Autor Wątek: Biegun Ujemny Przy Akumulatorze  (Przeczytany 22030 razy)

- ciekawski -

  • Gość
Biegun Ujemny Przy Akumulatorze
« dnia: Czerwiec 30, 2003, 12:15:34 »
Tyle się słyszy o tym że należy podczas wypadku odłączyć przewód minusowy przy akumulatorze - ale jak można to rozróżnić, który biegun jest ujemny a który dodatni?

Offline Przyszły Strażak

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 91
    • http://www.kingoftheroad.prv.pl
Biegun Ujemny Przy Akumulatorze
« Odpowiedź #1 dnia: Lipiec 02, 2003, 11:12:48 »
Na akumulatorze powinno być napisane.Minus chyba po prawej a plus po lewej.

Offline fojer1

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 353
    • Moja strona
Biegun Ujemny Przy Akumulatorze
« Odpowiedź #2 dnia: Lipiec 02, 2003, 16:16:04 »
Cytuj
Tyle się słyszy o tym że należy podczas wypadku odłączyć przewód minusowy przy akumulatorze - ale jak można to rozróżnić, który biegun jest ujemny a który dodatni? 
obejrzyj cały temat (w nowym oknie)


Najczęściej plus ma kabel czerwony a minus czarny,jeżeli oba są czarne to plus ma większy czop(to jest to na co zakłada się kable w akumulatorze) niż minus.
 
                                                     Pozdrawiam wszystkich modelarzy Robert






Offline gorex

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 534
  • Nienagannie wyuzdany trzydziestolatek
Biegun Ujemny Przy Akumulatorze
« Odpowiedź #3 dnia: Lipiec 03, 2003, 08:34:54 »
Minus czarny albo niebieski, plus czerwony. czopy i klemy sa rozne np. w fordzie sa czopy plaskie. jesli nie widac napisu sprawdz gdzie idzie kabel minus [masa] idzie do czesci metalowej, gdzies do blachy.
sa lewe i prawe akumulatory tak wiec nie mozna powiedziec ze minus jest np. z lewej strony.
najlepiej odlaczyc oba bieguny ale jako pierwszy musisz adlaczyc minus. dlaczego? poniewaz jesli zaczniesz od plusa mozesz kluczem dotknac blachy co spowoduje zwarcie i iskrzenie.
czasami mozna sie naciac jak gosc ma alarm z wlasnym zasilaniem syrenki. alarm zareguje na spadek napiecia i syrenka zaczyna wyc :D
 
Zrób na złość wszystkim- zacznij myśleć!
Nic tak nie psuje dyskusji jak dogłębna znajomość rzeczy. MH nr..

Offline Witold

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.569
  • Ratowanie strażaków przez strażaków
    • http://grupaszybkiegoreagowania.strefa.pl
Biegun Ujemny Przy Akumulatorze
« Odpowiedź #4 dnia: Lipiec 03, 2003, 12:53:31 »
Mały follow-up:

A co jeśli nie można dojść do akumulatora (maska jest zakleszczona itp.)??? Czy może takie przypadki zdarzają się rzadko?

Witek
« Ostatnia zmiana: Lipiec 03, 2003, 12:53:46 wysłana przez Witold »

Do pobrania za darmo: KSIĄŻKA pt."Podstawy zabezpieczenia i ratowania strażaków podczas wewnętrznych działań gaśniczych" + prezentacje do każdego rozdziału do pobrania!
Pobierz tutaj: sapsp.pl

Młodzik

  • Gość
Biegun Ujemny Przy Akumulatorze
« Odpowiedź #5 dnia: Lipiec 03, 2003, 14:05:07 »
A dlaczego najpierw odlancza sie "minus" prosze wytluamczcie to :D jeszcze nie jestem tak wyedukowany  :P  

Offline aniolstroz

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 589
    • http://
Biegun Ujemny Przy Akumulatorze
« Odpowiedź #6 dnia: Lipiec 03, 2003, 14:15:08 »
A jak się ma wogóle rzecz z przecinaniem przewodów od akumulatora - czy jest to bezpieczne?!

Offline gorex

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 534
  • Nienagannie wyuzdany trzydziestolatek
Biegun Ujemny Przy Akumulatorze
« Odpowiedź #7 dnia: Lipiec 04, 2003, 09:01:37 »
Cytuj
A co jeśli nie można dojść do akumulatora (maska jest zakleszczona itp.)??? Czy może takie przypadki zdarzają się rzadko?
zdarzaja sie choc nie tak czesto, wiekszosc naszych dzialan jest przy kolizjach. hm jesli maska jest zakleszczona trzeba ja otworzyc, najlepiej zaczac od odblokowania zamka, bo jesli go zablokujemy podczas otwierania maski spowodujemy wieksze szkody.

Cytuj
A dlaczego najpierw odlancza sie "minus" prosze wytluamczcie to  jeszcze nie jestem tak wyedukowany
czytaj posty!
Cytuj
najlepiej odlaczyc oba bieguny ale jako pierwszy musisz adlaczyc minus. dlaczego? poniewaz jesli zaczniesz od plusa mozesz kluczem dotknac blachy co spowoduje zwarcie i iskrzenie
zacytowalem sam siebie hihi
Cytuj
A jak się ma wogóle rzecz z przecinaniem przewodów od akumulatora - czy jest to bezpieczne?!
odcinanie zalezy w jakich warunkach, jesli w oparach benzyny i zaczniesz od plusowego to mozesz miec cieplo.
  jeszcze do tego jak jest zakleszczona maska. czasami odstepuje sie od tego, odlaczenie nie jest naszym glownym zajeciem, mozemy zabezpieczyc sie linia gasnicza a sily skoncentrowac na poszkodowanych.
Aha i jeszcze jedno przeciez akumulator nie musi byc koniecznie pod maska!.
moze byc pod tylna kanapa albo w bagazniku. jaja sa juz z ciezarowkami :D

 
Zrób na złość wszystkim- zacznij myśleć!
Nic tak nie psuje dyskusji jak dogłębna znajomość rzeczy. MH nr..

Młodzik

  • Gość
Biegun Ujemny Przy Akumulatorze
« Odpowiedź #8 dnia: Lipiec 04, 2003, 12:42:51 »
EEEE no sory faktycznie :P          :ph34r: !  

Offline SenseY

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 706
Biegun Ujemny Przy Akumulatorze
« Odpowiedź #9 dnia: Lipiec 04, 2003, 22:56:28 »
Dołożę jeszcze że minus odciana sie najpierw także dlatego że prąd może jeszcze się do czegoś przydać, np do odsunięcia fotela na którym siedzi ranny (oczywiście jeżeli ma elektrycznie regulowane siedzenie), ale rzeczywiście główny zamysł jast taki jaki podał gorex.

Offline aniolstroz

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 589
    • http://
Biegun Ujemny Przy Akumulatorze
« Odpowiedź #10 dnia: Lipiec 05, 2003, 10:24:50 »
Cytuj
Dołożę jeszcze że minus odciana sie najpierw także dlatego że prąd może jeszcze się do czegoś przydać, np do odsunięcia fotela na którym siedzi ranny (oczywiście jeżeli ma elektrycznie regulowane siedzenie), ale rzeczywiście główny zamysł jast taki jaki podał gorex.

Ale chyba jak odetniemy przewód minusowy to nie będziemy mieli już napięcia w instalacji elektrycznej???
I chyba lepiej jest odłączyć kleme minusową jeżeli mamy taką możliwość, niż przecinać przewód!!!

Offline SenseY

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 706
Biegun Ujemny Przy Akumulatorze
« Odpowiedź #11 dnia: Lipiec 06, 2003, 00:18:14 »
Ale jest ten niezbędny plus, z masą są już mniejsze problemy.
Jeżeli chodzi o kwestię odcięcia czy odłączenia to ja uzywając akurat tego okreslenia "odciąć" kierowałem się tylko tym ażeby zrobić przerwę w instalacji; także panie anioł nie łap za słówka.
To co napiałem to nie jest mój wymysł tylko nauczyłem się tego z kiążki Macieja Schroedera "Wypadki w komunikacji drogowej" prezentowanej na stronie strażaka.
Mimo tego przeważnie odcinam przewody obydwa, le pamiętam o tej zasadzie.
 

Offline aniolstroz

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 589
    • http://
Biegun Ujemny Przy Akumulatorze
« Odpowiedź #12 dnia: Lipiec 13, 2003, 21:18:42 »
Cytuj

Dołożę jeszcze że minus odciana sie najpierw także dlatego że prąd może jeszcze się do czegoś przydać
Cytuj
Jeżeli chodzi o kwestię odcięcia czy odłączenia to ja uzywając akurat tego okreslenia "odciąć" kierowałem się tylko tym ażeby zrobić przerwę w instalacji; także panie anioł nie łap za słówka.
Oki - sorki że łapię za słówka, ale według mnie słowo odciąć albo odłączyć ma tutaj dosyć istotne znaczenie!!!
« Ostatnia zmiana: Lipiec 13, 2003, 21:19:45 wysłana przez aniolstroz »

Offline aniolstroz

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 589
    • http://
Biegun Ujemny Przy Akumulatorze
« Odpowiedź #13 dnia: Październik 10, 2003, 10:40:58 »
A gdzie znajduje się akumulator w samochodach ciężarowych?

Offline gorex

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 534
  • Nienagannie wyuzdany trzydziestolatek
Biegun Ujemny Przy Akumulatorze
« Odpowiedź #14 dnia: Październik 10, 2003, 17:06:31 »
w ciezarowkach przewaznie sa dwa akum. instalcja jest na 12V ale rozruch jest na 24V. przewaznie sa za kabina w metalowych specjalnych skrzynkach. tak jak w jelczach po lewej stronie.
Busy maja na nadkolach pod maska silnika - fordy, mercedesy serii 200, 300 i 400 maja pod siedzeniem kierowcy. inne musze pomyslec :D albo dam szanse innym.
aha busy tez moga miec 2 aku!
Zrób na złość wszystkim- zacznij myśleć!
Nic tak nie psuje dyskusji jak dogłębna znajomość rzeczy. MH nr..

Sławek

  • Gość
Biegun Ujemny Przy Akumulatorze
« Odpowiedź #15 dnia: Listopad 02, 2003, 21:44:27 »
To i ja coś dodam. Pamiętajcie że w samochodach z instalacją gazową nie odcina się akumulatora!!! Takie są wytyczne.

Offline aniolstroz

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 589
    • http://
Biegun Ujemny Przy Akumulatorze
« Odpowiedź #16 dnia: Listopad 03, 2003, 08:02:42 »
Cytuj
To i ja coś dodam. Pamiętajcie że w samochodach z instalacją gazową nie odcina się akumulatora!!! Takie są wytyczne.

Czy aby napewno jest to prawda? Bo mi się wydaje że akumulatora nie powinno się rozłączać tylko w przypadku kiedy jest podejrzenie nieszczelności instalacji gazowej! Przezcież jeżeli mamy akumulator podłączony to może dojść do zwarcia instalacji elektrycznej w samochodzie i na jedno wyjdzie!!! A poza tym przy cięciu musimy uważać na wszelkiego rodzaju przewody instalacji elektrycznej w samochodzie!!!

Offline Juhas

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 84
Biegun Ujemny Przy Akumulatorze
« Odpowiedź #17 dnia: Listopad 03, 2003, 18:14:04 »
Popieram Mercedesy Sprintery mają akumulator pod siedzeniem kierowcy :)

Offline rademenes99

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 85
  • Milczenie jest złotem, mowa żródłem nieporozumień.
Odp: Biegun Ujemny Przy Akumulatorze
« Odpowiedź #18 dnia: Sierpień 04, 2006, 10:52:15 »
Może koledzy zapomnieli, ale zacisk PLUSOWY na akumulatorze jest zawsze grubszy, na tyle grubszy , że można go optycznie rozróznić od MINUSOWEGO....który jest z koleji cieńszy...
To najprostrzy sposób na odróżnienie jednego od drugiego.
Pozdro
Ekspert to człowiek który przestał myśleć - on wie ;).

Offline miggru

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 961
Odp: Biegun Ujemny Przy Akumulatorze
« Odpowiedź #19 dnia: Sierpień 04, 2006, 14:07:05 »
Cytuj
To i ja coś dodam. Pamiętajcie że w samochodach z instalacją gazową nie odcina się akumulatora!!! Takie są wytyczne.

Czy aby napewno jest to prawda? Bo mi się wydaje że akumulatora nie powinno się rozłączać tylko w przypadku kiedy jest podejrzenie nieszczelności instalacji gazowej! Przezcież jeżeli mamy akumulator podłączony to może dojść do zwarcia instalacji elektrycznej w samochodzie i na jedno wyjdzie!!! A poza tym przy cięciu musimy uważać na wszelkiego rodzaju przewody instalacji elektrycznej w samochodzie!!!
W samochodach z instalacją gazową są zawory przy butli z gazem które należy zakręcić i kłopot z głowy. W mniejszych butlach(np. gdzie jest koło zapasowe) może być jeden zawór, a w większych dwa zawory.
« Ostatnia zmiana: Sierpień 04, 2006, 14:09:40 wysłana przez miggru »

Offline pasadr

  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 74
Odp: Biegun Ujemny Przy Akumulatorze
« Odpowiedź #20 dnia: Sierpień 04, 2006, 22:55:03 »
Cytuj
To i ja coś dodam. Pamiętajcie że w samochodach z instalacją gazową nie odcina się akumulatora!!! Takie są wytyczne.
można odłączać akumulator w aucie z instalacją gazową. przecież elektrozawory pray butlach nie będące pod napięciem się zamykają, a nie otwierają
Cytuj
W samochodach z instalacją gazową są zawory przy butli z gazem które należy zakręcić i kłopot z głowy
też tak myślałem dopóki nie zobaczyłem autka bez zaworu przy butli

what doesn't kill me, makes me stronger (anyway OSP does)

Offline Krzyś Mila

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 558
  • By zawsze wracać z tarczą i z dumą nosić mundur...
Odp: Biegun Ujemny Przy Akumulatorze
« Odpowiedź #21 dnia: Sierpień 05, 2006, 22:03:50 »
Witam

W zeszłym miesiącu spotkałem się z sytuacją, że ulatniał się gaz z samochodu. Jedna z uszczelek przy silniku trochę się popsuła. W takiej sytuacji zawór na butli nie odciął wypływu gazu. Prawdopodobnie dlatego, że wyciek gazu był taki jakby pracował silnik.
Samochód stał w garażu, a gaz czuć było w odległości kilku metrów od zamkniętego garażu.
Gaz ulatniałby się tak długo, aż w zbiorniku zrobiłoby się pusto.
Więc uważam, że akumulator trzeba odłączać w samochodach z instalacją gazową.

Pozdrawiam

Offline Sylwek

  • Global Moderator
  • *
  • Wiadomości: 2.394
Odp: Biegun Ujemny Przy Akumulatorze
« Odpowiedź #22 dnia: Sierpień 07, 2006, 08:17:01 »
Witam

W zeszłym miesiącu spotkałem się z sytuacją, że ulatniał się gaz z samochodu. Jedna z uszczelek przy silniku trochę się popsuła. W takiej sytuacji zawór na butli nie odciął wypływu gazu. Prawdopodobnie dlatego, że wyciek gazu był taki jakby pracował silnik.
Samochód stał w garażu, a gaz czuć było w odległości kilku metrów od zamkniętego garażu.
Gaz ulatniałby się tak długo, aż w zbiorniku zrobiłoby się pusto.
Więc uważam, że akumulator trzeba odłączać w samochodach z instalacją gazową.

Pozdrawiam

W takiej sytuacji jak opisałeś czyli pełno gazu wszędzie to w żadnym wypadu nie można wykonywać żadnych manewrów z elektryką... i to ani z instalacją w samochodzie ani w garażu.
Każde załączenie a jeszcze bardziej wyłączenie (w tym zdjęcie klemy z akumulatora) spowoduje zaiskrzenie i wybuch.

Jeśli odłączalibyście klemy w pomieszczeniu wypełnionym mieszanką Propan - Butan - powietrze i... nie trafili do dziennika to można to nazwać cudem!

Popraw mnie jeśli coś źle zrozumiałem Twoją wypowiedź?

Co do odcinania gazu to zawór na butli jest właśnie po to, by odciąć wypływ gazu z niej - zakręcenie powinno zatrzymać wypływ. Od roku jeżdżę na gazie nie miałem problemów ale wypytałem instalatorów o sprawy bezpieczeństwa i tak mi wytłumaczyli. Jeśli zakręcenie zaworu nie spowodowało przerwania wycieku gazu to znaczy, że zawory są uszkodzone (jeśli instalacja wykonana w solidnym zakładzie to dziwne bo przecież powinny być dobrze przetestowane).

Sylwek
« Ostatnia zmiana: Sierpień 07, 2006, 08:18:45 wysłana przez Sylwek »

Offline Krzyś Mila

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 558
  • By zawsze wracać z tarczą i z dumą nosić mundur...
Odp: Biegun Ujemny Przy Akumulatorze
« Odpowiedź #23 dnia: Sierpień 07, 2006, 10:41:48 »
Witam

Stężenie gazu nie przekroczyło jeszcze dolenej granicy wybuchowści, więc wybuch jeszcze nie groził.
Ale faktycznie, klemy nie zostały odłączone.

Pozdrawiam

Offline youngfireman

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 263
Odp: Biegun Ujemny Przy Akumulatorze
« Odpowiedź #24 dnia: Sierpień 28, 2006, 14:08:36 »
a w jaki sposob zachowac sie jeżeli zbiornik gazu umieszczony jest w kole zapasowym, a nie mamy dostępu do bagażnika?