Autor Wątek: Kierowca OSP  (Przeczytany 14128 razy)

Offline luis

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 100
Kierowca OSP
« dnia: Grudzień 07, 2018, 21:22:24 »
By móc kierować pojazdem uprzywilejowanym OSP od 4 stycznia 2016 r. członek OSP musi:
1) mieć ukończone 21 lat,
2) posiadać prawo jazdy odpowiedniej do rodzaju pojazdu kategorii,
3) uzyskać orzeczenia:
- lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdem uprzywilejowanym,
- psychologiczne o braku przeciwwskazań psychologicznych do kierowania pojazdem uprzywilejowanym,
4) posiadać zaświadczenie wydane przez gminę potwierdzające, że ma być kierującym pojazdem OSP,
5) posiadać zezwolenie na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym w zakresie określonej kategorii prawa jazdy.

Jak powinno wyglądać zaświadczenie gminy potwierdzające ,że ma dana osoba być kierującym pojazdem OSP ?
 

Offline piki58

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 26
    • Ochotnicza Straż Pożarna w Zalesicach
Odp: Kierowca OSP
« Odpowiedź #1 dnia: Grudzień 08, 2018, 08:22:20 »
Ja u siebie w starostwie takie zaświadczenie złożyłem w tym roku i wszystko było w porządku.

[załącznik usunięty przez administratora]

Offline mattysk

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 3
Odp: Kierowca OSP
« Odpowiedź #2 dnia: Grudzień 20, 2018, 17:39:22 »
Witam , Jak u was w jednostkach OSP wygląda praca kierowcy/ów ? Chodzi mi głównie na jakich warunkach umowy pracują np umowa zlecenie czy jakies inne , jakie mają uposażenie itd ilość wozów i wyjazdów na zdarzenia w roku.
Pytam z ciekawości bo sam jestem kierowcą i chciałbym wiedzieć jak to wyglada w innych jednostkach ;)

Offline Feniks

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 439
Odp: Kierowca OSP
« Odpowiedź #3 dnia: Grudzień 20, 2018, 17:57:25 »
W sensie umowa z OSP lub gminą?   :o  Poza jednym, który akurat jest pracownikiem gminy to reszta nie ma żadnych  ^_^ Przecież to OSP, a nie PSP... Ilość wyjazdów w roku zazwyczaj pomiędzy 100-150.

EDIT: 3 samochody -> 2x GCBA i 1x ratownictwa technicznego
« Ostatnia zmiana: Grudzień 20, 2018, 19:05:39 wysłana przez Feniks »

Offline mattysk

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 3
Odp: Kierowca OSP
« Odpowiedź #4 dnia: Grudzień 20, 2018, 18:28:34 »
Umowa z gminą ( burmistrzem , wójtem itd )   ; nie wyobrażam sobie jak można wsiadac za kierownicę inaczej  ... :)

Offline rafal.bula

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.952
    • JRG SGSP
Odp: Kierowca OSP
« Odpowiedź #5 dnia: Grudzień 21, 2018, 10:44:18 »
Umowa z gminą ( burmistrzem , wójtem itd )   ; nie wyobrażam sobie jak można wsiadac za kierownicę inaczej  ... :)
Skąd takie rewelacje? Czy jeśli jednostka ma SOpa to każdy strażak który nim jeździ ma umowę z gminą? No bez jak. Umowy dotyczą świadczenia pracy a nie działalności w stowarzyszeniu.

Offline jgk

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 741
Odp: Kierowca OSP
« Odpowiedź #6 dnia: Grudzień 21, 2018, 13:01:35 »
Pytanie czyją własnością są pojazdy i do jakich celów przeznaczone. Natomiast to kto powinien prowadzić dany pojazd będzie miało znaczenie dla ubezpieczyciela w chwili kolizji wypadku.Jeśli pojazd będzie stowarzyszenia to każdy może nim jeździć jeśli posiada odpowiednie uprawnienia, natomiast jeśli pojazd jest gminy dodatkowo w podziale bojowym to już nie do końca każdy.W tym momencie powinna prowadzić osoba która posiada pozwolenie od gminy na prowadzenie danego pojazdu lub pojazdów w danej OSP.Gdyby tak nie było to kierowca z OSP x wsiadłby do pojazdu w OSP Y i pojechał a nie ma takiej możliwości, za wyjątkiem działań ratowniczych na miejscu zdarzenia kiedy KDR wyda takie polecenie. 

Offline mattysk

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 3
Odp: Kierowca OSP
« Odpowiedź #7 dnia: Grudzień 22, 2018, 10:40:05 »
Umowa z gminą ( burmistrzem , wójtem itd )   ; nie wyobrażam sobie jak można wsiadac za kierownicę inaczej  ... :)
Skąd takie rewelacje? Czy jeśli jednostka ma SOpa to każdy strażak który nim jeździ ma umowę z gminą? No bez jak. Umowy dotyczą świadczenia pracy a nie działalności w stowarzyszeniu.

Skąd takie rewelacje ? To już Ci mówię w moim powiecie jest około 13 jednostek KSRG i w każdej jednostce jest minimum jeden kierowca który ma zawartą pisemną umowę ( zlecenie , etat , różnie ) jako kierowca - mechanik , konserwator w danej OSP  i oczywiście odpowiednie wynagrodzenie za to dostaje bo nikt sobie nie wyobraża ,żeby za darmo tym się zajmowac  i bez pozwolenia przykładowo Burmistrza czyli umowy prowadzić pojazd który tak naprawdę jest "szefem" OSP w swojej miejscowosci i on odpowiada za zapewnienie bezpieczeństwa dla mieszkańców . A co do SOpa to każdy  strażak moze jeździć ktory ma umowę z gminą oraz posiadający odpowiednie uprawnienia bo to jest takze pojazd uprzywilejowany podobnie jak jakieś GBA itp 
« Ostatnia zmiana: Grudzień 22, 2018, 10:44:06 wysłana przez mattysk »

Offline Radhezz

  • Audaces fortuna iuvat
  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.712
  • Getting too old for this shit
Odp: Kierowca OSP
« Odpowiedź #8 dnia: Grudzień 23, 2018, 21:32:18 »
Za dużo filozofii w tym wszystkim - jesteś członkiem danej OSP, to możesz jeździć jej autami (bądź będącymi w jej dyspozycji!!!) o ile posiadasz odpowiednią kategorię PJ. Żadne dodatkowe pozwolenie nie jest potrzebne - przynajmniej do jazdy bez sygnałów. Zresztą stan prawny pojazdów będących własnością gmin i miast jest mocno domyślny - nikt się nie czepia tego że auto jest zasadniczo użyczane "na gębę", bez umowy użyczenia. A jakby pokopać głębiej to mniejszych lub większych problemów można by znaleźć przynajmniej kilka jeszcze. Anyway....

W większości OSP jest zatrudniony jeden ludek na etacie kierowcy-konserwatora sprzętu, najczęściej na umowę-zlecenie. U mnie wręcz poszło to dalej, bo dla uproszczenia papierologii jest to zwykły konserwator na papierze - dzięki temu nie musi mieć ani szkoleń, ani ubezpieczenia. No i facet nie jeździ na akcje - robi przeglądy i wymiany terminowe, dokonuje drobnych napraw, przepala sprzęty, tankuje i zajmuje się papierami oraz gospodarką paliwową. Wypłata takiego człeka szału nie robi, ale on też nie siedzi w strażnicy ciągle, tylko przyjeżdża jak ma coś do zrobienia.
Powyższy post wyraża opinię autora w dniu dzisiejszym. Autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podania przyczyny.
Oświetlenie i nagłośnienie ostrzegawcze - montaż, naprawa, modyfikacje => OGŁOSZENIE

Offline jgk

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 741
Odp: Kierowca OSP
« Odpowiedź #9 dnia: Grudzień 23, 2018, 22:32:32 »
Radhezz  nie do końca , pozwolenie od gminy u mnie ma każdy kierowca, mało tego aby w ogóle mógł jeździć zarząd musiał wskazać taką osobę i wystosować papier że owy pan pani będzie kierowcą czy to etatowym czy zapasowym (chyba że gmina sama znalazła sobie kandydata). Zatem nie ma mowy że wsiądzie byle pana pani z odpowiednią kategorią i będą jeździć bo nie używają sygnałów. Tym bardziej że podpisując jakakolwiek formę umowy jest w niej zapis informujący że  będzie kierowcą.Zatem po co podpisywać z kimkolwiek umowę na kierowcę skoro każdy może jechać a do pozostałych czynności można zatrudnić kogokolwiek. Nie pisz że umowa zobowiązuje taką osobę do wyjazdów skoro jest ich na tylu i każdy z uprawnieniami  może jechać to po co tworzyć fikcyjne umowy z kierowcami?

Offline Feniks

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 439
Odp: Kierowca OSP
« Odpowiedź #10 dnia: Grudzień 24, 2018, 08:06:08 »
U nas poza konserwatorem który ma bodajże 1/4 etatu na umowie-zleceniu żadnych umów nie ma. A mamy kilkunastu kierowców... Przecież, żeby mieć "wkładkę" to UG wystawia pismo, że dany strażak ma być kierowcą...

Offline rafal.bula

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.952
    • JRG SGSP
Odp: Kierowca OSP
« Odpowiedź #11 dnia: Grudzień 24, 2018, 09:45:32 »
@jgk, no właśnie, po co takie umowy? Rozumiem że jeśli jakaś jednostka ma zatrudnionego w jakiejś formie konserwatora (a nie każda ma) to zgodnie z prawem ma umowę na część etatu lub dzieło. Natomiast nie mam pojęcia w jakim kształcie umowy miałaby podpisywać gmina z moimi 12 kierowcami (wszyscy z wkładką, do której potrzebny jest - uwaga- kwit z gminy) i czemu miałaby tego od nich wymagać? Co do pozwoleń i własności samochodu. OSP używa albo samochodów będących jej własnością albo użyczonych przez gminę. Umowa użyczenia zakłada pełne dysponowanie przez daną OSP samochodem, w tym wyznaczanie kierowców do pełnienia tej funkcji, co jest wyłączną kompetencją naczelnika

Offline Radhezz

  • Audaces fortuna iuvat
  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.712
  • Getting too old for this shit
Odp: Kierowca OSP
« Odpowiedź #12 dnia: Grudzień 24, 2018, 10:02:47 »
OSP używa albo samochodów będących jej własnością albo użyczonych przez gminę. Umowa użyczenia zakłada pełne dysponowanie przez daną OSP samochodem, w tym wyznaczanie kierowców do pełnienia tej funkcji, co jest wyłączną kompetencją naczelnika
O to właśnie chodzi. ^_^
Gmina użycza OSP pojazd, co powinno być to zrobione na podstawie umowy użyczenia, w której będą zawarte wszelkie uzgodnienia szczegółowe - i wtedy może tam być zapis, że użyczający dopuszcza do prowadzenia pojazdów wyłącznie zgłoszone osoby.
Jeśli w umowie użyczenia między UG, a stowarzyszeniem OSP nie ma wyszczególnionych osób upoważnionych, ani zapisu o potrzebie stworzenia takiej "listy", to domyślnie przyjmuje się, że upoważniony jest każdy członek tego stowarzyszenia wskazany przez naczelnika.

Co tych tych umów dla kierowców wszystkich to coś chyba jakieś nieporozumienie  :P
Powyższy post wyraża opinię autora w dniu dzisiejszym. Autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podania przyczyny.
Oświetlenie i nagłośnienie ostrzegawcze - montaż, naprawa, modyfikacje => OGŁOSZENIE

Offline rafal.bula

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.952
    • JRG SGSP
Odp: Kierowca OSP
« Odpowiedź #13 dnia: Grudzień 24, 2018, 10:46:41 »
Cytuj
Co tych tych umów dla kierowców wszystkich to coś chyba jakieś nieporozumienie  :P
Wiesz, bywają jeszcze na zadupiach takie jednostki, gdzie jest jeden Pan Kierowca - często zatrudniony też jako konserwator - i tylko on może prowadzić, dowodzić i wszystko :) taki pan i władca ważniejszy od zarządu

Offline jgk

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 741
Odp: Kierowca OSP
« Odpowiedź #14 dnia: Grudzień 24, 2018, 13:07:34 »
Generalnie powtórzę to co napisałem a dotyczyło ubezpieczyciela.W naszej gminie mieliśmy przypadek kolizji z udziałem pojazdu będącego w posiadaniu OSP, auto nie było na akcji tylko przemieszczało się a punktu A do B doszło do kolizji i pierwsze kroki ubezpieczalni ? Sprawdzenie prawidłowości przekazania pojazdu OSP wykaz osób mogących prowadzić owy pojazd tym bardziej że to gmina ubezpieczała pojazd. W przypadku nieprawidłowości brak wypłaty odszkodowania a osoba prowadząca pokrywa szkody naprawy pojazdów z własnej kieszeni pomimo że nie jest winną kolizji. Nie powinna prowadzić gdyż nie miała odpowiednich pozwoleń. Podobna sytuacja ma się w firmach transportowych gdzie podmiot wynajmuje wypożyczona do danej firmy pojazd wydając stosowne pismo że taka a taka firma może z owego pojazdu korzystać przy pomocy wyznaczonych kierowców. Podobnie w życiu prywatnym prowadzisz pojazd którego nie jesteś właścicielem  bo tak wynika z dowodu rej i w czasie  kontroli np policja może zawołać papier z którego wynika że został on użyczony Tobie przez właściciela a nie np skradziony.

Offline piotr92strazak

  • Cel: PSP
  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.162
Odp: Kierowca OSP
« Odpowiedź #15 dnia: Grudzień 24, 2018, 15:55:46 »
Jeżeli dany członek osp jest na stanowisku kierowca konserwator to tylko on może prowadzić wóz do zdarzenia? Czy nie jest to obowiązkiem? Pomijam fakt jeżeli podczas alarmu nie ma go w jednostce.
Straż- Pasja, Miłość, Duma, Honor

Offline Radhezz

  • Audaces fortuna iuvat
  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.712
  • Getting too old for this shit
Odp: Kierowca OSP
« Odpowiedź #16 dnia: Grudzień 24, 2018, 18:55:31 »
W naszej gminie mieliśmy przypadek kolizji z udziałem pojazdu będącego w posiadaniu OSP, auto nie było na akcji tylko przemieszczało się a punktu A do B doszło do kolizji i pierwsze kroki ubezpieczalni ? Sprawdzenie prawidłowości przekazania pojazdu OSP wykaz osób mogących prowadzić owy pojazd tym bardziej że to gmina ubezpieczała pojazd.
A jaka była treść umowy użyczenia pojazdu?

W przypadku nieprawidłowości brak wypłaty odszkodowania a osoba prowadząca pokrywa szkody naprawy pojazdów z własnej kieszeni pomimo że nie jest winną kolizji. Nie powinna prowadzić gdyż nie miała odpowiednich pozwoleń.
Witamy w kraju z dykty :szalony: Ubezpieczenie OC obejmuje szkody wyrządzone przez każdego, nawet chwilowego, jak np. złodziej, posiadacza pojazdu. Potem natomiast ubezpieczyciel może wystąpić z regresem do tegoż posiadacza, ale tylko w przypadkach określonych w art. 43  Ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i bla bla...

Cytuj
Art. 43
Zakładowi ubezpieczeń przysługuje prawo dochodzenia od kierującego pojazdem mechanicznym zwrotu wypłaconego z tytułu ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych odszkodowania, jeżeli kierujący:

1) wyrządził szkodę umyślnie lub w stanie po użyciu alkoholu albo pod wpływem środków odurzających, substancji psychotropowych lub środków zastępczych w rozumieniu przepisów o przeciwdziałaniu narkomanii;

2) wszedł w posiadanie pojazdu wskutek popełnienia przestępstwa;

3) nie posiadał wymaganych uprawnień do kierowania pojazdem mechanicznym, z wyjątkiem przypadków, gdy chodziło o ratowanie życia ludzkiego lub mienia albo o pościg za osobą podjęty bezpośrednio po popełnieniu przez nią przestępstwa;

4) zbiegł z miejsca zdarzenia.
Pytanie - który z wymienionych powyżej czterech przypadków stanowił podstawę odmowy wypłaty ubezpieczenia, hmm? :rolleyes:

No właśnie, żaden.

Zapisy cywilino-prawnej umowy użyczenia pojazdu (wtedy gdy jest ustna też), nie stanowią tutaj przedmiotu zainteresowania ani ubezpieczyciela, ani innych służb - złamanie postanowień umowy to co najwyżej podstawa do wysunięcia roszczeń na drodze w procesie cywilnym.
Podobna sytuacja ma się w firmach transportowych gdzie podmiot wynajmuje wypożyczona do danej firmy pojazd wydając stosowne pismo że taka a taka firma może z owego pojazdu korzystać przy pomocy wyznaczonych kierowców.
Musiałbyś uściślić - ja się generalnie nie spotkałem z takim przypadkiem i nie znam takiego wymogu prawnego. Pomijając fakt że sprawa nie jest taka prosta, gdy w grę wchodzą pojazdy wpisane na licencję podmiotu A, a przewozy mają być wykonywane przez podmiot B. Ale to wynika zupełnie z czego innego i kierowca tu też nie ma nic do rzeczy.

Podobnie w życiu prywatnym prowadzisz pojazd którego nie jesteś właścicielem  bo tak wynika z dowodu rej i w czasie  kontroli np policja może zawołać papier z którego wynika że został on użyczony Tobie przez właściciela a nie np skradziony.
Ten co tłumaczył to w ten sposób to chyba kartki mu się posklejały jak to czytał w oryginale... Jeśli masz dowód rejestracyjny przy sobie to nie ma podstaw żeby uważać pojazd za skradziony, chyba że faktycznie został on zgłoszony jako skradziony.

Po prostu nieznajomość prawa i brak chęci do walki o swoje racje w sądzie powoduje takie właśnie sytuacje, gdzie ubezpieczyciel kasę ze składki przytulił, a po tym jak się sprawa rypła próbuje zwalić odpowiedzialność na kogoś innego... :rofl:

Jeżeli dany członek osp jest na stanowisku kierowca konserwator to tylko on może prowadzić wóz do zdarzenia? Czy nie jest to obowiązkiem? Pomijam fakt jeżeli podczas alarmu nie ma go w jednostce.
Decyzję kto jedzie i na jakim stanowisku podejmuje dowódca zastępu/naczelnik, czyż nie? Inną kwestią jest to co ów kierowca ma wpisane w zakres obowiązków w umowie. Czyli w większości przypadków może, ale nie musi.
Powyższy post wyraża opinię autora w dniu dzisiejszym. Autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podania przyczyny.
Oświetlenie i nagłośnienie ostrzegawcze - montaż, naprawa, modyfikacje => OGŁOSZENIE

Offline PCT

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 252
  • Dowódca Plutonu
Odp: Kierowca OSP
« Odpowiedź #17 dnia: Grudzień 26, 2018, 20:53:08 »
Cytuj
Art. 43
Zakładowi ubezpieczeń przysługuje prawo dochodzenia od kierującego pojazdem mechanicznym zwrotu wypłaconego z tytułu ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych odszkodowania, jeżeli kierujący:
...
3) nie posiadał wymaganych uprawnień do kierowania pojazdem mechanicznym, z wyjątkiem przypadków, gdy chodziło o ratowanie życia ludzkiego lub mienia albo o pościg za osobą podjęty bezpośrednio po popełnieniu przez nią przestępstwa;

Czy zgodnie z powyższym, po otrzymaniu zgłoszenia (i braku uprawnionego kierowcy) każda osoba nie posiadająca wkładki na uprzywilejowane a mająca prawo jazdy kat. C może bez obaw o następstwa kierować pojazdem pożarniczym? Czy jednak są wobec tego jakiekolwiek odstępstwa?
Bardziej honorowe jest być wyniesionym na tron niż go odziedziczyć...
N. Machiavelli

Offline jgk

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 741
Odp: Kierowca OSP
« Odpowiedź #18 dnia: Grudzień 27, 2018, 19:28:18 »
N właśnie ratowania życia mienia itd czyli wyjazd alarmowy kiedy to jak wspomniałem nawet KDR może nakazać jechać pojazdem innej OSP  będzie OK, natomiast przy wyjeździe gospodarczym lub innej maści będzie problem a ubezpieczalnie nie są chętne wypłacania odszkodowań oczywiście w początkowej fazie wypłacą poszkodowanemu, a potem będą ścigać winnego zdarzenia na drodze sądowej

Offline PCT

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 252
  • Dowódca Plutonu
Odp: Kierowca OSP
« Odpowiedź #19 dnia: Grudzień 27, 2018, 23:16:45 »
Rozumiem, a powrót ze zdarzenia takiego strażaka (bez wkładki) również będzie mógł być zaliczony pod przytoczony paragraf?
Bardziej honorowe jest być wyniesionym na tron niż go odziedziczyć...
N. Machiavelli

Offline Radhezz

  • Audaces fortuna iuvat
  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.712
  • Getting too old for this shit
Odp: Kierowca OSP
« Odpowiedź #20 dnia: Grudzień 28, 2018, 13:36:52 »
@PCT, bez "wkładki" (teraz - różowego kartonika) nie wolno tylko jechać na sygnale, jeśli poruszasz się w "zwykłym" trybie nie ma z tym najmniejszego problemu.

Ludzie się trochę gubią w temacie, bo pojazd uprzywilejowany w myśl kodeksu drogowego, to co innego niż w wymaganiach technicznych.
Powyższy post wyraża opinię autora w dniu dzisiejszym. Autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podania przyczyny.
Oświetlenie i nagłośnienie ostrzegawcze - montaż, naprawa, modyfikacje => OGŁOSZENIE

Offline jgk

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 741
Odp: Kierowca OSP
« Odpowiedź #21 dnia: Grudzień 30, 2018, 19:17:46 »
Ludzie się nie gubią tylko kombinują na potęgę co zrobić aby móc to czy tamto ,kiedy nie mają do tego uprawnień i stosownych  pozwoleń.Podobnie z zawodami słynne gadki że co nie jest zabronione to jest dozwolone zamiast czytać i się dostosować lub montowanie do prywatnych aut oświetlenia  i sygnałów przeznaczonych wedle przepisów tylko i włącznie do aut z przeznaczeniem jako uprzywilejowane.Ale taka to mentalność turbo strażaków mamy kilku u siebie porażka,tłumaczenia nie dają efektu pozostaje czekać z przerażeniem na wtopę która pogrąży kilkudziesięcioletnią tradycję w funkcjonowaniu OSP.

Offline Radhezz

  • Audaces fortuna iuvat
  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.712
  • Getting too old for this shit
Odp: Kierowca OSP
« Odpowiedź #22 dnia: Grudzień 31, 2018, 10:40:49 »
Ludzie się nie gubią tylko kombinują na potęgę co zrobić aby móc to czy tamto ,kiedy nie mają do tego uprawnień i stosownych  pozwoleń
Może tak, może nie. Ale czasem dochodzimy do kuriozalnych sytuacji trzymając się kurczowo zapisów niekoniecznie mądrego prawa, czy nieustannie tłukąc fikcję, że "tak się nie robi". To jest naprawdę szkodliwe.

Dobry przykład odnośnie pytania @PCT - uprawnienia na pojazdy uprzywilejowane i kierowca kat. C. Otóż wiadomo jak to wygląda - badania lekarskie i psychotechniczne, wniosek i odbiór różowego kartonika. Żadnych super mocy to nie daje, szkolenia w zasadzie też nie. I teraz dowcip polega na tym, że każdy kierowca C/C+E/D aktywny zawodowo przechodzi takie badania co 5 lat, od lat co najmniej 10-ciu. Na pewno więcej niż 6 lat temu wprowadzono przepisy zgodnie z którymi bez takowych badań nie można ani zrobić kategorii C, ani jej przedłużyć (wprowadzono terminowość uprawnień na 5 lat). Także naprawdę można się mocno zastanawiać czy to w powyższym przypadku w ogóle powinien być jakiś problem. Bo w zasadzie chodzi tylko o biurokrację.

O tym jak bywało dawniej to też można pisać.

montowanie do prywatnych aut oświetlenia  i sygnałów przeznaczonych wedle przepisów tylko i włącznie do aut z przeznaczeniem jako uprzywilejowane
To akurat nie jest wcale głupie, tylko powinno być prawnie usankcjonowane. Bo jak do tej pory wiele osób wybiera chowanie głowy w piasek i twierdzenie, że problemu z dojazdem nie ma, bo ich to nie dotyczy. A problem jednak istnieje:

Artykuł z 2015r
Artykuł 1 o zmianie przepisów z 2018r
Artykuł 2 o zmianie przepisów z 2018r

Wystarczy przeczytać, wyciągnąć wnioski, przemyśleć jaki cel ma sygnalizacja pojazdu uprzywilejowanego, dodać 2+2, et voilà
Powyższy post wyraża opinię autora w dniu dzisiejszym. Autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podania przyczyny.
Oświetlenie i nagłośnienie ostrzegawcze - montaż, naprawa, modyfikacje => OGŁOSZENIE

Offline jgk

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 741
Odp: Kierowca OSP
« Odpowiedź #23 dnia: Grudzień 31, 2018, 15:08:48 »
Owszem przechodzi badania co pięć lat, od pewnego wieku już co rok jednak badania są oparte na dwóch różnych przepisach i nie można ich zamienić.Kierowca zawodowy nie otrzyma wkładki do prowadzenia auta ciężarowego na podstawie zaświadczenia lekarskiego wystawionego na potrzeby do uzyskania wkładki na uprzywilejowane i odwrotnie z badaniami dla kierowcy zawodowego nie otrzymasz wkładki na uprzywilejowane.Co więcej w straży wkładkę otrzymasz bez konieczności ukończenia kursu na uprzywilejowane jeśli będzie to na potrzeby systemu lecz prywatnie wkładka tak naprawdę jest już nieważna. Prywatnie kończąc kurs na uprzywilejowane i tak trzeba mieć badania lekarskie z paragrafem na uprzywilejowane bo badania z paragrafem dla  kierowcy zawodowego nie wystarczą.Czy się różnią trzeba by dociekać u źródła czyli zapisów w ustawach ale skoro są paragrafy to jest różnica. 

Offline Radhezz

  • Audaces fortuna iuvat
  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.712
  • Getting too old for this shit
Odp: Kierowca OSP
« Odpowiedź #24 dnia: Grudzień 31, 2018, 15:35:19 »
... w straży wkładkę otrzymasz bez konieczności ukończenia kursu na uprzywilejowane jeśli będzie to na potrzeby systemu lecz prywatnie wkładka tak naprawdę jest już nieważna.
Bzdura. Było o tym już nie raz - uprawnienia wydaje się dla osoby, a nie do celu. Innymi słowy nie ważne skąd je masz - zachowują ważność. Wiem bo jeździłem karetką transportową i przewozie krwi na kwicie wystawionym na potrzeby OSP. W wojsku też mam posiadanie tych uprawnień wpisane w aktach osobowych, podobnie jak KPP zresztą.

Czy się różnią trzeba by dociekać u źródła czyli zapisów w ustawach ale skoro są paragrafy to jest różnica.
Tak, różnią się - podstawą prawną na zaświadczeniu  :rofl:  Już ja dobrze pamiętam te czasy, zanim wspaniałomyślny ustawodawca dopuścił badania z podstawą prawną obecną w ustawie o transporcie drogowym, jako równoważne z tymi z ustawy o kierujących pojazdami - na badania szło się raz, ale płaciło podwójnie, bo dwa papierki były potrzebne. Ot, logika.

I tą samą widzę tutaj.
Powyższy post wyraża opinię autora w dniu dzisiejszym. Autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podania przyczyny.
Oświetlenie i nagłośnienie ostrzegawcze - montaż, naprawa, modyfikacje => OGŁOSZENIE