Autor Wątek: Elektroniczna sprawozdawczość w stowarzyszeniach  (Przeczytany 2351 razy)

Offline krzysiek_2k

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 324
Elektroniczna sprawozdawczość w stowarzyszeniach
« dnia: Styczeń 09, 2019, 18:48:43 »
Cytuj
Od 1 stycznia 2019 roku KAŻDA organizacja musi złożyć zeznanie CIT-8 elektronicznie, posługując się płatnym kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Oznacza to konieczność zakupu podpisu albo zlecenie prowadzenia księgowości biuru rachunkowemu. Darmowy e-PUAP nie wystarczy. Dotychczas w formie papierowej rozliczać się mogły organizacje samodzielnie prowadzące księgowość i zatrudniające mniej niż 5 osób w roku.
https://publicystyka.ngo.pl/nowa-oplata-za-prawo-do-zrzeszania-sie?fbclid=IwAR0B1rowfqCA4CP7kAhLbb85UdUqbOyFH6vwu05BXIL5PcimJu_zS0WxfpQ

Dla mnie to nowa informacja - nie myśleliśmy jeszcze o składaniu CIT-8, do tej pory sprawozdania składaliśmy papierowo.

Offline kwas

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 744
Odp: Elektroniczna sprawozdawczość w stowarzyszeniach
« Odpowiedź #1 dnia: Styczeń 10, 2019, 15:08:46 »
Specjalnie zajrzałem dzisiaj do Urzędu Skarbowego. I miła pani potwierdziła mi tą informację. Powiedziała wprost, że zdaje sobie sprawę z tego, że to wprowadza wielkie zamieszanie i problemy dla takich stowarzyszeń jak nasze ale niestety nic nie poradzi na taki stan rzeczy. Dodała jeszcze, że może ministerstwo jednak przemyśli to i zmienią obowiązujący stan rzeczy.

Ja mam teraz pytanie do szefa wszystkich szefów stojącego na górze piramidy w naszej strukturze organizacyjnej związku: Jaki jest stosunek Związku do takiego stanu rzeczy i czy Związek coś planuje w tej sprawie zrobić. A jak planuje to co i kiedy?

Offline strażakochotnik

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 99
Odp: Elektroniczna sprawozdawczość w stowarzyszeniach
« Odpowiedź #2 dnia: Styczeń 16, 2019, 17:55:29 »
Wg informacji do jakich dotarłem w imieniu OSP CIT 8 może przesłać dowolna osoba której udzieli się pełnomocnictwa, wystarczy wypełnić i złożyć w US druk UPL -1. Tak więc może to być urzędnik, księgowa, wójt lub ktoś kto prowadzi firmę i ma akurat podpis elektroniczny. Innym moim zdaniem najprostszym rozwiązaniem jest założenie przez skarbnika lub dowolnego druha profilu zaufanego i jego upoważnienie do wysłania zeznania. Trudniej ze złożeniem sprawozdania finansowego - prawdopodobnie będzie trzeba je złożyć na nośniku, ale tutaj nie ma jeszcze jednoznacznych reguł.

Offline daro

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 927
Odp: Elektroniczna sprawozdawczość w stowarzyszeniach
« Odpowiedź #3 dnia: Styczeń 16, 2019, 19:12:50 »
jak będzie obowiązek złożenia go na nośniku to postaram się żeby plik zamieścić na starego typu dyskietce 1,44 MB. Zapewne w US się zdziwią jak nie będzie tego na czym odczytać.  :)

Albo na tej większej dyskietce do Amigi
Ten jest większy między ludzmi, kto im służy i kto poświęca siebie dla dobra innych!
                                                A. Mickiewicz

Offline krzysiek_2k

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 324
Odp: Elektroniczna sprawozdawczość w stowarzyszeniach
« Odpowiedź #4 dnia: Styczeń 16, 2019, 21:49:42 »
założenie przez skarbnika lub dowolnego druha profilu zaufanego

No właśnie u mnie skarbnik i prezes profil zaufany mają - do własnego prywatnego użytku zakładali, ale tutaj mowa o podpisie kwalifikowanym, czyli płatnej usłudze. Darmowy profil zaufany ponoć nie wystarcza.

Offline kwas

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 744
Odp: Elektroniczna sprawozdawczość w stowarzyszeniach
« Odpowiedź #5 dnia: Styczeń 17, 2019, 07:27:43 »
Profil zaufany nie wystarczy. Należy złożyć podpis kwalifikowany. 

Offline eddie

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 138
    • Platforma Alarmowania Strażaków
Odp: Elektroniczna sprawozdawczość w stowarzyszeniach
« Odpowiedź #6 dnia: Styczeń 17, 2019, 21:40:15 »
Dzisiaj dzwoniłem do mojego US i powiedziała mi Pani, że jeżeli mamy mniej niż 5 pracowników to można składać w formie papierowej.
Radzę więc zadzwonić do US i zapytać, każdy może mieć własne zasady.
Platforma Alarmowania Strażaków - www.pasosp.pl

Offline strażakochotnik

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 99
Odp: Elektroniczna sprawozdawczość w stowarzyszeniach
« Odpowiedź #7 dnia: Styczeń 18, 2019, 23:04:25 »
Artykuł 27a ustawy o CIT mówi bowiem, że zeznanie roczne CIT-8 oraz informacja IFT-2/IFT-2R mogą być składane na papierze, pod warunkiem że podmioty obowiązane do ich sporządzenia są zwolnione na podstawie art. 45ba ust. 2 ustawy o PIT z obowiązku składania ich elektronicznie.

Problem polega na tym, że art. 45ba ustawy o PIT właśnie się zmienił. Do końca 2018 r. pozwalał on wysyłać fiskusowi deklaracje i informacje podatkowe na papierze, jeżeli płatnik (np. zakład pracy, zleceniodawca) sporządzał je za dany rok dla nie więcej niż pięciu podatników.

Od 1 stycznia 2019 r. nie ma już takiego wyjątku. Artykuł 45ba brzmi teraz bardzo krótko (nie zawiera w ogóle ustępów) i nakazuje przesyłać wymienione w nim informacje i deklaracje wyłącznie elektronicznie.

Z tego wynika, że wyjątek, o którym mowa w art. 27a ustawy o CIT, również już nie obowiązuje, mimo że ciągle jeszcze jest w nim przewidziany (ten akurat przepis – mimo licznych ubiegłorocznych nowelizacji ustawy o CIT – nie został w ogóle zmieniony).

A to oznacza, że CIT-8 i IFT-2R mogą być złożone wyłącznie elektronicznie i to już w odniesieniu za 2018 r. Skąd taki wniosek? Z art. 8 ust. 2 wspomnianej nowelizacji z 4 października 2018 r. (Dz.U. poz. 2126). Przepis ten mówi, że zmieniony art. 45ba ustawy o PIT stosuje się już do dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 stycznia 2018 r.


Offline Fredek

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 449
Odp: Elektroniczna sprawozdawczość w stowarzyszeniach
« Odpowiedź #8 dnia: Styczeń 29, 2019, 22:07:52 »
jak będzie obowiązek złożenia go na nośniku to postaram się żeby plik zamieścić na starego typu dyskietce 1,44 MB. Zapewne w US się zdziwią jak nie będzie tego na czym odczytać.  :)

Albo na tej większej dyskietce do Amigi
Wyślę im na papierze listem poleconym a jak zakwestionują też tak zrobię. Tylko jakiś zmasowany akt obywatelskiego nieposłuszeństwa może coś zmienić.