Kilka uwag i porównań, a także moich przemyśleń:
w_skomra napisał, Luty 07, 2007, 08:22:06 :
Jutro na stronie www kg psp pojawi się projekt nowelizacji ustawy obejmujący rekompensatę za ponadnormatywny czas służby,
Po krótkiej analizie projektu moim zdaniem, ktoś znowu chce nas zrobić w jajo, a koronnym tego przykładem są proponowane zmiany w art.35 ustawy o PSP:
1. Istniejący stan rzeczy i cel wydania aktu.
Obowiązująca aktualnie ustawa z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej
Straży Pożarnej (Dz. U. Nr 96 z 2006 r., poz. 667, z późn. zm.):
1) w art. 35 w ust. 1, 9 i 10 ustanowiła, że czas służby strażaka nie może
przekraczać przeciętnie 40 godzin tygodniowo w przyjętym okresie
rozliczeniowym, nieprzekraczającym 6 miesięcy; jednocześnie
przewiduje dopuszczalne odstępstwa od tej normy podstawowej, tzn. że
czas służby strażaka może być przedłużony do 48 godzin tygodniowo, w
okresie rozliczeniowym, o którym mowa w ust. 1, jeżeli jest to
uzasadnione koniecznością zapewnienia ciągłości służby oraz, że
w przypadku wprowadzenia podwyższonej gotowości operacyjnej w
Państwowej Straży Pożarnej czas służby strażaka można przedłużyć
ponad normę 48 godzin, a w zamian za czas służby strażakowi
przysługuje czas wolny od służby w tym samym wymiarze, w przyjętym
okresie rozliczeniowym; celem nowelizacji w zakresie regulacji czasu
służby strażaków jest doprecyzowanie dopuszczalnych norm czasu
służby oraz przysługujących rekompensat za przedłużony czas służby;
2. Różnica między dotychczasowym, a proponowanym stanem prawnym
w projektowanej nowelizacji ustawy o Państwowej Straży Pożarnej
1) w art. 35 ust. 1 przewidziano możliwość przedłużenia czasu służby do 48
godzin tygodniowo w przypadku, gdy jest to uzasadnione koniecznością
zapewnienia ciągłości służby oraz w dodanym ust. 1a wskazano wprost,
iż za to przedłużenie przysługuje – jako rekompensata – dodatkowy
urlop wypoczynkowy, o którym mowa w art. 71a; dotychczasowy ust. 9
nie wskazywał na rodzaj rekompensaty za przedłużony czas służby, co
budziło wątpliwości interpretacyjne, zwłaszcza, czy przedłużenie czasu
służby do 48 godzin tygodniowo w okresie rozliczeniowym skutkuje
koniecznością udzielenia czasu wolnego w odpowiednim wymiarze za to
przedłużenie; w ust. 1b przewiduje się możliwość przedłużenia czasu
służby ponad 48 godzin, wyłącznie w przypadku wprowadzenia
podwyższonej gotowości operacyjnej w Państwowej Straży Pożarnej, za
co przewiduje się rekompensatę w postaci czasu wolnego albo
rekompensaty pieniężnej; konsekwencją proponowanych rozwiązań jest
skreślenie ust. 9 i 10 w art. 35, zmiana porządkowa w art. 71a ust. 1 oraz
regulacja rekompensaty pieniężnej w art. 93 w ust. 1 oraz w ust. 1a;
„1a) Za przedłużony czas służby, o którym mowa w ust. 1, strażakowi
przysługuje dodatkowy urlop wypoczynkowy, o którym mowa w art.
71 a.
Do skreślenia ?!
9. Czas służby strażaka może być przedłużony do 48 godzin tygodniowo, w okresie rozliczeniowym, o którym mowa w ust. 1, jeżeli jest to uzasadnione koniecznością zapewnienia ciągłości służby.
10. W przypadku wprowadzenia podwyższonej gotowości operacyjnej w Państwowej Straży Pożarnej, czas służby strażaka można przedłużyć ponad normę, o której mowa w ust. 9. W takim przypadku, w zamian za czas służby strażakowi przysługuje czas wolny od służby w tym samym wymiarze, w przyjętym okresie rozliczeniowym.
w art. 71a w ust. 1 wyrazy „o którym mowa w art. 35 ust. 9” zastępuje się
wyrazami „o którym mowa w art. 35 ust. 1”;
w art. 93:
a) w ust. 1 po pkt 4 dodaje się pkt 4a w brzmieniu:
„4a) rekompensata pieniężna za przedłużony czas służby ponad normę
określoną w art. 35 ust. 1b;”,
b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. Rekompensata pieniężna, o której mowa w ust. 1 pkt 4a, stanowi
60% przeciętnego uposażenia, o którym mowa w art. 85 ust. 3,
podzielonego przez 172 i pomnożonego przez liczbę godzin służby,
za którą przysługuje rekompensata pieniężna. Należną rekompensatę
pieniężną wypłaca się do 15 dnia pierwszego miesiąca następnego
okresu rozliczeniowego, lecz nie później niż w dniu zwolnienia ze
służby
i jeszcze ciekawostka w dalszej części uzasadnienia
Wpływ aktu prawnego na sektor finansów publicznych, w tym na budżet
państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
(..)odnośnie
projektowanej rekompensaty pieniężnej za przedłużony czas służby ponad
normę 48 godzin tygodniowo, niemożliwa jest do przewidzenia z góry liczba
godzin, za którą przysługiwałaby przedmiotowa rekompensata, która i tak jest
przewidziana jako alternatywa w przypadku braku możliwości udzielenia
czasu wolnego;(..)
Podsumowanie:
Proponowane zmiany w ustawie dotyczące art.35 mają na celu zwiększenie normatywu z
40 do
48 godzin służby tygodniowo, a dodatkowo okreslają, że ponadnormaty czas służby jest już jakby zgratyfikowany dodatkowym urlopem wypoczynkowym!!!
W tym miejscu należy przypomnieć, jak w chwili obecnej wygląda art.71a
Art. 71a. 1. Strażakowi, o którym mowa w art. 71, przysługuje płatny dodatkowy urlop wypoczynkowy, zwany dalej "dodatkowym urlopem wypoczynkowym", w wymiarze do 18 dni rocznie, z tytułu pełnienia służby w warunkach szkodliwych dla zdrowia albo szczególnie uciążliwych ze względu na przedłużony czas służby, o którym mowa w art. 35 ust. 9, albo osiągnięcia przez strażaka określonego wieku lub stażu służby.
Łopatologicznie : w uzasadnieniu do proponowanych zmian jest stek bzdur! Projekt zwiększa normę czasu pracy i drobną manipulajcą okresla, że urlop dodatkowy przysługuje nie za warunki szkodliwe dla zdrowia, ale za wydłużony czas pracy. Ta drobna na pozór zmiana powoduje usankcjonowanie 48 godzinnego tygodnia służby. Pieniążki wprawdzie również są przewidziane, ale tylko za godziny przekraczjące
normatyw 48 godz/tydzPiszcie co Wy na ten temat myslicie, ja uważam, że zamiast dorzucić nam etatów, ktoś "mądry" stwierdził, że lepiej wydłużyć ustawowo normatyw i niech się strażaczki bujają ze swoimi zachciankami. A teraz jeszcze powinien sie ktoś wypowiedzieć (może nowy MSWiA), że przeciez dostaliśmy za to podwyżki!
Z tego co obserwuję gorącym orędownikiem tych zmian jest nasz KG PSP - Pan W. Skomra!!