe pozwolenie nie jest potrzebne - przynajmniej do jazdy bez sygnałów. Zresztą stan prawny pojazdów będących własnością gmin i miast jest mocno domyślny - nikt się nie czepia tego że auto jest zasadniczo użyczane "na gębę", bez umowy użyczenia. A jakby pokopać głębiej to mniejszych lub większych problemów można by znaleźć przynajmniej kilka jeszcze. Anyway....

W większości OSP jest zatrudniony jeden ludek na etacie kierowcy-konserwatora sprzętu, najczęściej na umowę-zlecenie. U mnie wręcz poszło to dalej, bo dla uproszczenia papierologii jest to zwykły konserwator na papierze - dzięki temu nie musi mieć ani szkoleń, ani ubezpieczenia. No i facet nie jeździ na akcje - robi przeglądy i wymiany terminowe, dokonuje drobnych napraw, przepala sprzęty, tankuje i zajmuje się papierami oraz gospodarką paliwową. Wypłata takiego człeka szału nie robi, ale on też nie siedzi w strażnicy ciągle, tylko przyjeżdża jak ma coś do zrobienia.
Tytuł: Odp: Kierowca OSP
Wiadomość wysłana przez: jgk w Grudzień 23, 2018, 22:32:32
Radhezz  nie do końca , pozwolenie od gminy u mnie ma każdy kierowca, mało tego aby w ogóle mógł jeździć zarząd musiał wskazać taką osobę i wystosować papier że owy pan pani będzie kierowcą czy to etatowym czy zapasowym (chyba że gmina sama znalazła sobie kandydata). Zatem nie ma mowy że wsiądzie byle pana pani z odpowiednią kategorią i będą jeździć bo nie używają sygnałów. Tym bardziej że podpisując jakakolwiek formę umowy jest w niej zapis informujący że  będzie kierowcą.Zatem po co podpisywać z kimkolwiek umowę na kierowcę skoro każdy może jechać a do pozostałych czynności można zatrudnić kogokolwiek. Nie pisz że umowa zobowiązuje taką osobę do wyjazdów skoro jest ich na tylu i każdy z uprawnieniami  może jechać to po co tworzyć fikcyjne umowy z kierowcami?
Tytuł: Odp: Kierowca OSP
Wiadomość wysłana przez: Feniks w Grudzień 24, 2018, 08:06:08
U nas poza konserwatorem który ma bodajże 1/4 etatu na umowie-zleceniu żadnych umów nie ma. A mamy kilkunastu kierowców... Przecież, żeby mieć "wkładkę" to UG wystawia pismo, że dany strażak ma być kierowcą...
Tytuł: Odp: Kierowca OSP
Wiadomość wysłana przez: rafal.bula w Grudzień 24, 2018, 09:45:32
@jgk, no właśnie, po co takie umowy? Rozumiem że jeśli jakaś jednostka ma zatrudnionego w jakiejś formie konserwatora (a nie każda ma) to zgodnie z prawem ma umowę na część etatu lub dzieło. Natomiast nie mam pojęcia w jakim kształcie umowy miałaby podpisywać gmina z moimi 12 kierowcami (wszyscy z wkładką, do której potrzebny jest - uwaga- kwit z gminy) i czemu miałaby tego od nich wymagać? Co do pozwoleń i własności samochodu. OSP używa albo samochodów będących jej własnością albo użyczonych przez gminę. Umowa użyczenia zakłada pełne dysponowanie przez daną OSP samochodem, w tym wyznaczanie kierowców do pełnienia tej funkcji, co jest wyłączną kompetencją naczelnika
Tytuł: Odp: Kierowca OSP
Wiadomość wysłana przez: Radhezz w Grudzień 24, 2018, 10:02:47
OSP używa albo samochodów będących jej własnością albo użyczonych przez gminę. Umowa użyczenia zakłada pełne dysponowanie przez daną OSP samochodem, w tym wyznaczanie kierowców do pełnienia tej funkcji, co jest wyłączną kompetencją naczelnika
O to właśnie chodzi. ^_^
Gmina użycza OSP pojazd, co powinno być to zrobione na podstawie umowy użyczenia, w której będą zawarte wszelkie uzgodnienia szczegółowe - i wtedy może tam być zapis, że użyczający dopuszcza do prowadzenia pojazdów wyłącznie zgłoszone osoby.
Jeśli w umowie użyczenia między UG, a stowarzyszeniem OSP nie ma wyszczególnionych osób upoważnionych, ani zapisu o potrzebie stworzenia takiej "listy", to domyślnie przyjmuje się, że upoważniony jest każdy członek tego stowarzyszenia wskazany przez naczelnika.

Co tych tych umów dla kierowców wszystkich to coś chyba jakieś nieporozumienie  :P
Tytuł: Odp: Kierowca OSP
Wiadomość wysłana przez: rafal.bula w Grudzień 24, 2018, 10:46:41
Cytuj
Co tych tych umów dla kierowców wszystkich to coś chyba jakieś nieporozumienie  :P
Wiesz, bywają jeszcze na zadupiach takie jednostki, gdzie jest jeden Pan Kierowca - często zatrudniony też jako konserwator - i tylko on może prowadzić, dowodzić i wszystko :) taki pan i władca ważniejszy od zarządu
Tytuł: Odp: Kierowca OSP
Wiadomość wysłana przez: jgk w Grudzień 24, 2018, 13:07:34
Generalnie powtórzę to co napisałem a dotyczyło ubezpieczyciela.W naszej gminie mieliśmy przypadek kolizji z udziałem pojazdu będącego w posiadaniu OSP, auto nie było na akcji tylko przemieszczało się a punktu A do B doszło do kolizji i pierwsze kroki ubezpieczalni ? Sprawdzenie prawidłowości przekazania pojazdu OSP wykaz osób mogących prowadzić owy pojazd tym bardziej że to gmina ubezpieczała pojazd. W przypadku nieprawidłowości brak wypłaty odszkodowania a osoba prowadząca pokrywa szkody naprawy pojazdów z własnej kieszeni pomimo że nie jest winną kolizji. Nie powinna prowadzić gdyż nie miała odpowiednich pozwoleń. Podobna sytuacja ma się w firmach transportowych gdzie podmiot wynajmuje wypożyczona do danej firmy pojazd wydając stosowne pismo że taka a taka firma może z owego pojazdu korzystać przy pomocy wyznaczonych kierowców. Podobnie w życiu prywatnym prowadzisz pojazd którego nie jesteś właścicielem  bo tak wynika z dowodu rej i w czasie  kontroli np policja może zawołać papier z którego wynika że został on użyczony Tobie przez właściciela a nie np skradziony.
Tytuł: Odp: Kierowca OSP
Wiadomość wysłana przez: piotr92strazak w Grudzień 24, 2018, 15:55:46
Jeżeli dany członek osp jest na stanowisku kierowca konserwator to tylko on może prowadzić wóz do zdarzenia? Czy nie jest to obowiązkiem? Pomijam fakt jeżeli podczas alarmu nie ma go w jednostce.
Tytuł: Odp: Kierowca OSP
Wiadomość wysłana przez: Radhezz w Grudzień 24, 2018, 18:55:31
W naszej gminie mieliśmy przypadek kolizji z udziałem pojazdu będącego w posiadaniu OSP, auto nie było na akcji tylko przemieszczało się a punktu A do B doszło do kolizji i pierwsze kroki ubezpieczalni ? Sprawdzenie prawidłowości przekazania pojazdu OSP wykaz osób mogących prowadzić owy pojazd tym bardziej że to gmina ubezpieczała pojazd.
A jaka była treść umowy użyczenia pojazdu?

W przypadku nieprawidłowości brak wypłaty odszkodowania a osoba prowadząca pokrywa szkody naprawy pojazdów z własnej kieszeni pomimo że nie jest winną kolizji. Nie powinna prowadzić gdyż nie miała odpowiednich pozwoleń.
Witamy w kraju z dykty :szalony: Ubezpieczenie OC obejmuje szkody wyrządzone przez każdego, nawet chwilowego, jak np. złodziej, posiadacza pojazdu. Potem natomiast ubezpieczyciel może wystąpić z regresem do tegoż posiadacza, ale tylko w przypadkach określonych w art. 43  Ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i bla bla...

Cytuj
Art. 43
Zakładowi ubezpieczeń przysługuje prawo dochodzenia od kierującego pojazdem mechanicznym zwrotu wypłaconego z tytułu ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych odszkodowania, jeżeli kierujący:

1) wyrządził szkodę umyślnie lub w stanie po użyciu alkoholu albo pod wpływem środków odurzających, substancji psychotropowych lub środków zastępczych w rozumieniu przepisów o przeciwdziałaniu narkomanii;

2) wszedł w posiadanie pojazdu wskutek popełnienia przestępstwa;

3) nie posiadał wymaganych uprawnień do kierowania pojazdem mechanicznym, z wyjątkiem przypadków, gdy chodziło o ratowanie życia ludzkiego lub mienia albo o pościg za osobą podjęty bezpośrednio po popełnieniu przez nią przestępstwa;

4) zbiegł z miejsca zdarzenia.
Pytanie - który z wymienionych powyżej czterech przypadków stanowił podstawę odmowy wypłaty ubezpieczenia, hmm? :rolleyes:

No właśnie, żaden.

Zapisy cywilino-prawnej umowy użyczenia pojazdu (wtedy gdy jest ustna też), nie stanowią tutaj przedmiotu zainteresowania ani ubezpieczyciela, ani innych służb - złamanie postanowień umowy to co najwyżej podstawa do wysunięcia roszczeń na drodze w procesie cywilnym.
Podobna sytuacja ma się w firmach transportowych gdzie podmiot wynajmuje wypożyczona do danej firmy pojazd wydając stosowne pismo że taka a taka firma może z owego pojazdu korzystać przy pomocy wyznaczonych kierowców.
Musiałbyś uściślić - ja się generalnie nie spotkałem z takim przypadkiem i nie znam takiego wymogu prawnego. Pomijając fakt że sprawa nie jest taka prosta, gdy w grę wchodzą pojazdy wpisane na licencję podmiotu A, a przewozy mają być wykonywane przez podmiot B. Ale to wynika zupełnie z czego innego i kierowca tu też nie ma nic do rzeczy.

Podobnie w życiu prywatnym prowadzisz pojazd którego nie jesteś właścicielem  bo tak wynika z dowodu rej i w czasie  kontroli np policja może zawołać papier z którego wynika że został on użyczony Tobie przez właściciela a nie np skradziony.
Ten co tłumaczył to w ten sposób to chyba kartki mu się posklejały jak to czytał w oryginale... Jeśli masz dowód rejestracyjny przy sobie to nie ma podstaw żeby uważać pojazd za skradziony, chyba że faktycznie został on zgłoszony jako skradziony.

Po prostu nieznajomość prawa i brak chęci do walki o swoje racje w sądzie powoduje takie właśnie sytuacje, gdzie ubezpieczyciel kasę ze składki przytulił, a po tym jak się sprawa rypła próbuje zwalić odpowiedzialność na kogoś innego... :rofl:

Jeżeli dany członek osp jest na stanowisku kierowca konserwator to tylko on może prowadzić wóz do zdarzenia? Czy nie jest to obowiązkiem? Pomijam fakt jeżeli podczas alarmu nie ma go w jednostce.
Decyzję kto jedzie i na jakim stanowisku podejmuje dowódca zastępu/naczelnik, czyż nie? Inną kwestią jest to co ów kierowca ma wpisane w zakres obowiązków w umowie. Czyli w większości przypadków może, ale nie musi.
Tytuł: Odp: Kierowca OSP
Wiadomość wysłana przez: PCT w Grudzień 26, 2018, 20:53:08
Cytuj
Art. 43
Zakładowi ubezpieczeń przysługuje prawo dochodzenia od kierującego pojazdem mechanicznym zwrotu wypłaconego z tytułu ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych odszkodowania, jeżeli kierujący:
...
3) nie posiadał wymaganych uprawnień do kierowania pojazdem mechanicznym, z wyjątkiem przypadków, gdy chodziło o ratowanie życia ludzkiego lub mienia albo o pościg za osobą podjęty bezpośrednio po popełnieniu przez nią przestępstwa;

Czy zgodnie z powyższym, po otrzymaniu zgłoszenia (i braku uprawnionego kierowcy) każda osoba nie posiadająca wkładki na uprzywilejowane a mająca prawo jazdy kat. C może bez obaw o następstwa kierować pojazdem pożarniczym? Czy jednak są wobec tego jakiekolwiek odstępstwa?
Tytuł: Odp: Kierowca OSP
Wiadomość wysłana przez: jgk w Grudzień 27, 2018, 19:28:18
N właśnie ratowania życia mienia itd czyli wyjazd alarmowy kiedy to jak wspomniałem nawet KDR może nakazać jechać pojazdem innej OSP  będzie OK, natomiast przy wyjeździe gospodarczym lub innej maści będzie problem a ubezpieczalnie nie są chętne wypłacania odszkodowań oczywiście w początkowej fazie wypłacą poszkodowanemu, a potem będą ścigać winnego zdarzenia na drodze sądowej
Tytuł: Odp: Kierowca OSP
Wiadomość wysłana przez: PCT w Grudzień 27, 2018, 23:16:45
Rozumiem, a powrót ze zdarzenia takiego strażaka (bez wkładki) również będzie mógł być zaliczony pod przytoczony paragraf?
Tytuł: Odp: Kierowca OSP
Wiadomość wysłana przez: Radhezz w Grudzień 28, 2018, 13:36:52
@PCT, bez "wkładki" (teraz - różowego kartonika) nie wolno tylko jechać na sygnale, jeśli poruszasz się w "zwykłym" trybie nie ma z tym najmniejszego problemu.

Ludzie się trochę gubią w temacie, bo pojazd uprzywilejowany w myśl kodeksu drogowego, to co innego niż w wymaganiach technicznych.
Tytuł: Odp: Kierowca OSP
Wiadomość wysłana przez: jgk w Grudzień 30, 2018, 19:17:46
Ludzie się nie gubią tylko kombinują na potęgę co zrobić aby móc to czy tamto ,kiedy nie mają do tego uprawnień i stosownych  pozwoleń.Podobnie z zawodami słynne gadki że co nie jest zabronione to jest dozwolone zamiast czytać i się dostosować lub montowanie do prywatnych aut oświetlenia  i sygnałów przeznaczonych wedle przepisów tylko i włącznie do aut z przeznaczeniem jako uprzywilejowane.Ale taka to mentalność turbo strażaków mamy kilku u siebie porażka,tłumaczenia nie dają efektu pozostaje czekać z przerażeniem na wtopę która pogrąży kilkudziesięcioletnią tradycję w funkcjonowaniu OSP.
Tytuł: Odp: Kierowca OSP
Wiadomość wysłana przez: Radhezz w Grudzień 31, 2018, 10:40:49
Ludzie się nie gubią tylko kombinują na potęgę co zrobić aby móc to czy tamto ,kiedy nie mają do tego uprawnień i stosownych  pozwoleń
Może tak, może nie. Ale czasem dochodzimy do kuriozalnych sytuacji trzymając się kurczowo zapisów niekoniecznie mądrego prawa, czy nieustannie tłukąc fikcję, że "tak się nie robi". To jest naprawdę szkodliwe.

Dobry przykład odnośnie pytania @PCT - uprawnienia na pojazdy uprzywilejowane i kierowca kat. C. Otóż wiadomo jak to wygląda - badania lekarskie i psychotechniczne, wniosek i odbiór różowego kartonika. Żadnych super mocy to nie daje, szkolenia w zasadzie też nie. I teraz dowcip polega na tym, że każdy kierowca C/C+E/D aktywny zawodowo przechodzi takie badania co 5 lat, od lat co najmniej 10-ciu. Na pewno więcej niż 6 lat temu wprowadzono przepisy zgodnie z którymi bez takowych badań nie można ani zrobić kategorii C, ani jej przedłużyć (wprowadzono terminowość uprawnień na 5 lat). Także naprawdę można się mocno zastanawiać czy to w powyższym przypadku w ogóle powinien być jakiś problem. Bo w zasadzie chodzi tylko o biurokrację.

O tym jak bywało dawniej to też można pisać.

montowanie do prywatnych aut oświetlenia  i sygnałów przeznaczonych wedle przepisów tylko i włącznie do aut z przeznaczeniem jako uprzywilejowane
To akurat nie jest wcale głupie, tylko powinno być prawnie usankcjonowane. Bo jak do tej pory wiele osób wybiera chowanie głowy w piasek i twierdzenie, że problemu z dojazdem nie ma, bo ich to nie dotyczy. A problem jednak istnieje:

Artykuł z 2015r (https://motoryzacja.interia.pl/raporty/raport-polskie-drogi/wiadomosci/news-nowe-przepisy-sa-bezlitosne-strazaku-oddaj-prawo-jazdy,nId,1848971)
Artykuł 1 o zmianie przepisów z 2018r (https://prawo.gazetaprawna.pl/artykuly/1117113,sejm-za-nowela-ws-niezatrzymywania-prawa-jazdy-w-zwiazku-ze-stanem-wyzszej-koniecznosci.html)
Artykuł 2 o zmianie przepisów z 2018r (https://dziennikpolski24.pl/strazacy-z-osp-pedza-do-remizy-jak-do-pozaru-nawet-gdy-straca-prawo-jazdy-starosta-im-je-zaraz-odda/ar/13213295)

Wystarczy przeczytać, wyciągnąć wnioski, przemyśleć jaki cel ma sygnalizacja pojazdu uprzywilejowanego, dodać 2+2, et voilà
Tytuł: Odp: Kierowca OSP
Wiadomość wysłana przez: jgk w Grudzień 31, 2018, 15:08:48
Owszem przechodzi badania co pięć lat, od pewnego wieku już co rok jednak badania są oparte na dwóch różnych przepisach i nie można ich zamienić.Kierowca zawodowy nie otrzyma wkładki do prowadzenia auta ciężarowego na podstawie zaświadczenia lekarskiego wystawionego na potrzeby do uzyskania wkładki na uprzywilejowane i odwrotnie z badaniami dla kierowcy zawodowego nie otrzymasz wkładki na uprzywilejowane.Co więcej w straży wkładkę otrzymasz bez konieczności ukończenia kursu na uprzywilejowane jeśli będzie to na potrzeby systemu lecz prywatnie wkładka tak naprawdę jest już nieważna. Prywatnie kończąc kurs na uprzywilejowane i tak trzeba mieć badania lekarskie z paragrafem na uprzywilejowane bo badania z paragrafem dla  kierowcy zawodowego nie wystarczą.Czy się różnią trzeba by dociekać u źródła czyli zapisów w ustawach ale skoro są paragrafy to jest różnica. 
Tytuł: Odp: Kierowca OSP
Wiadomość wysłana przez: Radhezz w Grudzień 31, 2018, 15:35:19
... w straży wkładkę otrzymasz bez konieczności ukończenia kursu na uprzywilejowane jeśli będzie to na potrzeby systemu lecz prywatnie wkładka tak naprawdę jest już nieważna.
Bzdura. Było o tym już nie raz - uprawnienia wydaje się dla osoby, a nie do celu. Innymi słowy nie ważne skąd je masz - zachowują ważność. Wiem bo jeździłem karetką transportową i przewozie krwi na kwicie wystawionym na potrzeby OSP. W wojsku też mam posiadanie tych uprawnień wpisane w aktach osobowych, podobnie jak KPP zresztą.

Czy się różnią trzeba by dociekać u źródła czyli zapisów w ustawach ale skoro są paragrafy to jest różnica.
Tak, różnią się - podstawą prawną na zaświadczeniu  :rofl:  Już ja dobrze pamiętam te czasy, zanim wspaniałomyślny ustawodawca dopuścił badania z podstawą prawną obecną w ustawie o transporcie drogowym, jako równoważne z tymi z ustawy o kierujących pojazdami - na badania szło się raz, ale płaciło podwójnie, bo dwa papierki były potrzebne. Ot, logika.

I tą samą widzę tutaj.
Tytuł: Odp: Kierowca OSP
Wiadomość wysłana przez: jgk w Grudzień 31, 2018, 18:21:43
Jak nie dla celu!!!! Jeśli chcesz mieć wkładkę na uprzywilejowane prywatnie to musisz ukończyć kurs po jego ukończeniu będziesz się mógł o nią starać i wykorzystywać np. w zakładach energetycznych ,gazowym, karetkach.Natomiast pozyskując wkładkę do OSP możesz ją otrzymać bez owego kursu czyli bez dodatkowych kosztów itd. pod warunkiem że zarząd, gmina wytypuje osobę na stanowisko kierowcy.Tak więc kwit wydany na osobę ale w konkretnym celu bycia kierowcą. Kolega który otrzymał u nas taką wkładkę stwierdził że powiat jako organ wydający nadał dokumentowi nr dedykowany właśnie takim sytuacją i jest on inny niż w przypadku osób po kursie.
Tytuł: Odp: Kierowca OSP
Wiadomość wysłana przez: Radhezz w Grudzień 31, 2018, 20:53:32
Przestań tworzyć swoją własną rzeczywistość i spójrz prawdzie w oczy - niemal równo dwa lata temu @kamaras Cię wyjaśnił w temacie, a Ty dalej swoje.

Na wkładce nie ma wpisanego celu wydania i ŻADEN PRZEPIS nie przewiduje rozróżnienia między wkładką OSP, a "prywatną", nie przewiduje też żadnych ograniczeń w tym zakresie. To jest proste jak 2+2 - masz wkładkę, możesz jeździć, nie masz to sorry. Twierdzisz inaczej to znajdź podstawę prawną na bazie której Policja czy prokuratura może zakwestionować ważność uprawnień z OSP np. w ZRM. Możesz kopać latami, ale nie znajdziesz.

Odnośnie numeru zezwolenia nadanego w starostwie - to jest sprawa starostwa powiatowego czy będzie rozdzielać zezwolenia różnych typów do celów ewidencyjnych. Czy będzie to sama liczba porządkowa, łamana przez rok, czy dodatkowo przez miesiąc, cyframi arabskimi, cyframi rzymskimi, z literkami, czy szlaczkiem - nie obchodzi mnie to, ani nikogo innego. Bo wszelkie ograniczenia uprawnień, nie wynikające z ustawy / rozporządzenia są bezprawne. Tak samo jak przy pierwszej wkładce urzędnik mi wykreślił z zezwolenia kategorie (+E), bo na badaniach lekarskich ze starej (gminnej) miałem samo C, a E dopiero dorabiałem. Ograniczenie takie nie ma mocy prawnej, bo w ustawie jest napisane wprost, że zezwolenie wydaje się na grupy kategorii A,B,C i D.

A na koniec do adnotacji: jeśli ktoś kiedyś posiadał wkładkę (tą nową) i chce ją przedłużyć, to nie potrzebuje żadnego zaświadczenia o odbytym kursie, nawet jest nie jest kierowcą w OSP, bo wiąże się do bezpośrednio z zasadą praw słusznie nabytych. Jej istotą jest zakaz stanowienia przepisów arbitralnie odbierających lub ograniczających prawa podmiotowe przysługujące jednostce lub innym podmiotom prywatnym występującym w obrocie prawnym.

Po chłopsku: pierwszy raz obywatel mógł zaobserwować działanie tej zasady gdy do podstawowych kategorii prawa jazdy dodano "+E", czyli przyczepy. Kierowcy ze starymi kategoriami nie musieli dorabiać E, tylko z automatu dostali nowe kategorie w gratisie. Drugi przykład, znacznie nowszy, dotyczy wprowadzenia kategorii AM i możliwości poruszania się motorowerem po ukończeniu 18 lat bez uprawnień. Kto przed dniem wejścia w życie nowych przepisów miał skończone 18 lat, może bez żadnych uprawnień jeździć na tym motorowerze do swojej śmierci. Natomiast kto osiągnął pełnoletniość później musi już posiadać kategorię (minimum) AM, żeby takowym pojazdem się poruszać.
Tytuł: Odp: Kierowca OSP
Wiadomość wysłana przez: hapec w Styczeń 01, 2019, 20:00:19
Mam pytanie czy kierowca konserwator na etacie w OSP może być równocześnie być komendantem gminnym również na etacie ?
Tytuł: Odp: Kierowca OSP
Wiadomość wysłana przez: piotr998 w Styczeń 02, 2019, 07:41:20
Nie ma żadnych przeciwwskazań prawnych
Tytuł: Odp: Kierowca OSP
Wiadomość wysłana przez: jgk w Styczeń 02, 2019, 14:55:37
Zapis ustawy odnośnie wkładki bez kursu mówi tak (oczywiście piszę o osobach które chcą ją otrzymać bez kursu i go nie posiadają)
3. Przepisu ust. 1 pkt 4 nie stosuje się do funkcjonariuszy Państwowej
Straży Pożarnej, Policji, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Służby
Więziennej i Inspekcji Transportu Drogowego oraz do kierujących pojazdami ochotniczych straży pożarnych.

Ustawa mówi że nie stosuje się przepisu wymogu posiadania kursu wobec

b] kierujących[/b] pojazdami ochotniczych straży pożarnych.
słowa kluczowe a nie osób które będą kierować pojazdami uprzywilejowanymi.

Czyli w momencie kiedy będziesz kierował wozem bojowym w OSP wtedy  możesz nim jechać na wkładce bez kursu.
Dla potwierdzenia  kolejny zapis ustawy

 W stosunku do kierujących pojazdami ochotniczych straży pożarnych, o których mowa w art. 106 ust. 3, dodatkowym warunkiem wydania zezwolenia na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym jest
przedstawienie   zaświadczenia   wydanego   przez podmiot, o   którym mowa wart. 32 ust. 2 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2009 r. Nr 178, poz. 1380, zpóź. zm.), potwierdzającego, że osoba ma być kierującym pojazdem ochotniczej straży pożarnej.

Zapis mówi że otrzymasz zezwolenie na kierowanie pojazdem ochotniczej straży pożarnej  jeśli dostarczysz zaświadczenie mówiące że będziesz kierował pojazdem ochotniczej straży pożarnej a nie pojazdami uprzywilejowanymi w dowolnym miejscu i czasie.
 
Tak że nie mówcie , że na wkładce otrzymanej w OSP bez kursu  można jeździć wszystkimi pojazdami uprzywilejowanymi bez wyjątku bo nie można.
Według ustawy na zezwoleniu  można jeździć pojazdem uprzywilejowanym (bo takim jest wóz bojowy w OSP)po przedłożeniu zaświadczenia że będzie się kierowcą w danej OSP i tylko pojazdem w OSP bo do takich celów zostało wydane pozwolenie.
 Ustawa jest  przepisem i nie ma potrzeby tworzyć nowych o tej samej treści.
Tytuł: Odp: Kierowca OSP
Wiadomość wysłana przez: Radhezz w Styczeń 03, 2019, 11:28:42
Ustawa mówi że wkładka uprawnia do kierowania pojazdem uprzywilejowanym. Bez ograniczeń praktycznie. Kropka.

Zapisy które przytaczasz dotyczą warunków wydania wkładki, a nie jej używania, co widać tu:
Cytuj
W stosunku do kierujących pojazdami ochotniczych straży pożarnych, o których mowa w art. 106 ust. 3, dodatkowym warunkiem wydania zezwolenia na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym

To jest taka sama sytuacja jak z różnymi definicjami pojazdu uprzywilejowanego w przepisach UPRD, a innej w warunkach technicznych dla pojazdów. Pewnie, możesz się upierać do woli, jako że w tym przypadku jest to kwestia interpretacji. Jednakowoż "moja" interpretacja zgodnie na zasadzie analogii jest tą właściwą, zbieżną z opinią prawników i radców prawnych:

Cytuj
Czy posiadając uprawnienia do prowadzenia pojazdów uprzywilejowanych wydane przez Komendanta Miejskiego PSP można kierować pojazdami OSP?

Stosownie do postanowień art. 109 ust. 1 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. Nr 30, poz. 151 z późn. zm.), przywoływana dalej jako „ustawa”, zezwolenia na kierowanie pojazdami uprzywilejowanymi wydaje starosta w drodze decyzji administracyjnej.

Wyjątkiem od tej zasady są sytuacje objęte dyspozycją art. 109 ust. 5 ustawy, w których kierującym jest funkcjonariusz lub pracownik służb mundurowych, żołnierz lub pracownik wojska. Organem właściwym do wydania decyzji jest wtedy odpowiedni organ jednostki, w której osoby te pełnia służbę lub są zatrudnione. Należy w tym miejscu zauważyć, że ustawa zna jedną instytucję, uprawniającą wskazaną w decyzji-zezwoleniu konkretną osobę fizyczną do prowadzenia pojazdów uprzywilejowanych, czyli przedmiotowe zezwolenie. Jest ona niepodzielna i dotyczy pojazdów uprzywilejowanych bez względu na ich przynależność do formacji.

Wypada tu jednakże wspomnieć, że stosownie do dyspozycji art. 108 ust. 1 ustawy, we wstępie do wyliczenia, zezwolenie uprawnia do kierowania pojazdem uprzywilejowanym określonym w prawie jazdy odpowiedniej kategorii. Jest to de facto jedyne ograniczenie przedmiotowe.

Podsumowując, należy stwierdzić, że osoba, która posiada zezwolenie na prowadzenie pojazdów uprzywilejowanych, ma także prawo jazdy odpowiedniej kategorii, może prowadzić pojazd uprzywilejowany ochotniczej straży pożarnej.
:kwit:
To akurat jest oficjalne stanowisko ze strony KG PSP :mellow:
Tytuł: Odp: Kierowca OSP
Wiadomość wysłana przez: jgk w Styczeń 03, 2019, 14:03:59
W stosunku do kierujących pojazdami ochotniczych straży pożarnych, o których mowa w art. 106 ust. 3, dodatkowym warunkiem wydania zezwolenia na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym

Chłopie wyrwałeś fragment z całości tekstu ustawy ,co jest modne dlatego się nie dziwie.
Dlatego w ustawie dołożono kolejny punkt doprecyzowujący o którym pisałem i jeszcze raz przytoczę  o jaki pojazd uprzywilejowany chodzi.

W stosunku do kierujących pojazdami ochotniczych straży pożarnych, o których mowa w art. 106 ust. 3, dodatkowym warunkiem wydania zezwolenia na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym jest
przedstawienie   zaświadczenia   wydanego   przez podmiot, o   którym mowa wart. 32 ust. 2 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2009 r. Nr 178, poz. 1380, zpóź. zm.), potwierdzającego, że osoba ma być kierującym pojazdem ochotniczej straży pożarnej.



Ale tak właśnie się dzieje kiedy wyłapuje się jedno  zdanie z kontekstu całości.Gdyby było tylko to jedno zdanie to OK ale ustawa zawiera kolejny punkt który doprecyzował o co chodzi. 

Jasno wynika że chodzi o pojazd ochotniczej straży pożarnej a nie pojazd uprzywilejowany "każdy" .
 
Jeśli w zaświadczeniu na podstawie którego otrzymuj się wkładkę będzie zapis że będziesz kierowcą  pojazdu uprzywilejowanego a nie kierowcą  pojazdu uprzywilejowanego ochotniczej straży pożarnej wtedy możesz sobie jeździć czym chcesz i kiedy chcesz.Tyle że w takim przypadku nikt nie wyda pozwolenia bez kursu.

Do celów prywatnych potrzebny jest kurs aby otrzymać zezwolenie.Natomiast zezwolenie  do straży nie zostało wydane do celów prywatnych tylko można to określić "celów służbowych" dlatego ustawa  doprecyzowała w przypadku PSP Policji że dotyczy to funkcjonariuszy a w przypadku OSP kierowców kiedy będą prowadzić pojazd OSP bo wtedy stają się funkcjonariuszami.Po służbie , po akcji w OSP stajemy się cywilami.

Najlepsze w tym wszystkim jest to że wiele osób wychodzi założenia że skoro papier wygląda identycznie jak papier bez kursu to mogę wszystko. Czy wszystko to się okaże kiedy dojdzie do zdarzenia i papier zostanie zweryfikowany u źródła w jakim celu został wydany a przecież po to nadaje się nr identyfikacyjne po których można to zrobić.   
Lewe prawko też można mieć, jeździć, mieć kontrole i wsio ok do czasu jak coś pójdzie nie tak w czasie kontroli lub zdarzenia.

Tytuł: Odp: Kierowca OSP
Wiadomość wysłana przez: Radhezz w Styczeń 03, 2019, 16:09:45
Po co kilka razy wklejać to samo? Zwłaszcza wtedy kiedy kwestią sporną jest nie tryb uzyskania uprawnień, tylko to czy są one w jakiś sposób ograniczone? :huh:

Jeśli w zaświadczeniu na podstawie którego otrzymuj się wkładkę będzie zapis że będziesz kierowcą  pojazdu uprzywilejowanego a nie kierowcą  pojazdu uprzywilejowanego ochotniczej straży pożarnej wtedy możesz sobie jeździć czym chcesz i kiedy chcesz.Tyle że w takim przypadku nikt nie wyda pozwolenia bez kursu.
Zaświadczenie jest potrzebne jednorazowo, do otrzymania zezwolenia na posiadane kategorie bez kursu. Potem robi to tylko taką różnicę, że "prywatnie" trzeba zapłacić 50zł opłaty skarbowej za wydanie nowego kwitu. I swoją drogą mam przed oczami właśnie swoją decyzję starostwo o wydaniu zezwolenia na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym z 2013r - mogę ci zeskanować i wkleić na forum żebyś zobaczył jak taka decyzja wygląda, bo coś mi mówi że mam do czynienia z teoretykiem, bez uprawnień. W każdym razie tam słowa nie ma o celu wydania zezwolenia.

Natomiast zezwolenie  do straży nie zostało wydane do celów prywatnych tylko można to określić "celów służbowych" dlatego ustawa  doprecyzowała w przypadku PSP Policji że dotyczy to funkcjonariuszy a w przypadku OSP kierowców kiedy będą prowadzić pojazd OSP bo wtedy stają się funkcjonariuszami.Po służbie , po akcji w OSP stajemy się cywilami.
Srogie piguły musiały wlecieć :szalony: Jak ktoś nie rozróżnia funkcjonariusza jako tytułu zawodowego osoby pełniącej służbę w formacji mundurowej (dodam - za pieniądze, gdzie zwierzchnikiem jest minister SWiA, żebyś mi tu z harcerzami nie wyleciał jak golas na miasto), od funkcjonariusza publicznego (który jest pojęciem znacznie szerszym, związanym głównie z ochroną prawną zapisaną w KK) to my tutaj nie mamy o czym dyskutować.

Najlepsze w tym wszystkim jest to że wiele osób wychodzi założenia że skoro papier wygląda identycznie jak papier bez kursu to mogę wszystko. Czy wszystko to się okaże kiedy dojdzie do zdarzenia i papier zostanie zweryfikowany u źródła w jakim celu został wydany a przecież po to nadaje się nr identyfikacyjne po których można to zrobić.   
Lewe prawko też można mieć, jeździć, mieć kontrole i wsio ok do czasu jak coś pójdzie nie tak w czasie kontroli lub zdarzenia.
Jak się takie opinie czyta, i myśli że ktoś, kto przegląda te forum w poszukiwaniu rzetelnych informacji może to wziąć na serio, to się naprawdę niecenzuralne słowa cisną na usta. Bo trudno brać na serio wynurzenia o tym jak to powinno się orzekać ważność posiadanych uprawnień na bazie śledztwa w sprawie trybu i celu ich uzyskania :gwiazdki:
Czyli np. ktoś zrobił prawo jazdy w wojsku, to on je zrobił na potrzeby służby wojskowej i po wyjściu do cywila uprawnienia tracą ważność :pyt: :szalony: A już tym bardziej w momencie kiedy żołnierz otrzymywał po szkoleniu wewnątrz jednostki pozwolenie od dowódcy jednostki, które potem (pewnie bezprawnie, oszukista jeden, kursu nie zrobił cywilnego, w WORDzie nie był) mógł wymienić na cywilne prawko... No brak słów.
Tytuł: Odp: Kierowca OSP
Wiadomość wysłana przez: jgk w Styczeń 03, 2019, 19:05:54
Aby się nie zagłębiać w niewłaściwym kierunku i osiągnąć cel dyskusji kto ma racje, jest dostępna  informacja  która rozwieje wszelkie wątpliwości.

Zgodnie z założeniami ustawodawcy celem ustawy jest uchylenie wymogu ukończenia kursu dla kierujących pojazdami uprzywilejowanymi przez funkcjonariuszy Państwowej Straży Pożarnej, Policji, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Służby Więziennej i Inspekcji Transportu Drogowego oraz przez osoby kierujące pojazdami uprzywilejowanymi OSP
Wprowadzone zmiany świadczą o tym, że legislator skłania się ku stanowisku, iż kierujący pojazdami uprzywilejowanymi w służbach mundurowych i OSP nabywają niezbędne umiejętności już w ramach szkoleń wewnętrznych.
Obowiązkowe ukończenie kursu dla kierujących pojazdami uprzywilejowanymi przez członków OSP byłoby jedynie powtórzeniem nabytych umiejętności w ramach tych szkoleń.
Obowiązek przechodzenia kursów dla innych osób kierujących pojazdami uprzywilejowanymi (np. ratownictwa medycznego) został utrzymany, ponieważ osoby te nie uzyskiwały odpowiednich umiejętności w ramach szkoleń wewnętrznych

 A zatem szkolenie wewnętrzne strażaka OSP  odbyte w PSP na podstawie którego otrzymał pozwolenie, wystarcza  na prowadzenie pojazdów w OSP poza OSP kurs i tyle w temacie.Wszyscy którzy wykorzystują pozwolenie bez kursu do celów prywatnych łamią prawo i tyle w temacie.
Tytuł: Odp: Kierowca OSP
Wiadomość wysłana przez: Radhezz w Styczeń 04, 2019, 01:54:16
A zatem szkolenie wewnętrzne strażaka OSP  odbyte w PSP na podstawie którego otrzymał pozwolenie, wystarcza  na prowadzenie pojazdów w OSP poza OSP kurs i tyle w temacie.Wszyscy którzy wykorzystują pozwolenie bez kursu do celów prywatnych łamią prawo i tyle w temacie.
Poza tym że sam sobie to dopisałeś do tej informacji, to spoko. KLIK ŹRÓDEŁKO (http://www.zosprp.gorlice.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=84:komunikat-prezesa-zop-zosp-rp-ws-kierowcow-w-osp&catid=8&Itemid=101) Natomiast sama informacja nic nie wnosi do tematu - bijesz głową w mur, myląc tryb uzyskania zezwolenia, z ograniczeniem zakresu jego stosowania. Różnica jak między piciem w Szczawnicy, a szczaniem w piwnicy.

Naprawdę, nie wiem czy to jest brak umiejętności czytania ze zrozumiem czy jakiś głębszy problem? Trzy posty wyżej masz informację jednoznaczną rozwiewającą wszelkie wątpliwości, ze strony KG PSP. Tam nawet nie trzeba tego interpretować, bo jest napisane wprost: decyzja-zezwolenie dotyczy konkretnej osoby fizycznej, jest ona niepodzielna i dotyczy pojazdów uprzywilejowanych bez względu na ich przynależność do formacji.

Ja naprawdę już nie mam cierpliwości do tłumaczenia na kolejnych przykładach, bo to już by średnio ogarnięty 6-latek zrozumiał, że czarne jest czarne, białe jest białe, a wielbłąd nie jest osłem. Tu nie chodzi o to kto ma rację, bo prawo jest jedno, a że forum jest publiczne, uprasza się o nie pisane bzdur :tuba:
Tytuł: Odp: Kierowca OSP
Wiadomość wysłana przez: jgk w Styczeń 04, 2019, 15:07:11
Kolego informację którą wkleiłem  przygotował pan. adw. Krzysztof M. Miazga który zrobił tą i wiele innych  dla ZOSP  Związku Ochotniczych Straży Pożarnych, aby wyeliminować nieścisłości związane z przepisami.

Podaj wiarygodne źródło w którym będzie jasno i wyraźnie napisane że pozwolenie uzyskane na podstawie wewnętrznego kursu w PSP i zaświadczenia o byciu kierowcą w OSP daje możliwość używania go do celów prywatnych a nie tylko jak pisze pan adwokat do celów kierowania pojazdem w OSP.

Chcesz mi powiedzieć że adwokat działający dla ZOSP napisał nieprawdę a ZOSP tą nieprawdę powiela ??


Tytuł: Odp: Kierowca OSP
Wiadomość wysłana przez: Mirek HQV w Styczeń 04, 2019, 15:44:12


Obowiązkowe ukończenie kursu dla kierujących pojazdami uprzywilejowanymi przez członków OSP byłoby jedynie powtórzeniem nabytych umiejętności w ramach tych szkoleń.


To ja poproszę o zinterpretowanie tego zdania a w szczególności słowa "powtórzeniem". Czy w takim razie te umiejętności są takie same czy inne ??? Bo dla mnie powtórzenie jest jednoznaczne.
Tytuł: Odp: Kierowca OSP
Wiadomość wysłana przez: wujo 2010 w Styczeń 04, 2019, 16:23:25


Obowiązkowe ukończenie kursu dla kierujących pojazdami uprzywilejowanymi przez członków OSP byłoby jedynie powtórzeniem nabytych umiejętności w ramach tych szkoleń.


To ja poproszę o zinterpretowanie tego zdania a w szczególności słowa "powtórzeniem". Czy w takim razie te umiejętności są takie same czy inne ??? Bo dla mnie powtórzenie jest jednoznaczne.

Chyba tu kolego trafiłeś w sedno . Jeśli ktoś zdobył uprawnienia będąc kierowcą OSP i Starostwo Powiatowe wydało zezwolenie na kierowanie pojazdami uprzywilejowanymi to bez sensu jest dublowanie uprawnień . Niech ktoś bardziej zorientowany w temacie się wypowie . Może jakiś policjant ?  :fiuu:  ^_^
Poza tym był taki temat na forum
http://www.strazak.pl/index.php?topic=26620.0
Tytuł: Odp: Kierowca OSP
Wiadomość wysłana przez: jgk w Styczeń 04, 2019, 17:10:34
Aby otrzymać pozwolenie trzeba  ukończyć kurs  i zdać egzamin w Ośrodku Doskonalenia Techniki Jazdy stopnia wyższego taki ośrodek musi  być  wpisany do rejestru prowadzonego przez właściwego Wojewodę tak mówią przepisy.
PSP nie jest takim ośrodkiem  (chyba że takowe są nie mam wiedzy ) dlatego jest mowa o kursie wewnętrznym i wydaniu pozwoleń na potrzeby kierowania pojazdem OSP.
Jest to logiczne, bo zapewne program i materiału jaki jest realizowany w PSP różni się od programu w  ośrodkach. Jeśli program szkoleń byłby taki sam to nie byłoby problemu ale zapewne program szkoleniowy PSP jest mocno okrojony ale wystarczający do prowadzenia pojazdów OSP i aby kierowca OSP nie musiał go powtarzać na kursach w ośrodkach podjęto decyzję aby honorować to szkolenie na potrzeby bycia kierującym pojazdem uprzywilejowanym w OSP.do kierowania poza osp kurs w ośrodku stopnia wyższego.
Tytuł: Odp: Kierowca OSP
Wiadomość wysłana przez: Radhezz w Styczeń 04, 2019, 17:36:10
Chyba tu kolego trafiłeś w sedno . Jeśli ktoś zdobył uprawnienia będąc kierowcą OSP i Starostwo Powiatowe wydało zezwolenie na kierowanie pojazdami uprzywilejowanymi to bez sensu jest dublowanie uprawnień . Niech ktoś bardziej zorientowany w temacie się wypowie . Może jakiś policjant ?  :fiuu:  ^_^
Poza tym był taki temat na forum
http://www.strazak.pl/index.php?topic=26620.0
Tu nie trzeba być adwokatem czy radcą prawnym, wystarczy myśleć logicznie - ja to wiem, wy to wiecie, prawnicy to wiedzą. A co do jgk po 4 stronach tamtego tematu i wymiany zdań z kamarasem zmienił poglądy, ale jak widać na krótko. Na mój gust to przypadek beznadziejny, bo jeśli ma gdzieś opinię jednego funkcjonariusza (strażaka), to ile będzie dla niego warta opinia innego - policjanta? Zwłaszcza że kompletnie olał opinię oficerów z KG :szalony:

Naprawdę nie rozumiem przeświadczenia o jego własnej nieomylności, zwłaszcza że postulowana interpretacja nie ma sensu. Po pierwsze w odpowiedzi KG PSP na zapytanie są kierowcy OSP są wymienieni nawet w tym samym podpunkcie/jednej linii z funkcjonariuszami w przepisach, więc nie ma potrzeby traktowania ich inaczej - zwolnienie z kursu następuje na takiej samej zasadzie. I wszyscy mogą jeździć pojazdami OSP - a nawet aby uniknąć ewentualnych wątpliwości odpowiedź jest rozszerzona - jedno zezwolenie uprawnia do kierowania we wszystkich formacjach. Koniec, kropka. Wiarygodne źródło cytowane było już wielokrotnie - STRONA KG PSP (https://www.straz.gov.pl/aktualnosci/pytania_i_odpowiedzi_komendanta_glownego_psp). No chyba że ktoś uważa że strona KG PSP, to jest to samo co pudelek.pl i to co tam się publikuje w zakresie interpretacji prawnych to jakiś gimbus wypisuje, a nie osoby o odpowiedniej znajomości tematu, wykształceniu, czy kompetencjach.

Po drugie, jeśli powyższe nie trafiło, to małe pytanie - po jaką cholerę robić uprawnienia z ograniczeniami, a potem w samym dokumencie taką informację pomijać? Nawet zakładając słuszność tej chorej teorii spiskowej z innym numerem zezwolenia - po jaką cholerę ja się pytam? Czy to jest jakaś super tajna informacja? Przed kim ją ukrywać? Gdyby to miało znaczenie dla organów kontrolnych to chyba lepiej żeby było napisane wprost, w sposób umożliwiający weryfikację na pierwszy rzut oka?

Ma to tyle samo sensu co drukowanie prawa jazdy bez podanych kategorii... bo jak będzie chciał policjant czy prokurator po wypadku to sobie u starosty w kartotece sprawdzi :maska:

Także
Jest to logiczne
...jak bakłażan :wall:

jgk, zdajesz sobie sprawę że tym cudownym wywodem z dna rowu mariańskiego zaprzeczyłeś nie tylko opinii KG, ale też temu co cytowałeś z opinii p. Miazgi z ZOSP?
program i materiału jaki jest realizowany w PSP różni się od programu w  ośrodkach. Jeśli program szkoleń byłby taki sam to nie byłoby problemu ale zapewne program szkoleniowy PSP jest mocno okrojony ale wystarczający do prowadzenia pojazdów OSP i aby kierowca OSP nie musiał go powtarzać na kursach w ośrodkach podjęto decyzję aby honorować to szkolenie na potrzeby bycia kierującym pojazdem uprzywilejowanym w OSP.do kierowania poza osp kurs w ośrodku stopnia wyższego.
Wprowadzone zmiany świadczą o tym, że legislator skłania się ku stanowisku, iż kierujący pojazdami uprzywilejowanymi w służbach mundurowych i OSP nabywają niezbędne umiejętności już w ramach szkoleń wewnętrznych.

Obowiązkowe ukończenie kursu dla kierujących pojazdami uprzywilejowanymi przez członków OSP byłoby jedynie powtórzeniem nabytych umiejętności w ramach tych szkoleń.
To nie jest honorowanie na potrzeby służby/OSP, tylko uznanie za równoważne.
Tytuł: Odp: Kierowca OSP
Wiadomość wysłana przez: jgk w Styczeń 04, 2019, 20:14:20
Pan komendant zapomniał dopisać że będzie mógł to robić jeśli otrzyma zgodę od gminy na bycie kierowcą i kierowanie pojazdem w OSP.
Zapomniał też doprecyzować słowo' formacja' ,  określenie spotykane zazwyczaj w służbach mundurowych.
Zatem chodzi o przynależność do formacji mundurowych bo na takich jest mowa w odpowiedz czyli wojsko ,PSP,OSP czy w skład tych formacji wchodzą  cywilne tabory transportowe lub sanitarne transporty które mają obowiązek posiadać np.szpitale.???