Autor Wątek: Wprowadzenie drabiny mechanicznej do podziału bojowego  (Przeczytany 4235 razy)

Offline Bartolini2721

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 28
Wprowadzenie drabiny mechanicznej do podziału bojowego
« dnia: Luty 16, 2019, 19:50:12 »
Planujemy zakup używanej drabiny mechanicznej sprowadzonej z Niemiec z parametrami identycznymi jak kilka drabin mechanicznych służących na terenie kraju w Jednostkach Ratowniczo Gaśniczych. Czy będziemy mogli ją wprowadzić bez problemu do podziału bojowego? Czy pojazd będzie zwolniony z certyfikowania CNBOP ze względu, że model służy w jednostkach ochrony przeciwpożarowej na terenie Polski? Jak to wszystko rozegrać, żeby użytkowanie drabiny przy działaniach ratowniczo gaśniczych było w 100% legalne? Czy istnieje gdzieś zapis w jakimś rozporządzeniu, że pojazd jest zwolniony z CNBOP jeżeli model posiada dopuszczenie lub służył w jednostkach ppoż na terenie Polski przed rokiem 2006?

Offline EljotNes

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 213
Odp: Wprowadzenie drabiny mechanicznej do podziału bojowego
« Odpowiedź #1 dnia: Luty 18, 2019, 11:54:40 »
nic was nie zwalnia obowiązuje zapis "Wykaz wyrobów służących zapewnieniu bezpieczeństwa publicznego lub ochronie zdrowia i życia oraz mienia, wprowadzanych do użytkowania w jednostkach ochrony przeciwpożarowej oraz wykorzystywanych przez te jednostki do alarmowania o pożarze lub innym zagrożeniu oraz do prowadzenia działań ratowniczych, a także wyrobów stanowiących podręczny sprzęt gaśniczy, zwanych dalej „wyrobami”, które mogą być stosowane wyłącznie po uprzednim uzyskaniu dopuszczenia do użytkowania";
poczytaj i skontaktuj z OSP Kórnik i OSP Opalenica

https://wtk.pl/video-id-37945-drabina_strazacka_za_120_tysiecy_stoi_w_garazu_bo_certyfikacja_kosztuje_70_tysiecy
https://www.czerwonesamochody.com/details.php?image_id=72317
https://epoznan.pl/news-news-84518-Nowy_sprzet_strazacki_stoi_w_garazu._Powodem_brak_niezbednego()_certyfikatu
https://strazacki.pl/artykuły/uzywany-samochod-pozarniczy-z-zagranicy-a-swiadectwo-dopuszczenia
https://osp.pl/artykuly/samochod-gasniczy-bez-certyfikatu-cnbop-jezdzi-na-akcje-za-zgoda-wojta,13815/
i szeroko w temacie
http://www.strazak.pl/index.php/topic,28190.0.html

Offline Fistach

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.339
Odp: Wprowadzenie drabiny mechanicznej do podziału bojowego
« Odpowiedź #2 dnia: Luty 18, 2019, 16:03:23 »
Niestety Eljotnes ma racje.

Offline Bartolini2721

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 28
Odp: Wprowadzenie drabiny mechanicznej do podziału bojowego
« Odpowiedź #3 dnia: Luty 21, 2019, 12:36:08 »
No ja jak najbardziej rozumiem podnośnik od Bronto albo Mercedesa od Bonexa, ale czego chłopaki nie mogą wprowadzić Iveco Magirusa 120-25 z drabiną DLK 23-12cc które służą w PL już ponad 25lat. Identycznego Magirusa sprowadzonego z zagranicy jakoś Łomianki włączyły do podziału, a na Poznaniu widzę, że jest już problem. Planujemy zakup Magirusa 140-25 z drabiną DLK 23-12cc identycznego jak w kilku JRG na terenie Polski (m. in. JRG Lubartów) i dla mnie było by paranoją uzyskiwanie certyfikatu na identyczny samochód celem wprowadzenia go do podziału.

Offline Bartolini2721

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 28
Odp: Wprowadzenie drabiny mechanicznej do podziału bojowego
« Odpowiedź #4 dnia: Luty 21, 2019, 12:39:21 »
wprowadzanych do użytkowania w jednostkach ochrony przeciwpożarowej
Ten "wyrób" czytaj dalej model samochodu został wprowadzony już do użytkowania w jednostkach ochrony przeciwpożarowej (JRG Lubartów w 93r.) więc nie podlega certyfikacji.

Offline strażak biurkowy

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 515
Odp: Wprowadzenie drabiny mechanicznej do podziału bojowego
« Odpowiedź #5 dnia: Luty 21, 2019, 23:53:19 »
i dla mnie było by paranoją uzyskiwanie certyfikatu na identyczny samochód celem wprowadzenia go do podziału.
Panowie CNBOP też chce żyć :wall:

Offline EljotNes

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 213
Odp: Wprowadzenie drabiny mechanicznej do podziału bojowego
« Odpowiedź #6 dnia: Luty 22, 2019, 07:58:56 »
wprowadzanych do użytkowania w jednostkach ochrony przeciwpożarowej
Ten "wyrób" czytaj dalej model samochodu został wprowadzony już do użytkowania w jednostkach ochrony przeciwpożarowej (JRG Lubartów w 93r.) więc nie podlega certyfikacji.
świadectwo jest ważne w określonym czasie dla producenta i tylko wyroby wyprodukowane w tym okresie oraz zgodnie /identycznie/ z pojazdem wzorcowy, /badanym/ mogą się legitymować świadectwem i nie ma znaczenia że podobne/identyczne pojazdy są już eksploatowane w Polsce. Gdybyście ten pojazd kupili od innej OSP to juz was to nie obowiązuje bo to oni wprowadzali do użytkowania ;). Wyrób to nie tylko model ale całość czyli też zabudowa/rozmieszczenie sprzętu. Oczywiście jak zwykle w naszym kraju nie ma sie to nijak do rzeczywistości. Bo producenci otrzymują świadectwo,każda jednostka coś zmienia/dodaje/przekłada i zgodnie z sugestią cnbop /bo to dla nich byłaby dodatkowa kasa/ taki pojazd powinien być ponownie przebadany bo różni się od wzorca, ale nikt tego nie robi /i udajemy że nie ma problemu/. Nie wiem też do końca, o co chodzi że PSP nie chce zgodzić sie na używanie sprowadzonego pojazdu, jeżeli tak to powinni weryfikować w OSP cały sprzęt z listy świadectw cnbop, a nie tylko samochody. Przykładowo strażak OSP nie może przyjechać samochodem bez cnbop, ale może wejść do pożaru w aparacie i ubraniu bez cnbop - absurd. Odpowiedzialność spoczywa na wprowadzającym do użytkowania a to gmina albo osp i tyle.

Offline Bartolini2721

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 28
Odp: Wprowadzenie drabiny mechanicznej do podziału bojowego
« Odpowiedź #7 dnia: Luty 23, 2019, 20:41:53 »
wprowadzanych do użytkowania w jednostkach ochrony przeciwpożarowej
Ten "wyrób" czytaj dalej model samochodu został wprowadzony już do użytkowania w jednostkach ochrony przeciwpożarowej (JRG Lubartów w 93r.) więc nie podlega certyfikacji.
świadectwo jest ważne w określonym czasie dla producenta i tylko wyroby wyprodukowane w tym okresie oraz zgodnie /identycznie/ z pojazdem wzorcowy, /badanym/ mogą się legitymować świadectwem i nie ma znaczenia że podobne/identyczne pojazdy są już eksploatowane w Polsce.
Na to logicznie interpretując słowa rozporządzenia wynika, że pojazdy wprowadzone do PB na terenie polski przed rokiem 2006 są zwolnione z posiadania świadectwa dopuszczenia CNBOP.
Jak wyżej piszesz, dopuszczenie jest wydawane na modele identyczne jak pojazd wzorcowy. Wychodzi na to, że pojazd wzorcowy został wprowadzony do PB powiedzmy w 93 roku więc cały dany model jest zwolniony z certyfikowania.
Do PB prowadza KPPSP a nie gmina, gmina albo osp może wnioskować tylko o włączenie to podziału bojowego. Wg mnie większość komendantów nie wertuje porządnie rozporządzenia, tylko obligatoryjnie nie chce wprowadzić pojazdu bez CNBOP, rozumiem, używany samochód, którego nie było nigdy w pl, bo może być inaczej wyważony niż polskie normy lub posiadać inne rozwiązania. Jeżeli zabudowa była wykonana na innym używanym podwoziu także rozumiem.
Paranoją jest certyfikowanie za polowe wartości pojazdu drabiny, której modele służą od nowości w polskich JRG. Zapytanie do CNBOP odpada bo wiadomo jaka będzie odpowiedź (jak u każdego dobrego fachowca).
Możesz się podeprzeć jakimś pismem, który opisuje wydanie dopuszczenia na model a nie indywidualny przedmiot? (o tym pojeździe wzorcowym).
Czym się podeprzeć, że pojazdy wprowadzone do PB przed 2007rokiem nie potrzebują dopuszczania? Prawo nie działa wstecz?
« Ostatnia zmiana: Luty 23, 2019, 21:58:18 wysłana przez Bartolini2721 »

Offline EljotNes

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 213
Odp: Wprowadzenie drabiny mechanicznej do podziału bojowego
« Odpowiedź #8 dnia: Luty 25, 2019, 08:30:15 »
nie ma problemu jeżeli pojazd był eksploatowany w jednostce ochrony ppoż /art.15/ przed wejściem w życie Rozporządzenia, po prostu go nie obejmuje.
§ 7. 1. Dopuszczenie wydawane jest oddzielnie dla każdego typu wyrobu. - nie na konkretny przedmiot /np ubranie/ i obejmuje wszystkie wyprodukowane zgodnie ze wzorcem i w konkretnym okresie.
§ 8. Dopuszczenie obejmuje wyroby wyprodukowane w okresie jego ważności.
KP PSP może i wprowadza do PB ale do "użytkowania" wprowadza właściciel czyli gmina albo OSP.
Nie ważne kiedy wyprodukowany tylko kiedy wprowadzony/wprowadzany do użytkowania w jednostce ochrony ppoż.  jeżeli był już wcześniej w PSP, OSP /krajowej/, wojskowej SP itd /art.15/ to nie ma problemu. Sprowadzony z zagranicy czy skarosowany oznacza że nie był  w jednostce ochrony ppoż.

Offline Bartolini2721

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 28
Odp: Wprowadzenie drabiny mechanicznej do podziału bojowego
« Odpowiedź #9 dnia: Luty 25, 2019, 11:36:45 »
No ale jeżeli mamy dokładnie taki sam pojazd jak jeżdżący w jednostce ppoz to jakim prawem musimy go certyfikować?
Paradoksalnie, ściągamy sobie trzy letnia Scanie od WISSa z Czech, ktorej model ma CNBOP w Polsce i bez problemu wprowadzamy ją do PB.
Przy ściągniętym magirusie, którego model służy w PL i wg rozporządzenia jest zwolniony z CNBOP, gdyż wszedł do pb przed 2006 rokiem i już mamy problem.

Możesz mi powiedzieć jakie rozporządzenie cytujesz?

Offline jgk

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 741
Odp: Wprowadzenie drabiny mechanicznej do podziału bojowego
« Odpowiedź #10 dnia: Luty 25, 2019, 14:44:34 »
Niezależnie od wymagań zasadniczych ,  funkcjonują  krajowe  systemy  dopuszczeń. Systemy  te  stanowią   uzupełnienie   w   stosunku   do   systemów   potwierdzających   spełnienie wymagań  zasadniczych  i  są  odzwierciedleniem  krajowych  potrzeb  w  tym  zakresie.  Charakterystyczne jest również, iż w poszczególnych krajach dodatkowe wymagania formułuje  się głównie  dla  elementów  stanowiących  sprzęt  i  wyposażenie  straży pożarnej .

Czyli wynika z tego że jeśli auto posiada zabudowę pod sprzęt i wyposażenie nie stosowany w Polsce tylko pod kątem innego kraju, auto nie będzie miało Polskiego atestu dopuszczenia.No i zapewne po przeróbkach pod kątem Polskich krajowych potrzeb trzeba uzyskać certyfikat dopuszczenia który chętnie wystwi za duże pieniądze monopolista z Józefowa.
« Ostatnia zmiana: Luty 25, 2019, 14:54:02 wysłana przez jgk »

Offline Bartolini2721

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 28
Odp: Wprowadzenie drabiny mechanicznej do podziału bojowego
« Odpowiedź #11 dnia: Luty 25, 2019, 15:49:55 »
A co jeżeli zabudowa jest identyczna i każdy sprzęt znajduje sie w tym samym miejscu (w omawianym przypadku tak jest)?

Offline PCT

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 252
  • Dowódca Plutonu
Odp: Wprowadzenie drabiny mechanicznej do podziału bojowego
« Odpowiedź #12 dnia: Luty 25, 2019, 18:24:18 »
Spytaj wydział kwatermistrzowsko techniczny właściwej Tobie Komendy Powiatowej (Miejskiej). Jeśli będą mieli wątpliwości mogą zawsze wystąpić do odpowiedniego wydziału komendy wojewódzkiej
Bardziej honorowe jest być wyniesionym na tron niż go odziedziczyć...
N. Machiavelli

Offline jgk

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 741
Odp: Wprowadzenie drabiny mechanicznej do podziału bojowego
« Odpowiedź #13 dnia: Luty 25, 2019, 18:33:59 »
Co mu da kwatermistrz jak auto z zagranicy.Takie pytanie to do producenta, czy auto otrzymało świadectwo dopuszczenia i jeśli tak to czy dalej ono obowiązuje jesli tak to czy da rade otrzymać duplikat.
Mogło być tak że odbiorca (inny kraj Niemcy) doszedł do wniosku że lepiej kupić auto bez certyfikatu, przerobić dostosować go do własnych przepisów bo tak było taniej niż robić to u producenta i po temacie.To że coś wygląda wizualnie tak samo nie znaczy że nie wprowadzono gdzieś modyfikacji.Może być tak że modyfikacji nie wprowadzono ale czy jest na to jakiś dokument? Zapewne nie i znowu podstawa do wyrwania kasy bo trzeba to sprawdzić. Ale to gdybanie .Skoro Polski produkt to dotrzeć  do producenta dopytać i będzie więcej wiadomo.   

Offline PCT

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 252
  • Dowódca Plutonu
Odp: Wprowadzenie drabiny mechanicznej do podziału bojowego
« Odpowiedź #14 dnia: Luty 25, 2019, 21:25:01 »
Moim zdaniem niemalże wszystko, ponieważ to za jego (lub technika) oceną, komendat powiatowy (miejski) wprowadza auto do podziału bojowego. A gdy ma wątpliwości to w KW szukają i udzielają niemalże ostatecznej odpowiedzi.
Bardziej honorowe jest być wyniesionym na tron niż go odziedziczyć...
N. Machiavelli

Offline EljotNes

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 213
Odp: Wprowadzenie drabiny mechanicznej do podziału bojowego
« Odpowiedź #15 dnia: Luty 26, 2019, 08:04:46 »
No ale jeżeli mamy dokładnie taki sam pojazd jak jeżdżący w jednostce ppoz to jakim prawem musimy go certyfikować?
Paradoksalnie, ściągamy sobie trzy letnia Scanie od WISSa z Czech, ktorej model ma CNBOP w Polsce i bez problemu wprowadzamy ją do PB.
Przy ściągniętym magirusie, którego model służy w PL i wg rozporządzenia jest zwolniony z CNBOP, gdyż wszedł do pb przed 2006 rokiem i już mamy problem.

Możesz mi powiedzieć jakie rozporządzenie cytujesz?
nie ma różnicy czy z Czech czy z Niemiec/Francji/Holandii i nie ma różnicy czy Wawrzaszka czy  Bronto/Magirus żadna jednostka spoza polski nie jest jednostka ochrony ppoż w myśl art 15 ustawy o ochronie ppoż
dodatkowo
 -Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie wykazu wyrobów służących zapewnieniu bezpieczeństwa publicznego lub ochronie zdrowia i życia oraz mienia, a także zasad wydawania dopuszczenia tych wyrobów do użytkowania (Dz. U. Nr 143, poz. 1002), ze zmianą w 2010 roku

Moim zdaniem niemalże wszystko, ponieważ to za jego (lub technika) oceną, komendat powiatowy (miejski) wprowadza auto do podziału bojowego. A gdy ma wątpliwości to w KW szukają i udzielają niemalże ostatecznej odpowiedzi.
ostatecznej odpowiedzi udziela tylko CNBOP :)
« Ostatnia zmiana: Luty 26, 2019, 08:50:53 wysłana przez Butel »

Offline Bartolini2721

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 28
Odp: Wprowadzenie drabiny mechanicznej do podziału bojowego
« Odpowiedź #16 dnia: Luty 26, 2019, 13:09:06 »
Czyli jeżeli samochód byłby wprowadzony z zagranicy ale na identyczny model bylo by wydane ważne CNBOP to wraz trzeba by było robić badanie dla tego samochodu?

Offline EljotNes

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 213
Odp: Wprowadzenie drabiny mechanicznej do podziału bojowego
« Odpowiedź #17 dnia: Luty 26, 2019, 13:30:04 »
Czyli jeżeli samochód byłby wprowadzony z zagranicy ale na identyczny model bylo by wydane ważne CNBOP to wraz trzeba by było robić badanie dla tego samochodu?
jeżeli dostaniesz zaświadczenie od producenta, że świadectwo dopuszczenia obejmuje ten konkretny pojazd to pewnikiem nie, ale wątpię aby producenci chcieli się narażać cnbop, to nie oni płaca za świadectwo tylko finalnie użytkownik końcowy w cenie zakupu