Autor Wątek: Zakładowa Straż Pożarna  (Przeczytany 51271 razy)

Offline MGNACZUS

• Banita FM
  • KLUBOWICZ-MOD
  • VIP
  • *
  • Odwaga jest najpiękniejszą formą szaleństwa.
Zakładowa Straż Pożarna
« dnia: Grudzień 04, 2006, 22:30:44 »
Temat kilka razy „gryziony” na forum, ale przytakuje raz jeszcze – to znowu moja niezaspokojona ciekawość.
Takie nazwijmy to twory PRL-u (nie krzyczeć na mnie za określenie) Zakładowa Straż Pożarna. Pytanie - czy oprócz kilku kopalni, hut i innych wielkich (czytaj bogatych) zakładów istnieją jeszcze gdzieś te małe? A jak nie to, co z nimi się stało ze sprzętem, ludźmi :huh:?
Kilka kilometrów od mojej miejscowości był zakład i tam była właśnie taka Zakładowa Straż (Złoty Stok). Teraz przekształcona w OSP i całkiem sobie nieźle radzi. Jednak jestem zupełnie zielony w temacie. Na jakiej zasadzie takie straże działały czy nadal działają? Byli to (czy są dalej) pracownicy firmy, którzy w przypadku akcji zostawiali swoje codzienne obowiązki i jechali walczyć z bestią czy stała ekipa, która tylko do tego typu działań była zatrudniona?
No troszeczkę głupio mi pytać, wstyd mi trochę, że nie mam wiedzy na ten temat :rolleyes:.

No, ale mam was i na pewno mnie oświecicie ^_^!!!
„Wiesz jak rozpoznać strażaka w tłumie panicznie uciekających ludzi??
Zawsze będzie biegł w przeciwną stronę niż wszyscy inni…”

Offline Emil

• Weteran
Odp: Zakładowa Straż Pożarna
« Odpowiedź #1 dnia: Grudzień 04, 2006, 23:00:18 »
Z pewnością tego typu jednostki (ZSP) jeszcze istnieją a nawet powstają. Jeżdząc po  naszym kraju napotkałem się wielokrotnie na ZSP przy prywatnych dużych firmach.
W dawnych latach w Wałbrzychu istnniała ZSP przy koksowni. Jednostka ta niczym nie odbiegała PSP i wielu strażaków z mojej OSP pracowało właśnie w tej jednostce. Jednostka została zlikwidowana, lecz w tym roku po wieloletniej przerwie jednostke odbudowano, tzn. zbudowano remizę na terenie koksowni, zatrudniono załogę, zakupiono sprzęt, w tym miesiącu mają zakupić pierwszy samochód