Autor Wątek: Polska produkcja samochodów gaśniczych  (Przeczytany 18902 razy)

Offline zimny_marian

  • Stary Wyga
  • **
  • Wiadomości: 101
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Polska produkcja samochodów gaśniczych
« Odpowiedź #60 dnia: Marzec 12, 2018, 20:43:44 »
Plusem jest przestronność. Pomimo ośmiu miejsc, sprzętu, nadal ratownicy mają dożo miejsca i do wszystkiego jest bezpośredni dostęp. W kabinie są wysokie i szerokie drzwi bezpośrednio pod którymi są szerokie stopnie. Proste wykonanie wnętrza bez zbędnych elementów upiększających, oddzielenie przedziału kierowcy i dowódcy ułatwi utrzymanie wnętrza w czystości. Moim zdaniem takie rozwiązanie ma więcej plusów niż standardowa ciasna kabina brygadowa wykończona plastykami.

Offline kamil237

  • Brotherhood. Teamwork. Unity.
  • Stary Wyga
  • **
  • Wiadomości: 210
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Polska produkcja samochodów gaśniczych
« Odpowiedź #61 dnia: Marzec 12, 2018, 23:15:11 »
Wszystko OK tylko, że dzięki zastosowaniu takiej kabiny dla 6 osób mamy zamontowany zbiornik max 2,5 m3 bo większego się nie dało. Moim zdaniem to duży minus. A czy standardowa kabina brygadowa w scani jest taka ciasna? Moim zdaniem wcale nie. Na codzień użytkuję mana od MT i tez nie narzekam na miejsce w kabinie. Mam wszystko czego potrzebuje, 4 ludzi mieści się bez problemu i mogliśmy sobie pozwolić na zbiornik 4,5 m3 przy gba. I na pewno nigdy bym nie poświęcił 2 m3 dla odrobiny dodatkowego miejsca w kabinie załogi.

Offline sinobrody

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 40
Odp: Polska produkcja samochodów gaśniczych
« Odpowiedź #62 dnia: Marzec 13, 2018, 10:37:36 »
Najlepsza zabudowa w historii to była prawdopodobnia GBA 2,5/16 Renault Midliner od Wawrzaszka, ciężko będzie to "ulokować w terenowym Jelczu... Warto by było wzorować się na sprawdzonych i chwalonych rozwiązaniach, autko było niezawodne, niskie i dynamiczne, do tego można by było wrzucić niezniszczalnego rosenbauera i tyle

GBA https://www.czerwonesamochody.com/details.php?image_id=36973

Offline peterek

  • Weteran
  • ****
  • Wiadomości: 868
Odp: Polska produkcja samochodów gaśniczych
« Odpowiedź #63 dnia: Marzec 13, 2018, 22:31:45 »
Najlepsza zabudowa w historii to była prawdopodobnia GBA 2,5/16 Renault Midliner od Wawrzaszka, ciężko będzie to "ulokować w terenowym Jelczu... Warto by było wzorować się na sprawdzonych i chwalonych rozwiązaniach, autko było niezawodne, niskie i dynamiczne, do tego można by było wrzucić niezniszczalnego rosenbauera i tyle

GBA https://www.czerwonesamochody.com/details.php?image_id=36973

potwierdzam opinię.
Autko super, zbiornik wody 2m3 wraz autopompą Ruberg czyli raczej oznaczenie GBA 2/17 nie dopisując wysokiego ciśnienia. Dla jogurtów z terenem chronionym w większości miejskim sprawdzał się w w 100%, ale dla terenu mieszanego czyli ściernie, drogi polne, gminne to już nie dawał rady (zawieszenie za niskie). Coś za coś :-\
pozdrawiam 

Offline b07

  • Strażak Sam
  • ***
  • Wiadomości: 424
  • Płeć: Mężczyzna
  • Everyone goes home
Odp: Polska produkcja samochodów gaśniczych
« Odpowiedź #64 dnia: Kwiecień 23, 2018, 19:38:00 »
Pierwsza od dawna wzmianka o tym, że coś się dzieje w temacie: http://www.defence24.pl/premier-morawiecki-rekordowe-zamowienia-z-polskich-zakladow-dla-armii

Dudkowski przypomniał, że Jelcz S.A. będzie współpracował m.in. przy zakupie i wdrożeniu systemu rakietowego "Wisła". Wspomniał też o planach powrotu spółki na rynek cywilny i pracach nad nowym sprzętem dla straży pożarnej.
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 23, 2018, 20:04:43 wysłana przez wujo 2010 »

Offline młody13

  • Stary Wyga
  • **
  • Wiadomości: 163
Odp: Polska produkcja samochodów gaśniczych
« Odpowiedź #65 dnia: Czerwiec 30, 2018, 19:01:16 »
Nowy Jelcz dla OSP pewnie wyglądałby jak ten wojskowy chemik :)  :straz:

Offline Fistach

  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 1.196
Odp: Polska produkcja samochodów gaśniczych
« Odpowiedź #66 dnia: Czerwiec 30, 2018, 22:13:22 »
Wszystko OK tylko, że dzięki zastosowaniu takiej kabiny dla 6 osób mamy zamontowany zbiornik max 2,5 m3 bo większego się nie dało. Moim zdaniem to duży minus. A czy standardowa kabina brygadowa w scani jest taka ciasna? Moim zdaniem wcale nie. Na codzień użytkuję mana od MT i tez nie narzekam na miejsce w kabinie. Mam wszystko czego potrzebuje, 4 ludzi mieści się bez problemu i mogliśmy sobie pozwolić na zbiornik 4,5 m3 przy gba. I na pewno nigdy bym nie poświęcił 2 m3 dla odrobiny dodatkowego miejsca w kabinie załogi.
Wystarczajaco duzo miejsca? A czy jestes w stanie przy zapietych pasach ubrac aparat powietrzny?

Offline kamil237

  • Brotherhood. Teamwork. Unity.
  • Stary Wyga
  • **
  • Wiadomości: 210
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Polska produkcja samochodów gaśniczych
« Odpowiedź #67 dnia: Lipiec 01, 2018, 22:22:50 »
Wystarczajaco duzo miejsca? A czy jestes w stanie przy zapietych pasach ubrac aparat powietrzny?

Dziś specjalnie dla Ciebie z chłopakami sprawdziliśmy.  :straz: Tak, mając zapięty pas, nomex na sobie jestem w stanie założyć aparat. Bez problemu.
Musiałem zrobić to specjalnie, bo u nas niestety zapinanie pasów z tyłu to rzadkość. Nawyk wyrobiony przez lata jeżdżenia wozami bez pasów pozostaje i ciężko się go pozbyć.
« Ostatnia zmiana: Lipiec 01, 2018, 22:25:59 wysłana przez kamil237 »

Offline peterek

  • Weteran
  • ****
  • Wiadomości: 868
Odp: Polska produkcja samochodów gaśniczych
« Odpowiedź #68 dnia: Sierpień 14, 2018, 20:23:57 »

Offline młody13

  • Stary Wyga
  • **
  • Wiadomości: 163
Odp: Polska produkcja samochodów gaśniczych
« Odpowiedź #69 dnia: Sierpień 14, 2018, 22:24:01 »
« Ostatnia zmiana: Sierpień 18, 2018, 16:21:30 wysłana przez młody13 »

Offline grzela

  • KLUBOWICZ
  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 6.328
  • I smile like an angel, a heart like the devil.
Odp: Polska produkcja samochodów gaśniczych
« Odpowiedź #70 dnia: Październik 04, 2018, 20:50:02 »
Cytuj
Tanie wozy dla PSP jeszcze w tym roku?

https://remiza.com.pl/tanie-wozy-dla-psp-jeszcze-w-tym-roku/

Offline b07

  • Strażak Sam
  • ***
  • Wiadomości: 424
  • Płeć: Mężczyzna
  • Everyone goes home
Odp: Polska produkcja samochodów gaśniczych
« Odpowiedź #71 dnia: Październik 05, 2018, 16:09:56 »
Cytuj
Tanie wozy dla PSP jeszcze w tym roku?

https://remiza.com.pl/tanie-wozy-dla-psp-jeszcze-w-tym-roku/

No i mamy odpowiedź, jakiej można się było spodziewać: nie tak szybko, nie w tych warunkach, a co najważniejsze: nie za takie pieniądze. Prawdopodobnie wszystko rozpłynie się we mgle.

No i auta za 650 tysięcy. Jakie? Czy jest to cena netto, czy brutto? A najśmieszniejsze jest to, że Kamaz 4x4 od Zametu jest tańszy od tej "propozycji" o ok. 70 tysięcy złotych. Nic innego jak wyważanie otwartych drzwi.


Offline piotr92strazak

  • Cel: PSP
  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 1.045
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Polska produkcja samochodów gaśniczych
« Odpowiedź #72 dnia: Październik 05, 2018, 16:29:10 »
Cytuj
Tanie wozy dla PSP jeszcze w tym roku?

https://remiza.com.pl/tanie-wozy-dla-psp-jeszcze-w-tym-roku/

No i mamy odpowiedź, jakiej można się było spodziewać: nie tak szybko, nie w tych warunkach, a co najważniejsze: nie za takie pieniądze. Prawdopodobnie wszystko rozpłynie się we mgle.

No i auta za 650 tysięcy. Jakie? Czy jest to cena netto, czy brutto? A najśmieszniejsze jest to, że Kamaz 4x4 od Zametu jest tańszy od tej "propozycji" o ok. 70 tysięcy złotych. Nic innego jak wyważanie otwartych drzwi.
Nawet Zamet już nie chce kamazów robić  ^_^
Straż- Pasja, Miłość, Duma, Honor

Offline b07

  • Strażak Sam
  • ***
  • Wiadomości: 424
  • Płeć: Mężczyzna
  • Everyone goes home
Odp: Polska produkcja samochodów gaśniczych
« Odpowiedź #73 dnia: Październik 05, 2018, 19:45:44 »
O ile kojarzę, to Kamaz Polska nie chce robić ich w Zamecie. Nic dziwnego, mimo poprawek to dalej horror, byle Profis wygląda 10x lepiej. Mimo to widziałem kilka aktualnych zamówień pośród rozstrzygniętych przetargów.

Offline piotr92strazak

  • Cel: PSP
  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 1.045
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Polska produkcja samochodów gaśniczych
« Odpowiedź #74 dnia: Październik 05, 2018, 21:31:45 »
Zgadza się jak dla mnie najlepiej zrobionego kamaza wykonała firma Profis.
Straż- Pasja, Miłość, Duma, Honor

Offline WitaminaC

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 90
  • Płeć: Mężczyzna
  • jooteeerrgieee
Odp: Polska produkcja samochodów gaśniczych
« Odpowiedź #75 dnia: Październik 06, 2018, 10:14:58 »
Cytuj
„Komendant Główny PSP zauważył również, że wysoki koszt strażackich samochodów spowodowany jest m.in. „bardzo dużą ilością sprzętu elektronicznego i elektrycznego. Nie potrzebujemy samochodów w których linia szybkiego natarcia, zwijak, będzie elektryczny, możemy zrobić to ręcznie” – dodał Suski.

Niech mnie ktoś uszczypnie, bo ja chyba śnię  :gwiazdki:  :rofl: A może tak w zasadzie, to nie potrzebujemy samochodów pożarniczych, a wystarczą nam wozy konne jak 80 lat temu?
Maszt oświetleniowy też niepotrzebny, tak samo agregat prądotwórczy. Po co? W przypadku działań nocnych i potrzeby oświetlenia terenu akcji, jedna rota będzie wchodzić na dach samochodu (tudzież bryczki, bo w niej mniej elektroniki) i odpalać pochodnie! Masakra jakaś...
Why so serious?

Offline wujo 2010

  • Global Moderator
  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.644
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Polska produkcja samochodów gaśniczych
« Odpowiedź #76 dnia: Październik 06, 2018, 10:21:42 »
Cytuj
„Komendant Główny PSP zauważył również, że wysoki koszt strażackich samochodów spowodowany jest m.in. „bardzo dużą ilością sprzętu elektronicznego i elektrycznego. Nie potrzebujemy samochodów w których linia szybkiego natarcia, zwijak, będzie elektryczny, możemy zrobić to ręcznie” – dodał Suski.

Niech mnie ktoś uszczypnie, bo ja chyba śnię  :gwiazdki:  :rofl: A może tak w zasadzie, to nie potrzebujemy samochodów pożarniczych, a wystarczą nam wozy konne jak 80 lat temu?
Maszt oświetleniowy też niepotrzebny, tak samo agregat prądotwórczy. Po co? W przypadku działań nocnych i potrzeby oświetlenia terenu akcji, jedna rota będzie wchodzić na dach samochodu (tudzież bryczki, bo w niej mniej elektroniki) i odpalać pochodnie! Masakra jakaś...
Chodziło o awaryjność elektroniki jeżdżenie do serwisu zamiast na akcje . Jeśli ktoś nie miał z tym problemów to zazdroszczę.  Auta wchodzą w tryb serwisowy? 
Bądź uprzejmy i staraj się pomóc innym. Jeśli nie masz nic wartościowego do dodania w danym temacie, nie pisz, i tak zostanie to skasowane przez moderatorów :)

Offline peterek

  • Weteran
  • ****
  • Wiadomości: 868
Odp: Polska produkcja samochodów gaśniczych
« Odpowiedź #77 dnia: Październik 06, 2018, 10:38:45 »
Cytuj
„Komendant Główny PSP zauważył również, że wysoki koszt strażackich samochodów spowodowany jest m.in. „bardzo dużą ilością sprzętu elektronicznego i elektrycznego. Nie potrzebujemy samochodów w których linia szybkiego natarcia, zwijak, będzie elektryczny, możemy zrobić to ręcznie” – dodał Suski.

Niech mnie ktoś uszczypnie, bo ja chyba śnię  :gwiazdki:  :rofl: A może tak w zasadzie, to nie potrzebujemy samochodów pożarniczych, a wystarczą nam wozy konne jak 80 lat temu?
Maszt oświetleniowy też niepotrzebny, tak samo agregat prądotwórczy. Po co? W przypadku działań nocnych i potrzeby oświetlenia terenu akcji, jedna rota będzie wchodzić na dach samochodu (tudzież bryczki, bo w niej mniej elektroniki) i odpalać pochodnie! Masakra jakaś...
Chodziło o awaryjność elektroniki jeżdżenie do serwisu zamiast na akcje . Jeśli ktoś nie miał z tym problemów to zazdroszczę.  Auta wchodzą w tryb serwisowy?

Tu się zgodzę. Autopompy z panelami dotykowymi, sama pneumatyka, elektronika, wyspy zaworowe i brak podstawowej rzeczy np. zaworu głównego z możliwością otwierania ręcznego. Kto raz przeżył awarię autopompy przy pożarze ten docenia stare dobre rozwiązania pomp np. NH30 Rosenbauera czy Ruberga bez elektroniki sterowanych w zasadzie ręcznie. Kto miał wielokrotnie wycofany nowy samochód bo mu się sygnały zawieszają od przegrzania elektroniki ten docenia stare dobre zury. Kto doświadcza stałych okresowych problemów w nowoczesnych autkach z dopalaniem spalin i również koniecznością wycofywania nieraz z tego powodu np. GBA z PB ten docenia samochody bez Adblue czy innego systemu. Itd, itp....
pozdrawiam
ps.
co do masztów oświetleniowych zasilanych z agregatów prądotwórczych - rozwiązaniem stosowanych już przez OSP jest maszt zasilany z instalacji elektrycznej samochodu.
ps2.
już to kiedyś pisałem - chciałbym zobaczyć chociaż jeden samochód typoszeregu GBA w Polsce wyposażony w sprzęt zgodnie ze standardem dla tego typoszeregu uzupełnionym o tzw. standard dla dysponowanego w pierwszej kolejności.     


Offline Fistach

  • VIP
  • *****
  • Wiadomości: 1.196
Odp: Polska produkcja samochodów gaśniczych
« Odpowiedź #78 dnia: Październik 06, 2018, 12:38:15 »
@Peterek w nowych pojazdach Rosenbauera może być zamontowana pompa starego typu ze sterowaniem ręcznym. Przy czym, elektronika dobrej jakości i system sterowania pojazdem wykonany z głową, to nic złego :)

Jeśli ktoś chce jest też możliwość - co polecam - zamontować system sterowania autopompą+dodatkami (maszt oświetleniowy, oświetlenie pola pracy itd.) za pomocą panelu (nie jest dotykowy więc bez problemu w rękawicy strażackiej można go obsługiwać):

https://www.youtube.com/watch?v=ccTSouFZc-Y

W momencie gdyby wysiadła elektronika zdejmuje się pokrywę wyciszającą autopompy (zajmuje to poniżej 10 sekund) i dostępna jest wyspa do sterowania zaworami pneumatycznymi - można sterować każdym zaworem. Gdyby w samochodzie wysiadła elektronika i pneumatyka to kierowca przy autopompie ma zestaw kluczy - tu i ówdzie musi zdjąć pokrywy (np. w bocznej tylnej skrytce) - zajmuje to 20 - 30 sekund (nie trzeba wyjmować sprzętu ciężkiego, może być konieczne np. wysunięcie tacy - wszystko zależy od wyposażenia zamontowanego w samochodzie) i do każdego zaworu jest w stanie dotrzeć ręką.

Podsumowując - dopóki chodzi silnik samochodu oraz została załączona przystawka odbioru mocy to auto jest w pełni funkcjonalne przy czym obsługa wyspą zaworów czy kluczami nie jest tak komfortowa jak za pomocą klikania w przyciski. Ale tego się nie zrobi za 600 tys brutto jak co po niektórzy proponują.


Offline b07

  • Strażak Sam
  • ***
  • Wiadomości: 424
  • Płeć: Mężczyzna
  • Everyone goes home
Odp: Polska produkcja samochodów gaśniczych
« Odpowiedź #79 dnia: Październik 06, 2018, 15:55:44 »
Kto był na Rosenbauer Demo Tour, ten wie, że Rosen zrobił solidne auto, uproszczone do bólu, z całkowicie manualnym sterowaniem elementami układu wodno-pianowego i absolutnym minimum bajerów (Atego w standardzie dla Katastrophenschutzu).

I szacunkowa cena tego pojazdu (bez wyposażenia) to ponad 1 mln złotych. Nie ma cudów, jakość musi kosztować.

Auta powinny być w miarę proste i solidne, ale bez przesady. Poza tym nawet zwyczajne, tanie auto, np. Iveco GBA od Moto-Trucka, ma panel awaryjnego sterowania układem wodno-pianowym.