do Sylwek i Fireman1
dobrze dostrojona antena 5/8 fali to rzadkosc na strazackich wozach, z reguly bywa tylko montowana, czasem przycinana na oko i tylko tyle... pracuje poprawnie tylko wtedy, gdy jest idealnie w pionie, a wtedy, to i z garazu 30km dalej da sie pogadac
o ile nie jest zelbetonowy i instalacja na komendzie nie jest wykonana metoda na "odwal sie" (czesty przypadek)
jako ciekawostke poda, ze jesli antena bazowa jest montowana na wysiegniku w bok od masztu, to _MUSI_ byc odsunieta od tego masztu na pol fali, a to jest prawie caly metr, ile jest takich instalacji?
ktos wspomnial o plastikowym nadwoziu auta - mozna zamontowac antene polfalowa i po sprawie, polfalowa antena z racji zasady dzialania nie potrzebuje przeciwwagi w postaci metalowej karoserii samochodu, optycznie podobna do 5/8, ale nieco krotsza
antene 1/4 fali (najpopularniejsza) i 5/8 tez da sie na plastikowym aucie zamontowac, jesli sie przy glowicy zastosuje cwiercfalowy szlejf wykonany z koncentryka, szalu nie bedzie, ale dzialac bedzie
znac takie sztuki (oraz inne, rownie przydatne) to w/g mnie podstawowy obowiazek kazdego resortowego radiowca, ktory jest odpowiedzialny za sprawne dzialanie lacznosci radiowej
problem lacznosci miedzy KP PSP i OSP w oddalonych i nizej terenowo polozonych placowkach tez jest dosc prosty do rozwiazania, powiadamianie strazakow OSP o akcji rowniez, ale decydenci wola wprowadzac pseudolepsze rozwiazania cyfrowe, w dodatku niekompatybilne z "reszta swiata"
najciekawsze z tego punktu widzenia moga byc akcje gasnicze na styku np. trzech wojewodztw z udzialem PSP, OSP i innych sluzb ratowniczych jednoczesnie...
znam te zagadnienia od strony EMCOM
jesli pojawia sie w zwiazku powyzszym jakies pytania - prosze smialo
SP7WME Krzysztof
EMCOM Manager OT-15 PZK
sp7wme@o2.pl
+48 696 517 000