Autor Wątek: Motopompa M8/8  (Przeczytany 100527 razy)

Offline salfk

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 418
Odp: Motopompa M8/8
« Odpowiedź #100 dnia: Listopad 04, 2008, 20:17:31 »
Tomek co do zasysania to jest jeszcze jedno. Długość rurki w automacie zasysającym. Jak jest za krótka to w ogóle nie zassa. Jak jest za długa to ssie dłużej. Odpowiednio powinna mieć długość swoich 13,5 średnic (jak dobrze pamiętam). Daje to efekt taki, że trzeba ją skrócić i to sporo. W naszej pompie sam tylko ten zabieg skrócił czas ssania z 7 do 4,5 sekundy. Max - Tohatsu ze zbiornika ssie niecałe 3 sekundy. Bynajmniej nasz (nówka sztuka). A i chyba najważniejsze przy skróceniu ssania są węże ssawne. One po prostu muszą być nieprzepuszczalne. Im większa ich szczelność, tym szybciej pompa ssie.

Offline romiwe

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 589
Jaki czas ssania pompy p-05
« Odpowiedź #101 dnia: Listopad 25, 2008, 14:47:19 »
Witam
Jakie czasy uzyskujecie przy zassaniu wody przez pompę  p-05 przez 2 odcinki węża ssawnego w -110 do wylotu z pompy

2 pytanko
jaki sposób na sprawdzenie czy pompa na sucho trzyma ciśnienie tylko na wakuometrze i manometrze czy inny sposób.

Offline salfk

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 418
Odp: Jaki czas ssania pompy p-05
« Odpowiedź #102 dnia: Luty 09, 2009, 18:53:19 »
Załóż zaślepkę na nasadę ssawną pompy, zassij. Zrób to wieczorem, a rano przyjdź i sprawdź, czy jak przesuniesz rączkę od ssania w pozycję ssij, czy będzie słychać szum powietrza. Jeśli tak = dobra pompa, jeśli nie = nie trzyma. Normalnie ssie około 8-9 sekund (nowe takie wyniki osiągały, ale to było 30 lat temu), po uszczelnieniu około 5, a po tuningu widziałem że i w niewiele ponad 2 sekundy zasysają.

Offline Lachu

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 70
Odp: Motopompa M8/8
« Odpowiedź #103 dnia: Luty 10, 2009, 22:12:10 »
u nas nasza PO-5 po kapitalnym remoncie ssie w około 4, max. 5 sekund. A od momentu pojawienia się wody na linii głównej (tzn. podania wody od nasady wylotowej) do pojawienia się na prądownicy 2 roty około 16-18 sekund, zależy jak szybko zamknie się zawór dla pierwszej roty na rozdzielaczu.

Offline sziomal

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 1
Odp: Motopompa M8/8
« Odpowiedź #104 dnia: Sierpień 04, 2009, 14:15:12 »
Jeśli jeszcze aktualne wykonujemy tunig pompy PO4, pompa zasysa wodę ze zbiornika w niecałe 4s
http://www.youtube.com/watch?v=PLfKGIYTXF8

Offline laciok

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 571
Odp: Motopompa M8/8
« Odpowiedź #105 dnia: Sierpień 30, 2009, 02:21:25 »
Witam. Koledzy ratujcie pękło nam w PO5 magneto z tego powodu straciła się iskra wie zabraliśmy się za naprawienie usterki jednak mamy ogromny problem jak zciągnąĆ magneto z wałeczka wału korbowego??? Liczę na szybkie i konkretne odpowiedzi ponieważ pompa stanowi wyposażenie samochodu GBM.

Offline Artur Kom.

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 382
    • OSP STARY BRUS
Odp: Motopompa M8/8
« Odpowiedź #106 dnia: Sierpień 30, 2009, 07:40:48 »
Witam!
Żeby zdjąć magneto z walką musicie użyć ściągacza do łożysk najlepszy sposób by zeszło, ściągacz musi mieć bardzo wąskie wąsy te na dole bo inaczej nie podejdzie pod magneto. Życzę powodzenia w naprawie motopompy.
Komendant Gminny
Sekretarz Zarządu Oddziału Powiatowego ZOSP RP
Zapraszam do odwiedzenia naszej strony: http://www.stary-brus.osp.org.pl/
oraz bloga http://osp-starybrus.blog.onet.pl/

Offline max[]

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.156
    • ...
Odp: Motopompa M8/8
« Odpowiedź #107 dnia: Sierpień 30, 2009, 10:25:52 »
Jest jeszcze druga metoda. W magnecie znajdują się dwa otwory nagwintowane (pasują do nich szpilki od np. rozruszników  :szalony:) do tego można dorobić odpowiednią blaszkę i ściągacz mamy gotowy  :fiuu:

Offline laciok

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 571
Odp: Motopompa M8/8
« Odpowiedź #108 dnia: Sierpień 30, 2009, 11:59:33 »
Dzięki za rady kobinowaliśmy wczoraj jak konie pod górę do 2 w nocy. tak jak napisał max wkręcaliśmy śruby w te nagwintowane otwory by odciskać magneto od wałeczka ale bez rezultatu. Teraz wiedząc że musi to zejść jak łożysko z wałka coś wykombinujemy.
Pozdrawiam.

Offline odwiedzajacy45

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 8
Odp: Motopompa M8/8
« Odpowiedź #109 dnia: Wrzesień 06, 2009, 13:38:59 »
Szukam mechanika który podrasuje naszą pompę do czasu poniżej 20 sek. aktualnie ssie w 4sek. lecz tłoczy w 18sek(łącznie 22sek).
Proszę o kontakt na PW.

Offline Firefighter Ireland

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 88
  • Fire Brigade Poland
Odp: Motopompa M8/8
« Odpowiedź #110 dnia: Luty 07, 2010, 20:50:15 »
Szukam i szukam i nie mogę znaleźć mechanika w woj. wielkopolskim więc jestem zmuszony szukać w całym kraju. Tutaj pytanie do Was. Czy miał ktoś  do czynienia z firmami takimi jak: Wyszogrodzki Jan Zakład Naprawy Sprzętu Pożarniczego -
Nieborów, Mat-Poż  Rzgów, Wilk pompy - Częstochowa czy pan ogłaszający się na Allegro z Nowego Miasta Lub. http://www.allegro.pl/item931354308_motopompa_po5_profesjonalna_na_zawody.html Proszę o opinię tylko użytkowników którzy mieli styczność z którąś z tych firm gdyż cena za remont jest dość wysoka a pieniądze można łatwo wyrzucić w błoto czego bym bardzo nie chciał uczynić. :rolleyes:
« Ostatnia zmiana: Luty 27, 2010, 15:24:13 wysłana przez Firefighter Ireland »

Offline Artur Kom.

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 382
    • OSP STARY BRUS
Odp: Motopompa M8/8
« Odpowiedź #111 dnia: Kwiecień 18, 2010, 22:17:21 »
Dla zainteresowanych częścią książki "Podręcznik Kierowcy Mechanika Straży Pożarnej" dotyczącej motopompy PO5 zapraszam do pobrania tutaj:http://www.flamis.pl/pdf/index.php?show_pdf=242
Komendant Gminny
Sekretarz Zarządu Oddziału Powiatowego ZOSP RP
Zapraszam do odwiedzenia naszej strony: http://www.stary-brus.osp.org.pl/
oraz bloga http://osp-starybrus.blog.onet.pl/

Offline sslawek77

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 74
przeróbka PO5 pod zawody
« Odpowiedź #112 dnia: Czerwiec 22, 2010, 12:45:29 »
ktoś się może odnieść do prawidłowości tych przeróbek, bo znalazłem takie coś w necie



"
Trzeba wykonać następujące przeróbki:
1.Zwiększyć szybkość obrotową silnika(planowanie głowicy o ok.5 mm)co zwiększa moc po zastosowaniu lepszej klasy paliwa i przyśpieszeniu zapłonu
2.Dokładnie uszczelnić tradycyjnym szczeliwem pompę na tak zwanej dławicy
i sprawdzić ją na szczelność ,podpiąć 2 ssawniaki podnieść do góry i zalać ich wodą nie powinno cieknąć , lub zassać na sucho z pokrywą 110 na nasadzie ssawnej i sprawdzić ile trzyma.
3.Możliwa przeróbka rurki wyprowadzającej powietrze z aparatu zasysającego
rozwiertakiem stożkowym od 9mm do ok 12 przy wylocie poprawia szybkość zasysania.
4.Powiększyć otwór wylotowy spalin z głowicy do aparatu zasysającego o ok 2mm
5.Można przerobić wirnik pompy na dwustopniowy podobnie jak to ma pompa Tohatsu
6.Istotna sprawa to pominięcie oporów tłoczenia w chłodnicy ,znam na to kilka sposobów : usunąć wnętrze chłodnicy w całości lub w połowie od stronu zaworu tłocznego wykorzystywanego w trakcie konkurencji ,bardziej profesjonalny sposób to zastosować specjalnie ukształtowaną rurę kierunkową połączoną z zaworem tłocznym-po tych przeróbkach chłodnicy pompa nie ma chłodzenie nie wolno długo pracować. Tyle znam sposobów życzę sukcesów,bo w zawodach wygrywa sprzęt i drużyna.

KONIEC


Można jeszcze przerobić zapłon. Zrezygnować z magneta i zastosować cewki zapłonowe od samochodu + akumulator, tylko trzeba pilnować akumulatora jak padnie to nie będzie iskry. Osobiście startowałem na takiej pompie i nie było problemu. Oprócz tego stosowałem mieszankę paliwa z olejem do pilarek STIHL 1:50, olej dużo lepszy od zwykłego mixolu. Możesz spróbować z tą mieszanką, na mixolu 1:30 pompa dawała jakieś 9 bar, przy stihlu 1:50 na manometrze było 11 bar.

KONIEC


1Silnik : polerka wszystkigo co się dało wypolerować w silniku, elektroniczny zapłon (100zł), rozwiercanie dysz w gaźniku,planowanie głowicy (najlepiej sprawdzić plasteliną ile można), szlif tuleji, większe tłoki (na zamówienie), świece polskie, wypełninie na wale korbowym,stworzenie okienek na tłokach, powiększenie okienek wylotowych iwlotowych, wypełnienie komory korbowodowej
2 Pompa: uszczelnienie, rurka o większej średnicy, rozwiercenie zasysacza, wyrzucenie zasysacza piany, podtoczenie gwintów na zaworach (zostało tylko na 2 obroty), dobre łożyska,
PS
motopompa moźe działać przez 2 min,po tym czasie musi być wymieniony płyn chłodniczy.
zasysa w 8 sek, a od ciśnienia węźe pękają

KONIEC"

Offline madmax29

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 2.469
Odp: Motopompa M8/8
« Odpowiedź #113 dnia: Czerwiec 22, 2010, 13:45:09 »
Cytuj
5.Można przerobić wirnik pompy na dwustopniowy podobnie jak to ma pompa Tohatsu
tohatsu jeszcze nie rozkręcałem, ale PO 5 ma pompę dwustopniową. PO 3 miało jedno

Offline romiwe

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 589
Odp: Motopompa M8/8
« Odpowiedź #114 dnia: Czerwiec 22, 2010, 14:40:51 »
i
ktoś się może odnieść do prawidłowości tych przeróbek, bo znalazłem takie coś w necie

Sądziłem że tylko ja mam  :gwiazdki: do przeróbek
ale jeszcze jest wile do zrobienia - do modyfikacji :klol:

Offline max[]

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.156
    • ...
Odp: Motopompa M8/8
« Odpowiedź #115 dnia: Czerwiec 22, 2010, 14:43:33 »
Kiedyś myślałem, że to co piszą to w 100% prawda teraz wiem, że się mylili w tej recepcie tuningowej...

Offline sslawek77

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 74
Odp: Motopompa M8/8
« Odpowiedź #116 dnia: Czerwiec 22, 2010, 16:51:39 »
ile trzeba docierac i jak, ze by sie dobrze ułozyła ??

Offline ziomek897

  • "Bogu na chwałę, ludziom na ratunek."
  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 60
Odp: Motopompa M8/8
« Odpowiedź #117 dnia: Czerwiec 23, 2010, 23:38:05 »
tutaj jest ciekawy filmik pokazuje ona moje przerubki pompa  http://www.youtube.com/watch?v=PLfKGIYTXF8
 zasysa bez zasysa cza, zassanie wody to jest okolo 3-4s. i podaje wode na 80m w ciągu 18s. lecz każda pompa jest inna i te parametry różnią sie nieraz o +-1... rola mechanika jest tylko odpalenie pompy i nic wiecej moze nie robic... przerabiam w ten sposob pompy i sprzedaje dla osp na zawody

Offline młody prezes

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 300
Odp: Motopompa M8/8
« Odpowiedź #118 dnia: Maj 16, 2012, 14:02:46 »
Zbliża się czas zawodów temat się aktualizuje hehe
Mam pytanie co może być przyczyną i co poprawić, bo nasza PO5 czas ssania ma (jak sądzę zadowalający) ok. 4 - 4,5 sekund natomiast słabo tłoczy wodę zajmuje jej to ponad 20 sekund choć dokładnie zmierzę dzisiaj. Chłopaki dosłownie czekają za wodą  :angry:

Paliwo jest normalne i mixol. Lekko podrasowana, ale zauważyliśmy, że od tamtego roku jakby traciła na mocy.
Strażak to taki człowiek, który jest przygotowany na wszystko to na co inni ludzie nie są przygotowani...

Offline romiwe

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 589
Odp: Motopompa M8/8
« Odpowiedź #119 dnia: Maj 16, 2012, 14:16:37 »
Zakładam,  że pompa była od ub roku odpalana. pewnie mechanicznie za dużo się nie zmieniło , być może warto Paliwo wymienić ??
Olej lubi osadzać się na dole w zbiorniku może troszku zamieszania zrobić.


Offline młody prezes

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 300
Odp: Motopompa M8/8
« Odpowiedź #120 dnia: Maj 16, 2012, 14:23:28 »
Pompa była odpalana poza tym w tamtym roku przed powiatowymi zawodami podczas ćwiczeń zauważyliśmy tą tendencję.
Zastanawiamy się ewentualnie nad opcją żeby zamiast mixolu wlać oleju stihla (podobno daje lepsze obroty) ewentualnie w połączeniu z E98 a nie E95.
Strażak to taki człowiek, który jest przygotowany na wszystko to na co inni ludzie nie są przygotowani...

Offline tomek3344

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 80
Odp: Motopompa M8/8
« Odpowiedź #121 dnia: Maj 16, 2012, 15:11:44 »
Wystarczy jak będziecie lali 95 do tego olej Stihla i będzie wszystko dobrze, my tak robimy od 3 lat i nasza pompa chodzi idealnie. Paliwo z olejem traci  swoje właściwości, my co roku wymieniamy mieszankę na nową.

Offline Ren

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 206
Odp: Motopompa M8/8
« Odpowiedź #122 dnia: Maj 16, 2012, 20:01:54 »
Po zastosowaniu Shell V-Power i oleju Castrola 2T też pompa ładnie poszła. Stosujemy to od kilku lat i pompa spisuje się super.

Offline sslawek77

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 74
Odp: Motopompa M8/8
« Odpowiedź #123 dnia: Maj 21, 2012, 11:53:24 »
pomierz ciśnienie na cylindrach

maly219

  • Gość
Odp: Motopompa M8/8
« Odpowiedź #124 dnia: Lipiec 31, 2013, 23:26:09 »
max[]:
Jeżeli zdecydujecie się na tuning to daj znać  z chęcią wam pomogę!!! bo mnie denerwują takie jednostki, które mają  full kasy i szpanują motopompami!!! i nie koniecznie pchać kase bo wystarczy troch pomyślunku i za grosz może śmigać, dam przykład: chłodnica sportowa - 1000zł  przygotowanie chłodnicy sportowej- stara pęknięta przepuszczająca chgłodnica i 100zł, może nawet mniej zależy od zasobów materiałowych

Jakie macie zamontowane zapłony w swoich motopompach???


MAX jak możesz proszę o pozostawienie jakiś namiarów na siebie.
chwielibyśmy  troszkę stuningować motopompa własnymi silami. nie do końca rozumiem wszystkie twoje wskazówki.