Autor Wątek: Star 244 i kilka pytań natury technicznej  (Przeczytany 18217 razy)

Offline katopo

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 332
Star 244 i kilka pytań natury technicznej
« dnia: Marzec 17, 2014, 20:32:52 »
Witajcie,
w mojej OSP mamy Stara 244 w zabudowie Jelcza 005. Mam pewien problem z tym samochodem. Gdy stoi w garażu i zejdzie z niego powietrze to przy wyjeździe do akcji i napompowaniu powietrza nawet na max to hamulce cały czas częściowo trzymają i ciężko się jedzie i nie można się bujnąć. Po przejechaniu 0,5-2km hamulce puszczają i można jechać normalnie.
Mam zapytanie co może być przyczyną takiego stanu rzeczy.

Drugie pytanie dotyczy przedniego napędu  w tym samochodzie. Przy ostatnich wyjazdach do traw i włączeniu 4x4 i późniejszej próbie wyłączeniu przodu kontrolka cały czas świeci że jedziemy na 4x4. Niby przy przełączni słychać "psyk" powietrza i delikatnie stuknięcie jak młoteczkiem w okolicy przystawki odbioru mocy ale kontrolka cały czas świeci. Gdzie znajduje się czujnik od napędu i jak go można sprawdzić? Ewentualnie jak można zdiagnozować usterkę.

Offline niwdew

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 147
Odp: Star 244 i kilka pytań natury technicznej
« Odpowiedź #1 dnia: Marzec 17, 2014, 20:48:35 »
Co do pierwszego pytania to w "moim" jest podobnie, tyle że w moim mniemaniu to nie sprawa hamulców, tylko po prostu "starek" na zimno ma troszke muła - jak złapie troche temperatury to idzie normalnie
Odnośnie napedu to po syknieciu naped powinien być odłączony, popatrz po kabelkach moze dojdziesz, jak nie to jutro postaram sie wypatrzec w instrukcji :)

Offline katopo

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 332
Odp: Star 244 i kilka pytań natury technicznej
« Odpowiedź #2 dnia: Marzec 17, 2014, 20:55:43 »
Raczej to nie jest kwestia zimny ciepły bo jedzie się jak na zaciągniętym częściowo ręcznym. Jak się by jechało po woli i nacisneło sprzęgło lub wrzuciło luz to tak jak byś hamulec nacisnął 

Offline Artur Kom.

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 382
    • OSP STARY BRUS
Odp: Star 244 i kilka pytań natury technicznej
« Odpowiedź #3 dnia: Marzec 18, 2014, 05:57:45 »
mamy też w jednostce stara, z tymi hamulcami to tak może być. Sprawdzić należy okładziny na tylnej osi i regulator siły hamowania jest nad tylną osią zamontowany. Co do tego że jest mułowaty to jest fakt i jak pisał wcześniej kolega na zimnym silniku star jest przymulony trochę, jak temperatura dojdzie do 70 stopni to jedzie normalnie, u nas zaciągnięta jest żaluzja na chłodnicy i jak silnik dostanie już odpowiednią temperaturę to po prostu się ją opuszcza. Po powrocie do garażu zaciąga się ją z powrotem by przy wyjeździe nie zapomnieć o tym.
Komendant Gminny
Sekretarz Zarządu Oddziału Powiatowego ZOSP RP
Zapraszam do odwiedzenia naszej strony: http://www.stary-brus.osp.org.pl/
oraz bloga http://osp-starybrus.blog.onet.pl/

Offline katopo

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 332
Odp: Star 244 i kilka pytań natury technicznej
« Odpowiedź #4 dnia: Marzec 18, 2014, 21:32:14 »
Ostatnio zaważyłem że siłowniki od hamulców na tylnej osi nie są w takim samym położeniu (wysuwie) czy to może być przyczyną hamowania samochodu? Jak reguluje się te siłowniki?

Offline Radhezz

  • Audaces fortuna iuvat
  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.713
  • Getting too old for this shit
Odp: Star 244 i kilka pytań natury technicznej
« Odpowiedź #5 dnia: Marzec 19, 2014, 02:04:29 »
Ostatnio zaważyłem że siłowniki od hamulców na tylnej osi nie są w takim samym położeniu (wysuwie) czy to może być przyczyną hamowania samochodu? Jak reguluje się te siłowniki?
Dokładnie te siłowniki odpowiadają za 99% problemów z hamulcami w 244. Nie są one w żaden sposób związane z hamulcem zasadniczym, może poza samym oddziaływaniem okładzin na bębny. Siłownik jest bardzo prosty w budowie: w środku jest sprężyna, która normalnie bez powietrza przekazuje przez dźwignię nacisk na szczęki. Gdy do siłowników dochodzi powietrze sprężyna zostaje odciągnięta, a nacisk zwolniony. Teoretycznie pod ciśnieniem ok. 5,5 bara auto od "biedy" powinno ruszyć, co oczywiście jest realne w przypadku aut stosunkowo nowych...

Gdyby były jakieś wątpliwości co do działania reszty układu - nie neguję, można sprawdzać, m.in. wieloobwodowy zawór bezpieczeństwa, chociaż jego usterka akurat powinna być widoczna na manometrze w kabinie jak sądzę.

W każdym razie siłowników się nie reguluje - zresztą jakby się nad tym zastanowić to nie ma tam czego regulować. Siłowniki czy są rozbieralne (do czyszczenia, smarowania, itd) - nie wiem, może są, ale potem może być problem z utrzymaniem ich szczelności.

Rozwiązaniem tymczasowym będzie podniesienie maksymalnego ciśnienia w układzie pneumatycznym - jak by go nie ustawić to będzie wywalać zawór bezpieczeństwa przy 10 bar, więc o rozrywanie czegokolwiek nie ma się co martwić.

Szczerze mówiąc sam jestem ciekawy co nasz mechanik zrobi, bo mamy identyczny problem, tyle że już nawet podniesione ciśnienie w układzie przestaje pomagać, a zaczynają się dziać dziwne rzeczy z innymi elementami zasilanymi powietrznie.
Powyższy post wyraża opinię autora w dniu dzisiejszym. Autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podania przyczyny.
Oświetlenie i nagłośnienie ostrzegawcze - montaż, naprawa, modyfikacje => OGŁOSZENIE

Offline Meku

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 413
    • OSP w Kruszwicy
Odp: Star 244 i kilka pytań natury technicznej
« Odpowiedź #6 dnia: Marzec 19, 2014, 10:27:08 »
Po przejechaniu tych pierwszych dwóch kilometrów zatrzymaj się i gołą ręką (palcem) dotknij  każdy bęben  lub piastę  koła. 
Gorący  bęben da ci  to  obraz  na  którym  kole  masz  problem  z siłownikiem.
Radze  kapnąć  kilka kropel  oleju (najlepiej hydraulicznego bo rzadki) na  wrzeciono  siłownika (pod gumę)  lub łożyskowanie  drążka rozpieraka.
Jeśli  nie pomoże  to  na pewno  nie  zaszkodzi.   :pomysl:
ZSR  +  ZOSP  +  OSP
          http://www.ospkruszwica.pl

Offline lukaszenko

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 332
Odp: Star 244 i kilka pytań natury technicznej
« Odpowiedź #7 dnia: Marzec 20, 2014, 14:21:41 »
Kolega który wyżej napisał, że siłowników się nie reguluje jest w błędzie. Po wyciągnięciu sworznia który łączy koło z siłownikiem, pręt wychodzący z siłownika można wykręcić/wkręcić i tak można je ustawić jak komu pasuje. Wiadomo, jak za mocno skręcisz to możesz mieć problem z ponownym połączeniem elementów. Ja w swoim 244 tak regulowałem, bo jedno koło nie hamowało wcale, a teraz hamują oba niemal równomiernie.
I ósmego dnia Bóg stworzył strażaka

"co nie uśmierci, to podwójnie wzmocni mnie"

Offline katopo

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 332
Odp: Star 244 i kilka pytań natury technicznej
« Odpowiedź #8 dnia: Marzec 20, 2014, 18:36:40 »
najlepiej było by się przejechać na rolki i sprawdzić opory toczenia.

Offline Radhezz

  • Audaces fortuna iuvat
  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.713
  • Getting too old for this shit
Odp: Star 244 i kilka pytań natury technicznej
« Odpowiedź #9 dnia: Marzec 20, 2014, 18:40:35 »
najlepiej było by się przejechać na rolki i sprawdzić opory toczenia.
Albo prościej rozpiąć dźwignie - jeśli nie będzie hamować wtedy na zimno, to wiesz że chodzi o "ręczny".
Powyższy post wyraża opinię autora w dniu dzisiejszym. Autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podania przyczyny.
Oświetlenie i nagłośnienie ostrzegawcze - montaż, naprawa, modyfikacje => OGŁOSZENIE

Offline Ice-Man

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 358
Odp: Star 244 i kilka pytań natury technicznej
« Odpowiedź #10 dnia: Kwiecień 23, 2015, 13:58:30 »
Panowie nie będę zakładał nowego wątku bo dotyczy się chyba tego samego przypadku.
Mianowicie z naszego Stara 244 błyskawicznie umyka powietrze. czasami wystarczy mu 15-20 minut żeby zeszło powietrze prawie do zera.
Doszliśmy do tego, że często szumi w okolicy tylnego hamulca. Konkretnie chyba siłownik tylnego hamulca od ręcznego. Często po odstawieniu Stara i zaciągnięciu ręcznego (lub zwolnieniu) oraz po wciśnięciu hamulca schodzi powietrze przez tą membrankę na dole (właśnie nie wiem jak ten element dokładnie się nazywa w Starze od sterowania hamulcem nad tylnym mostem od wewnętrznej strony ramy). Czasami, w zależności od naciskania hamulca roboczego uda się tak zostawić Stara, że nie schodzi powietrze i trzyma dosyć długo, a czasami jak się odstawi Stara to naciskamy kombinujemy a z tego elementu schodzi powietrze jednostajnie miarowo i dosyć mocno. Ktoś mógłby pomóc ?
==> http://chomikuj.pl/ice-man <==
Testy do Szkół Aspirantów, testy na naborach do PSP, do KPP, materiały szkoleniowe OSP :)

Offline Radhezz

  • Audaces fortuna iuvat
  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.713
  • Getting too old for this shit
Odp: Star 244 i kilka pytań natury technicznej
« Odpowiedź #11 dnia: Kwiecień 23, 2015, 14:38:31 »
Daj zdjęcia tego elementu z którego schodzi powietrze, bo tych podzespołów to trochę tam jest, a po takim opisie nie bardzo wiadomo o który chodzi
Powyższy post wyraża opinię autora w dniu dzisiejszym. Autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podania przyczyny.
Oświetlenie i nagłośnienie ostrzegawcze - montaż, naprawa, modyfikacje => OGŁOSZENIE

Offline Ice-Man

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 358
Odp: Star 244 i kilka pytań natury technicznej
« Odpowiedź #12 dnia: Kwiecień 23, 2015, 15:12:08 »
Po dokładniejszym przejrzeniu internetu chodzi o zawór przekaźnikowo sterujący. Bo to niego "uchodzi" zużyte powietrze po wciśnięciu hamulca roboczego lub zwolnieniu ręcznego, prawda ? Znajduję się centralnie nad tylną osią, z prawej strony od wewnątrz ramy. Nie mam jak dzisiaj zrobić zdjęcia, ale jeśli to z tego zaworu po każdym użyciu hamulca schodzi zużyte powietrze (tam jest taka membrana na samym dole) to powinien to być ten zawór. Czy spotkał się ktoś z takim problemem że zawiesza się on i na stałe schodzi z niego powietrze tak jak po każdym zahamowaniu ?
==> http://chomikuj.pl/ice-man <==
Testy do Szkół Aspirantów, testy na naborach do PSP, do KPP, materiały szkoleniowe OSP :)

Offline Radhezz

  • Audaces fortuna iuvat
  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.713
  • Getting too old for this shit
Odp: Star 244 i kilka pytań natury technicznej
« Odpowiedź #13 dnia: Kwiecień 23, 2015, 15:23:08 »
Tutaj nie ma specjalnej filozofii - zawór należy zdemontować, wyczyścić i poskładać. Gorzej z regulacją. Jak chcesz to w wolnej chwili mogę przygotować materiały które mam na ten temat
Powyższy post wyraża opinię autora w dniu dzisiejszym. Autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podania przyczyny.
Oświetlenie i nagłośnienie ostrzegawcze - montaż, naprawa, modyfikacje => OGŁOSZENIE

Offline Ice-Man

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 358
Odp: Star 244 i kilka pytań natury technicznej
« Odpowiedź #14 dnia: Kwiecień 23, 2015, 15:29:05 »
No powiem Ci że było by super gdybyś miał jakieś materiały odnośnie tego jak technicznie to wygląda. Z tego co patrzyłem nowy zawór w granicy 200zł. Może ten obecny da się jeszcze odratować, jednak ja na pneumatycznych hamulcach słabo się znam. Lecz tak mi się wydaje że to on bo ruszanie ręcznym i roboczym hamulcem pozwala "ustawić go tak" że nie schodzi z niego powietrze... Ale wystarczy zrzucić ręczny i potem już cały czas (do następnych kilku - kilkunastu zaciągnieć ręcznego połączonego z deptaniem hamulca roboczego) schodzi z niego cały czas powietrze przez tą membranę upustową...
==> http://chomikuj.pl/ice-man <==
Testy do Szkół Aspirantów, testy na naborach do PSP, do KPP, materiały szkoleniowe OSP :)

Offline Radhezz

  • Audaces fortuna iuvat
  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.713
  • Getting too old for this shit
Odp: Star 244 i kilka pytań natury technicznej
« Odpowiedź #15 dnia: Kwiecień 23, 2015, 15:47:14 »
Tzn. ja Ci odpowiem w ten sposób - zwór sterujący rzeczywiście ma połączenie z hamulcem zasadniczym jak i postojowym, tak samo też przechodzi przez niego powietrze które idzie do obwodów hamowania przyczepy... Zresztą to zawór dwuobwodowy. To nie jest powiedziane, że dlatego właśnie że jest takie "połączenie" to akurat ten zawór za to odpowiada. To nie jest jedyne (o ile w ogóle można mówić o tym że jest) miejsce w którym z układu podczas pracy może uchodzić powietrze. Miałem taki też przypadek, że potem mechanik sprawdził że to wina czteroobwodowego zaworu bezpieczeństwa.

Ale ok, poskanuję to co mam i wrzucę

EDIT:
Który to z tych dwóch? Ten ze zdjęcia, czy rysowany?

« Ostatnia zmiana: Kwiecień 23, 2015, 16:11:01 wysłana przez Radhezz »
Powyższy post wyraża opinię autora w dniu dzisiejszym. Autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podania przyczyny.
Oświetlenie i nagłośnienie ostrzegawcze - montaż, naprawa, modyfikacje => OGŁOSZENIE

Offline Ice-Man

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 358
Odp: Star 244 i kilka pytań natury technicznej
« Odpowiedź #16 dnia: Kwiecień 23, 2015, 21:25:27 »
To wiem że nie jedyne miejsce w którym w czasie normalnej pracy uchodzi powietrze, lecz nienormalne jest to że jedziesz gdzieś autem, zostawiasz je i słyszysz ssss... Jutro po południu / wieczorem przejdę się do remizy zobaczyć ze znajomym mechanikiem, żeby ustalić dokładnie nazwę tego zaworu i który to zawór, bo ja jestem początkującym kierowcą jeszcze. Póki co dzięki wielkie za pomoc, druga sprawa jaka mnie nurtuje - czy można bez konsekwencji wymontować / zaślepić cały układ pneumatyczny w Starze do podłączenia przyczepy ?
==> http://chomikuj.pl/ice-man <==
Testy do Szkół Aspirantów, testy na naborach do PSP, do KPP, materiały szkoleniowe OSP :)

Offline Radhezz

  • Audaces fortuna iuvat
  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.713
  • Getting too old for this shit
Odp: Star 244 i kilka pytań natury technicznej
« Odpowiedź #17 dnia: Kwiecień 23, 2015, 21:29:15 »
czy można bez konsekwencji wymontować / zaślepić cały układ pneumatyczny w Starze do podłączenia przyczepy ?
Można, trzeba tylko wybrać odpowiednie miejsce zaślepienia.

Ja osobiście też nie jestem starym szoferem, ani mechanikiem - to co wiem o tych autach to z niewielkiej praktyki w straży no i z wojska.
Powyższy post wyraża opinię autora w dniu dzisiejszym. Autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podania przyczyny.
Oświetlenie i nagłośnienie ostrzegawcze - montaż, naprawa, modyfikacje => OGŁOSZENIE

Offline ORSON66

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 71
Odp: Star 244 i kilka pytań natury technicznej
« Odpowiedź #18 dnia: Kwiecień 29, 2017, 10:43:51 »
Mam pytanko odnośnie sprzęgła w starze 244 , siadł nam cilinderek tylny przez co nie było hamulca i sprzęgło się skończyło po wymianie cilinderka i odpowietrzeniu hamulce są a sprzęgła nie ma nadal . Potrzebuję pomocy jak odpowietrzyć i gdzie sprzęgło lub co trzeba zrobić ?
Dzięki za pomoc

Offline lukaszenko

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 332
Odp: Star 244 i kilka pytań natury technicznej
« Odpowiedź #19 dnia: Kwiecień 29, 2017, 17:40:39 »
Wysprzęglik jest z przodu jak odkręci się atrapę koło chłodnicy bodajże. Najlepiej położyć się pod woź i zobaczyć co się rusza po naciśnięciu sprzęgła. Jak u mnie padło sprzęgło, to pomogła wymiana uszczelnień w wysprzęgliku.
I ósmego dnia Bóg stworzył strażaka

"co nie uśmierci, to podwójnie wzmocni mnie"