Autor Wątek: NOWE - Lekkie samochody ratowiczo - gaśnicze w zabudowie kontenerowej  (Przeczytany 23617 razy)

Offline intenso

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 58
Witam

Jak niektórym wiadomo co roku niektóre jednostki OSP otrzymują dotacje z ZG ZOSP RP     (50 tyś. na lekki) na lekkie i średnie samochody dotacje również można otrzymać od NFOŚIGW (25 tyś na lekki) mój wątek akurat dotyczy lekkich samochodów i to szczególności w zabudowie kontenerowej ponieważ jest bardziej funkcjonalny.

Moja jednostka już otrzymała dotacje z ZG ZOSP RP i teraz czekamy na odpowiedz NFOŚIGW czy otrzymamy od nich dotacje w wysokości 25 tyś ( to jest raczej tylko formalność). Moja jednostka będzie miała 150 tys zł do dyspozycji i samochód ma być 4x2 (na 4x4 nie starczy nam kasy)

Mamy pytanie do innych jednostek które zamierzają kupować w tym roku lekkie samochody w zabudowie kontenerowej albo zakupiły w tamtym roku. Które samochody polecacie, może Forda z FRANK-CARS? albo Peugeot z firmy Dudek?, może Renault Master z firmy BIBMOT? tych samochodów jest dużo dużo więcej. Polecacie napęd na przód czy ta tył? Zbiornik z wodą 200l? czy może 400l?
I z jakich środków zakupicie samochód z dotacji z własnych czy może z gminnych, lub połączonych.
Jednostki które planują zakup takiego samochodu na pewno już nastawiły się na dany model, i parametry.

Offline madmax29

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 2.466
Odp: NOWE - Lekkie samochody ratowiczo - gaśnicze w zabudowie kontenerowej
« Odpowiedź #1 dnia: Marzec 28, 2012, 12:29:49 »
Cytuj
Które samochody polecacie, może Forda z FRANK-CARS? albo Peugeot z firmy Dudek?, może Renault Master z firmy BIBMOT?
To macie wpływ na to co dostaniecie? A gdzie przetarg??

Offline Radhezz

  • Audaces fortuna iuvat
  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.712
  • Getting too old for this shit
Odp: NOWE - Lekkie samochody ratowiczo - gaśnicze w zabudowie kontenerowej
« Odpowiedź #2 dnia: Marzec 28, 2012, 14:54:43 »
Uściślij co rozumiesz jako lekki - do 3,5t DMC, czy wg. norm pożarniczych do 7,5t DMC.

Ja bym brał jednak większe/cięższe auto, z oczywistych względów. Przy takich konkretnych zastosowaniach jedyny słuszny wariant napędu 4x2, jest wtedy, gdy napędzana jest oś tylna. Ja bym na waszym miejscu patrzył w stronę Iveco Daily 50C15/65C15, lub Mitsubishi Canter.

Firmy karosujące czy marka podwozia to kwestie drugorzędne - auto ma być zrobione dobrze.
Powyższy post wyraża opinię autora w dniu dzisiejszym. Autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podania przyczyny.
Oświetlenie i nagłośnienie ostrzegawcze - montaż, naprawa, modyfikacje => OGŁOSZENIE

Offline intenso

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 58
Odp: NOWE - Lekkie samochody ratowiczo - gaśnicze w zabudowie kontenerowej
« Odpowiedź #3 dnia: Marzec 28, 2012, 16:36:01 »
Chodzi mi o samochód lekki do 3,5t DMC w zabudowie kontenerowej 4x2 i kwote jaka mam do dyspozycji to 150 tyś zł i Bardzo bym chciał kupić samochód Iveco Daily np 4x4 ale niestety taki samochód kosztuje bardzo dużo.

Jeżeli chodzi o przetarg to jednostka pisze specyfikacje z jakimi parametrami ma być ten samochód i ja nie wiem jak firma wygra przetarg: ale chciałbym sie dowiedzieć jakie zdanie na lekkie samochody do 3,5t DMC mają inni strażacy. Czy ci co zakupili swoje samochody w tamtym roku są z nich zadowoleni? czy narzekają na coś?. Czy zamontować zbiornik 200l czy 400l każdy ma jakieś doświadczenia w tych sprawach. Samochód ten miał by służyć do usuwania miejscowych zagrożeń (wypadki, palmy oleju, usuwanie skutków powodzi wichur, usuwanie gniazd szerszeni, mniejsze pożary).

Offline virus

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 20
Odp: NOWE - Lekkie samochody ratowiczo - gaśnicze w zabudowie kontenerowej
« Odpowiedź #4 dnia: Marzec 28, 2012, 18:52:43 »
Moja jednostka końcem ubiegłego roku kupiła lekki samochód ratowniczo-gaśniczy Peugeot BOXER od firmy ASO Dudek. Koszt to nieco ponad 140 000zł. Mogę Ci powiedzieć, że za tą cenę samochód jest wart swojej uwagi. Na wyposażeniu w cenie znalazł się m.in: agregat wysokociśnieniowy 40bar, wąż 40mb, zbiornik wody 220l, pneumatyczny maszt oświetleniowy z najaśnicą 2x1000W, wyciągarka elektryczna do 5,5t. Co do samej jakości wykonania zabudowy mogę powiedzieć, że jest dobrze - może jest kilka niedociągnięć typu słabej jakości naklejki, kiepskie leje na węże ale nie można oczekiwać, że wszystko będzie dobrze. Jednym minusem jest modulator GES, który wszyscy chyba montują na nowych samochodach ze względu na niską cenę.
Podsumowując mogę Ci polecić samochód Peugeot BOXER z firmy ASO Dudek. Jeśli miałbyś jakieś pytania to pisz na forum albo PW - chętnie odpowiem.

Offline Ren

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 206
Odp: NOWE - Lekkie samochody ratowiczo - gaśnicze w zabudowie kontenerowej
« Odpowiedź #5 dnia: Marzec 28, 2012, 23:18:12 »
Widziałem w kilku jednostkach otrzymane w zeszłym roku GLM(???). Skąd pytajniki? Ano po pierwsze do takich samochodów na siłę pakują wszyscy agregaty wysokociśnieniowe, które nadają się do gaszenia co najwyżej koszy na śmieci, ale nie pożarów. Za to największym minusem jest brak miejsca na porządną motopompę. Wsadzicie sobie szlamówkę i Niagarę i o zasilaniu z rzeki (zbiornika) zapomnij, chyba, że że w dół, bo ciśnienia nimi nie wytworzysz. Wszystkie znane mi jednostki przez pierwsze 4-5 miesięcy przerabiają te samochody, aby się do czegoś nadawały. Jeśli chodzi o napędy, to Ford 4x4 kosztuje niewiele więcej niż 150 tys. (ok. 10-15tys więcej, ale ma mocniejszy silnik). Można by jeszcze długo piasać, ale jak masz konkretne pytania to pisz na PW.

Offline dudi1

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 108
    • OSP OSINY
Odp: NOWE - Lekkie samochody ratowiczo - gaśnicze w zabudowie kontenerowej
« Odpowiedź #6 dnia: Marzec 29, 2012, 09:57:05 »
Moja jednostka ma GLBM FORD TRANSIT od Stolarczyka. Firmowy agregat wysokociśnieniowy i zbiornik o poj. 150 l zamieniliśmy na pompę Hondy i zbiornik o pojemności 1000l. Na szybkie natarcie linią W-52 w zupełności wystarcza i znakomicie się sprawdza. Do tego upakowaliśmy na nim kilometr węży wszystkich średnic, torbę R1, piłę, drabinę nasadkową, tłumice...i masę innych niezbędnych rzeczy.

Offline Marcin1986

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 486
Odp: NOWE - Lekkie samochody ratowiczo - gaśnicze w zabudowie kontenerowej
« Odpowiedź #7 dnia: Marzec 29, 2012, 12:35:34 »
Firmowy agregat wysokociśnieniowy i zbiornik o poj. 150 l zamieniliśmy na pompę Hondy i zbiornik o pojemności 1000l. Na szybkie natarcie linią W-52 w zupełności wystarcza i znakomicie się sprawdza.

I dlaczego te auta tak z fabryki nie wyjeżdzają :gwiazdki: czy jest to podyktowane znaczny wzrostem wagi pojazdu??bo jeśli przekracza ona dop. mas. całk. to samochód może przestać obowiązywać gwarancja, nie wspomnę o obciążeniu zawieszenia oraz czy opony mają dostateczny indeks ciężkości/wytrzymałości... ,,standardowe" auta tego typu to trochę nieporozumienie, to jak myjka ciśnieniowa na kołach

Offline dudi1

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 108
    • OSP OSINY
Odp: NOWE - Lekkie samochody ratowiczo - gaśnicze w zabudowie kontenerowej
« Odpowiedź #8 dnia: Marzec 29, 2012, 14:52:28 »
Szczerze? Nie wiem jak jest z parametrami technicznymi...jeździmy tak od 5 lat i nigdy nic się nie działo z zawieszeniem ani oponami.

Offline Marcin1986

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 486
Odp: NOWE - Lekkie samochody ratowiczo - gaśnicze w zabudowie kontenerowej
« Odpowiedź #9 dnia: Marzec 29, 2012, 15:30:09 »
zawsze parametry takie są z nadwyżką, pracuję przy tym więc wiem jak się takie sprawy w cywilnych busach maja...temat jest jednak o czymś innym, koledzy z okolicznej osp mają właśnie iveco, spisuje się podobno bez najmniejszych problemów, zbiornik ma jednak także 1000 ltr.

Offline cinek998

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 56
Odp: NOWE - Lekkie samochody ratowiczo - gaśnicze w zabudowie kontenerowej
« Odpowiedź #10 dnia: Marzec 29, 2012, 15:59:31 »
Co do dotacji z Narodowego lub Wojewódzkiego FOŚiGW to nie byłbym taki pozytywnie nastawiony. Ostatnio rozmawiałem z jedną osobą która próbował zorganizować dotacje na lekki ale fundusz zmienił zasady finansowania.  Temat się zaczął od spróbowania pozyskania dotacji na nowe mundury i sprzęt po czym on stwierdził że już nie ma możliwości. W tym roku fundusz będzie tylko dotował średnie i ciężkie samochody ratowniczo gaśnicze. Można zrozumieć decyzje funduszu ponieważ wiele małych OSP kupowało GLM które stoją i nie są wykorzystywane a po roku czasu musisz sporządzić jakby raport dla funduszu w jaki sposób pojazd był wykorzystywany. Ktoś pewnie u góry przyjrzał się temu i stwierdził że imprezobusów nie będzie finansował. Tak, wiem że w wielu OSP są lekkie wykorzystywane i potrzebne ale w większości przypadków te pieniądze się marnowały bo wóz miał spełniać inne zadania.
Dotacji na wyposażenie osobiste i sprzęt ratowniczy też nie dostaniemy.

Offline intenso

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 58
Odp: NOWE - Lekkie samochody ratowiczo - gaśnicze w zabudowie kontenerowej
« Odpowiedź #11 dnia: Marzec 29, 2012, 16:31:29 »
Kolego @cinek998 obyś się mylił - bo mam nadzieje że otrzymamy dotacje z WFOŚIGW na lekki samochód z tego co wiem to WFOŚIGW maj listę jednostek które otrzymały dotacje z ZG ZOSP RP na lekkie samochody i to tym jednostka  będą przyznawane dotacje, możliwe że wnioski na średnie bądź ciężkie samochody są w pierwszej kolejności rozpatrywane. Zgodzę sie z tym że niektóre małe OSP podostawały nowe lekkie samochody za wysłużone Żuki i w ciągu roku miały jeden może dwa wyjazdy a są jednostki co nie maja ani jednego wyjazdu w ciągu roku. Dlatego WFOŚIGW nie chce finansować jak to nazwałeś "imprezobusów" moja jednostka chce taki samochód pozyskać jako trzeci i we wniosku do WFOŚIGW jest opisane ile mamy rocznie wyjazdów do jakich zdarzeń jeździmy no i jesteśmy w KSRG to też dużo punktuje.

Jeżeli chodzi o zbiornik 1000l do lekkiego samochodu o DMC do 3,5t to jest znacznie za duży zbiornik chodzi o wagę jak i jego objętość taki zbiornik przeciąży dopuszczalną masę DMC i zajmie dożo miejsca gdzie w to miejsce zagospodarował by sprzętem. Moje zdanie jest że w takich samochodach zbiornik 400 - 450l to jest max. Jeżeli założymy agregat wysokociśnieniowy o mocy 60l/min to przy zbiorniku 400l będziemy lac wodą prawie 7 minut ciągłego gaszenia- pożar kontenera czy samochodu ugasi, wiadomo tez ze jak jednostka ma dwa samochody  średnie to nie pojedzie lekkim gasić budynku, tylko tak jak pisałem wcześniej taki samochód jako trzeci wyjazdowy ma służyć do takich zdarzeń jak (wypadki, plamy oleju, usuwanie skutków powodzi wichur, usuwanie gniazd szerszeni, mniejsze pożary).

Offline madmax29

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 2.466
Odp: NOWE - Lekkie samochody ratowiczo - gaśnicze w zabudowie kontenerowej
« Odpowiedź #12 dnia: Marzec 29, 2012, 17:27:41 »
Cytuj
(wypadki, plamy oleju, usuwanie skutków powodzi wichur, usuwanie gniazd szerszeni
to może odpuśćcie sobie zbiornik i agregat< podejrzewam że wyjdzie taniej o jakieś 30000, a za to można kupić co-nieco sprzętu.

Offline rafal.bula

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.952
    • JRG SGSP
Odp: NOWE - Lekkie samochody ratowiczo - gaśnicze w zabudowie kontenerowej
« Odpowiedź #13 dnia: Marzec 29, 2012, 17:42:23 »
Popieram madmaxa. Nie wierzę że mając dwa średnie będziecie tym lekkim jeździć nawet do najmniejszych pożarów bo po co ryzykować że wody bądź intensywności podawania zabraknie. Zrezygnujcie z części gaśniczej a za zaoszczędzone pieniądze zróbcie z niego porządny SRt.

Offline remfire

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.049
Odp: NOWE - Lekkie samochody ratowiczo - gaśnicze w zabudowie kontenerowej
« Odpowiedź #14 dnia: Marzec 29, 2012, 19:48:40 »
Próby przystosowania samochodu o DMC 3,5t  do wszystkich zadań skazane są z góry na totalne niepowodzenie - będziemy udwac że możemy nim robic wszystko , a w rzeczywistości  właściwie nic nie bedziemy w stanie zrobic  dobrze.   Trzeba się zdecydowac do czego ma służyc  i do tego go dostosowywac i wyposażac.
To jest przykład myslenia z ostatnich nastu lat , gdzie każdy samochód ma byc tak "super wozem" do wszystkiego.  W rzeczywistości dośc szybko te marzenia sa weryfikowane podczas codziennych działań - a wtedy zaczynamy  dostosowywac ów nowy pojazd do własnych potrzeb ... i coś znika z pojazdu , a cos innego sie pojawia. Dlatego tak wązne jest  dogłębne przeanalizowanie swoich lokalnych potrzeb , a nie sugerowanie się uniwersalnymi rozpiskami i podpowiedziami...
Taki mały samochód wg mnie doskonale sprawdzi się jako SLRT - załatwi wiele drobnych interwencji. Jednak montowanie na nim zbiornika wody(z agregatem) automatycznie ograniczy jego  nośnośc i pojemnośc , więc trzeba się zdecydowac - albo techniczny , albo gąsniczy.   Gdyby  DMC wynosiła do 7,5t to wtedy można pomyslec o połaczeniu tych funkcji. 

Offline Marcin1986

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 486
Odp: NOWE - Lekkie samochody ratowiczo - gaśnicze w zabudowie kontenerowej
« Odpowiedź #15 dnia: Marzec 30, 2012, 01:38:01 »

Taki mały samochód wg mnie doskonale sprawdzi się jako SLRT - załatwi wiele drobnych interwencji. Jednak montowanie na nim zbiornika wody(z agregatem) automatycznie ograniczy jego  nośnośc i pojemnośc , więc trzeba się zdecydowac - albo techniczny , albo gąsniczy.   Gdyby  DMC wynosiła do 7,5t to wtedy można pomyslec o połaczeniu tych funkcji.

Mając swa średnie w garażu z wyposażeniem to taki lekki robić jako typowy technik...lżejszy, więcej miejsca na inny sprzęt..a jeśli oszczędności wynikające z braku zbiornika i ,,pompki" są tak duże to można w ważniejszy sprzęt zainwestować.

Offline virus

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 20
Odp: NOWE - Lekkie samochody ratowiczo - gaśnicze w zabudowie kontenerowej
« Odpowiedź #16 dnia: Marzec 30, 2012, 10:09:25 »
,,standardowe" auta tego typu to trochę nieporozumienie, to jak myjka ciśnieniowa na kołach
Wielu ludzi uważa tak samo jak Ty, ale postaw się w skórze jednostki, która posiada tylko taki samochód. Porównując samochód lekki bez wody a  lekki z wodą to wychodzi na plus dla wody. Niby te 300-500l to mało ale zawsze "normalny" pożar traw zgasisz, siano przelejesz, rozżarzone drewno zgasisz, pożar w zarodku opanujesz, a nawet samochód osobowy zgasisz bez problemu (jeśli oczywiście jest to agregat wodno-pianowy).
Jestem tego zdania, że jeśli jednostka ma już jakiś samochód średni to może brać lekki bez zbiornika a z lepszym wyposażeniem rat. technicznego ale jeśli ma to być jedyny samochód jednostki to najlepiej żeby woda na nim była. Sam znam jednostkę, która mając tylko jeden samochód bez wody nie mogła zgasić altanki w zarodku bo nie miała czym - hydranty niesprawne, rzeka daleka, brak zbiornika p.poż. w okolicy. Musiała czekać na GBA z sąsiedniej miejscowości a altanka spłonęła cała w tym czasie. Mając nawet te 100l na samochodzie i linię szybkiego natarcia pożar zostałby zgaszony w max 5min a altanka by ocalała.

Offline Marcin1986

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 486
Odp: NOWE - Lekkie samochody ratowiczo - gaśnicze w zabudowie kontenerowej
« Odpowiedź #17 dnia: Marzec 31, 2012, 01:24:31 »
Virus, dlatego napisałem, ze w przypadku innego auta wyposażonego jest to nieporozumienie ( chodź różnie można uważać), naturalnie na wymianę za starego GLM to niebo a ziemia

@intenso, może opiszesz jaką macie u siebie sytuację z autami?

Offline intenso

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 58
Odp: NOWE - Lekkie samochody ratowiczo - gaśnicze w zabudowie kontenerowej
« Odpowiedź #18 dnia: Marzec 31, 2012, 11:43:33 »
Mamy jeden samochód średni (zbiornik 2,5 tyś) i jeden ciężki (zbiornik 5 tyś) samochody stare wysłużone nie wiadomo ile jeszcze pojeżdżą, a teraz mamy okazje pozyskać trzeci lekki samochód. Zawsze się może zdarzyć sytuacja że PSP dysponuje nas do jakieś akcji np( pożar samochody, plama oleju, powalone drzewo na drodze) to jak niema kierowcy na kat. C to takim lekkim samochodem pojedzie ten kto ma prawko na B i jednostka wyjedzie ( w każdej jednostce może się zdarzyć że o danej godzinie nie będzie kierowcy i wtedy zonk). I taki zbiornik z wodą się przyda.

Offline Marcin1986

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 486
Odp: NOWE - Lekkie samochody ratowiczo - gaśnicze w zabudowie kontenerowej
« Odpowiedź #19 dnia: Marzec 31, 2012, 12:24:52 »
właśnie martwi mnie w tym wypadku fakt ze nawet przy wypadku niegroźny zawsze może pojawić się ogień a te kilkaset litrów zawsze pomoże, natomiast należy pamiętać że nigdy nie zastąpi nawet starszego już GBA

Offline Radhezz

  • Audaces fortuna iuvat
  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.712
  • Getting too old for this shit
Odp: NOWE - Lekkie samochody ratowiczo - gaśnicze w zabudowie kontenerowej
« Odpowiedź #20 dnia: Marzec 31, 2012, 13:49:28 »
Zawsze się może zdarzyć sytuacja że PSP dysponuje nas do jakieś akcji np( pożar samochody, plama oleju, powalone drzewo na drodze) to jak niema kierowcy na kat. C to takim lekkim samochodem pojedzie ten kto ma prawko na B i jednostka wyjedzie ( w każdej jednostce może się zdarzyć że o danej godzinie nie będzie kierowcy i wtedy zonk).
Jeszcze dwa lub trzy lata temu bym argumentował tak samo i popierał w 100%, ale teraz... Powiedzmy sobie szczerze, to takie rozwiązanie zastępcze, tam gdzie jednostka nie  ma innej alternatywy, np. z powodu małego garażu. Pełnoprawny wóz bojowy to nigdy nie będzie - wystarczy spojrzeć na to ile takich wozów jak te kupowane masowo przez ZOSP Transity jeździ w PSP... Czy PSP w ogóle takie wozy posiada? Hmm, nawet jeśli to są to jednostkowe przypadki, typu "wybryk natury".

W przyszłym roku zmieniają się przepisy odnośnie kierowców pojazdów uprzywilejowanych - i zakładam że nikt ze strażaków z kat. B nawet tych starych uprawnień nie posiada. Kto je zatem zasponsoruje? Czyli tak: w razie alarmu jak nie ma kierowcy z kat. C wyjeżdżamy prawie pełnoprawnym wozem bojowym, do tego prawie alarmowo. Coś ja tego nie widzę.

Jak macie kasę to przeznaczcie ją na remont wozu średniego lub ciężkiego, czy nawet dajcie jeden do karosacji (za 150 tys. już można takową spokojnie wykonać).
Powyższy post wyraża opinię autora w dniu dzisiejszym. Autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podania przyczyny.
Oświetlenie i nagłośnienie ostrzegawcze - montaż, naprawa, modyfikacje => OGŁOSZENIE

Offline intenso

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 58
Odp: NOWE - Lekkie samochody ratowiczo - gaśnicze w zabudowie kontenerowej
« Odpowiedź #21 dnia: Marzec 31, 2012, 14:18:37 »
Masz racje ZOSP kupował masowo transity ( typowe blaszaki). Ale ja tu pisze o samochodzie w zabudowie kontenerowej w psp takie używają to wypadków drogowych i coraz więcej OSP takie samochody kupuje bo są wygodniejsze w zagospodarowaniu i użytkowaniu sprzętu. mamy kase ale na zakup nowego samochodu ZOSP  daje dotacje tylko na zakup nowych samochodów wiec remont czy karosaż starych wozów odpada.

Offline madmax29

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 2.466
Odp: NOWE - Lekkie samochody ratowiczo - gaśnicze w zabudowie kontenerowej
« Odpowiedź #22 dnia: Marzec 31, 2012, 20:23:33 »
Dlatego jeździ się do wypadku dwoma. GBA i SRt jest woda, są ludzie, często też drugi zestaw R-1

strazak333

  • Gość
Odp: NOWE - Lekkie samochody ratowiczo - gaśnicze w zabudowie kontenerowej
« Odpowiedź #23 dnia: Kwiecień 03, 2012, 17:41:51 »
Zgadza się, ale jak was zadysponują gdzieś daleko to już dwa nie pojadą. Zresztą do kolizji dwóch aut nie wyślesz, a po dojechaniu może się okazać, że sytuacja jest znacznie konkretniejsza. Wiem co mówię, bo od dwóch lat mam takie auto i naprawdę używa się często tego agregatu z wodą.

Offline strażak sam-olsztyn

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 455
Odp: NOWE - Lekkie samochody ratowiczo - gaśnicze w zabudowie kontenerowej
« Odpowiedź #24 dnia: Kwiecień 08, 2012, 19:24:42 »
Masz racje ZOSP kupował masowo transity ( typowe blaszaki). Ale ja tu pisze o samochodzie w zabudowie kontenerowej w psp takie używają to wypadków drogowych i coraz więcej OSP takie samochody kupuje bo są wygodniejsze w zagospodarowaniu i użytkowaniu sprzętu. mamy kase ale na zakup nowego samochodu ZOSP  daje dotacje tylko na zakup nowych samochodów wiec remont czy karosaż starych wozów odpada.

Owszem wykorzystuje, lecz o DMC 7,5t, chociaż to i tak już coraz rzadszy widok. Lepiej kupić używane GBA niż nowego GLMa lub coś w tym stylu. Znam to z autopsji:D