Autor Wątek: Strażak a LPR  (Przeczytany 57224 razy)

Offline bulon

  • Elitarny spamer :)
  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 2.521
  • www.heartsaver.pl
    • Kursy pierwszej pomocy
Odp: Strażak a LPR
« Odpowiedź #25 dnia: Maj 30, 2009, 06:57:31 »
Gałązkowski ( o ile dobrze pamietam) mowil, ze na podstawie porozumienia o wspolpracy i szkolen, jakie maja przejsc strazacy, LPR ma w pełni ufac strazakom przyjmujacym ladowanie w trudnych warunkach nocnych. chodzi o przygotowanie do lotow hems w nocy.
Prywatnie zdanie wyrażam pisząc kolorem czarnym.

Moderuje przy pomocy koloru navy.
Każdy moderator ma swój kolor.

Offline MIKO

  • Global Moderator
  • *
  • Wiadomości: 4.298
Odp: Strażak a LPR
« Odpowiedź #26 dnia: Maj 30, 2009, 09:49:49 »
LPR jest świadom że w nocy bez straży sobie nie poradzi . Okazją do wspólnych ćwiczeń  mają być loty szkoleniowe pilotów na nowych maszynach .  Tylko pytanie ilu uda nam się przeszkolić choćby dowódców  i czy faktycznie do nocnych lądowań nie będą jeździć na razie tylko wybrane jednostki ( jest kilka newralgicznych momentów które wręcz mogą uniemożliwić lądowanie ) Wydłuży to jednak czasy dojazdowe co również jest problemem . Np. u mnie czas dolotu wolnego MI-2 od zgłoszenia to max 16 min. ja z alarmowaniem  do niektórych miejsc mam dłuższy czas  dojazdu , staramy się łatać  to OSP z poza KSRG , jeśli nie uda się ich przeszkolić będzie problem , a na wsiach pomoc LPR jest właśnie najbardziej potrzebna .
Pozdrawiam

Offline zero-11

  • Search & Rescue
  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 2.525
  • 84810
Odp: Strażak a LPR
« Odpowiedź #27 dnia: Maj 30, 2009, 09:59:33 »
Miejsce zazwyczaj znajduje sobie sam pilot śmigła.
Jak chcecie się dogadać z pilotem aby wiedzieć jakie miejsce sobie wybrał, a tym samym, który miejce macie zabezpieczyć??
Czy posiadacie w radiostacjach kanał na którym pracują PRM-LPR albo kanał KSWL U02?

Tak, posiadam takie radiostacje.
Poza tym rozgranicz 2 sprawy:
1. dysponowanie jednostek SP do zabezpieczenia lądowania,
2. zabezpieczenia lądowania podczas działań SP.

Jeśli jesteś dysponowany do zabezpieczenia (i o to było pytanie), to udajesz się już do z góry ustalonego miejsca. To znaczy tam, gdzie będzie lądował śmigłowiec (np. w celu przekazania poszkodowanego załodze karetki lub od nich poszkodowanego przejąć). Czyli pilot wie wcześniej, gdzie będzie siadał. Zazwyczaj są to stałe miejsca lądowania (w miastach) i pilot doskonale je zna.

Druga sprawa, to lądowanie śmigłowca przy zdarzeniu, kiedy ty jesteś już na miejscu (np. wypadek). Pilot "siada" w nieznanym terenie i wtedy możesz wykazać się znajomością w wybraniu i przygotowaniu lądowiska.

pozdr.
« Ostatnia zmiana: Maj 30, 2009, 10:06:08 wysłana przez zero-11 »

IT'S NOT SOMETHING YOU DO. IT'S SOMETHING YOU ARE!

Offline Łukasz Telus

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 930
    • Łukasz Telus Fotografia
Odp: Strażak a LPR
« Odpowiedź #28 dnia: Maj 30, 2009, 10:47:16 »
Szanowni Panowie , nie mam już dziś siły by się rozpisywać  bo 14 h z zdarzenia na zdarzenie , ale podajcie mi źródło informacji  że U02 służy do łączności z LPR w standardzie  lotów HEMS . Będę wdzięczny , szczególnie że czytam że to dla Was chleb powszedni .

Tylko,  proszę nie w stylu www.radioscan  itp. -_-, a szczegółowe wytyczne albo porozumienie .
Pozdrawiam JA

Niestety wytycznych do szkoleń brak. Jednak w ostatnim okresie brałem udział w krótkim spotkaniu LPR z PSP/OSP podczas którego strażacy mieli okazję przyjmować śmigło i załoga poinformowała, że do kontaktu z nimi będzie wykorzystywany kanał ogólnopolski lub U02 z naciskiem, że w przypadku straży będzie to U02. W tym celu m.in. KW PSP miała się zorientować, które jednostki OSP i PSP z terenu województwa posiadają zaprogramowane kanały: ogólnopolski oraz U02.

W odpowiedzi na poniższe dwie wypowiedzi.
LPR wyznaczy stałe punkty do lądować nocnych. Jednostki OSP/PSP zostane poinformowane o tych miejscach i to do nich będą jeździć i przygotowywać o raz zabezpieczać lądowanie maszyny LPR.
W tych przypadkach loty będą głównie transportowe, tzn. że karetka dostarczy poszkodowanego na lądowisko, a stamtąd zostanie przejęty przez LPR i przetransportowany do szpitala.

Może się zdarzyć naprzykład też, że przy użyciu wielkiego czerwonego samochodu z takiego lądowiska zespół LPR zostanie przewieziony do poszkodowanego a następnie spowrotem do śmigłowaca.

Nie zależnie od tego czy będzie to lot transportowy czy ratunkowy łączność radiowa może okazać się przydatna. Piloci podkreślają, że to oni odpowiadają za bezpieczeństwo. Może się okazać, że widzi on z powietrza lepsze miejsce do lądowania niż to wybrane przez strażaka. Wtedy dzięki łączności radiowej mogę się oni dogadać i zabezpieczyć czy tez sprawdzić miejsce lądowania.

Co do szkoleń. Wg pomysłów o których słyszałem mają odbywać się wycieczki na lotniska LPR. Tam zespół LPR będzie opowiadał o zasadach współpracy i przyjęciu śmigłowca (to o czym jest napisane w pdfwie podanym w linku jak i na stronie LPR) Ponadno w ramach tych szkoleń strażakom zostaną wsazane sposoby postępowania w przypadku wypadku czyli np. jak odłaczyć paliwo, jak wykonać dostęp do załogi. Kolejnym etapem ma być trening praktyczny z przyjmowania śmigłowca.

W chwili obecnej przy lotach ratunkowych jest tak, że po przyziemieniu lekarze leci do poszkodowanego a ratownik przez ok 3 minuty musi pozostac przy śmigłowcu i poczekać około trzech minut az pilot wychłodzi silniki i je wyłączy. W tym czasie lekarz jest sam jeden przy poszkodowanym.

W ciągu ostatnich dwóch lat brałem udział dwukronie udział w szkoleniach, ze śmigłowcem LPR. W jednym przypadku zespół przeleciał 120km ze swojego miejsca stacjonowania, w drugim ok 80km by porozmawiać ze strażakami. Jak wygląda współpraca w innych częściach kraju nie wiem.

Z rozmów z pracownikami LPR wynika, że na początku lotów EC135 są małe szanse na loty nocne, a w szczególności nocne loty ratunkowe. Jest to spowodowane brakiem pilotów. Aby zapewnić na terenie całego kraju 24h dyżury należałoby zatrudnić przynajmniej dwukrotnie więcej pilotów niż jest to obecnie. Problem w tym, że w Polsce nie ma aż tylu bezrobotnych pilotów.

Offline sheldon

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 2.658
Odp: Strażak a LPR
« Odpowiedź #29 dnia: Maj 30, 2009, 14:40:56 »
Fajnie, że takowe ćwiczenia odbywają się w Waszym regionie. U nas póki co cisza, może jak zmieni się flota LPR - takowe coś będzie miało miejsce, na co liczę. Stare powiedzenie "Im więcej potu na treningu, tym mniej krwi na ringu" nadal jest w 100% prawdziwe i słuszne.
PYTAJ! ĆWICZ! KORZYSTAJ Z DOŚWIADCZEŃ KOLEGÓW!

Offline Łukasz Telus

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 930
    • Łukasz Telus Fotografia
Odp: Strażak a LPR
« Odpowiedź #30 dnia: Maj 30, 2009, 14:55:04 »
Fajnie, że takowe ćwiczenia odbywają się w Waszym regionie. U nas póki co cisza, może jak zmieni się flota LPR - takowe coś będzie miało miejsce, na co liczę. Stare powiedzenie "Im więcej potu na treningu, tym mniej krwi na ringu" nadal jest w 100% prawdziwe i słuszne.

4. Manewry Ratownictwa Medycznego TRUDNY DOSTĘP
3. Manewry Ratownictwa Medycznego powiatu oleśnickiego - Trzy Gminy

Podczas innych ćwiczeń w Głogowie przyleciał śmigłowiec LPR z Zielonej Góry po poszkodowanego. Wtedy niestety nie było przeprowadzone szkolenie.

Od paru miesięcy w KWPSP pracuje lekarz, który lata równocześnie w LPR.
« Ostatnia zmiana: Maj 30, 2009, 15:02:06 wysłana przez Łukasz Telus »

Offline MIKO

  • Global Moderator
  • *
  • Wiadomości: 4.298
Odp: Strażak a LPR
« Odpowiedź #31 dnia: Maj 30, 2009, 20:09:05 »
I znów ktoś nad interpretuje  nadgorliwie.
Z tego co wiem niema dokumentu , który na dziś wyznacza kanał U02 do łączności radiowej z LPR w standardzie lotów HEMS . U02 to kanał MSWiA przyznany dla PSP do łączności podczas operacji lotniczych PSP i nienależny tego nad interpretować , bo to nie operacje HEMS . Temat już ćwiczyliśmy kilka lat temu , na bazie stosownego porozumienia z LPR . Łączność realizowana była ( duża słowo ) z „Ratownikiem”  na bazie kanału powiatowego macierzystego dla jego stacjonowania , a co z tym związane miejsca prowadzenia większości akcji w standardzie HEMS . Nigdy jednak się to nie sprawdziło i  zostało porzucone na rzecz łączności na kanale ogólnopolskim pogotowia ratunkowego który głównym operatorem jest LPR. Tak stanowią również obowiązujące na dziś procedury http://www.lpr.com.pl/pl/jednostki-ratownicze.html . Sytuacja tak była spowodowana  skargami pilotów , że nie są  wstanie skutecznie nasłuchiwać kilku kanałów radiowych , a co z tym związane kanał do współpracy był fizycznie wyłączany w śmigle . Poza K39 , pilot słucha również kanałów lotniczych i się robił mały bałaganik i fizycznie mogłeś wołać sobie w kosmos. 

Reasumując , forum to jakaś forma przekazywania wiedzy – więc nie namawiajcie do prób nawiązywania  łączności  z śmigłowcami na U02 bo niekoniecznie na dzisiejszym etapie zakończy się to powodzeniem – zgodnie z obowiązującą procedurą proponuje programować w radiotelefonach K39 - pasmo 169,00 MHz które gwarantuje pewność łączności .

Co do lotów nocnych – to nie jest to również taka prosta sprawa – akurat działam na terenie który jest pod specjalnym nadzorem służb SAR WP  i śmigła operują tu 24 h .  Problemem na terenowych lądowiskach  są już np. światła stroboskopowe naszych samochodów, które podczas lądowania mogą skutecznie oślepiać pilotów i uniemożliwić lądowanie . Pewne rzeczy muszą być realizowane mądrze i odpowiedzialnie i na pewno będą wymagać doszlifowania . Nie wystarczy obejrzeć śmigłowiec . Ale poczekamy zobaczymy , jakie standardy opracuje LPR i PSP i czy w ogóle w najbliższym czasie będziemy mieli loty ratownicze nocą . 

Offline zero-11

  • Search & Rescue
  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 2.525
  • 84810
Odp: Strażak a LPR
« Odpowiedź #32 dnia: Maj 30, 2009, 22:00:35 »
"Ratowników" w kraju mamy kilkanaście. To niezbyt wiele, więc ustalenie, z którym z nich na jakim kanale można utrzymywać łączność również nie powinno być większym problemem. A wyniki możemy zamieszczać na tym forum.
Prosta sprawa na ustalenie czy U02 jest wystarczającym kanałem, czy jednak ogólnopolski pogotowia czy kanał powiatowy czy jeszcze jakikolwiek inny.

pozdr.

IT'S NOT SOMETHING YOU DO. IT'S SOMETHING YOU ARE!

Offline Łukasz Telus

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 930
    • Łukasz Telus Fotografia
Odp: Strażak a LPR
« Odpowiedź #33 dnia: Maj 31, 2009, 10:49:36 »
Miko całkowicie sie z tobą zgadzam, ze kazdy kolejny kanał to tylko zamieszanie.

Nie mniej porozumienie na szczycie zostało podpisane, teraz trzeba poczekac na wypracowanie przez obie strony szczegolowych zasad wspolpracy.

LPR ma wyznaczyc ladowiska
PSP jednostki, ktore bedą w stanie zabezpieczyc ladowanie i start

obie instyutucje wspolnei będą musiały się szkolic i opracowac schemat lacznosci który będzie sprawiał obu stronom najmniej problemów.

Osobiście uważam, że najlepszym do tego były kanał K39 tzw. ogólnopolski, nie mniej skoro PSP ma kanał U02 czyli KSWL (HEMS) tzn. Krajowy Kanał Współdziałania Lotniczego to PSP pewnei wpadło na pomysł skoro my mamy kanał współdziałania lotniczego to na nim będziemy z wami gadac.

Wydaje mi się, że każda dyskusja na ten temat w chwili obecnej jest w zasadzie indywidualnymi odczuciami ratowników z różnych stron kraju, któe na codzień współpracują z LPR i każdy na swoim podwórku wyrobił sobie troszkę inne zasady. Zależy to od znajomości ludzi i czestotliwości współpracy. Wiadomo, że ze strażkami, z którymi spotyka się czasem co słuzbę, pracuje się inaczej niż z tymi, których się widuje raz w roku, a porozumienie ma to zmienic.

Odnośnie GPS, dodam ze ostatnio jadąc na wojewódzkie cwiczenia dostaliśmy namiary na punkt koncentracji sił zgodnie z koordynatami GPS. Problem w tym, że nasza nawigacja nie chciała w ogóle przyjąc tych danych. Albo ja mam takiego pecha albo coś jest nie tak przy wymianie informacji.

Offline bulon

  • Elitarny spamer :)
  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 2.521
  • www.heartsaver.pl
    • Kursy pierwszej pomocy
Odp: Strażak a LPR
« Odpowiedź #34 dnia: Maj 31, 2009, 12:46:49 »
apropo GPs rowniez probowalem przekazac mojemu zespolowi wspolrzedne przekazane przez kolegow poszkodowanego w srodku lasu i im wychodzilo kompletnie cos innego niz faktyczne miejsce oczekiwania.
Prywatnie zdanie wyrażam pisząc kolorem czarnym.

Moderuje przy pomocy koloru navy.
Każdy moderator ma swój kolor.

Offline MIKO

  • Global Moderator
  • *
  • Wiadomości: 4.298
Odp: Strażak a LPR
« Odpowiedź #35 dnia: Maj 31, 2009, 22:27:17 »
Spoko ale na razie nadal pracujemy na k39 , ostatni raz z 3 godziny temu . Do przywitania osobistego nie doszło niestety tym razem , bo pijani klienci z wypadku zwiali przed naszym przybyciem  , ale na k39 wymieniliśmy informacje , śmigło spenetrowało nam jeszcze z góry przyległe do drogi zboże w poszukiwaniu poszkodowanych i odleciało . U nas proza dnia codziennego . Policja złapała po 10 min. naszych uciekinierów , ale nie wymagali pomocy medycznej , bardziej izby wytrzeźwień ^_^.   

Pozdrawiam JA

Offline OSPGrPCK

  • Początkujący
  • *
  • Wiadomości: 1
  • KTOS RYZYKUJ ZEBY SPOTKAC RATOWNIKA PIŁEŚ NIE JEDŹ
Odp: Strażak a LPR
« Odpowiedź #36 dnia: Czerwiec 12, 2009, 15:24:07 »
Co do lądowanie śmigła na miejscu wypadku zamieszczam parę punktów co do tego.
1. Miejsce do lądowania powinno być wystarczająco duże, przyjmuje się, że minimum w dzień to kwadrat o boku 35 m dla śmigłowca Mi-2 Plus oraz 26 m dla śmigłowca Agusta A109
2. W nocy loty wykonywane są wyłącznie śmigłowcem Agusta i miejsce do lądowania powinno mieć kształt prostokąta o bokach 26 m i 52 m
3. Miejsce - płaska powierzchnia, bez dołów, wystających kamieni itp., o zwartej nawierzchni (drobne kamienie, ostry piasek lub pył mogą zranić ludzi i uszkodzić śmigłowiec)
4. Jeżeli różnica poziomów terenu w miejscu lądowania przekracza 1 m na odległości 12 m to miejsce jest zbyt pochyłe.
5. W miejscu do lądowania nie powinno być ludzi, pojazdów, przeszkód takich jak słupy, przewody linii energetycznych i telefonicznych, drzewa, pnie, kamienie, zwierzęta gospodarcze, itp. Trzeba pamiętać, że bardzo niebezpieczne a zarazem najmniej widoczne z powietrza, zwłaszcza w nocy, są przewody elektryczne.
6. Jeśli ma to być odcinek drogi, powinien być widoczny z daleka dla jadących, oddalony od łuków i zakrętów oraz bez przeszkód w kwadracie o wymiarach minimum 35 x 35 metrów.
7. Lądowanie i start śmigłowca odbywa się pod wiatr, położenie przeszkód na podejściu i po starcie powinno umożliwiać zachowanie toru lotu o nachyleniu 1:6.
8. Ostateczną decyzję o miejscu wylądowania podejmuje pilot śmigłowca.

WAŻNE  Zespoły HEMS (śmigłowce) w trakcie wykonywanych operacji nawiązują łączność na ogólnopolskim kanale ratowniczym pasmo 169,00 MHz (częstotliwość służby zdrowia).
Każdy zespół HEMS (śmigłowiec) posiada własny, indywidualny kryptonim w zależności od bazy, w której stacjonuje.
KTOŚ RYZYKUJE ŻYCIE ŻEBY SPOTKAĆ RATOWNIKA PIŁEŚ NIE JEDŹ!!!

Offline laciok

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 571
Odp: Strażak a LPR
« Odpowiedź #37 dnia: Marzec 11, 2010, 02:00:36 »
przeglądając forum natrafiłem na topic z dość konkretną wymianą poglądów i zdań kol @sheldona z @ Telusem w sprawie nowych śmigłowców i lądowania nocnego.
Chciałbym rzucić całkowicie wolne pytanie do kolegów którzy z dużą częstotliwością goszczą u siebie LPR. Lądowanie nocne/wieczorne niema znaczenia jest ciemno przygotowujecie lądowisko według wytycznych LPR ale czy dodatkowo do wyznaczenia lądowiska można by użyć czegoś takiego:
http://www.youtube.com/watch?v=rldtVRwtdVE
http://lunaro.pl/produkty-info-35-6-pl.htm

Jak wiadomo na polu lądowania nie mogą leżeć luźne rzeczy, i teraz pytanie czy tego typu błyskotki nie zaczęłyby fruwać pod wpływem ruchu łopat śmigła oraz jak by  widzieli to sami piloci czy przy lądowaniu migające światło nie rozpraszałoby
ich uwagi.

Offline sheldon

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 2.658
Odp: Strażak a LPR
« Odpowiedź #38 dnia: Marzec 11, 2010, 07:48:14 »
Dodam tylko, że w tej konkretnej sytuacji (LINK) użyto standardowych latarek Vulcan - zasugerowane przez koordynatora ćwiczeń (reprezentant LPR). Oczywiście nie można zapomnieć o kogutach w GBA  ^_^ Na bank, z biegiem czasu, kiedy wieczorne/nocne lądowania będą miały miejsce częściej - pojawią się jakieś ciekawsze rozwiązania.  -_-
PYTAJ! ĆWICZ! KORZYSTAJ Z DOŚWIADCZEŃ KOLEGÓW!

Offline laciok

  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 571
Odp: Strażak a LPR
« Odpowiedź #39 dnia: Marzec 11, 2010, 09:57:31 »
Tak sheldon ja Cię doskonale rozumie że działaliście jak w przykazał LPR czyli oświetlenie terenu latarkami + koguty ja tego nie neguję bo i nie mam podstaw kutemu. Chciałem poprostu zadać pytania czy rozwiązanie w jakim kierunku ja idę sprawdziłoby się i spełniło swe założenie tutaj na pytanie powinien znać odpowiedź @Miko ponieważ często przyjmuje gości z "powietrza"
Ps takie małe wywołanie do tablicy.

Offline zero-11

  • Search & Rescue
  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 2.525
  • 84810
Odp: Strażak a LPR
« Odpowiedź #40 dnia: Marzec 11, 2010, 11:07:08 »
Pokazane w linku sygnalizatory wykorzystywane są głównie do zabezpieczenia zdarzenia drogowego. Widziałem jednak podobną zabawkę wykorzystywaną podczas nocnych lądowań, chociażby w Stanach Zjednoczonych.
Nazywa to się turboflara, zdaje się że ma ją na wyposażeniu warszawska KW. światło chyba diodowe, pulsujące, a raczej "biegające" jak na naszych samochodach tylna belka świetlna. Flara leży sobie na ziemi, rozmiar taki jak przedstawionych w linku sygnalizatorów. Jest możliwość jej zakotwienia (kilka wywierconych otworów w obudowie), ale raczej nie na asfalcie.

Teraz z innej beczki - co z tego, że są takie cacka, skoro nadal lotów nocnych LPR praktycznie nie wykonuje. Raptem 3 śmigłowce EC-135 przystosowane do takich lotów ale najgorsze to brak właściwych lądowisk przy szpitalach. Dopóki te nie powstaną lotów nocnych raczej nie będziemy często zabezpieczać.
http://www.tvnwarszawa.pl/28415,1647073,0,1,nowoczesny_smiglowiec_bedzie_ratowal_warszawiakow,wiadomosc.html

http://www.edanko.net/Turboflare-SOS-Landing-Zone-Kit.html
http://www.turboflareusa.com/pdf/A-JEMS1.pdf
jest nawet filmik  :straz:
http://turboflareusa.com/index.htm
« Ostatnia zmiana: Marzec 11, 2010, 11:32:11 wysłana przez zero-11 »

IT'S NOT SOMETHING YOU DO. IT'S SOMETHING YOU ARE!

Offline komendant74

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 150
Odp: Strażak a LPR
« Odpowiedź #41 dnia: Kwiecień 15, 2010, 01:06:02 »
W pomorskiem wojewoda wysłał pisemka do Urzędów Gmin, aby wyznaczyć i przygotować w każdej gminie lądowisko dla EC /przygotowane do działań nocnych/. W piśmie opiera się na obowiązujacych wytycznych LPR. Po przeliczeniu wszystkich lamp i rękawa musielibysmy wydać ok. 150.000 zł. na takie lądowisko. Zapadła decyzja, że utwardzimy tylko częściowo plac 20x20 oraz zakupimy lampy do oznakowania lądowiska w nocy. Czekam teraz na oferty kilku firm, które posiadają w/w zestawy. Zaciekawił mnie ten: http://www.paramedica.pl/p653-swiatla-stoboskopowe-do-oznaczania-ladowiska-dla-smiglowcow-komplet.php

Musze tylko uzgodnić to z najbliższym "ratownikiem", aby nie wydać niepotrzebnie pieniędzy. Wiem, że lampy stroboskopowe mogą oślepiać pilota i wolę uzgodnić zakup wcześniej.

Offline grzela

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 6.184
  • I smile like an angel, a heart like the devil.
Odp: Strażak a LPR
« Odpowiedź #42 dnia: Kwiecień 15, 2010, 06:53:25 »
Cytuj
Diodowe akumulatorowe oświetlenie RALS 9430 pomocne w przygotowaniu oraz zabezpieczeniu tymczasowego nocnego lądowiska dla nowych śmigłowców typu Eurocopter 135 Lotniczego Pogotowia Ratunkowego

http://www.peli.com.pl/latarki.phtml?cat_category_id=340
http://www.peli.com.pl/akcesoria.phtml?cat_category_id=638

A najtaniej ustawić dwa samochody pożarnicze.

[załącznik usunięty przez administratora]
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 15, 2010, 12:37:27 wysłana przez grzela »

Offline sly

  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 461
  • W stanie spoczynku
Odp: Strażak a LPR
« Odpowiedź #43 dnia: Kwiecień 15, 2010, 14:45:12 »
 A może tak wykorzystamy zwykłe race, zamiast wywalać pieniądze w błoto !!!!!! No pomyślcie sami ile razy wykorzystamy taki sprzęt ??

Offline beniok

  • Podkarpacie
  • Strażak Sam
  • *
  • Wiadomości: 277
    • Ochotnicza Straż Pożarna Majdan Królewski
Odp: Strażak a LPR
« Odpowiedź #44 dnia: Kwiecień 15, 2010, 14:55:40 »
Ciekawe lądowanie LPR
http://www.youtube.com/watch?v=Na0J7hffTJ8


Z tego co widać to pilot chyba zmienił zdanie i wybrał swoje miejsce lądowania a nie sugerowane przez strażaków
http://www.ospmk.info
bk(małpka)ospmk(dot)info

Offline MIKO

  • Global Moderator
  • *
  • Wiadomości: 4.298
Odp: Strażak a LPR
« Odpowiedź #45 dnia: Kwiecień 15, 2010, 16:13:59 »
Bo to był Turbostrażak potęgujący tylko zagrożenie , a że pilot miał trochę więcej oleju w głowie to sobie odpuścił . Znam takich co po takim numerze by , delikatnie mówiąc opierdolili  by nad gorliwca .

Na dziesiątki lądowań które przyjąłem raz  na wyraźną prośbę pilota  , sadzałem go gestami tylko z tego powodu, że lądował w niskiej szkółce leśnej  i nie widział bruzd oraz jak koła siadają w gruncie . W konsekwencji lądowanie się  nie powiodło , przejęliśmy tylko lekarza , a śmigło wylądowało dwa kilometry dalej .

Offline Sylwek

  • Global Moderator
  • *
  • Wiadomości: 2.394
Odp: Strażak a LPR
« Odpowiedź #46 dnia: Kwiecień 15, 2010, 20:54:43 »
A może tak wykorzystamy zwykłe race, zamiast wywalać pieniądze w błoto !!!!!! No pomyślcie sami ile razy wykorzystamy taki sprzęt ??

nie uważasz, że z bardzo to dymi?

Offline komendant74

  • Stary Wyga
  • *
  • Wiadomości: 150
Odp: Strażak a LPR
« Odpowiedź #47 dnia: Kwiecień 17, 2010, 00:32:31 »
Niektóre z tych świateł ostrzegawczych mają podstawy do wykorzystania ich na drogach /podczas wypadków/ a dodatkowym atutem jest mocowanie tzw. lotnicze /dla wykorzystania lamp podczas przyziemiania śmigłowca/. Także o wykorzystanie tych lamp nie trzeba się martwić. Na rynku jest kilka takich zestawów i problem który ma najwięcej zalet  :huh:

Offline grzela

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 6.184
  • I smile like an angel, a heart like the devil.
Odp: Strażak a LPR
« Odpowiedź #48 dnia: Grudzień 27, 2010, 15:30:50 »
Komunikat KCKRiOL w sprawie postępowania jednostek ksr-g podczas zabezpieczania nocnych lądowań śmigłowców ratowniczych

http://www.straz.gov.pl/page/index.php?str=18&id=33368

Offline Porta

  • VIP
  • *
  • Wiadomości: 1.704
  • Zgred
Odp: Strażak a LPR
« Odpowiedź #49 dnia: Grudzień 27, 2010, 15:51:50 »
Aktualności, artykuły, społeczność: www.Remiza.pl
Sklep pożarniczy - www.remiza.com.pl/sklep