Autor Wątek: Wybór GBA  (Przeczytany 23131 razy)

Offline Młodszy Sikawkowy

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 29
Wybór GBA
« dnia: Kwiecień 20, 2017, 17:49:20 »
Witam wszystkich . Moja jednostka planuję zakup nowego wozu , pieniądze jakimi będziemy dysponować to ok.700-750 tys. Raczej to będzie GBA . Po ostatniej Edurze wpadł w nam oko Kamaz z Zametu w wariancie 3 tys. wody , lub jeśli by się dało to 3,5. Jest jakaś jednostka która użytkuje ten pojazd ? Myśleliśmy też o Iveco Eurocargo w identycznym wariancie wody , doszły nas słuchy że zdarzają się częste awarie . Ktoś coś jakieś propozycję ma , jest może po zakupie auta , opinie do w.w. wozów ? Pozdrawiam .

Offline adarwia322

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 10
Odp: Wybór GBA
« Odpowiedź #1 dnia: Kwiecień 20, 2017, 18:16:52 »
Jeśli jesteście w terenie górzystym pomyślałbym o VOLVO. Obecnie w transporcie drogowym często kupują firmy VOLVO bo są tańsze a jednak w terenach górzystych również dobrze sobie radzą. Ale jeśli teren niziny to pomyślałbym o Mercedesie. W terenach górzystych nie polecam. Jak jadą samochody ciężarowe i pod górkę jedzie jakiś słabeusz z przodu to w 90 % to mercedes. Iveco ponoć występują awarie ale to najniższa półka. Co do Kamaz to musisz szukać :)

Tutaj masz oferty KAMAZów:
https://www.otomoto.pl/oferta/kamaz-pozarniczy-gba-4x4-ratowniczo-gasniczy-ID6ycsgH.html
http://www.autotrader.pl/specjalne/sprzedam-pozarnicze-diesel-libertow-k-krakowa/321928
Różnica około 55-60 tys złotych.

Offline Młodszy Sikawkowy

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 29
Odp: Wybór GBA
« Odpowiedź #2 dnia: Kwiecień 20, 2017, 20:06:23 »
Akurat w tym wariancie Mazury . Sporo lasów , taki trochę pagórkowaty krajobraz , w miarę sporo nieużytków .

Offline alex

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 193
Odp: Wybór GBA
« Odpowiedź #3 dnia: Kwiecień 21, 2017, 09:19:54 »
W OSP Malczyce mają Kamaza, z tego co chłopaki mówią to średnio to wygląda. Mercedesy też podobno kicha, znam jednostkę, co rok walczyła o wymianę skrzyni rozdzielczej, bo wyła.

Offline Młodszy Sikawkowy

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 29
Odp: Wybór GBA
« Odpowiedź #4 dnia: Kwiecień 21, 2017, 18:10:28 »
A Many TGM ktoś od Stolarczyka użytkuje ? Jak się sprawują ?

Offline strazak ochotnik

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 211
Odp: Wybór GBA
« Odpowiedź #5 dnia: Kwiecień 21, 2017, 18:30:39 »
Na wyposażeniu mojej jednostki od 1,5 roku jest Man TGM 13.290 na bliźniakach, ale nie od Stolarczyka tylko z Moto-Trucka.
Teren wiejski, dużo lasów i pól, daleko od JRG, dlatego mamy zbiornik 3500l.
Na chwilę obecną podwozie i zabudowa bez zarzutów.
Ręce, które niosą pomoc, są o wiele więcej warte jak te z różańcem między palcami...

Offline Młodszy Sikawkowy

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 29
Odp: Wybór GBA
« Odpowiedź #6 dnia: Kwiecień 21, 2017, 19:52:59 »
Jaka cena jeśli to nie tajemnica ?

Offline strazak ochotnik

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 211
Odp: Wybór GBA
« Odpowiedź #7 dnia: Kwiecień 21, 2017, 23:51:55 »
My płaciliśmy niecałe 650tys. z tym, że auto było kupowane jeszcze w 2015 roku na 8% VAT, także jaka jest obecna cena nie mam pojęcia. Oczywiście wóz w większości bez wyposażenia, bo mieliśmy swoje. Braliśmy dodatkowo wciągarkę (chyba 7t), ledowy maszt, orurowanie z przodu wozu z czterema lampami, szybkie natarcie o długości 60m, mocowania do aparatów powietrznych w siedzeniach... to tak na szybko.

Najlepszym wyjściem jest skontaktowanie się z firmami, które robią pojazdy znajdujące się w Waszym kręgu zainteresowań. Poproście ich o przesłanie ofert na pojazdy w różnych konfiguracjach np. zbiornik 2,5 vs 3,5 tys. wody, bliźniaki vs pojedyncze koła z tyłu, zawieszenie uterenowione vs terenowe.
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 21, 2017, 23:57:07 wysłana przez strazak ochotnik »
Ręce, które niosą pomoc, są o wiele więcej warte jak te z różańcem między palcami...

Offline Młodszy Sikawkowy

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 29
Odp: Wybór GBA
« Odpowiedź #8 dnia: Kwiecień 22, 2017, 15:43:44 »
Tak tak , wiemy o tym :) Chciałem się tylko dowiedzieć jak się te auta użytkuje , czy są jakieś przypadłości danych modeli , częste awarie itp . Jest może jeszcze ktoś kto użytkuję Iveco Eurocargo od Szczęśniaka ? Padła taka propozycja ale trochę odstraszają nas te małe skrytki na sprzęt :/

Offline baris

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 36
Odp: Wybór GBA
« Odpowiedź #9 dnia: Kwiecień 22, 2017, 18:02:52 »
Użytkujemy takie Iveco w straży pożarnej wojskowej. Obsługujemy rocznie około 400 zdarzeń. Mało miejsca dla załogi,faktycznie problem ze skrytkami. Samochód jest u nas około 6 lat , w tym czasie z poważniejszych rzeczy awaria działka na dachu ( samochód miał w tym czasie rok ) i ostatnio awaria autopompy ( trokomaty + coś jeszcze  :cooo: ) .

Offline Młodszy Sikawkowy

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 29
Odp: Wybór GBA
« Odpowiedź #10 dnia: Kwiecień 22, 2017, 18:34:37 »
A jak w terenie te Iveco się spisuje ?

Offline baris

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 36
Odp: Wybór GBA
« Odpowiedź #11 dnia: Kwiecień 22, 2017, 18:59:21 »
Cięzko mi powiedziec, obsługujemy tylko tereny miejskie.

Offline strazak ochotnik

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 211
Odp: Wybór GBA
« Odpowiedź #12 dnia: Kwiecień 22, 2017, 21:03:06 »
Znam jednostke, ktora ma Iveco i rzeczywiscie jak z tylu ma usiasc 4 rosłych chlopakow to jest problem.

Co do jazdy w terenie to Iveco po nieuzytkach, polach, lasach daje rade, oczywiscie mam na mysli teren nizinny. Na temat tego jak auto sprawuje sie w gorach sie nie wypowiem, bo nie wiem.
Alternatywa na pojedynczych kolach jest takze produkowany Man TGM (Moto-Truck i Stolarczyk), lecz tutaj nie wiem, czy jest mozliwosc zrovienia Mana ze zbiornikiem 3500l, poniewaz jednostka z powiatu brala rok temu wlasnie od Stolarczyka TGMa BB i firma odradzala zbiornik 3,5 ze wzgledu na mozliwosc uszkodzenia zabudowy w terenie. Zdecydowali sie na zbiornik 2,5 i nie slyszalem, zeby przez ten rok narzekali.
Ręce, które niosą pomoc, są o wiele więcej warte jak te z różańcem między palcami...

Offline mangoz4

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 27
Odp: Wybór GBA
« Odpowiedź #13 dnia: Maj 03, 2017, 19:43:17 »
W naszej jednostce od listopada 2014 roku posiadamy Mercedes Benz Atego 4x4  2.5/16 w zabudowie kompozytowej. Samochód użytkowany jest na terenach wiejskich nizinnych więc ciężko mi określić jak sprawowałby się w terenie górzystym. Przez prawie 3 lata użytkowania nie przytrafiły nam się żadne awarie.  Kabina jest dość obszerna i nie ma problemu, żeby się w niej zmieścić w pełnej obsadzie.  Samochód kosztował ok 700 tyś lecz były w to wliczone:
- ledowy masz oświetleniowy
- lekki zestaw ratownictwa drogowego Lukas
- 60m szybkie natarcie
- torba PSP R1 z tlenoterapią oraz szynami kramera
- 4 aparaty ODO wraz z maskami i czujnikami bezruchu
Jeżeli chodzi o skrytki to są bardzo dobrze i solidnie wykonane.Wnętrze pokryte jest stalą nierdzewną. Półki nie są przymocowane na stałe dzięki czemu można zmieniać ich położenie przy pomocy zwykłego imbusa.

Offline piotr92strazak

  • Cel: PSP
  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.162
Odp: Wybór GBA
« Odpowiedź #14 dnia: Maj 03, 2017, 20:44:18 »
W naszej jednostce od listopada 2014 roku posiadamy Mercedes Benz Atego 4x4  2.5/16 w zabudowie kompozytowej. Samochód użytkowany jest na terenach wiejskich nizinnych więc ciężko mi określić jak sprawowałby się w terenie górzystym. Przez prawie 3 lata użytkowania nie przytrafiły nam się żadne awarie.  Kabina jest dość obszerna i nie ma problemu, żeby się w niej zmieścić w pełnej obsadzie.  Samochód kosztował ok 700 tyś lecz były w to wliczone:
- ledowy masz oświetleniowy
- lekki zestaw ratownictwa drogowego Lukas
- 60m szybkie natarcie
- torba PSP R1 z tlenoterapią oraz szynami kramera
- 4 aparaty ODO wraz z maskami i czujnikami bezruchu
Jeżeli chodzi o skrytki to są bardzo dobrze i solidnie wykonane.Wnętrze pokryte jest stalą nierdzewną. Półki nie są przymocowane na stałe dzięki czemu można zmieniać ich położenie przy pomocy zwykłego imbusa.
Kto wykonywał zabudowę?
Straż- Pasja, Miłość, Duma, Honor

Offline mangoz4

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 27
Odp: Wybór GBA
« Odpowiedź #15 dnia: Maj 03, 2017, 20:47:44 »
Bocar

Offline Młodszy Sikawkowy

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 29
Odp: Wybór GBA
« Odpowiedź #16 dnia: Maj 03, 2017, 23:08:21 »
Mercedes odpada . 3 sztuki są u nas na powiecie , chłopaki narzekają na dwie sztuki . Trzecia w miarę nowa , ma kilka miesięcy . Chłopaki z mojej jednostki troszkę napalili się na Iveco od Szczęśniaka

Offline Emil

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 923
  • 511[S]11
Odp: Wybór GBA
« Odpowiedź #17 dnia: Maj 04, 2017, 10:28:12 »
W jednostce posiadamy także Atego od Bocaru. Wersja po liftingu (2015) trochę jest zmieniona w stosunku do poprzedników. Nie ma już tak sztywnego zawieszenia, a po prawie dwóch latach intensywnej eksploatacji w terenie górskim wszystko jest w porządku. Jeżeli chodzi o zabudowę to rozwiązania Bocaru są dla mnie jak najbardziej na plus. Jakość wykonania również na wysokim poziomie. No i trzeba przyznać że na tamten czas (Vat 8%) był to jeden z tańszych samochodów, dzięki czemu udało się dorzucić trochę sprzętu.

Offline mangoz4

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 27
Odp: Wybór GBA
« Odpowiedź #18 dnia: Maj 04, 2017, 11:14:20 »
Przyznam, że zawieszenie było na początku trochę twarde w naszym Mercedesie ale na pierwszym przeglądzie zostało ono wymienione na koszt firmy Mercedes. Stwierdzono, że w samochodach specjalistycznych powinno być ono zdecydowanie miększe :S

Offline pawlospgier

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 15
Odp: Wybór GBA
« Odpowiedź #19 dnia: Maj 04, 2017, 13:07:43 »
Panowie szukam opinii na temat Volvo FL III od bocaru - miejskiego, czy ktoś zna cene +/- bez wyposażenia?

Offline adarwia322

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 10
Odp: Wybór GBA
« Odpowiedź #20 dnia: Maj 04, 2017, 21:30:59 »
W małopolsce przy zamówieniu 34 sztuk wyszlo +/- 680.000 zl.

Offline SciemA

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 10
Odp: Wybór GBA
« Odpowiedź #21 dnia: Czerwiec 16, 2017, 15:57:07 »
Witam. Na targach w Kielcach rozmawiałem z wszystkimi producentami samochodów pożarniczych. Do tamtej pory byłem przekonany, że Mercedes to bardzo dobry samochód, ale praktycznie każdy producent, albo zrezygnował z produkcji wozów strażackich na bazie Mercedesa (oprócz Bocar i MT) albo odradzają jego zakup. Bocar poleca Volvo, MT tylko na specjalne zamówienie, reszta zrezygnowała z Mercedesa, wszyscy jednogłośnie mówią że ten samochód nie nadaje się pod zabudowę wozu strażackiego. Podobno, że bardzo głośny w kabinie, awaryjny i co jeszcze ? Jakie są wasze spostrzeżenia ? Co polecacie a czego nie ? Co za ile można dostać ? Pozdrawiam.

Offline budziol

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 21
Odp: Wybór GBA
« Odpowiedź #22 dnia: Czerwiec 20, 2017, 14:45:14 »
Jeśli podoba się Wam Kamaz i nie przeraża Was jego toporność (zarówno w wyglądzie jak i w prowadzeniu) to śmiało bierzcie Kamaza. Prawdziwe auto terenowe no i autopompa Rosenbauera (przynajmniej takie montowali rok temu). To również najtańsza opcja, a więc przy takim budżecie można pokusić się o kilka dodatków jak wyciągarka, maszt oświetleniowy, agregat hydrauliczny czy co tam sobie jeszcze zażyczycie. U nas osoby decyzyjne koniecznie chciały samochód zachodni, co przy budżecie 730.000,00 zł spowodowało konieczność rezygnacji z kilku rzeczy, m.in. z masztu oświetleniowego;/
Pierwszą rozważaną opcją było Iveco Eurocargo od Szczęśniaka, ostatecznie upadło ze względu na bardzo małą ilość miejsca w kabinie (z tyłu komfortowo może usiąść 3 strażaków a nie 4) oraz ograniczonego miejsca w skrytkach (bak, Adblue itp. zajmują dość sporo miejsca po obu stronach zabudowy)
Ostatecznie skończyliśmy z MANem TGM 4x4 od Stolarczyka na bliźniakach ze zbiornkiem 3,5 m3. Niestety zabrakło środków na wersję na pojedynczych kołach i jak pisałem wyżej musieliśmy zrezygnować z masztu oświetleniowego, ale pod względem spisywania się wozu i zabudowy jako tako nie ma na co narzekać;p
Jeśli chodzi o zabudowy na zachodnich samochodach polecam te od Stolarczyka, ewentualnie Szczęśniaka (ale Scanię, nie Iveco). Bocar, Wawrzaszek czy MotoTruck to niestety tzw. przerost formy nad treścią, bardziej przypominają zabawki niż wozy bojowe. Można tu wymienić takie "genialne" wynalazki jak koguty wkomponowane w wymyślne nadbudówki dachu, gdzie przy wysokości tych aut bardzo łatwo o ich uszkodzenie, a klosz wart będzie fortunę czy o super samo-zamykające się schodki do przedziału załogi w Mercedesie które zepsuły się w wozie jednostki z naszego powiatu już po kilku wyjazdach;p
Stolarczyk głównie produkuje zabudowy na MANach, ale w tym roku na targach w Kielcach zaprezentował również Renault - całkiem fajnie wygląda, nie wiem tylko skąd ta dziura w zabudowie przy baku, ale przynajmniej mniejsza niż w Renault Wawrzaszka.
Co do samego budżetu, 750.000,00 zł powinno bez problemu wystarczyć na rozmowy z dowolnym producentem, przy 700.000,00 zł wybór będzie nieco ograniczony... Pod koniec roku gdy producentom zostają jakieś nadwozia są znacznie bardziej skłonni do negocjacji, no ale powstaje ryzyko nie zdążenia z rozliczeniem dotacji (chyba że całość to Wasze środki własne, wtedy nie musicie się martwić;p )

Offline SciemA

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 10
Odp: Wybór GBA
« Odpowiedź #23 dnia: Czerwiec 20, 2017, 20:34:13 »
Man TGM od Stolarczyka to bardzo dobry wybór, sam osobiście też jestem do niego przekonany, tylko pytanie za ile go kupiliście i kiedy to było, bo na targach przedstawiciel firmy wyceniał samochód na 820 tyś. zł brutto (samochód w wersji standard, zbiornik 4700l )

Offline budziol

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 21
Odp: Wybór GBA
« Odpowiedź #24 dnia: Czerwiec 21, 2017, 12:52:02 »
Orientacyjne ceny można poznać czytając dokumenty przetargowe jednostek które takie samochody kupiły, większość jest dostępna w internecie na stronach tych jednostek lub ich Urzędów Gmin;)
Samochód kupowaliśmy w lipcu 2016 roku, rozstrzygnięcie przetargu w sierpniu, a dostawa w październiku. MAN TGM 13.290 4x4 na bliźniakach ze zbiornikiem 3.500l kosztował nas niecałe 730.000,00 zł.
Wersja na targach może tyle kosztować, ale trzeba też brać poprawkę na zawyżanie przez sprzedawców cen by było z czego negocjować;p W czasie gdy my kupowaliśmy samochód Bocar, Moto-Truck i Wawrzaszek stwierdzili że poniżej 750.000,00 zł nie mamy o czym rozmawiać i mamy dozbierać brakujące środki... Na szczęście był jeszcze Szczęśniak i Stolarczyk. By zmieścić się w budżecie pisząc specyfikację zrezygnowaliśmy z takich "bajerów" jak wyciągarka, maszt oświetleniowy, aparaty montowane za siedzeniami załogi czy wreszcie klimatyzacja i tempomat. Na otwarciu ofert okazało się że Stolarczykowi udało się spełnić wszystkie nasze minimalne wymagania i zmieścić się w przeznaczonych na ten cel środkach (a zdarzają się przetargi nierozstrzygnięte - brak ofert lub znacznie wyższa cena producenta), nawet klima została, resztę jak wyciągarkę czy maszt oświetleniową zamontujemy jak się dorobimy ;)
"Drobną" poprawkę trzeba również brać na kurs Euro, bo to w tej walucie producenci kupują podwozia i ma to dość sporo wpływ na cenę końcową, dodatkowo nieco inne ceny są w połowie roku, a inne pod jego koniec gdy producent boi się że "ucieknie" mu rocznik kupionego już nadwozia. Dla przykładu gdy pytaliśmy o orientacyjne ceny różnych producentów, za podstawową wersję Iveco Eurocargo chciano 729.000,00 zł, w listopadzie tego samego roku jednostka z sąsiedniego powiatu kupiła go za 699.000,00 zł.