Autor Wątek: Problem z akumulatorami - doradźcie  (Przeczytany 10842 razy)

Offline RYŚ

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 7
Problem z akumulatorami - doradźcie
« dnia: Styczeń 02, 2011, 19:09:57 »
Coraz częściej mamy problem ze sprawnością akumulatorów w samochodach stojących w garażu. Ponieważ wyjazdy są tylko kilka razy w miesiącu, nigdy nie wiemy w jakim stopniu są naładowane. Może ktoś ma u siebie lub widział gdzieś taki - system automatycznego ładowania akumulatorów bez wyjmowania ich z samochodu z możliwością łatwego i szybkiego odłączenia w razie wyjazdu alarmowego. Jeśli ktoś widział lub ma proszę o namiary gdzie można taki zdobyć.

Offline MEWA88

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 518
  • Bogu na chwałę bliżniemu na ratunek
Odp: Problem z akumulatorami - doradźcie
« Odpowiedź #1 dnia: Styczeń 02, 2011, 19:20:27 »
Ryś, są specjalne wtyczki powietrzno elektryczne, przy przekręceniu zapłonu wtyczka wypada samoczynnie, my radzimy sobie się w następujący sposób, na 2 dni podłącza się akumulator tak żeby ładował 48 godzin  prądem  o natężeniu jakieś 10 ampery. W razie alarmu odłączasz zaciski, trwa to bardzo szybko. I to tak profilaktycznie żeby zwiększyć żywotność akumulatorów.

Offline speedxxx

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 110
Odp: Problem z akumulatorami - doradźcie
« Odpowiedź #2 dnia: Styczeń 02, 2011, 19:30:49 »
My mamy cos z własnej konstrukcji przy jelczu jutro bede w osp to zrobię zdjecie i pokaże

Offline kamil237

  • Brotherhood. Teamwork. Unity.
  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 245
Odp: Problem z akumulatorami - doradźcie
« Odpowiedź #3 dnia: Styczeń 02, 2011, 19:41:20 »
My ostatnio u siebie wykombinowaliśmy coś takiego.
W samochodach zamontowaliśmy specjalne ładowarki do akumulatorów marki BOSCH
o coś takiego: http://allegro.pl/ladowarka-akumulatorowa-bosch-c7-promocjia-i1352884395.html
Doprowadziliśmy do samochodów zasilanie 230 v. Podłączyliśmy to na szybkozłączce i jest tak że w momencie wyjazdu pod wpływem naciągu wtyczka się rozłącza. Jedyne zamieszanie z tym jest takie, że po powrocie trzeba podłączyć wtyczkę i tyle... Wszystko działa aż miło i w dodatku było niedrogo :)

Offline RYŚ

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 7
Odp: Problem z akumulatorami - doradźcie
« Odpowiedź #4 dnia: Styczeń 02, 2011, 21:06:28 »
Dzięki Wszystkim za szybką podpowiedź . Myślę, że  byłoby dobre rozwiązanie z ładowarką Bosza, bo i nie tak bardzo drogo, skoro się sprawdziło, ale sprzedający podaje że Ładowarka Akumulatorowa Bosch C7 12V / 24V ładuje akumulatory o pojemności  24V => 14Ah-120Ah. U nas GBM2,5/8 ma 2xpo 140Ah a GCBA 6/32 2xpo 160Ah. Myślę że dla nich ta ładowarka ma  trochę za małe parametry. Jakie akumulatory wy ładujecie.

Offline MEWA88

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 518
  • Bogu na chwałę bliżniemu na ratunek
Odp: Problem z akumulatorami - doradźcie
« Odpowiedź #5 dnia: Styczeń 02, 2011, 21:49:59 »
no te ładowarki Boscha C7 są dobre. jak je ktoś mądrze umocuje na aucie, to wystarczy tylko przed wyjazdem wyciągnąć kabla z gniazdka.

Offline Sylwek

  • Global Moderator
  • *
  • Wiadomości: 2.394
Odp: Problem z akumulatorami - doradźcie
« Odpowiedź #6 dnia: Styczeń 03, 2011, 10:46:40 »
Złącze samorozłączalne (po przekręceniu kluczyka w stacyjce) nazywa się RettBox http://schima.pl/producenci/marechal/przegl_d_produkt_w/rettbox___rettbox-air/ Można zmówić wersję, która będzie od razu miała przyłącze powietrza.
Urządzenie jest dość drogie i trzeba pobawić się z podłączeniem odrzucenia wtyczki więc w używanym aucie lepiej zainstalować gniazdo i podłączać wtyczkę - zawsze można to tak zrobić, by kierowca wsiadając do samochodu "potykał się" o przewód i pamiętał o rozłączeniu. Warto zainstalować coś o wysokim IP (IP 56) bo wiadomo, że gniazdo zainstalowane na samochodzie będzie narażone na trudne warunki w czasie jego jazdy - np jakieś złącze z PCE http://www.pce.pl/ albo podobne powinno być bardzo dobre.

Doprowadziliśmy do samochodów zasilanie 230 v. Podłączyliśmy to na szybkozłączce i jest tak że w momencie wyjazdu pod wpływem naciągu wtyczka się rozłącza. Jedyne zamieszanie z tym jest takie, że po powrocie trzeba podłączyć wtyczkę i tyle... Wszystko działa aż miło i w dodatku było niedrogo :)

Przyznam, że nie znam żadnych złącz, które byłoby zaprojektowane do rozłączania pod wpływem naciągu - na pewno nie są to żadne typowe wtyczki elektryczne - wszystkie należy rozłączać trzymając za obudowę przytrzymując jednocześnie gniazdo. Jeśli ktoś ciągnie za przewód to na pewno po jakiś czasie się to uszkodzi.

Jeśli chodzi o ładowarkę (prostownik) to typowy tani nie będzie odpowiedni bo będzie przeładowywał akumulatory. Potrzeba czegoś "inteligentnego" co naładuje rozładowane akumulatory a potem przełączy się w tryb podtrzymania. Ten Bosch wygląda dobrze. Szcześniak w swoich samochodach instaluje CTEK coś jak to: http://www.4na4.pl/index.php/akumulatory-i-ladowarki/ladowarki-ctek/cit1400012.

Jest jeszcze problem przygotowania zasilania - warto wyprowadzić oddzielny obwód i zabezpieczyć go małym zabezpieczeniem dobranym do prądu znamionowego ładowarki - np CTEK ma moc 45W, czyli prąd znamionowy to 45/230 = 0,2A.
Ładowarki są wykonywane w 2 klasie ochronności - czyli są przyłączane dwoma przewodami. Elementy metalowe czyli karoserię samochodu wypadałoby podłączyć do przewodu ochronnego ale nie wiadomo jak zareaguje urządzenie elektroniczne jeśli biegun ujemny "wyjścia" i biegun neutralny "zasilania" będą połączone. W starych prostownikach siedzi transformator który skutecznie odseparowuje część niskiego i wysokiego napięcia... a co siedzi w tych malutkich ładowarkach i czy będzie toto skutecznie odseparowywało i w dodatku będzie odporne na przepięcia to nie wiem. Producenci zabudów podłączają to dwoma przewodami jako urządzenie w "izolacji podwójnej lub wzmocnionej" a że nasza ładowarka kosztuje 1000 PLN więc nie mam ochoty na testy z podłączaniem przewodu ochronnego, który ma potencjał neutralnego na karoserię.

Co do przewodu to wiadomo, że elastyczny - może być w izolacji gumowej, przekrój 1,5 mm2 jest aż nadto wystarczający. Jak kogoś stać to może zakupić przewód spiralny ale nie jest to konieczne. Ważne by wtyczka i przewody po odłączeniu nie spadały na posadzkę lub pod koła.

Offline daro

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 927
Odp: Problem z akumulatorami - doradźcie
« Odpowiedź #7 dnia: Styczeń 03, 2011, 11:14:27 »
proponuję złącze zrobić z tyłu auta a przewód dodatkowo zabezpieczyć linką stalową. Kabel zasilający dobrze jakby był ze starego odkurzacza ze zwijarką - wciągnie go wtedy do środka i po sprawie. Rozwiązań jest mnóstwo.
Rozwiązanie w mojej OSP - akumulator tzw. matka i kable prądowe. Jak nie chce palić to mu dodatkowo zapinamy trzeci na czas rozruchu i w drogę. Dodatkowo posiadamy prostownik z funkcją rozruchu pojazdu - w razie "w"


Odnośnie skoków napięcia to Sylwek ma rację. Często się zdarza że elektronika szwankuje poprzez te przepięcia. U mnie np rozruch samochodu z włączonym radiem powoduje jego zawieszenie (nie można nawiązać łączności, pomimo że szłyszymy innych). Należy wtedy wyłączyć i ponownie włączyć radio. Mamy starego Stara 244 więc komputera nie ma (zresztą ten nasz nawet wspomagania nie ma), ale w nowszych samochodach trochę tej elektroniki już jest
« Ostatnia zmiana: Styczeń 04, 2011, 09:53:09 wysłana przez daro »
Ten jest większy między ludzmi, kto im służy i kto poświęca siebie dla dobra innych!
                                                A. Mickiewicz

Offline Sylwek

  • Global Moderator
  • *
  • Wiadomości: 2.394
Odp: Problem z akumulatorami - doradźcie
« Odpowiedź #8 dnia: Styczeń 03, 2011, 11:39:37 »
W nowszych autach prostownik z rozruchem odpada - jest to wyraźnie napisane w instrukcji - taki prostownik pali komputer samochodu bo daje za wysokie napięcie.

Offline kamil237

  • Brotherhood. Teamwork. Unity.
  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 245
Odp: Problem z akumulatorami - doradźcie
« Odpowiedź #9 dnia: Styczeń 03, 2011, 12:45:39 »
Cytuj
Przyznam, że nie znam żadnych złącz, które byłoby zaprojektowane do rozłączania pod wpływem naciągu - na pewno nie są to żadne typowe wtyczki elektryczne - wszystkie należy rozłączać trzymając za obudowę przytrzymując jednocześnie gniazdo. Jeśli ktoś ciągnie za przewód to na pewno po jakiś czasie się to uszkodzi.

U nas jest to zrobione na tej zasadzie, że przewód zasilający ładowarkę jest wyprowadzony przez dach i ta wtyczka co się rozłącza podczas ruszania zamontowana jest pod sufitem (przymocowana do stelażu bramy automatycznej). Co to jest za wtyczka to w tej chwili nie potrafię powiedzieć. (zakupił i montował ją nasz kolega elektryk) Wiem, że ma kształt trójkąta o przekątnej może 3 cm czyli nie duża... Przewody są zabezpieczone przed uszkodzeniem ponieważ są zamontowane z "nadmiarem" także nie naciągają się podczas ruszania. Za naciąg i rozłączenie odpowiada stalowa linka która jest zamontowana z obu stron gniazda czyli i na samochodzie i przy stelażu od bramy. U nas od kilku miesięcy ten system sprawdza się bez żadnego problemu. Co będzie za jakiś czas to zobaczymy...

Offline RYŚ

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 7
Odp: Problem z akumulatorami - doradźcie
« Odpowiedź #10 dnia: Styczeń 03, 2011, 18:09:41 »
Pytanie do”kamil237” do jakich akumulatorów ( o jakiej pojemności) macie podłączone ładowarki Bosz C7 ?.
Wg  uzyskanych  wyżej  informacji myślę ze najbardziej odpowiednimi dla nas były by ładowarki CTEK Multi XT 14000 , ale ich cena to ~1000 zł, a C7 to tylko ~ 350zł. i na takie trzy byłoby nas teraz stać. Tylko czy podołają ?

Offline kamil237

  • Brotherhood. Teamwork. Unity.
  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 245
Odp: Problem z akumulatorami - doradźcie
« Odpowiedź #11 dnia: Styczeń 03, 2011, 18:50:37 »
W tej chwili nie potrafię powiedzieć jakie są to akumulatory. Wiem, że są po 2 sztuki na samochodzie. W jednym instalacja jest na 24V a w drugim 12V i ładowarki bez problemu dają rade. Co do pojemności to jutro wpadnę do remizy i sprawdzę i dam znać dokładnie co i jak.  :straz:


Sprawdziłem i akumulatory mają po 125 Ah.
« Ostatnia zmiana: Styczeń 04, 2011, 17:29:08 wysłana przez kamil237 »

Offline MEWA88

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 518
  • Bogu na chwałę bliżniemu na ratunek
Odp: Problem z akumulatorami - doradźcie
« Odpowiedź #12 dnia: Styczeń 03, 2011, 22:17:34 »
Prostownik z rozruchem nigdy nie spali komputera, bo tam jest po drodze bezpiecznik 80 A no chyba ze 50A.

Offline Sylwek

  • Global Moderator
  • *
  • Wiadomości: 2.394
Odp: Problem z akumulatorami - doradźcie
« Odpowiedź #13 dnia: Styczeń 04, 2011, 09:28:57 »
Sprawdziłeś to? Jeśli jest słaby akumulator to po podłączeniu prostego prostownika napięcie na nim mocno podskakuje. Po podłączeniu prostownika z rozruchem podskok może być za duży dla części elektronicznych, szczególnie dla komputera. Oczywiście Starowi czy Jelonkowi raczej nic nie zaszkodzi ale nawet w nich są zainstalowane radiotelefony czy generatory sygnałów. 

Pogrubionym drukiem mam napisane w instrukcji obsługi samochodu, żeby nie uruchamiać go z urządzeń rozruchowych.

Byłbym ostrożny z tym "nigdy" bo akurat wartości prądu mają niewielkie znaczenie dla bezpieczeństwa. Ważna jest wartość napięcia a ta zależy od rodzaju prostownika i stanu akumulatora.

Offline lang

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 2.460
Odp: Problem z akumulatorami - doradźcie
« Odpowiedź #14 dnia: Styczeń 04, 2011, 12:29:42 »
a nie ma możliwości odłączenia przekaźnikiem wszystkich pozostałych obwodów w momencie rozruchu, tak jak ma to miejsce w większości samochodów? komputer sterujący pracą silnika nie jest potrzebny do zakręcenia wałem korbowym, a tylko do tego jest potrzebny "duży" prąd, więc nie powinno być problemu z odseparowaniem układów elektronicznych; zapalarki zresztą nie wytwarzają przeważnie większęgo natężenia niż sprawne baterie, a zastrzeżenia producentów są moim zdaniem mocno na wyrost; należy tylko pamietać, że nie nalezy podłączać obu zacisków do baterii - zacisk masowy powinien być połączony z masą pojazdu, najlepiej w miejscu do tego przeznaczonym, lub do bloku silnika
„Najpierw Cię ignorują. Potem śmieją się z Ciebie. Później z Tobą walczą. Później wygrywasz” Mahatma Gandhi

próby zamiany zastygłego betonu w szarą masę zdolną do absorpcji są z góry skazane na niepowodzenie

Offline toma

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 91
Odp: Problem z akumulatorami - doradźcie
« Odpowiedź #15 dnia: Styczeń 04, 2011, 22:54:33 »
Potwierdzam to co pisze Sylwek - NIE ODPALAJCIE NOWOCZESNYCH SAMOCHODÓW Z PROSTOWNIKA!!!
Tak się składa że wymieniłem już dziesiątki kaset sterujących w nowoczesnych samochodach ciężarowych i dostawczych, które uległy uszkodzeniu przez próbe odpalenia z prostownika.

a nie ma możliwości odłączenia przekaźnikiem wszystkich pozostałych obwodów w momencie rozruchu, tak jak ma to miejsce w większości samochodów? komputer sterujący pracą silnika nie jest potrzebny do zakręcenia wałem korbowym, a tylko do tego jest potrzebny "duży" prąd, więc nie powinno być problemu z odseparowaniem układów elektronicznych; zapalarki zresztą nie wytwarzają przeważnie większęgo natężenia niż sprawne baterie, a zastrzeżenia producentów są moim zdaniem mocno na wyrost; należy tylko pamietać, że nie nalezy podłączać obu zacisków do baterii - zacisk masowy powinien być połączony z masą pojazdu, najlepiej w miejscu do tego przeznaczonym, lub do bloku silnika

a jak myślisz skąd w nowych samochodach idzie sygnał na automat rozrusznika? odpowiedź- z kasety silnika. Oprócz tego musi jeszcze uruchomić wtryski, pompę paliwa itd.

Offline RYŚ

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 7
Odp: Problem z akumulatorami - doradźcie
« Odpowiedź #16 dnia: Styczeń 06, 2011, 13:04:08 »
Dzięki Wszystkim za pomoc, podjęliśmy decyzje że zaczniemy od kupienia jednej ładowarki CTEK Multi XT 14000 i przetestujemy, a co dalej zobaczymy, o wynikach poinformuję.

Offline alex

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 193
Odp: Problem z akumulatorami - doradźcie
« Odpowiedź #17 dnia: Styczeń 26, 2011, 20:00:20 »
W pracy mamy ładowarki z firmy ELSIN http://www.elsin.pl/index.php

Offline system szybki start

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 7
Odp: Problem z akumulatorami - doradźcie
« Odpowiedź #18 dnia: Październik 20, 2011, 21:47:34 »
Witam, moja firma oferuje urządzenie Szybki Start, za pomocą którego jednym złączem uzupełniane jest powietrze w układzie pneumatycznym i napięcie w akumulatorach. Ładowarka pracuje w systemie automatycznym,doładowuje w razie spadku napięcia.Zapraszam na naszą stronę http://systemszybkistart.pl/  zobaczyć film jak system działa w praktyce. Jestem strażakiem zawodowym   
i ochotnikiem i znam  problem. W mojej jednostce od marca tego roku system funkcjonuje i skończył się problem z rozładowanymi akumulatorami i z brakiem powietrza w układzie pneumatycznym.

                                                             Pozdrawiam :straz:

Offline Sylwek

  • Global Moderator
  • *
  • Wiadomości: 2.394
Odp: Problem z akumulatorami - doradźcie
« Odpowiedź #19 dnia: Październik 21, 2011, 08:20:18 »
Jedno pytanko - na podstawie czego generowany jest sygnał alarmowy o nieodłączonej wtyczce?

Pytam bo w samochodzie z Holandii mieliśmy po prostu założony przekaźnik 230V który odcinał zapłon.

Trochę mi to nie pasowało bo w momencie gdy brakło zasilania w energię elektryczną (brak napięcia 230V) oczywiście zabezpieczenie nie działało i można było sobie wyjechać z przyłączem z garażu.


Offline system szybki start

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 7
Odp: Problem z akumulatorami - doradźcie
« Odpowiedź #20 dnia: Październik 22, 2011, 12:44:50 »
W Systemie Szybki Start do samochodu dochodzi napięcie 24V,w złączu jest układ który daje impuls o podłączonej wtyczce bez względu czy 
dochodzi napięcie czy nie.

Offline Radhezz

  • Audaces fortuna iuvat
  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.712
  • Getting too old for this shit
Odp: Problem z akumulatorami - doradźcie
« Odpowiedź #21 dnia: Październik 23, 2011, 12:57:20 »
No to teraz powstaje tylko pytanie o koszta, bo w przypadku wspomnianego wcześniej systemu Rettbox były one nie do zaakceptowania...

Chociaż zastanawia mnie jeszcze kwestia przyłącza pneumatycznego - znajduje się ono w podstawowej wersji wyposażenia?
Powyższy post wyraża opinię autora w dniu dzisiejszym. Autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podania przyczyny.
Oświetlenie i nagłośnienie ostrzegawcze - montaż, naprawa, modyfikacje => OGŁOSZENIE

Offline system szybki start

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 7
Odp: Problem z akumulatorami - doradźcie
« Odpowiedź #22 dnia: Październik 23, 2011, 14:33:01 »
W skład systemu Szybki Start wchodzi wtyczka z gniazdem, w którym jednocześnie przesyłane jest napięcie i powietrze. Koszt złącza wynosi 1500zł netto (gniazdo, wtyczka z 4m przewodem, system alarmujący o nieodłączonej wtyczce). Dodatkowo dochodzi jeszcze koszt ładowarki automatycznej Elsin (w naszej firmie 500zł netto, w Elsinie taniej), która dotychczas się sprawdza w mojej jednostce PSP na samochodzie SLRT Iveco od ponad roku. Skończył się problem z rozładowanym akumulatorem.

Poniżej link do strony ładowarki Elsin.
http://elsin.pl/index.php?prostowniki=pr_sam&kategoria=mmetal&grupa=sam

Ponadto zapraszam na stronę http://systemszybkistart.pl/, gdzie można zobaczyć filmik prezentujący funkcjonowanie systemu,oraz galerię zdjęć jak wygląda Szybki Start zamontowany w KP PSP Środa Śląska i KP PSP Jawor.

Offline MIKO

  • Global Moderator
  • *
  • Wiadomości: 4.298
Odp: Problem z akumulatorami - doradźcie
« Odpowiedź #23 dnia: Październik 23, 2011, 19:44:50 »
Drogo !

Za parę złotych więcej można mieć automatyczne złącze z wyrzutnikiem wtyczki i samozamykającą klapką – mamy takie w MAN

Co do automatycznego ładowania akumulatorów również nie tędy droga a np. 

http://www.lovatoelectric.pl/Ulotki/pdf/PD68PL0111_automatyczne_ladowarki_akumulatorow_BCE.pdf

Natomiast co do powietrza ,droga zabawa bo bez właściwego przygotowania (dobre  osuszacze) wykończy układ hamulcowy – już niektórzy doświadczyli .  :gwiazdki:

Offline system szybki start

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 7
Odp: Problem z akumulatorami - doradźcie
« Odpowiedź #24 dnia: Październik 23, 2011, 21:40:04 »
Instalacja pneumatyczna która montowana jest w garażu wyposażona jest w osuszacz powietrza.Natomiast każdy samochód posiada własny osuszacz wszystko zależy gdzie zostanie wpięte gniazdo przed czy za osuszaczem.,a co  masz do ładowarki

Złącze Szybki Start też posiada klapkę która sama się zamyka jedynie ręcznie trzeba odłączyć wtyczkę,a te parę złotych to ok. 3500 zł.Czyli 2 za 1.

Moderator: Przestrzegaj Regulaminu forum.
Cytat: Regulamin
11.   Nie umieszczaj dwóch postów z rzędu w niedługim odstępie czasu. Użyj przycisku "Modyfikuj" i dopisz, to co zapomniałeś, do istniejącego już postu.

Posty połączone. / Sylwek

« Ostatnia zmiana: Październik 23, 2011, 21:58:18 wysłana przez Sylwek »