Autor Wątek: Wymagania dla sprzętu.  (Przeczytany 121442 razy)

Offline Misiek

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 16
Wymagania dla sprzętu.
« dnia: Maj 03, 2008, 19:49:28 »
Zwracam się z prośbą do Forumowiczów!
Decyzją Komendanta Głównego PSP powołane zostały zespoły, które mają przygotować propozycje zmian w załączniku nr 2 do rozporządzenia MSWiA z dn. 20.06.2007 r. w sprawie wykazu wyrobów służących zapewnieniu bezpieczeństwa publicznego lub ochronie zdrowia i życia oraz mienia, a także zasad wydawania dopuszczenia tych wyrobów do użytkowania (Dz.U. Nr 143 poz. 1002). Zmiany mają polegać na ponownym określeniu wymagań techniczno – użytkowych i sformułowaniu ich pod kątem oczekiwanych walorów z punktu widzenia użytkownika, zarówno zawodowca, jak i ochotnika, a także osób w obiekcie, które także mogą uczestniczyć w działaniach ratowniczych. Chodzi określenie dodatkowych parametrów, nie uwzględnionych w odpowiednich normach dotyczących urządzeń i sprzętu. W dotychczasowej wersji wymagania te obejmowały głównie zagadnienia techniczne. W skład powołanych zespołów wchodzą ludzie, którzy cokolwiek wiedzą na te tematy, ale każdy dodatkowy głos będzie z uwagą wysłuchany. Jestem jednym z członków takiego zespołu i chciałbym móc skorzystać z głosów szerszego forum.
Wprawdzie na forum dotychczas pojawiało się wiele wypowiedzi na temat oczekiwań od sprzętu, gdyby jednak można, to prosiłbym o ich powtórzenie w tym wątku. Dla usprawnienia ich przeglądania dobrze by było, aby podawać w odniesieniu do którego sprzętu dotyczy uwaga, np. 2.5 – pompy strumieniowe (wg wykazu poniżej).

Na pewno wiele osób, uczestników działań ratowniczych, miało do czynienia w obiektach z systemami alarmowania i powiadamiania, ostrzegania i ewakuacji, a także innymi urządzeniami przeciwpożarowymi (gaśnicze, wentylacji oddymiającej). Co jest w nich najbardziej istotne z punktu widzenia ratownika? Czego oczekujecie od nich w czasie działań ratowniczych? Ale też np. podczas czynności kontrolno-rozpoznawczych – możliwość testowania, czy też w zakresie przekazywanych informacji w ramach monitoringu pożarowego – czy wystarczająca jest tylko informacja „nie ma pożaru – jest pożar”?

Jako, że propozycje mają być sformułowane do 16 maja, to czasu nie ma zbyt dużo, ale może trochę uwag się nazbiera?

Pozdrawiam

Dla przypomnienia wykaz wyrobów uwzględniony w rozporządzeniu MSWiA:
Lp.   Nazwa wyrobu
1   Wyposażenie i uzbrojenie osobiste strażaka
   1)   Aparaty powietrzne butlowe ze sprężonym powietrzem i maski
   2)   Sygnalizatory bezruchu
   3)   Ubrania specjalne chroniące przed czynnikami chemicznymi
   4)   Ubrania specjalne chroniące przed promieniowaniem cieplnym i płomieniem
   5)   Pasy strażackie
   6)   Ubrania specjalne
   7)   Rękawice specjalne
   8)   Kominiarki
   9)   Buty strażackie
   10) Hełmy strażackie
2   Pompy pożarnicze
   1)   Autopompy
   2)   Motopompy przenośne i przewoźne
   3)   Motopompy pływające
   4)   Pompy z napędem turbinowym
   5)   Pompy strumieniowe
   6)   Agregaty wysokociśnieniowe
   7)   Motopompy do wody zanieczyszczonej
3   Armatura i osprzęt pożarniczy
   1)   Pożarnicze węże tłoczne do hydrantów
   2)   Pożarnicze węże tłoczne do pomp pożarniczych
   3)   Pożarnicze węże ssawne
   4)   Łączniki
   5)   Łączniki kątowe 75
   6)   Nasady
   7)   Przełączniki
   8)   Pokrywy nasad
   9)   Zbieracze
   10) Rozdzielacze
   11) Smoki ssawne
   12) Urządzenia do wytwarzania zasłony wodnej
   13) Dozowniki środka pianotwórczego
   14) Zasysacze liniowe
   15) Prądownice wodne do pomp pożarniczych
   16) Prądownice wodne typu Turbo do pomp pożarniczych
   17) Prądownice pianowe
   18) Wytwornice pianowe
   19) Działka wodno-pianowe, wodne i pianowe
   20) Urządzenia do wytwarzania piany za pomocą gazów
   21) Hydranty nadziemne
   22) Hydranty podziemne
   23) Zawory hydrantowe 52
   24) Generatory piany lekkiej
   25) Stojaki hydrantowe
   26) Klucze do łączników
   27) Klucze do zasuw i hydrantów
4   Pojazdy pożarnicze
   1)   Samochody ratowniczo-gaśnicze
   2)   Samochody ratowniczo-gaśnicze specjalne
   3)   Samochody ratownictwa technicznego
   4)   Samochody sprzętowe ratownictwa chemicznego
   5)   Samochody dowodzenia
   6)   Nośniki kontenerów oraz kontenery wymienne z wyposażeniem
   7)   Przyczepy z zamontowanym sprzętem specjalistycznym
   8)   Samochody z podnośnikiem
   9)   Samochody z drabiną
   10) Inne samochody specjalne
5   Sprzęt ratowniczy dla straży pożarnej
   1)   Drabiny przenośne
   2)   Skokochrony
   3)   Wory i rękawy ratownicze
   4)   Linkowe urządzenia do opuszczania i podnoszenia
   5)   Linki strażackie ratownicze
   6)   Zatrzaśniki
6   Narzędzia ratownicze, pomocnicze i osprzęt dla straży pożarnej
   1)   Agregaty prądotwórcze
   2)   Hydrauliczne narzędzia ratownicze
   3)   Poduszki pneumatyczne do podnoszenia i korki pneumatyczne do uszczelniania
   4)   Topory strażackie
   5)   Siekierołomy
   6)   Zbiorniki przenośne na wodę
7   Podręczny sprzęt gaśniczy
   1)   Gaśnice przenośne
   2)   Gaśnice przewoźne pianowe, wodne 45 (50) i proszkowe 50
   3)   Gaśnice przewoźne pianowe, wodne 25 i proszkowe 25 i 100
   4)   Hydronetki
   5)   Koce gaśnicze
   6)   Agregaty gaśnicze wodno-pianowe przenośne i przewoźne
   7)   Agregaty śniegowe
8   Środki gaśnicze
   1)   Proszki gaśnicze
   2)   Pianotwórcze środki gaśnicze
9   Sorbenty i zwilżacze
   1)   Sorbenty
   2)   Zwilżacze
10   Elementy systemów alarmowania i powiadamiania
   1)   Centrale sygnalizacji pożarowej
   2)   Panele obsługi dla straży pożarnej nie wchodzące w skład centrali
   3)   Urządzenia zdalnej sygnalizacji i obsługi nie wchodzące w skład centrali
   4)   Urządzenia transmisji alarmów pożarowych
   5)   Ręczne ostrzegacze pożarowe (ROP)
11   Elementy systemów ostrzegania i ewakuacji
   1)   Centrale dźwiękowych systemów ostrzegawczych
   2)   Konsole z mikrofonem dla straży pożarnej nie wchodzące w skład centrali
   3)   Głośniki do dźwiękowych systemów ostrzegawczych
   4)   Moduły kontroli linii nie wchodzące w skład centrali
   5)   Sygnalizatory akustyczne
   6)   Sygnalizatory optyczne
   7)   Centrale kontroli dostępu
   8)   Interfejsy przejścia kontrolowanego
12   Urządzenia do uruchamiania urządzeń przeciwpożarowych, wykorzystywanych przez jednostki ochrony przeciwpożarowej
   1)    Centrale sterujące urządzeniami oddymiającymi i innymi przeciwpożarowymi
   2)    Zasilacze urządzeń przeciwpożarowych
   3)    Ręczne przyciski stosowane w systemach oddymiania
   4)    Elektromechaniczne urządzenia w systemach wentylacji pożarowej
13   Wybrane znaki bezpieczeństwa
   1)   Znaki bezpieczeństwa - Ochrona przeciwpożarowa
   2)   Znaki bezpieczeństwa - Ewakuacja
   3)   Znaki bezpieczeństwa - Techniczne środki przeciwpożarowe

« Ostatnia zmiana: Maj 03, 2008, 20:38:31 wysłana przez MIKO »

Offline MIKO

  • Global Moderator
  • *
  • Wiadomości: 4.298
Odp: Wymagania dla sprzętu.
« Odpowiedź #1 dnia: Maj 03, 2008, 20:36:02 »
1.10 Oczywiście Hełmy pożarnicze i ich kolory – rozporządzenie dopuszcza tylko wyłącznie kolor czerwony i cały misterny plan dzielenie strażaków na PSP i OSP padł – bo OSP traktując zarządzenie ministra jako akt wyższej rangi od zarządzenia KG zmuszone było zacząć kupować hełmy z CNBOP czerwone – temat zresztą już chyba nie do odkręcenia bo nikt w OSP nie wycofa z podziału np. Galetta przez najbliższe 10 lat .

4. Samochody pożarnicze – wiele wytycznych zawartych w rozporządzeniu jest niczym nie dyktowane i niema odzwierciedlenia w EU . Sytuacja spowodowała znaczne zubożenie możliwości kupowanych pojazdów i ich walorów taktycznych – dostosowanych do lokalnych warunków funkcjonowania poszczególnych jednostek . Poległem w tym roku na próbie skonfigurowania samochodu GBA 4x4 z opcją chemiczną , ( takie mam potrzeby lokalne ) Żadne rozwiązanie GBA , czy GCBA stosując się do zarządzenia nie dawało możliwości przewożenia ponad 1000 kg sprzętu – ja potrzebowałem 1600 kg. Wynikało to z sumy DMC + objętość zbiornika wody + rozstaw osi – porażka

Kolejny element w samochodach,  który jest nie udany to konieczność zachowania kątów natarcia , zejścia , prześwitu itd. w przypadku stosowania napędu 4x4 . Chciał bym dla polepszenia warunków trakcyjnych zastosować w pojeździe gaśniczym  miejskim 4x4 , niema takiej możliwości bo robi mi się z tego pojazd uterenowiony lub terenowy . A ja chcę tylko mały samochód miejski o dobrych właściwościach trakcyjnych .

Kolejny dziwoląg to sztywna lokalizacja zwijadła wysokiego ciśnienia – prawa strona tylnia skrytka – czym to jest powodowane ? – w wielu przypadkach o wiele lepszym rozwiązaniem było by je zamontować nad autopompą  - na pewno rozwiązanie bardziej optymalne z uwagi na możliwość łatwiejszego działania na każdą z stron .

To tak na początek dla rozpoczęcia dyskusji , uważam jednak że w wielu przypadkach twórcy przepisu poszli za daleko w swoich rozważaniach – co w konsekwencji zamiast dbać o jakość i funkcjonalność spowodowało odwrotny efekt .

Pozdrawiam MIKO

Offline strażak biurkowy

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 515
Odp: Wymagania dla sprzętu.
« Odpowiedź #2 dnia: Maj 03, 2008, 21:55:16 »
1.1 maski może ograniczyć sie tylko do maski z dużym wizjerem takim jak np Ultra Elite, Opti Pro
dużo więcej widać przez taki wizjer. a wcale nie są dużo droższe.
1.6 ubrania
proponowałbym: 1. wprowadzić kieszeń naszywaną na radiostację a nie wpuszczana (było kiedyś o tym już na forum)
2. zrezygnować z opisu suwaków (plastikowy, metalowy, spiralny itd) o tym mówi norma  469
3. określić kąt skośnych kieszeni bo co dostawa ubrań to sąróżnie skośne  .
4. wprowadzić wzmocnienia zewnętrzne (z tkanin gumowanych czy podobnych) na kolanach i łokciach, barkach
5. po co ten rozporek na guzik może wystarczy zatrzask albo dowolnie wg producenta
6. napisane jest, że kieszenie muszą mieć patki aby nie leciała tam woda ale co z tego jak do kieszeni woda przesiąka przez tkaninę powinno byc napisane, że w kieszeniach po próbie wodnej ma być sucho, a jak to producent zrobi to jego sprawa. 
7. opisać dokładnie przebieg taśm i to czy mają świecić swiatłem odbitym czy pochłoniętym, bo stale miałem z tym problem z panem K.   
1.7 rękawice
może przywrócić rękawice bez membrany (PN-EN 659 takie dopuszcza) bo te z membraną są bardzo drogie i kwatermistrz strasznie psioczy jak się zgłasza uszkodzenia rękawic
pkt. 1.8 kominiarki 
jak to będzie z tym szwem w kominiarkach pozostaną tylko na papierze bezszwowe czy będą ze szwem jak do tej pory ale o określonej grubości szwu aby nie uwierał mnie szew pod hełmem
 1.10 hełmy jeszcze raz o kolorze hełmu jeżeli ma być biały to może trzeba okreslić co to jest kolor biały bo wszystkie PAB FIRE są kremowe lub ecru a dystrybutor wmawiał mi, że to kolor biały.
To na razie tyle. Jak sobie coś jeszcze przypomnę to napiszę, może iczytelnicy forum zanegują moje propozycje? A i jeszcze jedno nie zapomnijcie napisać, że poprzednie świadectwa nie tracą ważności z chwilą wejścia nowego rozporzadzenia!!!!!.   
   

Offline BRAVEHEART

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.355
  • hot hot hot...
Odp: Wymagania dla sprzętu.
« Odpowiedź #3 dnia: Maj 04, 2008, 01:14:46 »
1.1 maski może ograniczyć sie tylko do maski z dużym wizjerem takim jak np Ultra Elite, Opti Pro
dużo więcej widać przez taki wizjer. a wcale nie są dużo droższe.
1.6 ubrania
proponowałbym: 1. wprowadzić kieszeń naszywaną na radiostację a nie wpuszczana (było kiedyś o tym już na forum)
2. zrezygnować z opisu suwaków (plastikowy, metalowy, spiralny itd) o tym mówi norma  469
3. określić kąt skośnych kieszeni bo co dostawa ubrań to sąróżnie skośne  .
4. wprowadzić wzmocnienia zewnętrzne (z tkanin gumowanych czy podobnych) na kolanach i łokciach, barkach
5. po co ten rozporek na guzik może wystarczy zatrzask albo dowolnie wg producenta
6. napisane jest, że kieszenie muszą mieć patki aby nie leciała tam woda ale co z tego jak do kieszeni woda przesiąka przez tkaninę powinno byc napisane, że w kieszeniach po próbie wodnej ma być sucho, a jak to producent zrobi to jego sprawa. 
7. opisać dokładnie przebieg taśm i to czy mają świecić swiatłem odbitym czy pochłoniętym, bo stale miałem z tym problem z panem K.   
1.7 rękawice
może przywrócić rękawice bez membrany (PN-EN 659 takie dopuszcza) bo te z membraną są bardzo drogie i kwatermistrz strasznie psioczy jak się zgłasza uszkodzenia rękawic
pkt. 1.8 kominiarki 
jak to będzie z tym szwem w kominiarkach pozostaną tylko na papierze bezszwowe czy będą ze szwem jak do tej pory ale o określonej grubości szwu aby nie uwierał mnie szew pod hełmem
 1.10 hełmy jeszcze raz o kolorze hełmu jeżeli ma być biały to może trzeba okreslić co to jest kolor biały bo wszystkie PAB FIRE są kremowe lub ecru a dystrybutor wmawiał mi, że to kolor biały.
To na razie tyle. Jak sobie coś jeszcze przypomnę to napiszę, może iczytelnicy forum zanegują moje propozycje? A i jeszcze jedno nie zapomnijcie napisać, że poprzednie świadectwa nie tracą ważności z chwilą wejścia nowego rozporzadzenia!!!!!.   
   

A po co się bawić w skośne kieszenie??? kieszenie powinny być proste, przykryte patką i tyle, po cholerę ten kąt? Przy odbiorze jakościowym będziesz biegał z kątomierzem i sprawdzał prawidłowość pochyłu kieszeni bocznej? Nie utrudniajmy sobie...

Po drugie, to jestem ciekaw efektu tych prac, a zatem jak to się przełoży na walory użytkowe sprzętu... Jak na razie jest jeden wielki bałagan, wprowadzono rozporządzenie, mamy sprzęt zgodny z jego wymogami a teraz znowu zmiany... ogłupieć można...


Offline Sylwek

  • Global Moderator
  • *
  • Wiadomości: 2.394
Odp: Wymagania dla sprzętu.
« Odpowiedź #4 dnia: Maj 04, 2008, 07:20:24 »
1. 4, 1.6 myślę, że warto wprowadzić ubrania do gaszenia pożarów zewnętrznych albo, co w naszych warunkach chyba praktyczniejsze, stosować odpowiednie ubrania koszarowe wysokiej jakości:
np coś takiego to: http://www.deva.pl/pl/katalog/cocoon/en531.htm
kilka razy pojawiały sie wypowiedzi na forum, że gaszenie w obecnie używanych pełnych ubraniach ochronnych traw jest wyczerpujące i może być groźne dla zdrowia (można sie przegrzać) a gaszenie w obecnych nieprzystosowanych do tego koszarówkach jest niebezpieczne

(4.x) popieram MIKO w kwestii samochodów  - więcej wolności dla osób piszących SIWZ, w tej chwili sztywne ramy wytycznych dla PSP i  OSP wiążą ręce gdy chce się dopasować samochód do własnych potrzeb, dla mnie np idealnie samochód powinien mieć 2 szybkie natarcia z możliwością łączenia linii w jedną, użytkujemy taki wóz i świetnie się to sprawdza ale gdybyśmy chcieli kupić nowy to raczej byłoby to niemożliwe, podobnie jak wóz z kabiną 8 osobową, urządzenia na dachu ułatwiające zdejmowanie drabiny, czy budowę linii ssawnej, oznakowanie pojazdu uprzywilejowanego w akcji też jest ograniczone (tu dotyczy to jednak przepisów ruchu drogowego), przez obecne przepisy wiele dobrych rozwiązań nie może u nas zaistnieć
przepisy powinny być dla ludzi a nie ludzie dla przepisów!

uważam, że temat jest ważny więc go przyklejam, bardzo proszę o trzymanie sie tematu wątku i pisanie konkretnych uwag, wszelkie posty nie na temat, niepotrzebne kłótnie będą kasowane/ Sylwek
« Ostatnia zmiana: Maj 04, 2008, 07:23:31 wysłana przez Sylwek »

Offline Misiek

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 16
Odp: Wymagania dla sprzętu.
« Odpowiedź #5 dnia: Maj 05, 2008, 08:31:00 »
Dziękuję za już przekazane wypowiedzi. Mam nadzieję, że będzie ich jeszcze więcej. Wszystkie na pewno dotrą do odpowiednich osób.

Pozdrawiam

Offline miggru

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 961
Odp: Wymagania dla sprzętu.
« Odpowiedź #6 dnia: Maj 05, 2008, 21:27:35 »
1. 4. powrót do zatrzaśników w kurtkach, bo napy i rzepy są bardziej kłopotliwe.
lepsze mocowanie na radiostacje i latarkę.
wzmocnienia na kolanach, łokciach oraz na zakończeniu nogawek.
linka (taśma) która jest wmontowana w kurtkę, która przydaje się w ewakuacji poszkodowanego strażaka mająca uchwyt w tylnej części kołnierza.
4. Usunięcie ograniczeń dotyczących oznaczenia samochodu uprzywilejowanego. Po prostu musi być widoczny.

Offline strażak biurkowy

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 515
Odp: Wymagania dla sprzętu.
« Odpowiedź #7 dnia: Maj 05, 2008, 22:01:09 »
1.6 Jeszcze o ubraniach specjalnych
należałoby wprowadzic wymóg aby wszystkie napy, zatrzaski, karabińczyki na drobny sprzęt i kółka były nierdzewne (tzn. aby wytrzymywały kilka prań w naszych proszkach do prania) bo często zdarzało się mi, że po kilku praniach zatrzaski tak rdzewiały, że trudno je zapiąć lub rozpiąć.
 
Też bym wolał kieszenie proste ale jak muszą być skośne to u wszystkich pod jednym określonym kątem.

Cały "świat"  idzie w szybkootwierane suwaki, więc te karabińczyki do zapięcia kurtki - raczej nie popieram   

1.9 buty
jest napisane że tylko typu C należałoby zmienić, że co najmniej C bo inaczej te z wyższą cholewką CNBOP nie dopuści.
Odnośnie butów gumowych to może wyjaśnić i zapisać jak to ma być z badaniami na przebicie pradem elektrycznym, czy co 1/2 roku, czy raz przy odbiorze.

1.5 Pasy
Może zrezygnować całkiem z tych pasów są palne a więc na ubranie specjalne nie nadają się.
Toporki nosi się na nich tylko na paradach, a zgodnie z przepisami do pracy na wysokości - tylko szelki, na razie palne ale schowane pod ubraniem specjalnym - więc bezpieczne


1.8 kominiarki
czas na zmianę i jasne kominiarki tylko dla "obserwatorów" z KG PSP, a dla nas granatowe!!  

5.3 wory ratownicze
Czy ktoś pamięta jeszcze takie wynalazki? - pozostawiłbym tylko rękawy ratownicze

6.4 topory
 Też bym chciał dostać porządnego "sagana", bo szybę wybić mogę ręką w rękawicy bez tej zabawki

Offline BRAVEHEART

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.355
  • hot hot hot...
Odp: Wymagania dla sprzętu.
« Odpowiedź #8 dnia: Maj 06, 2008, 07:06:28 »
1. 4. powrót do zatrzaśników w kurtkach, bo napy i rzepy są bardziej kłopotliwe.
lepsze mocowanie na radiostacje i latarkę.
wzmocnienia na kolanach, łokciach oraz na zakończeniu nogawek.
linka (taśma) która jest wmontowana w kurtkę, która przydaje się w ewakuacji poszkodowanego strażaka mająca uchwyt w tylnej części kołnierza.
4. Usunięcie ograniczeń dotyczących oznaczenia samochodu uprzywilejowanego. Po prostu musi być widoczny.

ad 1.4 zatrzaśniki nie są dobrym rozwiązaniem...w ubiegłym roku weszła w życie nowa norma NFPA 2007 ... i rozwiązanie to zostało "wycięte"... WYSTARCZY SUWAK SZYBKOOTWIERALNY...

co do linki (pasa) ewakuacyjnego - rozwiązanie bardzo dobre ale niestety opatentowane przez firmę Lion Apparel (USA), zatem nie możemy tego przenieść na polski grunt, no chyba że producenci w Polsce odkupią za gigantyczne kwoty licencje...

KIESZENIE KATEGORYCZNIE PROSTE !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

@MISIEK

Zastanawia mnie tylko jedna sprawa dotycząca wprowadzania tych zmian... Jacy fachowcy pracują nad tymi zmianami? Mam nadzieję, że nie będzie wyglądało to tak, że ewidentnie wprowadzone zmiany, będą odpowiadały wyłącznie jednemu producentowi na rynku...mam nadzieję, że sprawa nie wygląda tak, że jakiś "wybrany" producent macza w tych poprawkach palce...bo niestety znam sytuację, gdzie KG dokonywała wyboru pomiędzy produktem A i B tylko jednej firmy... mam nadzieję, że zmieni się także sprawa związana z wyborem jednostki sprawującej nadzór i kontrolę, że takiej oceny sprzętu będzie można dokonać nie tylko w CNBOP... Rozumiem, że zdaje sobie Pan sprawę, iż ograniczenie się tylko i wyłącznie do CNBOP, sprawia iż sprzęt jest droższy co nie koniecznie przekłada się na jakość (producenci muszą gdzieś odrobić koszty certyfikacji). Brak konkurencji sprawia, iż mamy do czynienia z monopolem... po drugie jak w każdej dziedzinie i tam jest potrzebna konkurencja... kolejna sprawa, że za certyfikacją firmy muszą czekać i po pół roku. Skoro CNBOP nie wyrabia się z terminami, to nalezy im pomóc...
Kolejna sprawa dotyczy wymagań stawianych przez CNBOP - czy nowy zespól bierze pod uwagę normalizację tych wymagań, tak aby były one czytelne i mierzalne dla każdego niezależnego instytutu?

Liczę na kilka odpowiedzi...
« Ostatnia zmiana: Maj 06, 2008, 07:26:27 wysłana przez BRAVEHEART »

Offline pszemek

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 428
Odp: Wymagania dla sprzętu.
« Odpowiedź #9 dnia: Maj 09, 2008, 10:31:23 »
Ja zwracam się z prośbą o wycofanie niektórych sztucznych wymagań związanych ze sprzętem. Chodzi mi przede wszystkim o liczne ograniczenia parametrów nie związanych z jakością i użytym materiałem, a mające istotny wpływ na funkcjonalność.

Dla przykładu:
5.5 linki - niepotrzebne ograniczenia długości (wystarczy oceniać materiał i parametry użytkowe, natomiast ograniczania długości nie powinny być kompetencją CNBOP)

Wszystkie typy węży pożarniczych - uwagi jw.
Przy okazji katalog średnic węży powinien ulec poszerzeniu przynajmniej o średnice 150, i 38

Czy jest możliwe wprowadzenie jakiejś alternatywnej uproszczonej ścieżki zdobywania dopuszczenia?  Dla niektórych wyrobów dopuszczenie powinno być wydawane praktycznie od ręki na podstawie uproszczonej procedury (większość pozycji pkt.3). Ułatwione zdobycie dopuszczenia powinno sprzyjać konkurencji cenowej i rozruszać zapadnięty totalnie rynek do wprowadzania wielu innowacyjnych rozwiązań.
Każde społeczeństwo, które oddałoby trochę wolności żeby zyskać trochę bezpieczeństwa, nie zasługuje na żadne z nich i straci obydwa
Benjamin Franklin

Fałszywe kłamstwa - Foo Fighters

Offline Witold

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.569
  • Ratowanie strażaków przez strażaków
    • http://grupaszybkiegoreagowania.strefa.pl
Odp: Wymagania dla sprzętu.
« Odpowiedź #10 dnia: Maj 10, 2008, 08:53:56 »
1) Błagam, żeby tylko ktoś nie wpadł na pomysł "zlikwidowania" pasów strażackich! Oczywiście uprzęże były by lepsze, ale póki każdy strażak nie będzie takiej posiadał, to niech zostaną pasy (których niestety już chyba nie ma na stanie osobistym).

2) Zniesienie ograniczenia max. 6 osobowej kabiny dla samochodów. W OSP często przydałaby się możliwość przewożenie 8 ludzi. Możliwości techniczne są, a tylko (głupi) przepis zabrania.

Do pobrania za darmo: KSIĄŻKA pt."Podstawy zabezpieczenia i ratowania strażaków podczas wewnętrznych działań gaśniczych" + prezentacje do każdego rozdziału do pobrania!
Pobierz tutaj: sapsp.pl

Offline robert28

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 295
Odp: Wymagania dla sprzętu.
« Odpowiedź #11 dnia: Maj 10, 2008, 09:47:56 »
Cytuj
1) Błagam, żeby tylko ktoś nie wpadł na pomysł "zlikwidowania" pasów strażackich! Oczywiście uprzęże były by lepsze, ale póki każdy strażak nie będzie takiej posiadał, to niech zostaną pasy (których niestety już chyba nie ma na stanie osobistym).

Niestety u nas jeszcze są, aczkolwiek jestem ich przeciwnikiem. W tym kierunku powinny być poczynione jakieś kroki aby np nasze ubrania bojowe posiadały wmontowane elementy pozwalające na odstąpienie  od tej tradycji jaką jest stosowanie pasów bojowych.  :mellow:

Offline mariuszp

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 747
Odp: Wymagania dla sprzętu.
« Odpowiedź #12 dnia: Maj 10, 2008, 10:35:29 »
czy ktos z was wie kto pracuje nad zmianami ?????????????
bo jakos ciezko ustalic sklad zespolu i kompetencje
w armaturze pozarniczej na dzien dzisiejszy jest dramat w rozporzadzeniu i generalnie łamiecie prawo uzywajac armature ( wg pisma dyrektora CNBOP :))
jak ktos ma kontakt na zespol zajmujacy sie armatura prosze o kontakt
pozdrawiam
mariusz przybytniak KADIMEX

ps
odnosnie ubran to najpierw trzeba wymoc test thermomana na producentach i to bedzie chwila prawdy
a i jak ktos zlikwiduje wszyskie suwaczki i guziczki we wzorze temu chwała
a jak wejda granatowe kominiarki ( o głupocie białych to już pisaliśmy w 2005 do KG PSP) to tez bedzie jeden z wiekszych cudow
z głupot to jeszcze likwidacja rekawiczek bezmembranowych :) ( OSP kupuje PSP nie moze :)
buty - tu KG PSP powinna okreslic standart na buty membranowe i testy na takie buty ( urzadzenie kosztuje okolo 10.000 PLN i dla CNBOP nie bylby to zaden wydatek , jak wyglada test zaprszam na stosko na edure)

Offline robert28

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 295
Odp: Wymagania dla sprzętu.
« Odpowiedź #13 dnia: Maj 10, 2008, 19:54:43 »
Cytuj
z głupot to jeszcze likwidacja rekawiczek bezmembranowych Smiley ( OSP kupuje PSP nie moze Smiley
co do rękawic to muszę powiedzieć że całkiem niedawno nabyłem rękawice (z membraną) Holika z Kadimexu i jestem bardzo zadowolony. Naprawdę polecam te rękawiczki.
Sorki że trochę poza tematem ale o sprzęcie naprawdę dobrym również należy mówić . :mellow:
Pozdro.
« Ostatnia zmiana: Maj 10, 2008, 20:00:41 wysłana przez robert28 »

Offline BRAVEHEART

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.355
  • hot hot hot...
Odp: Wymagania dla sprzętu.
« Odpowiedź #14 dnia: Maj 11, 2008, 00:14:03 »
czy ktos z was wie kto pracuje nad zmianami ?????????????
bo jakos ciezko ustalic sklad zespolu i kompetencje
w armaturze pozarniczej na dzien dzisiejszy jest dramat w rozporzadzeniu i generalnie łamiecie prawo uzywajac armature ( wg pisma dyrektora CNBOP :))
jak ktos ma kontakt na zespol zajmujacy sie armatura prosze o kontakt
pozdrawiam
mariusz przybytniak KADIMEX

ps
odnosnie ubran to najpierw trzeba wymoc test thermomana na producentach i to bedzie chwila prawdy
a i jak ktos zlikwiduje wszyskie suwaczki i guziczki we wzorze temu chwała
a jak wejda granatowe kominiarki ( o głupocie białych to już pisaliśmy w 2005 do KG PSP) to tez bedzie jeden z wiekszych cudow
z głupot to jeszcze likwidacja rekawiczek bezmembranowych :) ( OSP kupuje PSP nie moze :)
buty - tu KG PSP powinna okreslic standart na buty membranowe i testy na takie buty ( urzadzenie kosztuje okolo 10.000 PLN i dla CNBOP nie bylby to zaden wydatek , jak wyglada test zaprszam na stosko na edure)


Mówimy o ograniczaniu kosztów a czy Pan wie ile taki test kosztuje??? Znacznie więcej niż CNBOP !!!!!!!!!!!!

Offline miggru

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 961
Odp: Wymagania dla sprzętu.
« Odpowiedź #15 dnia: Maj 11, 2008, 02:34:04 »
dyskusja jest ważna i aktualnie zboczyła na złą drogę.
Mod. napisał że teksty nie związane z dyskusją będą usuwane, ale jakoś nie widzę tego postanowienia.

Nawet jeśli te uwagi nie trafią do osób które zapowiedział autor dyskusji to i tak według mnie dyskusja jest warta świeczki bo może ktoś kiedyś to przeczyta i podrapie się po głowie i postanowi to zmienić, nie teraz to za kilka lat.

Offline ktk

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 135
Odp: Wymagania dla sprzętu.
« Odpowiedź #16 dnia: Maj 12, 2008, 10:31:29 »
Tak się złożyło, że biorę udział w pracach jednego z zespołów roboczych. Dobór uczestników zespołów muszę szczerze przyznać jest chyba bardzo przypadkowy(mniej tam fachowców od sprzętu więcej ratowników) - ale i tu jakiejś logiki można sie doszukać (cyt "opisujemy wymagania strażaków" a nie ścisłe wymagania techniczne").
 Zespoły mają wypracować tezy do prac dla tzw. zespołu koordynującego, który będzie pracował nad strona prawną i techniczną rozporządzenia. Wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego że kilkanaście dni to zbyt mało by wypracować gotowy produkt ale na poziomie założeń to można już jakieś kierunki wybrać.
Narzuca się tylko podstawowe pytanie. Czy to rozporządzenie ma jakikolwiek sens. Bo ja mam raczej mieszane odczucia, a praktyka kilkumiesięczna raczej utwierdza mnie w tym przekonaniu, że to w zasadzie całkowita fikcja. Złe moim zdaniem podejście widoczne jest także w wątkach na forum (kąt kieszeni, kolory, zamki i inne bzdury), a to chyba nie o to chodzi. Nie może być tak, że strzęt o klasę lepszy od wymagań w rozporządzeniu nie dostaje świadectwa bo ... jest za dobry. Jak jest wizja żeby certyfikować sprzęt to moim zdaniem należy naprawdę zastanowić się nad poważnymi wymaganiami dla tego sprzętu (nie występującymi już w stosownych normach lub innymi wydumanymi wymaganiami występującymi tylko po to by CNBOP miało co sprawdzać) i wtedy to badać. Osobny problem to opis wymagań dla całej ochrony ppoż., a nie tylko PSP.
No i temat rzeka - to lobby i korupcja.
Generalne wytyczne dla zespołów były takie by rozporządzenie uprościć. Najlepszą formą uproszczenia jest jego skreślenie.
Ale może koledzy myślą inaczej?
« Ostatnia zmiana: Maj 12, 2008, 13:32:58 wysłana przez ktk »

Offline firek998

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 479
Odp: Wymagania dla sprzętu.
« Odpowiedź #17 dnia: Maj 12, 2008, 13:30:04 »
Ubranie specjalne - miło było by gdyby wprowadzono lekkie ubranie na zasadzie kombinezonu, oczywiście spełniające wymagania norm. Specyfika działań jakie podejmuje PSP jest różna. Przydatne byłby w ratownictwie technicznym, w działaniach poszukiwawczych czy w pożarach traw. Jednocześnie mogłyby służyć grupom wysokościowym i GPR.
Kominiarka - bez koloru, szwy sa stosowane tzw. płaskie
Rękawice - do pożarów i inne do działań ratowniczych zróżnicowane parametrami


Offline miggru

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 961
Odp: Wymagania dla sprzętu.
« Odpowiedź #18 dnia: Maj 12, 2008, 16:00:02 »
no to widzę, że mamy przedstawiciela jednego z zespołów na forum. Jakoś po przeczytaniu jego postu nie tryskam optymizmem że coś się zmieni i dalej będzie to co było. Mam nadzieje że jednak coś ruszy i się jednak poprawi, bo strażak to taki wytwór tego świata, który idzie do przodu mimo zwiększającego się poziomu trudności.

Offline kolumb 112

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 276
Odp: Wymagania dla sprzętu.
« Odpowiedź #19 dnia: Maj 12, 2008, 21:16:24 »
Panowie,
Odnośnie nowelizacji rozporządzenia w pkt 4. Pojazdy pożarnicze. Powiem tak: Panowie z zespołu zróbcie coś z tym bubelkiem prawnym bo to co tam w tej chwili jest zapisane w kwestii samochodów to normalnie żarty. Kupuję (przepraszam mój komendant) teraz średni samochód ratowniczo-gasniczy pierwszego rzutu do swojej JRG i trochę rozpoznałem ten rynek. I co? Koszmar. Nie może być tak jak byś chciał kiedy masz rozsądne pieniądze 600 tyś.W Polsce karosują na fabrycznych podwoziach z kabinami "budowlano-energetycznymi" i polscy producenci zabudów tylko takie mają, zresztą spełniające wymogi cytowanego rozporządzenia. Nigdzie w Europie i na świecie tak nie jest. Brygadowe kabiny strażackie są modułowe i wyglądają jak z  bajki:np:Rosenbauer, Ziegler. W Polsce tez kiedyś zrobiono dobrą kabinę Jelcz 022. Teraz „podobno” tak się nie da. Strażak polski na razie jest chyba zbyt słabo wyszkolony?, żeby docenił wartość kabiny i jej ergonomię i "wsadza się go" w fabryczne kabiny  budowlane lub energetyczne. Niestety nie wiem dlaczego, nie żąda on lepszych(gdzie związki zawodowe?). Niestety w świetle prawa musi łamać nogi przy wychodzeniu a raczej skakaniu z niej, bo w rozporządzeniu określono kąt alfa pomiędzy płaszczyzną styczną do krawędzią dwóch sąsiednich stopni a poziomem, na mniejszy równy (a w rzeczywistości jest równy) 85 stopni. Czy ktoś ma takie schody czy stopnie w domu? Śmiech na sali. Moje pytanie brzmi: do samochodu strażackiego wchodzimy po drabinie czy po stopniach lub schodach? Jak po drabinie to kat nie powinien być większy jak 75(BHP). Myślę jednak że polski strażak zasługuje na to aby wchodzić i wychodzić(nie skakać) po odpowiednio zaprojektowanych stopniach lub schodach jak w większości krajów UE. Panowie zróbcie coś z tym bo można i trzeba!!!(nogi i kręgosłupy naszych kolegów). Jeden z polskich producentów zabudów zrobił ostatnio samochody dla kraju chyba o wysokiej kulturze ratowniczej(zdjęcia w ostatnim PP). I co? Zobaczcie jaka kabina w samochodzie 6x6. Nam zaś nasi producenci zabudów oferują tylko podwozia fabryczne z kabinami budowlano-energetycznymi w kolorze RAL 3000. No malują jeszcze  błotniki na biało dodają prostopadłościan z autopompą  i mówią, że to samochód strażacki. Na zachodzie podwozia wiodących producentów w napędach 4x4(najlepsza trakcja dla samochodów ratowniczych) mają obniżone ramy dla straży pożarnej. A u nas? Z kabiny "budowlano-energetycznej" w wersji 4x4 trzeba skakać na "twarz" z wysokości ok. 1,35 m bo przecież wyjść sie normalnie nie da, bo jest tylko „drabinka spaleo”. Co śmieszne wszystkie te nasze samochodziki spełniają wymogi naszych aktów prawnych i CNBOP. Normalne żarty i brak szacunku dla polskiego strażaka. Zróbmy coś z tym. Koniecznie.
« Ostatnia zmiana: Maj 13, 2008, 00:17:46 wysłana przez kolumb 112 »

Offline mariuszp

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 747
Odp: Wymagania dla sprzętu.
« Odpowiedź #20 dnia: Maj 13, 2008, 11:57:31 »
rozporzadzenie jest potrzebne tylko gdzie z zalozenia jest glupota
1. zalacznik techniczny do rozporzadzenia z parametrami - jakakolwiek zmiana wymaga drogi legislacynej z podpisem ministra , kiedys wytyczne odnosnie sptrzetu byly w gestji KG PSP , który mógł szybciej zareagowc na zmiane normy lub nowe potrzeby ( tak maja w wosku parametry techniczne dla WOP nie wymagaja podpisu ministra tylko sa w kwesji szefa wojskowej ochrony przeciwpozarowej)
2. brak jakiechkolwiek sankcji za niestossowanie sie do tego roporzadzenia - czyli co mi zrobisz jak mnie zlapiesz , czyli nic mi nie zrobisz
3. brak procedur weryfikujacych sprzet zglaszany do badania ze sprzetem dostarczanym do klienta ( jest wiele rozbierznosci i brak mozliwosci weryfikacji)
a i koszty
pamietajcie uzytkownicy ze bezposrednio za swiadectwa placicie wy :))))) , my tylko posrednio

Offline Waldi

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 163
    • http://
Odp: Wymagania dla sprzętu.
« Odpowiedź #21 dnia: Maj 25, 2008, 11:43:23 »
Wielki BRAWO dla kolegi kolumb 112. To co napisał jest wielka prawdą. Wszystko idzie zrobić, tylko oczywiście nasze chore przepisy, dziwaczni ludzie itd. Nie jest żadnym problemem zrobić kabiny załogowe takie jak na zachodzie, ale u nas trzeba zawsze odwrotnie; zrobić jak najwięcej samochodów ładnie wygladających, jak najtańszych, nie sprecyzowanych pod lokalne potrzeby straży. Wszystko to wygląda jak taka polska chińszczyzna, gdzie jakość nie jest brana pod uwagę.
Miałem okazje siedzieć, jeździć a nawet jeździć na akcje wozami używanymi na zachodzie z kabinami załogowymi modułowymi. Jest naprawdę świetnie czyms takim jechać. Można się swobodnie ubrać itd. A u nas. Jedzie 3-4 strażaków z tyłu i są ściśnięci jak sardynki. Paranoja.
Nieważna jest ilosć wiadomości, ale ich jakość.

Offline kolumb 112

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 276
Odp: Wymagania dla sprzętu.
« Odpowiedź #22 dnia: Maj 25, 2008, 22:09:48 »
Panowie powiem jeszcze tak:
Czasami a nawet często odnoszę wrażenie, że u nas samochody nie są kupowane dla nas, czyli strażaków. Kupowane są dla komendantów, wójtów, burmistrzów, prezydentów itd., żeby mogli pokazać narodowi jak dbają o bezpieczeństwo. Jest następnie święcenie, impreza, medale i ordery. Niestety później takim samochodem za 500 – 600 tyś(średni), który dodatkowo jest przeważnie goły(ma koła, budowlaną kabinę z której się nie da wyjść i z metra ciętą zabudowę) muszą się już „mordować” tzw. strażacy interwencyjni. Dlaczego tak jest, o to jest pytanie. Przecież wszyscy powinni być zadowoleni. Politycy, że przeznaczyli nasze też pieniądze z podatków na bezpieczeństwo no i strażacy bo mają auto, którym mogą dojechać do miejsca zdarzenia( bo skutecznie ratować już niekoniecznie). Niestety samochód strażacki dalej postrzegany jest jako swoisty luksus za który my strażacy powinniśmy wszystkich całować po rękach, że możemy go mieć. Nie ważne już jaki, byle czerwony, miał wszystkie koła i kawałek zbiornika na wodę z autopompą na pace.  A tak naprawdę jest to tylko narzędzie pracy strażaka pozwalające mu przemieścić się tam gdzie trzeba ratować ludzi czy mienie. Powtarzam narzędzie pracy a nie jego atrapa. Jak każde narzędzie pracy powinien być bezpieczny, ergonomiczny i funkcjonalny. Tyle i aż tyle dla niektórych być może producentów i decydentów. Nasi legislatorzy nowelizując rozporządzenie, które tworzyć będzie pewną strategię, chcę żeby to usłyszeli i zaczęli wdrażać a producenci będą musieli się dostosować. Panowie czy ja dużo chcę? Powiedzcie sami.

Offline mariuszp

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 747
Odp: Wymagania dla sprzętu.
« Odpowiedź #23 dnia: Czerwiec 02, 2008, 15:15:26 »
kolego kolumbie twoj imiennik odkryl amereky ty niestety nie :)
producenci dostosuja sie do kazdych przepisow poza tymi nierealnymi do spelnienia
jednym jedynem decydentem w tym zakresie jest KG PSP Warszawa ul. Podchorazych :)
od 2 lat nikt z producentami ( pomimo próśb i propozycji) nie chce rozmawiac
to co sama sobie PSP wymyśli to sama bedzie sobie używać
tak to wyglada od strony producentów
niech moc i florain beda z wami

Offline kolumb 112

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 276
Odp: Wymagania dla sprzętu.
« Odpowiedź #24 dnia: Czerwiec 09, 2008, 21:50:50 »
"Tegoroczna wystawa odbyła się w kolejnym roku przewidzianego na lata 2007-2009 programu modernizacji technicznej PSP i miała na celu przede wszystkim zaspokojenie potrzeb służb ratowniczych w zakresie infrastruktury transportowej i technicznej." To cytat ze strony internetowej KG i chodzi oczywiście o targi Edura 2008. Bardzo ciekawe. Bardzo. No to teraz panowie przesiadamy sie już z kabin budowlano - energetyczno - komunalnych w naszych dotychczasowych samochodach strażackich do KABIN STRAŻACKICH. Tak to odczytałem.
No niestety chyba tak nie będzie bo jak mi donieśli(sam nie byłem) dalej polskim strażakom, polscy producenci zabudów proponują za przyzwoleniem KG i CNBOP znane nam dobrze kabiny budowlane z których wypada sie na py....k (szczególnie 4X4). Był podobno jeden fajny samochód Zieglera na MB Atego 13/25 4X4 z kabina modułową, ale nie ma certyfikatu CNBOP.(kto za niego zapłaci horrendalne pieniądze?) Ale wystawa sie odbyła i wszyscy są zadowoleni(oprócz zawodowców wiedzących o co chodzi) szczególnie chyba z reklamowych długopisów i pięknych folderów rozdawanych na kilogramy poszukiwaczom przygód.
To tyle w kwestii pojazdów pierwszorzutowych tzw I pogotowii dla sześcioosobowego zastępu. Smutno niestety.
Acha, czy to prawda, że Pan W. ma dwie linie produkcyjne jedną dla nas "polaczków" drugą dla "innych europejczyków z zachodu"??? (bo już potrafi robić dobre samochody jak chce) Nie chce mi się w to wierzyć. Przecież wszędzie na świecie rodzimi producenci dla swoich dają jak rodzice dzieciom to co maja najlepsze. U nas jest inaczej, ciekawe dlaczego? Chodzi tylko o pieniądze? Przecież nie jesteśmy Kambodżą a krajem UE no i mamy ustawę modernizacyjną więc powinniśmy się modernizować nie tylko ilością ale przede wszystkim jakością. Taki jest przecież sens modernizacji. Kto powiedział że średni samochód ratowniczy pierwszorzutowy ma kosztować 500 tyś (2X4 bez wyposażenia) skoro drabka kosztuje parę baniek i nikt tego nie kwestionuje. Niech kosztuje milion ale niech będzie w końcu: bezpieczny , funkcjonalny i ergonomiczny. Przecież modernizujemy się.
PS. A może ktoś był na Edurze to niech napisze co widział w kwestii takich pojazdów!!
Pozdrawiam forumowiczów,
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 10, 2008, 12:08:11 wysłana przez kolumb 112 »