Autor Wątek: Ratownictwo techniczne  (Przeczytany 2928 razy)

Offline marcineczek

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 2
Ratownictwo techniczne
« dnia: Czerwiec 20, 2018, 18:11:37 »
Witam druhów. Przewaliłem forum i nie znalazłem jednoznacznej odpowiedzi na nurtujący nas problem więc proszę Was o pomoc. W jednostce OSP posiadamy dwa samochody: stara 244 GBA i forda transita GLM. GBA jest bogato wyposażony w sprzęt do wszelkich działań. Obecnie udało nam się pozyskać rozpieracz kolumnowy, agregat oddymiający i wiele innego drobnego sprzętu. Chcąc to wszystko upchać w skrytkach dociążymy dziadka tak, że mimo iż jest wolny w jeździe to będzie jeszcze wolniejszy,. Ale nie w tym rzecz. Potrzebuję jakąś podstawę prawną dokumentujacą, że glm nie może być przekształcony w slrt i byc wykorzystywany jako samochód ratownictwa technicznego w OSP.

Offline Pedros

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.023
Odp: Ratownictwo techniczne
« Odpowiedź #1 dnia: Czerwiec 20, 2018, 18:26:16 »
Moim zdaniem nie ma takiej podstawy prawnej.
Samochód masz zarejestrowany jako specjalny. Zmiana przeznaczenia pojazdu do ustalenia z komendantem powiatowym.

Offline marcineczek

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 2
Odp: Ratownictwo techniczne
« Odpowiedź #2 dnia: Czerwiec 20, 2018, 19:01:31 »
Tak tylko Komenda stoi na stanowisku, że wszechstronny wóz to GBA , bo w razie czego oni mają dodatkowy sprzęt do dyspozycji. Tylko po co było kupować 10 lat temu  fordy transity skoro one mają służyć, cytuję "do wożenia KGW na pikniki", a nie strażaków do zdarzeń. Star mimo przeprowadzonej karosacji przez B...r jaki jest każdy wie, jego nie da się ulepszyć. To myśl techniczna z lat 80-tych XX wieku. Tylko wymienić na nowy (kwestia pieniędzy, jak wygramy w totka to kupimy).  Wyjeżdżając do zdarzeń nikt nie liczy czasu, nie patrzy ile zejdzie, czy 5 minut, godzinę czy dzień. Ale wracając np. z wypadków na autostradzie, mając tylko jedną drogę powrotu przez najbliższy węzeł robi się wycieczka ponadgodzinna. Szybciej się nie da, chyba że na lawecie. Kolejna sprawa, dostępni kierowcy kat C. Kto siedzi w domu i czeka na alarm. Tych na SLRT mamy więcej przeszkolonych dzięki czemu bylibyśmy bardziej dostępni i mobilni. Wiem, że jadąc GBA do wypadku można nim się  zastawić, do tego jest woda. Ale są w Polsce jednostki, które mają RT na samochodach bez wody. My na SLRT dysponowalibyśmy agregatem wodnopianowym z 200l wody. Lepiej coś niż nic. Ponadto zawsze dysponuje się  więcej środków.
 Rozmawiając ze strażakami z KP i innych jednostek słyszymy rozbieżne opinie. Może ktoś miał podobny dylemat i jakoś udało mu się dojść do porozumienia bez szkody dla OSP?
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 20, 2018, 19:21:04 wysłana przez marcineczek »

Offline PCT

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 252
  • Dowódca Plutonu
Odp: Ratownictwo techniczne
« Odpowiedź #3 dnia: Czerwiec 20, 2018, 21:16:44 »
Czy wasze kierownictwo rozmawiało z Komendantem i przedstawiło podane przez Ciebie argumenty?
Z drugiej strony istnieje zawsze opcja wyjazdu dwoma zastępami, o ile wasza jednostka jest na tyle dyspozycyjna
Zestawiając czas dojazdu na autostradzie forda i stara, zwłaszcza w pierwszej fazie akcji to powinien być główny argument na korzyść slrt... natomiast za nim w 3 osobowej obsadzie może dojechać gna.
 🙂
Bardziej honorowe jest być wyniesionym na tron niż go odziedziczyć...
N. Machiavelli

Offline strazak ochotnik

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 211
Odp: Ratownictwo techniczne
« Odpowiedź #4 dnia: Czerwiec 21, 2018, 12:02:37 »
Znam jednostkę z sąsiedniego powiatu, która swojego boxera wprowadziła do podziału jako GLBMRt 02/XX.
Ich jednostka znajduje sie około 3km od węzła i w razie wypadku boxer wyjeżdża jako pierwszy, właśnie ze względu na czas dojazdu (znacznie wyższa prędkość od GBA), łatwość przejechania przez korytarz oraz to że kierowcy wystarczy prawko B. Mają na nim 200l wody i chyba ze 20l piany, R1 + AED i średnią hydraulike. KP PSP nie robiła im większych problemów.

Co do pytania to również wątpię, że jest taki przepis. Być może w procedurach dysponowania SiŚ jest coś takiego, ale to już ktoś bardziej kompetentny ode mnie musiałby się wypowiedzieć.

Nieważne czy Was ford będzie w SWD wpisany jako SLRt, SLRd, GLM, GLBMRt, ważne żebyście sprawnie, możliwie jaknajszybciej i bezpiecznie udawali się do zdarzeń, dlatego proponuję rozmowę w KP z komendantem oraz z wydziałem operacyjnym.
Ręce, które niosą pomoc, są o wiele więcej warte jak te z różańcem między palcami...

Offline rafal.bula

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.952
    • JRG SGSP
Odp: Ratownictwo techniczne
« Odpowiedź #5 dnia: Czerwiec 21, 2018, 16:49:19 »
A to są wasze samochody czy komendy? Jak wasze to możecie robić z nimi co chcecie.

Offline Radhezz

  • Audaces fortuna iuvat
  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.712
  • Getting too old for this shit
Odp: Ratownictwo techniczne
« Odpowiedź #6 dnia: Czerwiec 21, 2018, 20:44:02 »
Tylko po co było kupować 10 lat temu  fordy transity skoro one mają służyć, cytuję "do wożenia KGW na pikniki", a nie strażaków do zdarzeń.
Tego nie wie nikt - nie pamiętam dokładnie, ale auta lekkie do 3,5t chyba już wtedy były na cenzurowanym w PSP, bo ktoś o dziwo w miarę przytomnie stwierdził, że te wozy mają bardzo ograniczone możliwości - a w PSP problemu z kierowcami kat. C nie ma.

W każdym razie w OSP to tak samo nie ma racji bytu, chyba że patrzymy właśnie przez pryzmat dostępności kierowców.

Jak wasze to możecie robić z nimi co chcecie.
Oni to sobie mogą, ale typ pojazdu ustala i wprowadzają w KP PSP. Jeśli pojazd nie spełnia wymagań z normatywu wyposażenia w sprzęt i środki techniczne dla SLRt/SLRtBA to nikt nie zmieni przeznaczenia wozu w SWD - i to by było w zasadzie na tyle w temacie.

Coś takiego jak TUTAJ, tylko (chyba jest osobno) dla OSP - niestety nie pamiętam gdzie tego szukać.
Powyższy post wyraża opinię autora w dniu dzisiejszym. Autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podania przyczyny.
Oświetlenie i nagłośnienie ostrzegawcze - montaż, naprawa, modyfikacje => OGŁOSZENIE

Offline krzysiek_2k

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 324
Odp: Ratownictwo techniczne
« Odpowiedź #7 dnia: Czerwiec 21, 2018, 22:20:29 »
https://www.czerwonesamochody.com/details.php?image_id=73190&mode=search
Taka ciekawostka odnośnie oznaczeń samochodów w SWD - ten samochód z linku powyżej w SWD figuruje jako GLBA, natomiast ten z linku poniżej jako GCBA.
https://www.czerwonesamochody.com/details.php?image_id=73556&mode=search

Offline rafal.bula

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.952
    • JRG SGSP
Odp: Ratownictwo techniczne
« Odpowiedź #8 dnia: Czerwiec 22, 2018, 06:23:21 »
Cytuj
Oni to sobie mogą, ale typ pojazdu ustala i wprowadzają w KP PSP. Jeśli pojazd nie spełnia wymagań z normatywu wyposażenia w sprzęt i środki techniczne dla SLRt/SLRtBA to nikt nie zmieni przeznaczenia wozu w SWD - i to by było w zasadzie na tyle w temacie.
A jaka to będzie dla nic różnica co ktoś ma w komputerze? Pojadą do wypadku transitem, a czy w SWD będzie on jako GLBA, SLRt czy SD30 to już nie powinno ich interesować.

Offline lukaszenko

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 330
Odp: Ratownictwo techniczne
« Odpowiedź #9 dnia: Czerwiec 22, 2018, 11:33:57 »
A później WSKR będzie dzwonił na PSK i pytał po jaką cholerę do wypadku pojechał SD 30.
I ósmego dnia Bóg stworzył strażaka

"co nie uśmierci, to podwójnie wzmocni mnie"

Offline Radhezz

  • Audaces fortuna iuvat
  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.712
  • Getting too old for this shit
Odp: Ratownictwo techniczne
« Odpowiedź #10 dnia: Czerwiec 23, 2018, 15:47:03 »
https://www.czerwonesamochody.com/details.php?image_id=73190&mode=search
Taka ciekawostka odnośnie oznaczeń samochodów w SWD - ten samochód z linku powyżej w SWD figuruje jako GLBA, natomiast ten z linku poniżej jako GCBA.
https://www.czerwonesamochody.com/details.php?image_id=73556&mode=search
Atego 8xx jest autem kategorii lekkiej, bo DMC (i MMR jednocześnie) nie przekracza 7,5t. Co do Volvo to jednak trudno powiedzieć kto go sklasyfikował jako ciężki - chociaż czysto teoretycznie jest to możliwe, nie takie rzeczy się widziało.

A jaka to będzie dla nic różnica co ktoś ma w komputerze? Pojadą do wypadku transitem, a czy w SWD będzie on jako GLBA, SLRt czy SD30 to już nie powinno ich interesować.
A później WSKR będzie dzwonił na PSK i pytał po jaką cholerę do wypadku pojechał SD 30.
Otóż to - po coś te oznaczenia i normatywy są wprowadzane, np. żeby można było szybko rozpoznać typ pojazdu i jego możliwości przy dysponowaniu. I przy dysponowaniu typ pojazdu raczej będzie miał znaczenie, skoro są pewne wytyczne ramowe.

W sumie znam temat bo u mnie też jest lekki wóz który wozi sprzęt który na średnim się nie zmieścił - taki szwarc mydło i powidło, w tym sprzęt RT. I mimo że był zgłaszany jako SLRR to dostał SLKw i sobie stoi w spokoju. Do akcji wyjeżdża może raz do roku, jak jest zdarzenie typu pompowanie wody czy powalone drzewo, a nie ma kierowcy kat. C, to wtedy w porozumieniu z SK wyjeżdża zastępczo.
Powyższy post wyraża opinię autora w dniu dzisiejszym. Autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podania przyczyny.
Oświetlenie i nagłośnienie ostrzegawcze - montaż, naprawa, modyfikacje => OGŁOSZENIE